ik ben het zat..


Gebruikersavatar
Mitchel de Graaf
Berichten: 109
Lid geworden op: 05-03-2007 18:07
Locatie: Zuid-Holland

23-09-2007 17:43

ik heb nu een aantal soorten proefmixjes (boils) gedraaid en ik kan niet zeggen dat het knallers zijn in mijn opinie.. ze geuren te weinig vind ik..

ik zou graag een recept willen.. die aan de volgende eisen voldoet..
- kosten 2/3 euro per kilo
- producten verkrijgbaar bij vis winkel (wielco ingredienten), supermarkt
- knallende boilie waar goed op gevangen word (deze tijd van het jaar) :D

misschien stel ik teveel eisen en denken mensen.. gast, jij wil alles uitgekauwt hebben en word ik doorverwezen naar het GROTE boilierecepten topic.. waar ik gelukkig maar keuze heb uit 400 verschillende mixen.. :wink:

ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, als je het recept niet wil vrijgeven aan een heel board mag het uiteraard ook via PB..

Alvast Bedankt, Mitchel de Graaf
"khad nou toch wel een run verwacht"
peter andrae

23-09-2007 18:17

:o Heb je er al mee gevist dan.
Gebruikersavatar
Mitchel de Graaf
Berichten: 109
Lid geworden op: 05-03-2007 18:07
Locatie: Zuid-Holland

23-09-2007 18:24

ja op een watertje waar je met ready mades zo een beetje een instant run kan creeren.. maar met mijn bollen was het afzien.

ik ben zelf ook nieuw in het boiliedraai concept, altijd gevist met particles.. maar ik moet er toch ook maar eens aan, en dan het liefst gelijk wel met een goede start. anders ben ik eerst weer 100 euro aan testmateriaal kwijt en daar word je ook niet blij van. :D
"khad nou toch wel een run verwacht"
Gebruikersavatar
gerrit schippers
Berichten: 925
Lid geworden op: 15-01-2004 19:28
Locatie: Enschede

23-09-2007 18:47

Mischien een begin om je mix hier eens neer te zetten, mischien kun je met een kleine aanpassing wel een bol naar wens krijgen.

Ruiken en proeven zit volgens mij een verschil in. 8)


Gr Gerrit
Weet je wat T'is Meer Water dan Vis....
Gebruikersavatar
Mitchel de Graaf
Berichten: 109
Lid geworden op: 05-03-2007 18:07
Locatie: Zuid-Holland

23-09-2007 19:00

idd waar..

de eerste was..

ik had van deze 150 gram gedaan.. (24 boilies)

30 gram tarwebloem
40 gram polentabloem
80 gram maismeel
0,75 ml mussel meat
0,75 ml sweetcorn
een ei..

hard zeer naar uit.. was kogelhard en brokkelig.. geen naald doorheen te prikken..

2de attempt 100 gram

30 gram polentabloem
40 gram tarwebloem
15 gram maismeel
10 gram paneermeel
10 gram aardbeipoeder
1ml mussel meat
1ml sweetcorn

rolde al wat beter.. plakkerig enigzins maar beter, zacht en wel een naald doorheen te krijgen.. maar ik heb nog steeds het gevoel dat ze niet goed geuren.. ik ruik een lichtelijke meelgeur.. maar de flavours zijn compleet verdwenen.. ik kook ze niet te lang.. ze gaan na 40 seconde al drijven..
erges zit ook nog een lichtelijk aardbei geurtje.. maar dan moet je hem je neus insteken :D
"khad nou toch wel een run verwacht"
Gebruikersavatar
pim starreveld
Berichten: 897
Lid geworden op: 22-09-2005 10:00
Locatie: zaandam

23-09-2007 19:35

en je heb er 1x mee gevist?

vis nog eventjes een tijdje door... als je 1x (of meer) niets vangt wil toch niet zeggen dat het een slechte bol is? misschien heb jij wel een killer alleen waren de omstandigheden die dag/nacht slecht.
Gebruikersavatar
Lukas den Admirant
Berichten: 521
Lid geworden op: 21-11-2006 20:04
Locatie: Hoogeveen

