waaraan moet een goeie flavour voldoen


Plaats reactie
daan ramakers
Berichten: 130
Lid geworden op: 17-12-2004 21:59
Locatie: turnhout

30-03-2006 22:17

dt het niet de geur is weet ik al
maar nu hoor ik verhalen over oplosbasis enz enz
ben wel eens benieuwd wat de aasexperts me kunnen vertellen wat een flavour laat staan of doet vallen
ook iets met de ph waarde kan me iemand daa ook info over geven

khoop dat dit een moeilijk maar intressant topic word
Gebruikersavatar
Koos Snijders
Berichten: 172
Lid geworden op: 07-01-2005 16:06

31-03-2006 16:31

Ik ben geen expert , maar wil je toch een antwoord geven.
Ik prefereer een Flavour op ethyl alcohol basis , omdat het snel uit een bol oplost (als ik een flavour gebruik) en een mooi geurvlaggetje achterlaat.
Wat ik ook nog wel eens doe is een glycerol basis en een ethyl basis samen gebruiken , wel met een goed zoetmiddel combineren om de smaak (lees bitterheid !) van de flavour te maskeren.
Maar het allerliefst gebruik ik geen flavour en laat de geur afhangen van de ingredienten die ik gebruik.
Maar over oplosbasis ? .. Ethylalcohol dan maar.

Groeten
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

31-03-2006 16:40

Ligt natuurlijk ook puur aan voor welke doeleinden je je boilie wilt gaan gebruiken.

Instand of om te voeren,verwacht je veel vis of moet je uren maken voor juist die ene.
Als ik veel uren moet maken,zal ik niet zo snel naar alleen ethyl alcohol grijpen,omdat dat gewoon te snel uit je boilie verdwenen is.


Ik gebruik zowiezo liever totaal geen flavour,ik weet 100% zeker dat een goede mix dat niet nodig heeft
barry stevens
Berichten: 864
Lid geworden op: 17-07-2005 01:37
Locatie: amsterdam

01-04-2006 14:57

geurvlaggetje??? ruiken ze tegenwoordig dan? misschien prikkelt het de smaak pappillen,maar dat ze het ruiken lijkt me sterk
www.castmarine.nl

alles voor de karpervisser op het gebied van elektromotoren/accus/laders/rubberboten/buitenboordmotoren etc
Gebruikersavatar
Koos Snijders
Berichten: 172
Lid geworden op: 07-01-2005 16:06

01-04-2006 17:10

Geloof mij maar dat ze het ruiken , van kilometers.

Groeten
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

01-04-2006 17:21

Ruiken of proeven?
Gebruikersavatar
rik ligthart
Berichten: 231
Lid geworden op: 01-09-2005 22:02
Contacteer:

01-04-2006 17:22

Koos Snijders schreef:Geloof mij maar dat ze het ruiken , van kilometers.

Groeten


Ik geloof je niet
Gebruikersavatar
Koos Snijders
Berichten: 172
Lid geworden op: 07-01-2005 16:06

01-04-2006 19:19

Houwen zo ..

Maar waarom , geloof je me niet ? .. ga me dat eerst maar eens uitleggen!

Vissen kunnen geurdelen (geen smaakdelen , dat is weer een ander verhaal) opvangen op een schaal van (in mensentaal) 1 : 1.000.000 !
Dus bijv. 1 deel op een 1.000.000 liter water .
Bijv. een Haai (is geen karper, maar het is met haaien getest) kan 1 druppel bloed op 1 Miljoen liter water ruiken en reageert er dus buitengewoon agressief op en gaat op zoek naar voedsel ! ..
1 Druppel bloed dus .. op 1 miljoen liter water ..
Bron : (uiteraard) Discovery Channel ..

Maar we dwalen af .. Karpers vangen "Geursporen" op weldegelijk doormiddel van zijn of haar neusgaten .. echt wel dus !
Kijk , als het dan Aardbei of Pistache of Squit Flavour is dat maakt even geen reet uit ..
Wij ruiken uiteraard doormiddel van lucht . Vissen doormiddel van een geurstroom in water , maar daar "ademen" ze natuurlijk ook in .. toch ?
Proeven doen ze met wat anders , smaakpapillen .. voor dat de vissen ergens van proeven zijn ze op je stek .. en dat hebben ze geroken !
of gezien .. alleen even niet in het donker .
Klein voorbeeld : Als je bij je tijgers een fles bruin bier gooit of een fles limonade siroop en je voert dan ruiken ze niet de tijgers in eerste instantie maar wel de alcohol (lees Ethylalcohol , want van methylalcohol ga je lelijk dood , ja ook jij !) Van de bottle limonadesiroop pakken ze het spoor van suiker op , en echt op enorme afstanden .
Hoe je het dan noemen wil zal mij mijn ballen jeuken , maar ze vangen het wel op met de neusgaatjes of ze nou ruiken (zo noem ik het maar , doe ik ook met mijn neus) of .. ehhh water eehh .. filteren ? , nou ja , ik hou het op ruiken ..

Groeten van Koos ..
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

01-04-2006 20:09

Onbegonnen werk Koos.

Dat er conceptueel een groot verschil is tussen ruiken en proeven blijkt een te groot struikelblok. Ruiken van deeltjes in lucht wordt ongelijk gesteld aan ruiken van deeltjes in water. Niettemin noemt men waarnemen van deeltjes in water gemakshalve maar proeven. Daarmee dus geheel voorbijgaand aan het feit dat je slechts iets kunt proeven door het in je mond te nemen.

Waarnemen van geringe concentraties van deeltjes gedragen door zowel lucht als water (op afstand dus) is beide gewoon ruiken.

Ik hou er mee op. Het is gewoon vliegen afvangen voor wijsneuzen. :-?

Groet, Kees

:D
Plaats reactie