Soortelijk gewicht van een boilie!!


Gebruikersavatar
Martijn Huisman
Berichten: 239
Lid geworden op: 07-08-2003 02:00
Locatie: Krimpen aan den IJssel

13-01-2005 15:24

Beste boarders,

Denken jullie dat het soortelijk gewicht van een boilie veel verschil uit kan maken in het aantal aanbeten??

Wat ik hiermee bedoel is dat ik al een tijdje met het idee speel om te proberen om hele lichte boilies te maken of boilies van verschillende gewichten te maken.

Ik heb eens iets van Frank Warwick gelezen dat hij dit ook heeft toegepast met het gebruik van verschillende hoeveelheden garnaalmeel toe te voegen in zijn mix, omdat normaal de boilie met haak altijd meer weegt dan zonder haak, en om zo dus verwarring te zaaien, althans denk dat dit de gedachte erachter is.
Kan je ook zeggen dan balanceer je toch je haakaas uit en dan ben je er ook, dat snap ik maar dat vraag ik dus niet.

Wie heeft hier ervaringen mee????
Kan natuurlijk ook een gedeelte pop-up mix door mijn gewone mix vermengen zodat deze heel langszaam gaan zinken ( slow bottom baits )maar deze pop-up mixen zijn meestal nogal prijzig.

Dus het maken zal niet zo'n probleem geven maar ben dus op zoek naar mensen hun mening hierover maar liever natuurlijk iemand met ervaringen hieromtrent, of tips in deze richting.

Bij voorbaat dank!!
het gaat niet enkel om gewichten, hou plezier in je hobby

http://www.karperstudiegroep.nl
http://www.specialbaits.com
Gebruikersavatar
michel kemp
Berichten: 622
Lid geworden op: 27-05-2003 02:00
Locatie: zoetermeer

13-01-2005 15:45

Martijn,

soms kan het lichter maken van je boilies een uitkomst bieden.. Denk hierbij zachte bodems bijvoorbeeld veengrond... Hoewel de karpers de boilies die wegzakken in de bagger toch vaak wel weten tevinden....

Maar laat me je wel waarscuwen dat je ze niet telicht maakt... Het is namelijk zonde van je werk als je uuren hebt staan draaien , en bij het voeren blijkt dat 80 % weer naar boven komt en blijft drijven...

Verder is het eigenlijk wat je eigen voorkeur betreft, zelf houd ik het liever zo simpel mogelijk...
Succes.

Mvg Michel
Tight Lines......
Canada where carping is catching!!!!!!!
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

13-01-2005 15:45

Martijn,

Je kunt het nog veel simpeler houden: Meng boilies van verschillende gro-
te door elkaar. Ik neem van elk formaat even veel. B.v. 1 deel 10mm boi-
lies, 1 deel 15mm boilies, 1 deel 20mm boilies en 1 deel 24mm boilies.

Tot slot: Op deze manier creeer je ook verwarring, bij de karpers. Omdat
elke boilie ook verschilt qua gewicht. Het beste vis je met de kleinste als
haakaas, maar krijg je last van "platten" ga dan over op een groter haak-
aas (ook dit is geen 100% garantie dat je geen witvis vangt!).

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

13-01-2005 15:53

Martijn,

De gevoerde boilies in gewicht laten verschillen geloof ik iets minder in, kan wel werken, maar dan zie ik meer kracht in bijvoorbeeld verschillende diameters door elkaar voeren ipv verschillende soortelijke gewichten. Hier heb je ook het gewicht voordeel, maar ook nog eens het herkenningsvoordeel en dat mocht er te weinig karper over de stek komen de brasems een deel op kunnen eten. Daar werk ik wel weer veel mee, verschillende diameters. Wat weer wel kan werken is een boilie voeren die maar heel langzaam zinkt op bijv. een blubberbodem, om zo de boilies hoog in de blubber te laten liggen ipv dat ze erin zakken. Maar wat ik het meest toepas is zoals je zelf ook al aangaf met het haakaas zelf gaan werken en het soortelijk gewicht hiervan, dit maakt inderdaad wel degelijk verschil, dit pas ik dan ook in bijna alle situaties toe, wanneer de onderlijn het toe laat.

