Single's voortaan niet meer voorzien van een sterke geur.


kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

20-09-2004 20:01

Dat karpers niet zo kunnen ruikenals wij doen maar zeg maar de smaak waarnemen is ondertussen bij me bekend.

Maar wel blijft iedereen maar de pop-ups die vooral gebruikt worden voor het single hookbaiten voorzien van flink wat geur. Waarom zou de geur dan wel belangrijk zijn terwijl het de smaak is die telt?

Wat denken jullie dan bijvoorbeeld van een single hookbait die eens gemaakt is van enkele producten met een sterke en goede smaak door er bijvoorbeeld flink wat kruiden aan toe te voegen? Zoals misschien een kant en klare pop-upmix met daarbij per pond zo'n 25 gram knoflookpoeder?
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

20-09-2004 20:16

Hier zijn al een paar hele uitvoerige topics over gevoerd......
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
richard van der vliet
Berichten: 748
Lid geworden op: 11-10-2002 02:00
Locatie: Delfzijl

20-09-2004 20:33

ruiken en proeven ligt erg dicht bij elkaar, het is zowat hetzelfde, als ik een hamburger ruik smaakt die toch ook bijna hetzelfde als ie ruikt? zo moet je het bij karper ook zien.
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

20-09-2004 20:35

Dat ben ik helemaal niet met je eens, Richard. Een karper kan schijnbaar niet eens ruiken (zoals wij dit kunnen)! :o Daarnaast zijn er stoffen die heeeeeel anders ruiken dan ze smaken!
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
richard van der vliet
Berichten: 748
Lid geworden op: 11-10-2002 02:00
Locatie: Delfzijl

20-09-2004 20:38

ruiken is deeltjes van een stof inademen en de smaak waarnemen, deze deeltjes komen van de boilie dus smaakt die boilie toch ook hetzelfde?
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

20-09-2004 20:41

Richard,

neem eens een ferme slok flavour naar keuze.........

Mitsz
Gebruikersavatar
richard van der vliet
Berichten: 748
Lid geworden op: 11-10-2002 02:00
Locatie: Delfzijl

20-09-2004 20:42

ja, daar heb je wel gelijk in, maar vaak is de geur ook de smaak, bij flavours word dit effect gefaked, maar meestal smaakt iets ongeveer hetzelfde als het ruikt.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

20-09-2004 20:51

Ja OKE,

maar juist bij geflavoured karperaas is dit dus vaak niet het geval. Ik vraag me ook af waarom die krengen altijd zo overgeflavoured worden. Het maakt bij singles natuurlijk ook niet veel uit, omdat ze bij eerste inspectie al gehaakt worden.

Toch lijkt me Kevins idee in sommige gevallen wel aan te raden. Ik heb zelf al een paar experimenten lopen, dus kan ik deze er niet echt bij hebben.

Laat ons ajb weten hoe het is verlopen Kevin. Hoe is het in je mand? :D

MVG Mitsz
Gebruikersavatar
richard van der vliet
Berichten: 748
Lid geworden op: 11-10-2002 02:00
Locatie: Delfzijl

20-09-2004 20:54

die flavours zijn denk ik vooral om de vissers te lokken.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

20-09-2004 21:07

En opnieuw, :oops:

Met dank aan Douwe..

http://members.chello.nl/~d.bijlsma/

Artikel; Ruiken of Proeven
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

20-09-2004 21:34

Grappig,

Natuurlijk gaat het niet om wat jij ruikt, maar om wat de karper waarneemt. Dit zegt niet veel meer dan dat je bij een toevoeging niet zozeer moet letten op reuk. Mogen de anti-heren nog wel even verklaren waarom zo een enkel kunstballetje met veel flavour in sommige omstandigheden meer vangt dan de zorgvuldige zelfdraaier met Karpervoer 2000 op zijn PC. Let op, ik heb het gecontroleerd. :roll:

Een karper gaat dus wel degelijk op zijn neus af. Alleen is het niet jouw neus. :lol:

Groet, Kees

Overigens, was iemand onlangs niet op zoek naar squid?
mc joel

20-09-2004 22:48

de neustheorie daar volg ik je in keesvolgens mij kan een karper wel geuren waarnemen
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

20-09-2004 22:58

Nou, dat hoop je maar. Op Chanel #5 vang je geen karpers.

Ik weet overigens niks van een neustheorie. Wat is dat nou weer?

Groet, Kees
mc joel

20-09-2004 23:03

chanel 5 kees wat bedoel je daarmee
sorry de neustheorie is slecht uitgedrukt ik bedoelde dat ik ook geloof dat karpers degelijk kunnen ruiken onder water erg goed zelfs
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

20-09-2004 23:51

De karper heeft receptoren die een geringe chemische verandering in de omgeving waar kunnen nemen. Het gaat er dan nog om een chemische verandering van de omgeving te bewerkstelligen die de karper aanzet tot voeden. Dat bereik je niet met parfum.

