Conserveren voor thuisdraaiers


Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

20-01-2010 13:31

Wat zijn de mogelijkheden voor thuisdraaiers om hun boilies (enigszins) te conserveren? Hoe gaat dit in zijn werk en welke produkten zijn er eventueel voor nodig? Waar moet op gelet worden? Enz.
K. van den Herik

20-01-2010 13:59

Wat wil je bereiken?

Onder de 10% vocht bederft niet, dus hoe droger hoe beter.

1/2e emmer bollen en de rest suiker

glaceren dmv net gekookte bollen te bestrooien met ruim suiker. Idem met zout.
Laatst gewijzigd door K. van den Herik op 20-01-2010 14:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

20-01-2010 14:00

Diepvries, of voor een week Frankrijk vacuum trekken. Zelf neem ik een koelkistje mee voor meerdere dagen vissen werkt prima. Als thuisdraaien loop je al snel achter de feiten aan bij gebruik van (chemische) producten. Of je moet suiker of zout als oplossing aanvaardbaar vinden.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

20-01-2010 14:05

zout onttrekt vocht uit de bol, bedoel je?

klaas, je hebt het over een percentage, hoe kan ik dit waarnemen?

vaccuum trekken kan natuurlijk ook ja, hoe kan ik dit doen? wat voor apparaat heb ik hiervoor nodig?
Sjoerd Bonenkamp
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22-09-2009 11:16

20-01-2010 14:09

Rijst werkt ook,
Boilies invriezen. Vervolgens het losse ijs (vocht) er tussen uit zeven.
Los in een koelbox doen en dan rijst eroverheen.
Laatste restje vocht zal worden opgenomen door de rijst.

Klaas,
Maak jij bij het gebruik van suiker en zout onderscheid tussen zoete- en vismeelboilies?
Dus zoet = suiker en Vis = zout. Of maakt dat voor jou geen verschil?
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

20-01-2010 14:10

je slager :D
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

20-01-2010 14:27

slager? voor het vaccumeren bedoel je, mitsz?
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

20-01-2010 15:33

Afblijven die handel Dries, verkloot je PH waarde en dan is alles naar de maan. Ik vraag me altijd af hoé lang die dingen goed moeten blijven? Gaan jullie 8 weken naar de waterkant? Zelfs dan nog kun je ze goed houden, als je netjes met freezerbaits omgaat. Met gestoomde al helemaal. Maar dat even ter zijde.

- Droog je boilies uit. Als je goed gestoomde bollen 2 weken droogt, zijn ze weken/ een paar maanden houdbaar in een zak. Maar als je gewone bollen ook lang goed wil houden, is uitdrogen de beste manier. Je wens om een geconserveerde boilie van hoge kwaliteit te maken kan nog zo vurig zijn...

Uitdrogen en overdag in een bewaarzak. Voor dat 's avonds de dauw komt, een plastic (vuilnisz)zak eromheen en klaar is Klara. Als 's morgens de dauw weer weg is, het zooitje weer in de boom hangen en 's avonds weer het zakkie eromheen.

Dit kun je maanden volhouden.

conserveren is totaal overbodig.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

20-01-2010 15:57

Citroenzuur kan in lage concentraties (0,25 %) wel gebruikt worden als stimulerende stof.

Hilco
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

20-01-2010 16:11

Sluit me bij je post aan Mitsz, maar maanden achter alkaar is vaak onnodig.

Indien je goed luchtdroog je boilies droogt, (maand tot twee maanden volstaat soms al) kunnen ze jaren mee zonder te schimmelen. Nadelen daarvan is dat ze knetterhard worden en (soms) gaan scheuren.

Citroenzuur... In welk opzicht zou het schadelijk moeten zijn dan Mitsz? Deed het altijd in me particles, Niet veel, paar druppels volstond. Ging lang mee, ook goed stinken met de tijd. Maargoed... Vangen deed goed..
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
Stefan van Grunsven
Berichten: 124
Lid geworden op: 09-01-2010 21:56

20-01-2010 16:24

FF een vraag waar doen jullie de boilies/steamers :D in als de vrieser in gaan ??
van die druksluit zakjes, diepvries zakjes ?????????
Less is More That is The way 2 succes
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

20-01-2010 16:47

Punt is wel dat bij bepaalde type bollen je met deze methode met de factoor tijd zit. Zolang je bol nog vocht opzuigt zal hij hoegenaamd geen stoffen vrij geven die een prikker bij de karper teweeg brengt om hem tot azen aan te zetten. Of Mitsz als ervaringsdeskundige (mooie naam he) moet andere ervaringen dan mijn persoontje hebben op dit vlak.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Stefan van Grunsven
Berichten: 124
Lid geworden op: 09-01-2010 21:56

20-01-2010 17:00

Had ik all eerder gepost bij een andere topic maar hij past hier ook wel !!!!