23-09-2007 19:51

1ml flavour gaat in damp op dat is wel bekend, blijft wel wat geur van hangen maar niet veel, ik zou je boilies gewoon na het drogen in een plastic zak(je) doen met wat flavour, en dan lekker die flavour erin wrijven, en in laten drogen, dan ruiken ze een stuk beter.
En van de geurmelen misschien een groter percentage, dan ruiken ze sowieso beter...
succes :wink:
Herman Esveld
Berichten: 1188
Lid geworden op: 18-04-2006 19:09
Locatie: nomaad

23-09-2007 19:59

vervang een deel van je tarwebloem door tarwemeel, doe er ook wat fijn
birdfood doorheen. Ook zo'n 20% vismeel zal niet misstaan.

20% Vismeel
30% Tarwemeel
20% Maismeel
10% Soyabloem vet
5% birdfood
15% griesmeel

Zoiets moet het prima doen. Hier kan je nog die mussel meat ofzo van je bij
gooien al gebruik ik zelf nooit flavours. Ik gebruik liever kruiden, of sardine
olie oid.

Veel succes ermee :D
PR Schub: 2,001 kilo
PR Spiegel: 2,003 kilo
Herman Esveld
Berichten: 1188
Lid geworden op: 18-04-2006 19:09
Locatie: nomaad

23-09-2007 20:02

Mijn ervaring is:

Plakkerig: Te veel bloem, meer maismeel oid toevoegen.
Brokkelt uit elkaar met draaien: Te grof of te weinig binding. Op te lossen
door groter percentage bloem te gebruiken.

Maar dit zul je allemaal zelf wel gaan ervaren....
PR Schub: 2,001 kilo
PR Spiegel: 2,003 kilo
Gebruikersavatar
Peter kuipers
Berichten: 1254
Lid geworden op: 20-03-2007 20:17
Locatie: Dokkum

23-09-2007 20:07

Ik heb zelfs vissen gevangen op deze mix

600 gram tarwemeel
400 gram maismeel
8 eitjes
ultrafruit flavour van ucp.

Als je wilt dat je boilies gaan ruiken dan adviseer ik om na het koken en drogen de boilies te flavouren in een plastic zakje en dan lekker een paar uur laten intrekken. dan in de vriezer.

Je mix moet eigenlijk niet plakken dan is het te nat. als die niet meer plakt dan is ie goed. Mijn mix was ook altijd te vochtig. Als je bv 2 kilo mix in een keer maakt dan is het wat moeilijker om al het vocht door je meel te mengen. Je denk dan te snel dit is veel te droog. Maar als je goed blijft kneden voor een aanal minuten zal je zien dat het toch beter word.

Alleen wat ik mij afvraag is dat je ongeveer 50 boilies maakt en daar mee gaat vissen. Dit is in mijn ogen veel te weinig. Je vist dan wel instant. alleen dan nog heeft jou aas een introductie nodig in dat water. Mischien is het dan slimmer om eerst een beetje te voeren. gewoon verspreid in het water. de vissen zullen dan eerder jou bal herkennen. En waarschijnlijk ook eerder eten.

succes verder

gr peter
vr gr peter
Gebruikersavatar
remco de koster
Berichten: 1034
Lid geworden op: 03-04-2006 11:11

23-09-2007 20:42

200maismeel
200griesmeel
200polentabloem
200tarwemeel
200trouvit

scheutje flavour en je hebt zeker goede bol ik ben met deze begonnen en zeker goed op gevangen.En mun broertje vangt er nog steeds mee.

Gr remco
Gebruikersavatar
Mitchel de Graaf
Berichten: 109
Lid geworden op: 05-03-2007 18:07
Locatie: Zuid-Holland

23-09-2007 21:34

mooi deze reacties kan ik wel wat mee.. ik zal proberen na het drogen even de boilies in de flavour te zetten.. kijken wat dat uitricht..

ik zat zelf ook te denken aan deze..

