Relatie tijd tot aanbeet / hoeveelheid voer


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Merijn Otterman
Berichten: 113
Lid geworden op: 14-04-2013 14:15
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

21-06-2014 21:32

Hallo iedereen,
Ik vis vaak instant en dan voer ik best weinig (100 gram per hengel ofzo) deels omdat ik denk dat je dan sneller een aanbeet krijgt omdat de kans dat de vis jou haakaas pakt gewoon groter is. Rn deels om financiele reden.maar zou je nou instant meer vangen als je een halve of een hele kilo voert per hengel en dan meer verspreidt zodat de vis Meer kans heeft om je aas tegen te komen en dus eerder op je stek is. Maar er langer over doet om je aas te vinden. Op welke Manier zou je sneller beet krijgen?

Groetjess
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

21-06-2014 22:40

Als je statisch vist denk ik dat dit wisselend is per water.

Ik weet enkele wateren waar weinig voeren loont, beter loont dan een halve of hele kilo voeren, omdat de vis dan niet meer gaat azen. Er is geen voedselnijd, want er is zoveel ander voedsel in dat water. Er volgt wel respons op jouw aas en bol.

Andere wateren, daar werkt het anders, hoe meer je voert, hoe beter, er is voedselnijd, en dan die bol van jou erbij, dan werkt dat ineens wel, die wordt dan gretig gepakt.

Of weer een ander water. Te veel ander (natuurlijk) voedsel, totaal geen asem op je voer of je boilie, wat voor aas je ook gebruikt.

Je kunt altijd proberen het azen "af te dwingen", maar vaak gebeurt dit niet (situatie 3).

Op de rivier is de situatie voor mij weer anders. Snelstromend, weinig of geen voorvoeren mogelijk.
Instant dus. Zak mais/particles en boilieparts in het water, die het voer met de stroom mee laat gaan. En 2 meter uit de kant vissen, onder de hengel. Een constante aanvoer van voer en daartussen je bol.
Voer is er om de vis te lokken en tot azen te brengen (hopelijk).

Penvissen, tja, veel voer is dan funest. Je moet de karper bij de les houden, ook als ie na 20 minuten je aas nog niet pakt. Af een toe 5 korreltjes mais of chickpeas of whatever erbij, voorzichtig, om de visstek niet te verstoren, want je vist meestal onder de kant.

Kortom: per situatie en per water verschillend. Ken je water dus, en pas je tactiek erop aan. gebruik je vissersinstinct. vang jij op jouw wateren met weinig voer, waarom niet? Probeer eens een keer veel te voeren, merk je verschil? doe dat enkele keren, dan kun je niet oordelen over een eenmalige "toevalstreffer" en je conclusies trekken.

Maar dit is mijn mening.
Plaats reactie