Conserveren van boilies:
Conserveren kan op verschillende manieren:

•Door het over een langere periode drogen van de boilie, nadeel hiervan is dat de boilie erg droog en hard wordt, je kunt het beste de boilies voor gebruik eerst een tijdje soaken, in water met wat flavour.
•Door aan per 10 eieren een eetlepel citroenzuur toe te voegen, citroenzuur wordt gebruik als conserveringsmiddelen bv. gebak en cake, en is bij elke groothandel in bakkerijgrondstoffen te verkrijgen. (Kijk eens in de Gouden gids). Citroenzuur heeft een suikerachtige structuur en is een natuurlijk product uit citroen, en naar mijn mening bij een niet overdadig gebruik geenszins schadelijk voor de karper.
•Door het gebruiken van bestaande conserveringsmiddelen speciaal voor het gebruik in boiliemixen, bv. die van Pro-line, doe dit alleen als je bv een weekje naar Frankrijk gaat en er zeker van wil zijn dat de boilies langer houdbaar zijn. Je hoeft ook niet de voorgeschreven hoeveelheid te gebruiken, je zal merken dat je met de helft, de boilies makkelijk 3 weken buiten de vriezer kan bewaren.
Less is More That is The way 2 succes
henry stotijn
Berichten: 1127
Lid geworden op: 02-02-2006 21:50

20-01-2010 18:10

bedoelen we hier this draaien van ready mades(houdbare bol)
of als je klaar bent ze heb laten drogen om ze dan zo lang mogelijk goed te houden buiten de vriezer???
ik ZEG bij readymades maken vis of zoete bollen maak nie uit als conserverend middel neem dan bij de lukas klamer of makro Heinz shake syrup dit is wat patatzaakeigenaren kopen voor door de milkshakes,,je heb geloof ik kiwi,aardbei ,vanille dit is mier en mierzoet dit meng je met preserver van het merk keencarp(citroenzuur) min of meer boillies worden na 2 weken wel knoeihard zodat je naald wel kan schudden moet je met boortje te werk gaan mits je de bollen idd laat drogen in kratjes of boillienetten!!
als je gaat voor niks bij je eierstruif gooien dus niet conserveren(preserven).
maar meer voor lange trips goed wilt houden:bij visboillie zout gooien veel lekker onder zetten met zout dat ontrekt al het vocht ,bij zoete bollen suiker veel ook onder zetten werkt hetzelfde en als je denkt van neeee te zout of neee te zoet dan pak je een berg rijst!!! :D moeilijk hoor en ik ben echt geen aasgoeroe hoor!!!
........de zoveelstebaits
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

20-01-2010 18:24

Juist.

Je mag van mij ook kieperen met die bende wat je wil. Citroenzuur, fosforzuur, kaliumsorbaat, mpg. Mogelijkheden te over, maar je zult domweg minder vissen vangen. Da's alvast één.

Dus waarom conserveermiddelen? Drogen, rijst zout etc. werkt allemaal en je vangt meer vis.

mvg Mitsz
Geart van der heide
Berichten: 63
Lid geworden op: 25-09-2009 10:23

21-01-2010 07:45

Ik heb wel eens mixen gemaakt die gewoon niet wouden bederven.
en toevalig was het mijn beste bol.
ben sinds dit jaar begonnen met zelf draaien van boillies.
dus ben ook nog een beginner met een beetje
beginnersgeluk.

het enigste wat ik er anders in had was kerrie.
wel droog en goed bewaren.
(op deze kerrie bol had ik ook het meest beet)
weinig karpers gevangen dat wel,
maar dat komt omdat ik nieuw ben,
dit jaar ga ik weer fris van start.
HELP!,
Ik kan geen avater uploaden wie kan me helpen? pbtje graag!.
Gebruikersavatar
Ray v/d Bos
Berichten: 497
Lid geworden op: 06-04-2002 02:00
Locatie: Doesburg

21-01-2010 10:12

Mannen

zoals Mitsz al aangeeft gewoon drogen.

doe dit in een goed geventileerde ruimte, een aantal waaiers erop en een keer of 2 per dag een beetje omdraaien.

doe dit in kratten, op oude bedspiraalen, om maak een paar mooie rekjes met gaas, een dag of 4/5 moet voldoende zijn om je boilies een maand goed te houden.