Want het gewicht van een 20 mm boilie onder water is nog maar een fractie van wat deze op de kant weegt. Een 20mm bol weegt ongeveer 5 a 6 gram, Hiervan wordt al 4,2 gram opgeheven door het water (1,33 x 3,14 x (1 x 1 x 1). Dus onder water weegt die boilie nog maar een goede gram. Hierdoor zullen de verschillen in soortelijke gewichten, en daarbij komend de zuigkracht die nodig is om die boilies op te zuigen niet zo veel verschillen tussen licht en zwaar, er zit immers hooguit een kleine gram verschil in (anders zullen ze aan het oppervlak moeten gaan azen :wink:

Maar als je haak dan een halve gram weegt, dan is die haakboilie dus 50% zwaarder en zal deze zich heel anders gedragen dan de rest. Dit is dan ook een van de redenen waarom deze in eerste instantie al genegeerd wordt, laat staan opgenomen, en ik dus veel meer vertrouwen heb in het haakaas aan te passen dan de gehele partij gevoerde boilies, en het is dus ook nog eens stukken gemakkelijker.
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

13-01-2005 15:54

Die had ik nog niet gezien Benny en Michel :wink:, wat is dit toch een lekker snel forum :D
mvg

Bart van den Hurk
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

13-01-2005 15:59

Bart,

Maakt niet uit! :)
Het is inderdaad een hele effective methode, om boilies van verschillende
formaten door elkaar te voeren. Dit werkt vaak stukken beter, dan boilies
van 1 formaat voeren.
Wat soms ook voor een opleving kan zorgen, is boilies van verschillende
vormen door elkaar; al moet ik er wel bij vermelden dat dit vaak van tij-
delijke duur is.

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Martijn Huisman
Berichten: 239
Lid geworden op: 07-08-2003 02:00
Locatie: Krimpen aan den IJssel

13-01-2005 16:26

Jongens,

Bedankt voor deze info,
had eigenlijk wel zo'n reactie verwacht maar wilde het toch even van meerdere mensen horen.
Ik vis zelf ook vaak zo, met verschillende diameters maar dacht misschien is het door mij aangehaalde nog wel beter maar zoals Bart schrijft, als het maar zo weinig verschil in gewicht uitmaakt dan is dit zonde van mijn tijd en ga ik lekker op deze voet verder.

Nogmaals bedankt.
Ps. als er iemand onverhoopt toch nog ervaringen heeft mag dit natuurlijk graag gemeld worden!!
het gaat niet enkel om gewichten, hou plezier in je hobby

http://www.karperstudiegroep.nl
http://www.specialbaits.com
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

13-01-2005 18:17

er zit wel verschil in soortelijk gewicht en de snelheid van zinken. Een zware grote bal kan wel langzamer zinken dan een kleine lichtere. Het is sterk afhankelijk van het water welke boilies je wilt inzetten zoals stroming, bodemstructuur etc. het varieren met groottes is eenvoudigen te realiseren.
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

13-01-2005 20:01

Hoi,

Ik gebruik ook graag een mengsel van boilies in verschillende formaten, in mijn geval 15, 18 en 22 millimeter.

In deze koudere (hoewel?) periode gebruik ik liefst 15 en 18 mm door elkaar en een paar boilies verkruimelen of verknippen kan natuurlijk ook geen kwaad, van brasem geen last in ieder geval.

Ik geloof wel dat een lichtere boilie als haakaas soms net het verschil kan maken, maar om de voerboilies te laten verschillen in gewicht volstaat het gebruiken van verschillende formaten.

Jeroen
Hans Hanegraaf
Berichten: 160
Lid geworden op: 30-01-2002 01:00
Locatie: den bosch

13-01-2005 20:42

Bart,leuke rekensom, die 20mm bol van 6 gram, weegt onder water nog maar pakweg 1 gram.oke ,tot zover ga ik met je mee, maar dat die bol dan 50% zwaarder wordt door een haak van een halve gram,volg ik niet zo? geldt die rekenformule dan niet voor die haak?
wel dus, die haak aan het aas is een te verwaarlozen factor,helemaal als de bol aan een lange hair gebonden zit.
heb wel eens langs het kantje op een meter water een voerplekje gemaakt van zon 25 boilies,en meteen kwam er een karper op af, deze vis ging boven de bollen hangen en "blies" er tegen aan ,alle boilies die wegrolden werden gretig gegeten en binnen een 30 seconden waren alle boilies weg behalve die ene bol aan mijn stifrig........
dus gewicht maakt wel degelijk uit maar niet van de boilie zelf, sinds die tijd nooit meer een stiffrig voor mij...........
wibo bellemans
Berichten: 57
Lid geworden op: 03-01-2005 22:42
Locatie: Olen - België