300 gram griesmeel..
300 gram vismeel..
300 gram sojameel
100 gram gemalen hennep.. ( of te vervangen door birdfood.. of tips? )
5ml mussel meat..
5-10 ml visolie
"khad nou toch wel een run verwacht"
Gebruikersavatar
Peter kuipers
Berichten: 1254
Lid geworden op: 20-03-2007 20:17
Locatie: Dokkum

23-09-2007 22:00

Mitchel de Graaf schreef:mooi deze reacties kan ik wel wat mee.. ik zal proberen na het drogen even de boilies in de flavour te zetten.. kijken wat dat uitricht..

ik zat zelf ook te denken aan deze..

300 gram griesmeel..
300 gram vismeel..
300 gram sojameel
100 gram gemalen hennep.. ( of te vervangen door birdfood.. of tips? )
5ml mussel meat..
5-10 ml visolie



Ik zou dit doen

400 gram griesmeel
300 gram sojameel
200 gram vismeel
50 gram gemalen hennep, birdfood.
5 ml mussel meat. alvast door de eieren
10 ml visolie ook door de eieren
8 eieren
en dan 1 of 2 ml mussel meat na het koken in een plastic zakje doen zo'n diepvries zakje. dan even goed schudden lekker in laten trekken en dan voeren of in de vriezer
vr gr peter
Gebruikersavatar
remco de koster
Berichten: 1034
Lid geworden op: 03-04-2006 11:11

23-09-2007 22:29

ik zou dan die 5ml door de eieren eruit halen gaat toch groot gedeelte uit tijden koken.kan je beter 4ml doen na het koken.Maar dat is wat je zelf wilt meningen verschillen.

gr remco
Gebruikersavatar
Peter kuipers
Berichten: 1254
Lid geworden op: 20-03-2007 20:17
Locatie: Dokkum

23-09-2007 22:41

remco de koster schreef:ik zou dan die 5ml door de eieren eruit halen gaat toch groot gedeelte uit tijden koken.kan je beter 4ml doen na het koken.Maar dat is wat je zelf wilt meningen verschillen.

gr remco


als je het voor het koken doet dan heb je de flavour in de mix zitten. als de boilie dan langzaam leeg loopt blijft de geur langer hangen omdat er van binnen uit ook nog flavour komt. Als dan het buitenste is verdwenen zal er dan van binnen uit toch nog iets van de flavour uitkomen. Lijkt me dat dit de bol alleen maar ten goede komt. Verder heb je echt geen 4 ml op een kant en klare kilo boilies nodig. Een paar druppels is meer dan zat.

gr peter
vr gr peter
Ted de Pagter
Berichten: 26
Lid geworden op: 27-11-2005 01:55
Locatie: Nijeveen

23-09-2007 23:09

Hey Mitchel,
Kijk ffies met de zoek optie op boilie en rept, oid.
Er staat ergens op dit forum een onderwerp met ik weet niet hoeveel soorten verschillende recepten voor boilies.
Ik zelf heb ze gekopieert en in een word bestand gezet.
Als je wilt kan ik je deze wel mailen.
Doe maar ffies een PB-tje als je wilt.
er gaat niets boven wakker worden door het gierende geluid van je waker................................
Gebruikersavatar
Mitchel de Graaf
Berichten: 109
Lid geworden op: 05-03-2007 18:07
Locatie: Zuid-Holland

23-09-2007 23:37

Ted, je bedoelt waarschijnlijk het grote boilie recepten topic.. daar staan er idd veel.. maar veel ingredienten zijn om het zo te zeggen ver van me bed (lastig te verkrijgen in mijn omgeving).. maar die van Peter staat mij wel aan.. woensdag maar even de ingredienten halen..nare situatie als je tot 6 werkt :( anders had ik het morgen al gehaald. Zoiezo iedereen bedankt voor de reacties, Ik ga ff kijken of ik woensdag een paar goeie knikkers door de rolbak kan knallen.. zoiezo op het watertje waar ik het test is single bait met een vismeel kwaliteitje al binnen een uur een run te creeren.. dus dat worden misschien 2 keer 3 uur sessie en dan weet ik voldoende. :D
"khad nou toch wel een run verwacht"
K. van den Herik

24-09-2007 07:48

Mitchel,

Wat ik al weggekacheld heb, ga jij niet meer opvissen. Dit hoort erbij. Is een leerproces. Je moet eerst door hebebn wat welek ingredienten "doen".
2e fout: Door met je neus een uurtje boven je werk bezig te zijn ruik jezelf nix meer.

