BOLLEN BOILIEMAN


Plaats reactie
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

24-08-2013 22:26

Nou wat dagje anders van een warm knapperig stokbroodje :wink:
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

24-08-2013 22:43

Met een VERS gebakken eitje met bacon en kaas van de Coleman, een VERS bakkie koffie, MMMmmm...
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

24-08-2013 22:52

Vers is een mooi oets idd.

Wist je dat de bakker in zij. berse broodje een toevoeging doet om dat broodje langer vers te houden.

Hoe vers is dat broodje nou dus eigenlijk.

Vers gemalen meel van oude tarwe maakt geen vers meel.

Het is een eeuwige discussie die je nooit kan uitleggen tenzij je van de verschillende boilloe leveranciers precies de samenstelling weet en dan ook nog kan achyerhalen waar en waneer welke producten vandaan komen.

Kijk eens naar de verse melk in de supermarkt.

Bij de ah, jumbo enz haal ik een pak wat nog standaard een dag of 4 heeft tot de tht datum.
Bij de lidl heeft datzelfde pak standaard nog 2 weken tot de tht datum.
Beide toch echt verse melk.

Versheid van de ingredieenten van onze bollen is een droom die we elkaar voor houden.
De kwaliteit van de ingredieenten is een ander verhaal.

Was het schone mais voor hij werd gemalen of zat er nog rotzooi tussen.
Kom je alleen maar achyer bij de leverancier van het meel.

Maar ja ik vis dan ook gewoon met alles wat vangt.
De karper doet voor mij de controlle wel....de keus is lekker en een haak in je lip en niet lekker de haak van de buurman in je lip.

Simpel
Gebruikersavatar
wally de weijer
Berichten: 462
Lid geworden op: 03-06-2011 23:33

24-08-2013 23:09

pj otte schreef:Als voorbeeld.

Van de week nog bollen gehaald in Arkel bij Jacco deze waren de dag ervoor gedraaid dus vers. Vis ik er mee over drie vier maanden zijn ze niet meer vers maar nog wel voor 100% goed te gebruiken. Hun vangkracht zal er echt niet onder lijden zo is mijn ervaring met deze bollen. Dat zal bepalend moeten zijn al het andere is ...........

Groet,
Peter


IN ARKEL BIJ JACCO<-------------RECLAME RECLAME wat een hekel hab ik daar aan moeten jullie nu veel reclame maken omdatde goedkopere boilie nu steeds meer verkoopt.

boilies die de dag ervoor gedraaid zijn liggen nog 1 dag of misschien 2 te drogen en het bedervings proces begint meteen al als ze uit de kooklijn of stomer komen dus 100% goed ga je zowiezo niet meer halen.
een boilie behoeft een vochtpercentage van 14%,en als ze uit de kooklijn of stomer komen hebben ze rond de 65%
dus laten we ze drogen.
dus 100% vers zullen we nooit halen......
Gebruikersavatar
wally de weijer
Berichten: 462
Lid geworden op: 03-06-2011 23:33

24-08-2013 23:14

pj otte schreef:De scheikundige samenstelling van tarwe is.
59% koolhydraten
14% vocht
13% eiwit
10% vezel
2% vet
2% mineralen

Tarwe zal niet geoogst worden als het vochtpercentage hoger is dan 16% daar drogen van een dergelijke product haast niet te doen is, en schimmelvorming dan snel optreed. Percentages kunnen onderling wel verschillen wat weer de kwaliteit ten goede kan komen. Het eiwitpercentage bepaalt dan ook in belangrijke mate de prijs van tarwe.

Daar we op deze aarde verschillende tijdzones hebben qua klimaat. Zal er ook in ander periodes geoogst worden.

koop je meel in zakken bijv. in mei ja dan is het al gauw 6 maanden oud dus geef mij maar een boilie boer die zijn melen zelf maalt....

Tarwe wat vandaag bij een meelfabriek vermalen wordt, zal een dag later bij de bakker in zijn silo liggen.