13-01-2005 21:18

Ik heb ooit eens ergens gelezen dat er een bekende karpervisser was die zijn boilies in de magnetron zette. (ik denk zelfs dat het frank warwick was)

Telkens zette hij de boilies met verschil van 30 seconden in de magnetron.
(eerste=30sec - tweede=60sec - derde=90sec) De boilies kregen een verschillend soortelijk gewicht door de verdamping van het vocht in de boilie. Volgens hem kreeg je onder water een hele hoop dansende boilies als de karper nog maar over de voerplek kwam. De karper gaat dus volledig in de war geraken en zal nog heel moeilijk kunnen ontdekken welke jouw boilie...

Ik heb dit nog nooit geprobeerd en ik weet ook niet of het wel werkt. Volgens mij kan het geen kwaad om het eens te proberen mee een kilootje boilies. baat het niet dan schaadt het niet !!!!!

Natuurlijk kan je ook verschillende diameters proberen....
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

13-01-2005 22:52

Hans,

Natuurlijk wordt er wel wat gewicht van de haak opgeheven, maar dit is metaal met een relatief zeer klein volume. En dat die boilie dan ook nog eens vast zit, verergerd het inderdaad alleen maar. En ook ik vis eigenlijk nooit met een stiff rig!

We nemen het even extreem, een haak van 1,5 mm dik en een draadlengte van 3 cm (maatje 4 ongeveer). Het is draad, dus officieel een cilinder, maar dat zal ik even verwaarlozen. De inhoud en daarmee het verplaatste water is (0,15 x 0,15 x 3) 0,0675 cm3 dus de haak van een halve gram zal onder water nog ongeveer 0,43 gram wegen, dus een procent of 14 minder. Dus die boilie daarmee 43% zwaarder. 't is maar voor de goede orde.
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Martin Post
Berichten: 397
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Franeker

14-01-2005 11:27

Ik heb ooit eens ergens gelezen dat er een bekende karpervisser was die zijn boilies in de magnetron zette. (ik denk zelfs dat het frank warwick was)


Hoi Wibo,

Ik heb zo mijn twijfels over het lichter maken van je boilie in de magnetron. Door verwarming in de magnetron zal de boilie inderdaad vocht verliezen waardoor ze lichter wordt.
Na dit proces is je boilie lichter maar ook een stuk droger geworden. Ikzelf denk dat zodra de boilie in het water ligt, zich weer vol begint te zuigen met water en al snel het oude gewicht terug zal krijgen. Op korte termijn(+- 1 uur) zul je er dus voordeel bij hebben maar op lange termijn(meerdere uren) zal het maar weinig verschil maken met het orginele gewicht van de boilies.

Persoonlijk denk ik dat je in dit geval beter kunt terug grijpen naar ingrediënten die je boilie licht maken of naar verschillende diameters…

Vriendelijke groet,

Martin Post
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

18-01-2005 18:17

Bart vergeet je niet iets bij die berekeningen, namelijk de diepte? Als er meer water boven een boilie zit dan drukt die waterkolom toch op de boilie waardoor het soortelijk gewicht in principe meer wordt!

Als het zo is wat jij allemaal verteld, wat doen we dan nog met backleads en leadcore? vissen wegjagen!?
beetje bij beetje
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

18-01-2005 18:53

Aangezien het toch iets met gewicht en het formaat van een boilie te maken heeft en ik niet onnodig een nieuwe topic wil starten stel ik deze vraag maar even hier.

Hoeveel 24 mm boilies zitten er in 1 kg mix?

Voor de meesten van jullie een zeer makkelijke vraag maar ik zou het wel fijn vinden om te weten.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

18-01-2005 19:44

Neuh Frank,

Wet van Archimedes:

"De kracht die een lichaam drijvende houdt in een vloeistof is gelijk aan het gewicht van de vloeistof die door het lichaam verplaatst wordt".

Dit bepaald dus het stijgvermogen.