3e fout wat jij waarneemt of een vis zijn 2.


zoek het eens wat meer in meel, plakt minder.

Of koop gewoon bollen bij Mitsz of Jacco of Arjan of...

MVG

Klaas


@Peter: introductie? Hihihihi. Mooie verkoop truc he?
Gebruikersavatar
Peter kuipers
Berichten: 1254
Lid geworden op: 20-03-2007 20:17
Locatie: Dokkum

24-09-2007 11:20

K. van den Herik schreef:Mitchel,

Wat ik al weggekacheld heb, ga jij niet meer opvissen. Dit hoort erbij. Is een leerproces. Je moet eerst door hebebn wat welek ingredienten "doen".
2e fout: Door met je neus een uurtje boven je werk bezig te zijn ruik jezelf nix meer.

3e fout wat jij waarneemt of een vis zijn 2.


zoek het eens wat meer in meel, plakt minder.

Of koop gewoon bollen bij Mitsz of Jacco of Arjan of...

MVG

Klaas


@Peter: introductie? Hihihihi. Mooie verkoop truc he?


ja het is maar hoe je het bekijkt. als ik met andere bollen vis dan voer ik altijd wat verspreid door het water. instant van vang dan niks alleen met voor voeren wel. verschilt uiteraard ook per water.
vr gr peter
Gebruikersavatar
Mitchel de Graaf
Berichten: 109
Lid geworden op: 05-03-2007 18:07
Locatie: Zuid-Holland

24-09-2007 11:25

jah een leerproces.. maar ik heb al genoeg tijd gespendeerd aan het leren..en ik heb die tijd er nu niet meer voor.. ik kan wel leuk alle recepten uit gaan proberen maar dan ben ik een paar honderd euro lichter en een paar maanden verder.. ik heb al genoeg geleerd met particles, wil nou een keer eigen boilies gaan maken zonder op het beginners niveau in te stappen. Voor sommige mensen is dat misschien onbegrijpelijk.
"khad nou toch wel een run verwacht"
K. van den Herik

24-09-2007 11:37

Mitchel,

Er zijn nu een kleine 1000 pagina's besteed aan aas, recepten en aanverwanten.

Je zal je toch een bepaalde basis eigen moeten maken.

Wat bind, wat niet, wat kleeft wat niet, wat drijft, wat versterkt elkaar.

Lullig he?

Afbeelding

1 Van de reden dat bollen uit de winkel zo populair zijn.

O ja: te harde bollen zijn nog nooit een probleem geweest.



MVG

Klaas
peter andrae

24-09-2007 15:07

Op beginners niveau instappen je wilt dus een paar stappen overslaan.

Ga nou uit van een basis en werk van daaruit verder ik zou je pas een beginner vinden als je klakloos van iemand een recept overneemt, welke garantie geeft dat dan volgens mij geen enkele,kun je net zo goed met ready mades gaan vissen.
Gebruikersavatar
YANNICK deksuh
Berichten: 950
Lid geworden op: 21-05-2006 17:52
Locatie: doetinchem
Contacteer:

24-09-2007 15:11

hier een mixje zo even verzonnen .
1kg
15% robin red
30% vismeel
15% soja vet/ontvet
20% maismeel
20% tarwemeel .

is maar en iedee maar prebeer hem eens . :wink:

mvg yannick
peter andrae

24-09-2007 15:12

Ja en dan komt het lullige nog je stemt een bollie ook nog af op de seisoenen daarom zei ik ook je hebt er niets aan dingen zomaar over te nemen van een ander.

Ik maak het nu toch niet te ingewikkelt he!!.
peter andrae

24-09-2007 15:15

Zou je daar in de winter ook mee vissen en voeren Yannick.


Wat voor vismeel had je in gedachte want onder vismeel kun je heel veel verstaan.