Op zich heb ik nog geen antwoord op de vraag waarom een overgeflavourd kunstof drijfballetje karper op de kant brengt. Ik vermoed een hiaat in de ervaringdeskundigheid van de voorvoerders. Tja, dan moet je maar wat meer instant vissen. Kan natuurlijk ook zijn dat het bedtijd is. Ga ik nog even door. :roll:

Groet, Kees
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

21-09-2004 09:42

Goedemorgen Kees,

of lig je er nog in? :D

Ik heb wel degelijk met flavours gevist en gevangen. Daarbij komt, dat ik ook veel instant heb gevist. Dit gebeurd ook nog regelmatig. Hiervoor gebruik ik ook nog regelmatig flavours. Er zijn -in mijn visserij- echter wat attractors die veel effectiever zijn gebleken, dan die overgeflavourde pop-ups. Aan deze geef ik dan ook de voorkeu. Ook als ik instant vis.

Afgezien van dit alles, kan ik na jaren experimenteren met aas gerust zeggen, dat een goede voerplek echt veel meer vis opleverd dan de instantvisserij. Hierop zijn uitzonderingen. Zo durf ik bij "nieuwe wind" onder de juiste omstandigheden mijn voerplekje elders op de plas gerust te laten voor wat het is. Ook dan kies ik voor natuurlijke attractors of lage flavourgehaltes.

Pop ups vind ik ook ongewenst als ik heb voorgevoerd of vis op een plek met veel "freebies" . Gezien ik in de winter altijd voorvoer(vanaf nu zo ongeveer) heb ik die flavopopups daar ook niet voor nodig. Veel liever vis ik dan met balanced bottom baits icm met een vrijlopend systeem.

Erop vertrouwende u voldoende geinformeerd te hebben,

teken ik, met vriendelijke groet

M. van der kamp :D
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

21-09-2004 11:21

Single-hookbaits zijn voor mij:

Pop-up boillie's/bottom-baits die zijn voorzien van geur en een felle kleur.......
Mij lijkt me dit ook nodig om instant een vis te kunnen vangen!
Laten we kleur weg.....Dus bijvoorbeeld een donkere boillie ipv een fluo gele bal. Geen probleem lijkt me want karper zoekt z'n voedsel op door middel van geurstoffen die zich loslaten in het water(lees: smaakstoffen die zich vermengen met water, oftwel een andere PH-waarde hebben dan het water bevat!)! In het begin had ik helemaal geen vetrouwen in dit vrijgezelle-aasje omdat de vis dat toch nooit opmerkt?? :roll:
Na een paar keer ermee gevist te hebben weet ik nu wel beter! :D
De vis reageerde niet meer op voerplekken(de meerkoeten wel) en ik begon met 1 hengel(single-hookbait) m'n vissen te vangen, onder andere m'n PB terwijl m'n voerhengels een enkele brasem produceerde!
Op míjn single-bait boilie's gebruikik dan ook veel olie, zoveel olie dat de pop-up zakt van de olie(k laat mn pop-up gerust een jaar in de dip staan!) en de kleur die ze hebben? Dat interesseert me niet!

Dus de stelling: De single's zonder sterke geur?? Neej! Totaal niet! :P Ik heb de afgelopen 2 seizoenen gigantisch veelvertrouwen gekregen op het geur-principe dat dit niet wegmoet!n Het gebruik van kruiden ipv flavours zou wel een vooruitgang kunnen bieden omdat de smaak overeenkomt met de geur maar de karper weet niet beter dus waarschijnlijk zal het meer vissers als vissen vangen, alhoewel kruiden zoals zout,peper,knoflook en Spaanse pepers al actractors natuurlijk bevat(niet tyoegevoegd zoals dat wordt gedaan bij de meeste karper-aasjes).....

En nu begin ik toch weer te twijfelen.......Flavour of kruiden??
Ik zal m'n gedachte er eens op los laten nu ik straks toch 4 uur in de keuken sta(proeven tijdens het koken en de samenstelling eens lezen op de verpakking van de kruiden).... 8)
Vriendelijke groet,

Koen de Been
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

21-09-2004 14:52

Natuurlijk mogen de knikkertjes wel een lekkere geur hebben om vrouw of vriendinlief te pesten. :lol:

Maar als een karper toch niet zo ruikt als wij dat doen? Waarom zouden we ze dan van zo'n geurtje voorzien?

