zeezout of keukenzout?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kjeld Cousijn
Berichten: 68
Lid geworden op: 14-08-2006 16:21
Locatie: Blokker
Contacteer:

22-08-2008 19:11

Ik wil zout aan mijn boilies toevoegen maar moet ik zeezout of keukenzout toevoegen? Ik weet namelijk niet of de jodium in keukenzout schadelijk is voor karpers.
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

22-08-2008 19:29

keukenzout is goed genoeg over dat jodium zou ik me geen zorgen maken.
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
Bart Olde Kalter
Berichten: 74
Lid geworden op: 05-05-2007 14:18
Locatie: Losser

22-08-2008 21:42

Is allebei het zelfde!
Zeezout komt zelden tot nooit uit zee. Heb ooit eens een keer een aflevering gezien van de keuringsdienst van waarden.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

22-08-2008 21:58

:o :o Jodium in keukenzout? :lol:
In jodiumhoudendbroodzout zit het nog wel; JoBroZo 8)

Aan kleinverpakking wordt op de markt gebracht het keukenzout, thans zonder jodium onder het merk " Jozo ". Dit jodium is er sinds 1928 aan toegevoegd in een hoeveelheid van max.5 ppm per kg. In 1972 heeft het Ministerie van Volksgezondheid verzocht deze toevoeging te staken, daar men van mening is dat er in het totale voedingspakket voldoende Jodiumhoudende stoffen aanwezig zijn. De merknaam " Jozo " was zó bekend, dat men van genoemd ministerie toestemming heeft gekregen om deze merknaam te mogen blijven voeren met vermelding van " bevat geen Jodium meer ".

Verder wordt er geleverd in plastic bussen van 750 gram, geraffineerd zout, wat uitgezeefd is uit het geraffineerde zout, verpakt. Deze kwaliteiten zijn voor industriële doeleinden in 50 c.q. 25 kg verpakkingen en worden dan aangeduid als geraffineerd fijn zout, geraffineerd extra fijn zout of grofste korrel, geraffineerd zout.

Ingevolge het Broodbesluit levert men voor de bakkerij nog steeds zout met toevoeging van 0,47% Jodium. Dit wordt verkocht onder de merknaam Jobrozo.

Voor de vleesverwerkende industrie en de slagers wordt Colorozo geleverd, een product, waaraan 0,6% natriumnitriet wordt toegevoegd voor het behouden van de kleur van het vlees.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Ensar Ozcelik
Berichten: 404
Lid geworden op: 07-05-2007 22:44
Locatie: Arnhem

25-08-2008 17:10

Hee,

Ik zat laatst suiker te zoeken voor de thee, kwam ik een potje tegen met korreltjes wat echt op suiker leek, ik dacht ik proef wel even, het smaakte heel erg citroen/zuur achtig, draaide ik 't potje om stond er citroenzout, misschien dat dat ook niet verkeerd is..


Yoo
Let righteousness cover the earth. Like the water cover the sea & lakes.
Plaats reactie