Groet,
Peter


meen je nou echt dat de boilie boeren zijn meel bij de bakker gaan halen????
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

24-08-2013 23:25

Precies, en daar komt vertrouwen weer om de hoek kijken. Ik haal liever aas bij iemand met een goed résumé dan iemand die alleen maar dozen kan schuiven. Dan is het alleen nog maar een kwestie van welke bol op welk water inzetten.

Natuurlijk zullen dit er wel meerdere zijn in Nederland maar heb toch niet voor niets voor TTB Baits (speciaal voor jou Wally!) gekozen, gezien Jacco (en deze ook) ook een bakkers achtergrond heeft.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

25-08-2013 00:19

Ik kop hem in: bullshit, gelul, geklets, gezever, gemiereneuk en gejank
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

25-08-2013 00:25

Ik vis alleen maar met vers gedraaide boilies, van wie dan ook.
Heel belangrijk, vers gedraaid, er gaat niks boven vers gedraaid.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

25-08-2013 09:55

Net zoals mijn WC-PB :)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

25-08-2013 10:34

Heb je daar bewijs van sven.

Graag met foto op de weegschaal.


Belangrijker nog was het vochtpercentage voldoende in je wc-pb
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

25-08-2013 10:36

Na het all you can eat van gisteren was het wel een HNV'tje 8)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
albert kok
Berichten: 89
Lid geworden op: 20-11-2003 01:00

25-08-2013 10:38

Mooi voorbeeld....

Tarwebloem,bij de meeste boilieboeren rond de 1,50-1,70 per kg....vers en goed natuurlijk.
Zelfde kilootje tarwebloem bij de AH (euroshopper)..33 cent !!!!! ,zou dat dan ook vers en goed zijn ????,dacht t wel.

Tis maar net hoe lekker je het vindt om genaaid te worden...AH here I Come.

Oh ja...en die gebruik ik gerust en jaar later ook nog.

Gr,
Albert
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

25-08-2013 11:04

Nog een leuke, hoelang denk je dat de bloem bij de bakker in een silo zit?
Die word echt niet iedere maand gevuld, dat word namelijk een dure hobby.

Nog een denkertje.....

wat zegt de kwaliteit van de grond waar de tarwe op verbouwd werd over de kwaliteit van de tarwe
hoeveel soorten tarwe zijn er met de verschillende kwaliteiten, ieder jaar worden de tarweplantjes ''beter'' geteeld.
hoeveel bestrijdingsmiddelen zitten er op de schone tarwe?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Tarwe

Altijd leuk een wiki

Even een zijsprong

wie houdt er van gevulde koeken of van marsepijn en waar koop je dit dan?

Nu word hij spannend
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

25-08-2013 11:09

Je hebt wel wat goeie punten Camiel. En als de basisingredienten gewoon bij Meneba vandaan komen zit je wel goed. Ik gok dat de meeste bollenbakkers ook vaste klant daar zijn.
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

26-08-2013 07:14

meen je nou echt dat de boilie boeren zijn meel bij de bakker gaan halen????


nee joh... bij de fabriek toch zeker? :lol: :lol: :lol:
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

26-08-2013 07:32

Nog een leuke, hoelang denk je dat de bloem bij de bakker in een silo zit?
Die word echt niet iedere maand gevuld, dat word namelijk een dure hobby.


Soms gebrek aan ervaring, minstens elke 14 dagen!
Meel en bloem in zakken, elke week.

Mijn ervaring met verschillende boilieboeren is dat men bij de Afbeelding in de buurt hun grondstoffen betrekken.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

26-08-2013 11:04

Vers, vers, kan mij dat nou verrotten of de ingrediënten vers zijn. Als ze nog goed zijn vind ik het prima.

Een goede samenstelling van niet bedorven ingrediënten. Goed genoeg voor mij.