En heb je nu zoiets van ik vind ze te hard, en het geeft je weinig vertrouwen.
Pak een emmer doe er een beetje water in waar je zit te vissen, een beetje flavour, aminol, betaine enz in het water. Gooi daar een paar kilo boilies bij in, laat een paar uur soaken.

Wij doen dit al een jaar of 15 zo, vangt en werkt altijd beter dan zelf gaan conserveren.

http://www.rrt-baits.nl/portal/content/view/23/76/
Jurgen Bart

21-01-2010 15:25

suiker,meel of zout erbij doen, maar wel veel en weinig boilies.
Verpoorten clement
Berichten: 202
Lid geworden op: 22-05-2003 02:00
Locatie: lommel

23-01-2010 16:36

Wanneer ik voor meer dan een week ga vissen neem ik de diepvriesbollen (verpakt in druksluit zakken met zo weinig mogelijk lucht erin) mee in een of meerdere koelboxen.Na 1 week zijn de (vis)bollen nog perfect in orde !!!De andere bollen die gewoon in een zak zitten zijn na 3 dagen al beschimmeld.
Indien ik veel bollen moet meenemen laat ik deze 10 dagen drogen en gaan ze zo mee.Al naargelang de hardheid van de bollen zet ik ze 1-2 of 3 dagen op voorhand te week in het water van de visstek.
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

23-01-2010 19:24

hmm, wie weet waar die apparaten te krijgen zijn om vacuum te verpakken en wat de kosten ervan zijn? ook van de zakjes..
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

23-01-2010 21:22

Slagerij groothandel Mourad, je maakt je bollen er echter wel onnodig duurder mee.

[quote=
- Droog je boilies uit. Als je goed gestoomde bollen 2 weken droogt, zijn ze weken/ een paar maanden houdbaar in een zak. Maar als je gewone bollen ook lang goed wil houden, is uitdrogen de beste manier. Je wens om een geconserveerde boilie van hoge kwaliteit te maken kan nog zo vurig zijn...

Uitdrogen en overdag in een bewaarzak. Voor dat 's avonds de dauw komt, een plastic (vuilnisz)zak eromheen en klaar is Klara. Als 's morgens de dauw weer weg is, het zooitje weer in de boom hangen en 's avonds weer het zakkie eromheen.

Dit kun je maanden volhouden.

conserveren is totaal overbodig.[/quote]
Groet'n Henk..

still growing Old.
tommy foekens
Berichten: 118
Lid geworden op: 09-05-2008 00:53
Locatie: amsterdam

23-01-2010 23:39

een (goeie) vacumeer maschiene kost 900 a 1600 euro dus dat is echt niet te doen tenzij je geld te veel hebt of gaat handelen.
heb inderdaat al veel goeie dingen gehoord waarvan invriezen op -22 en vacumeren mijn favorieten zijn.
ja kan ze bijvoor beeld ook conveiten 1:1 suiker water verhitten tot een 80 graden en ze daar in houden (wel op temperatuur houden).
dit kan eventueel ook met olie zonder suiker uiteraad weet alleen niet welk effect dit zal hebben onder water.
leef om te vissen, dus stel nooit iets uit tot morgen als je het ook tot overmorgen kan uit stellen
Geart van der heide
Berichten: 63
Lid geworden op: 25-09-2009 10:23

30-01-2010 21:29

Vacuum zuigen kun je ook doen.
dan moet je van die diepvrieszakken hebben die als je
ze dichtdoet geen lucht eruit laten.
Vervolgens klik je het zakje BIJNA helemaal dicht
en je houdt een klein gat over, stofzuiger erop en rap dicht doen
en klaar is kees.
HELP!,
Ik kan geen avater uploaden wie kan me helpen? pbtje graag!.
otje latumahina
Berichten: 54
Lid geworden op: 08-08-2008 21:42
Contacteer:

31-01-2010 11:04

Mourad Aviara schreef:zout onttrekt vocht uit de bol, bedoel je?

klaas, je hebt het over een percentage, hoe kan ik dit waarnemen?

vaccuum trekken kan natuurlijk ook ja, hoe kan ik dit doen? wat voor apparaat heb ik hiervoor nodig?


Hoi mourad,
Kijk eens bij de action heb een keer zo'n aparaat gezien,
die waren binnen één dag uitverkocht.

Gr