En over die deeltjes gesproken. De karper kan bijvoorbeeld ook zetmeel-deeltjes waarnemen. Ruiken wij die zetmeel? :wink: En waar zit veel zetmeel in? Hoe kan je ervoor zorgen dat die zetmeel wel uit het aas kan komen? Van wat voor smaak voorzie ik de boilie? Hoe zorg ik er voor dat de smaak wel door het water verspreid?

Er is genoeg te experimenteren buiten die Frankie Knikkers en ik hoop dat ik jullie eens aan het denken heb gezet.

En Mitsz, ik ben je hondje niet. :P Woef...
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

21-09-2004 17:37

Singles geen sterke geur...........

Ben al jaren single en heb een sterke geur.

Blijkt weinig aantrekkelijk :D
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

21-09-2004 19:11

Nee hoor Mitsz,

Vroeg uit de veren om weer te werken.

Over flavours, graag een definitie. Is zo een alles omvattend woord dat ik daar moeilijk mee uit de voeten kan. Lijkt ineens of ik een voorkeur zou hebben voor tutti frutti?

Ik kan zien dat je door voorvoeren resultaten bereikt met een boilie die wat minder inspeelt op de nieuwsgierigheid van een karper. Maar het is slechts één van de tactieken om karper te vangen. Als je beweert dat deze tactiek efficiënter is als een andere, kan je best gelijk hebben. Maar wat mij betreft, sla je de plank volledig mis. Efficiency is niet de reden waarom ik vis. Een karper meer of minder is niet hetgeen waar ik mij druk om maak.

Overigens is mijn zoon ook karpervisser en iemand die de tactiek van afromen toepast. Zo een jongen heeft de tijd, niet waar? 8) Maar als ik instant een beetje goed bezig ben, gaan we redelijk gelijk op. Soms heb ik de mazzel om de wat grotere te pakken. Maar de grote vissen die mijn zoon al gevangen heeft zijn ook niet mis. Maar dat terzijde. Wordt er inmiddels niet voldoende voorgevoerd om de karper attent te maken op ons aas in zijn water?

Mijn voorkeur is karpers te lokaliseren en dan tot een aanbeet te verleiden. Is wellicht meer werk, maar past meer bij mijn beleving. Plus dat ik gewoon niet de tijd en de zin heb om naar de waterkant te gaan zonder te vissen. Ik maak dus graag gebruik van een boilie die op de nieuwsgierigheid van karper inspeelt. Daarvoor trek ik wat registers open. Jaja, een kleurtje is ook zoiets. Met high attract baits, om maar een Nederlands woord te gebruiken, tap je uit een heel ander vaatje dan met voedingsleer. Een combinatie kan ook heel goed, trouwens.

By the way, waarom zou je de “freebies” voorzien van eenzelfde hoge attractie waarde als je haakaas? Een balanced hookbait is ook mijn voorkeur. Maar dat zegt weinig over attractie en meer over de karper op de verkeerde vin (been) zettten. (hmm, wat ben ik opeens gul met t's?)

Groet, Kees
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

21-09-2004 20:26

[quote] Kees
Mogen de anti-heren nog wel even verklaren waarom zo een enkel kunstballetje met veel flavour in sommige omstandigheden meer vangt dan de zorgvuldige zelfdraaier met Karpervoer 2000 op zijn PC. Let op, ik heb het gecontroleerd.

Daarom het woord flavour Kees. Omdat je er zelf mee kwam.

Leg uit zou ik zeggen.[/quote]
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

21-09-2004 20:31

Huuuu, Mitsz?

[quote="mitsz van der kamp"]Richard,

neem eens een ferme slok flavour naar keuze.........

Mitsz[/quote]

I am lost....

Kees
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

21-09-2004 20:48

Kees,

dat was na aanleiding van Richards posting over smaak. Ik had het enkel en alleen over de smaak van flavour. Meer niet.

Mitsz
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

21-09-2004 21:15

Oke :-?

Bait-tech, Preservative free boilies in a can.

Available in the following flavours: Strawberry, Tutti-Frutti, Scopex and Halibut Crunch.

Nou???? Zitten Tutti-Frutti's bij... :D

Groet, Kees
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

21-09-2004 21:45

Mooi product,

wel een beetje zacht vind ik. Wat heb jij met tutti-frutti Kees? Ik heb nog zo'n 20 liter van een hele goeie tutti frutti staan. Op basis van olie EN alcohol.
Doet het ook erg goed in die toverballen. Je mag een flesje komen halen. Kunnen we gelijk een leuke sessie doen. Ik op mijn voerstek en jij er tengenover :D

ff zonder gekheid. Ook ik geloof in de vangkracht van die rare stuiterballen.
Ik vis echter veel liever op een goed aangelegde stek. En dan heb ik zo weinig aan boilies uit blik of pot.

Fijne avond toegewenst

Mitsz