Ik kan m'n eigen mais, tarwe en soja gaan verbouwen en dat bij elkaar mikken, supervers. Maar ik heb toch liever een boilie van TTB, met ingrediënten die voor mijn part een maand in een silo en een week in een papieren zak hebben gezeten. Want ervaring en kennis vind ik toch wat belangrijker dan dat doorgeslagen vers-idee, als het op aas aan komt.
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

26-08-2013 11:25

Dat is het ook, voor de karper moet alles super "vers"zijn, maar als we en brood bij de bakker kopen vragen we er niet om :lol:

Maar verder nog mensen ervaringen met de bollen van de boilieman? Heb een testpakket van 9 verschillende besteld, ben wel reuze benieuwd.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

26-08-2013 11:33

Merkje dat erop staat lijkt mij onderschikt aan vangkracht gezien het aanbod aan merken. De vangkracht is aanleiding voor het streven naar zo vers mogelijke ingredienten. Of dit uitmaakt of niet zou ik niet kunnen bevestigen, maar het argument daarvoor begrijp ik wel. Als je ervan uitgaat dat de ingredienten de vangkracht bepalen is dit maximaal met verse ingredienten. Er was een tijd dat karpervissers hun aas aan de waterkant maken. Nu is zelf boilies draaien een unicum en lopen we duidelijk achter de commercie aan. We moeten er maar op vertrouwen. Ik meen dat de vangsten met al die merkjes nu ook weer niet erg negatief tegen elkaar of het verleden afsteken om hard te maken dat het allemaal veel uitmaakt.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

26-08-2013 12:22

Als je ervan uitgaat dat de ingredienten de vangkracht bepalen is dit maximaal met verse ingredienten.


Dat hoeft niet zo te zijn. Al klinkt het nog zo logisch.
Voedingswaarde en smaak hoeven niet perse gerelateerd te zijn aan de versheid van de ingrediënten. Kan wel natuurlijk.

Hoe dan ook: we draaien een boilie van zo vers mogelijke ingrediënten. Leuken 'm op met een zoetstof, een flavour en een schepje zout. Even koken of stomen...
Geloof je werkelijk dat het beestje nog kan onderscheiden hoe vers de ingrediënten waren ten tijde van het samenstellen van de mix? Een beest dat zout en zoet honderden malen beter waarneemt dan wij, schotelen we een bolletje voor met daarin een dosis zoetstof, zout, maggi, aminol, csl, melasse, noem maar op. En dat beest proeft dan dat de tarwebloem niet zo heel vers meer was? Terwijl het beestje totaal geen besef heeft van wat vers is, laten we dat ook niet vergeten...

Voor de goede orde: ik heb het niet over een boilie, bestaande melen die al jaren op de plank liggen, waarvan de smaak door bederf totaal veranderd is.
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

26-08-2013 13:19

Nou, er zijn al 2 vermeldingen in mijn reactie waarbij ik het op zijn minst in twijfel trek. :) Er wordt met zoveel meuk gevist en gevangen dat aas nooit de essentiele factor kan zijn.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

26-08-2013 13:47

ferenc van de vorstenbosc schreef:Dat is het ook, voor de karper moet alles super "vers"zijn, maar als we en brood bij de bakker kopen vragen we er niet om :lol:

Maar verder nog mensen ervaringen met de bollen van de boilieman? Heb een testpakket van 9 verschillende besteld, ben wel reuze benieuwd.


Net zoals je maatje? Wel andere soortjes dan Martin toch?
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

26-08-2013 14:02

Kees,

Verbeter me als ik het fout heb, van mijn aas moet op de eerste plaats een goede signaal werking uitgaan. Karper die regelmatig in half water zwemt zal naar beneden getrokken moeten worden. Mis ik die moleculeree werking dan kan het me dat vissen kosten.

Herkenbaar aas zal verder in mijn beleving veel makkelijker en sneller rondom mijn voerplek opgezogen worden, zeker als er meer kapers op de kust zijn. Dat is wat ik wil bereiken die kop moet als het waren snel van links naar rechts gaan. Dat brengt de bellen aan het rinkelen.

Verder is het vertrouwen,vertrouwen en nogmaals vertrouwen. Wat je hebt in boilieboer BB,TTB,MTC, KGB noem ze allemaal maar op.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

26-08-2013 14:08

Vertrouwen vangt niet. Echt niet. Heeft het nooit gedaan en gaat het ook nooit doen.

(Goed) aas, i.c.m. het juiste materiaal en voldoende kunde, vangt. Het vertrouwen dat je daar al dan niet in hebt, helpt de zaak geen ene moer. Het is alleen wat lekkerder wachten op die aanbeet.
Ik weet het ook allemaal niet...