Die waterkolom heeft hiermee niets te maken, maar vind je terug in de wet van Pascal:

"De druk die op een vloeistof wordt uitgeoefend, plant zich in alle richtingen met dezelfde grootte voort".

Hieruit volgt de hydrostatische druk die bepaald wordt door de waterkolom boven een voorwerp.

Dit bepaald de druk op een voorwerp.

De berekening van Bart is weliswaar niet exact maar volgt wel het principe.

Als bij Bart een 20 mm bolie 6 gram weegt, gaan er ongeveer 167 uit een kilo, Kevin. Bij 24 mm zijn dat er al weer minder. Maar dat kun je dan zelf uitrekenen met de formule voor de inhoud van een bol (4*Pi*R^3)/3. :roll:

Haha :lol:

Groet, Kees
Laatst gewijzigd door Kees Ouwehand op 18-01-2005 22:37, 2 keer totaal gewijzigd.
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

18-01-2005 20:22

Met een wiskundebrein als mij is eerst draaien en daarna tellen nog sneller... iemand die het wel weet?
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

18-01-2005 20:40

Kevin,

Je geeft het wel heel snel op. Een bol van 20 mm heeft een volume van 4,2 ml en ééntje van 24 mm heeft een volume van 6 ml. Dat maakt 167*4,2/6 is 116. Hangt ook samen met het volume van die ene kilo mix van jou. Of te wel, klopt die 6 gram van Bart voor jouw mix. Dus is bij benadering.

Kees
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

19-01-2005 08:35

Ok dankjewel Kees,

Mijn rekenkundig vermorgen is laatste jaren niet erg veel gebruikt :lol:
maar zoals ik uit jouw verhaal opmaak is de waterkolom (pascal) van invloed op de druk. Het soortelijk geweicht veranderd dan niet, maar veranderd het gedrag van een boilie op bepaalde diepte dan ook niet?

Nog meer wetten??? ben je soms schoolleraar Kees, hoe kom je aan zulke wijsheid!
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

19-01-2005 09:29

Schoolmeester :-? :-? :-? :-? :cry:

Capillaire werking... :roll:

Kees
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

19-01-2005 09:49

He jongens,

het kan zijn, dat ik mis zit, maar ik prop vaak gewoon een stukje kurk in m'n haakaas, zodat de zaak rustig naar de bodem zinkt

kan dit beter?
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

19-01-2005 09:52

Mitsz,

Doe ik ook en gebruik daarvoor dezelfde mix als de voerboilies. Ik rol gewoon een balletje van kurk erbij in voor het haakaas.

Groet, Kees
Laatst gewijzigd door Kees Ouwehand op 19-01-2005 09:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

19-01-2005 09:54

Er zitten der ongeveer 180 in 20 mm en 90 in 25 mm, per kg, maar dit is idd afhankelijk van het soortelijk gewicht. Ik tel mijn boilies altijd tijdens het voeren, leuke hobby binnen de hobby en stimuleerd de wiskundige geest :D :wink:

Cappilaire werking, heb het ooit gehad Kees, maar zit te ver in het brein (toevallig iets met het verdringen van de lucht/vloeistoffen uit het aas door de hogere druk, waardoor gewicht stijgt??).

Maar inderdaad zijn de berekeningen een benadering. Het is alleen maar om aan te geven dat het gewicht van de haak de boilie zodanig beinvloed dat hij voor de vis goed te onderscheiden is. Het effect hiervan zal des te minder worden als de haak kleiner wordt dan wel het aas is uitgebalanceerd tov de gevoerde boilies (maar dit hoef ik jouw niet te vertellen), meer ter verduidelijking. Natuurlijk het succes dan wel falen hiervan is ook afhankelijk van onderlijnlengte en materiaal, om de bewegingsvrijheid van de boilie te garanderen. Bewuste verplaatsing van het aas is veel minder tegen te doen.
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

19-01-2005 09:56

Dat maakt er al drie, gewoon een 10 mm balletje in een 20 mm bol dan wel 12mm in een 25 bol. Werkt altijd en is niet van echt te onderscheiden. Alleen wordt de buitenstructuur van de boilie ietsjes anders omdat je ze met de hand draait, maar heb er nog nooit nadeel van ondervonden.

Kurk Rules!
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

19-01-2005 10:03

The cork snowman... nieuw voor 2005!

http://www.corkdoll.com/e.html