Winterboilie


sjors heldens
Berichten: 76
Lid geworden op: 10-05-2004 17:08
Locatie: Sevenum

18-09-2004 13:42

Dag mede-karpervissers,

ik ben eens rustig aan op het internet aan het zoeken gegaan voor wat informatie voor een winterboilie.Ik draai mijn boilies normaal niet zelf maar heb de laatste tijd voornamelijk met de freezerbaits van pro-line gevist maar ik verwacht dat deze een te hoge voedingswaarde voor de winter hebben.

In de rotary letter van Bart van den Hurk heb ik goed onderbouwde informatie gevonden voor een degelijke winterbol. Hij adviseerd het vismeel gehalte laag te houden i.v.m. het hoge vetgehalte en i.p. daarvan koolhydraat houdende bestandsdelen toe te voegen. Daarbij voegt hij ook veel vezels toe zodat de spijsvertering beter verloopt.

Zijn er mensen die ervaring hebben met zo'n winterbol draaien en die mij daarbij zouden willen helpen?? Is het bijvoorbeeld mogelijk om die koolhydraten en vezels te combineren? Ik bedoel zijn er vezels met een hoog koolhydraat gehalte? En in welke vehouding kunnen die vezels het beste worden toegevoegt? En wat is een goede vismeel voor de winter en in het algemeen? En misschien een mooie flavor bij deze vismeel?

Natuurlijk verwacht ik niet dat jullie mij een perfect receptje gaan geven van een jarenlang uitgewerkte winterboilie maar ik zou graag een beetje opweg geholpen worden. dus ik zou zeggen heb je iets nuttigs te delen brand los... :wink:

mv karpervis gr

sjors heldens
sjors heldens
Berichten: 76
Lid geworden op: 10-05-2004 17:08
Locatie: Sevenum

19-09-2004 17:07

hey,

stel ik de verkeerde vragen of heeft niemand me wat te vertellen?? :roll: :roll:
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

19-09-2004 17:15

Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
richard van der vliet
Berichten: 748
Lid geworden op: 11-10-2002 02:00
Locatie: Delfzijl

19-09-2004 18:04

interessant artikel, zeker het lezen waard!
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

19-09-2004 18:31

Heel goed stukkie,
ben benieuwd wat expert Mitsz ervan vindt?? :wink:

http://www.waterlandbaits.nl/Verhalen/v-winter-aas.htm
Groet'n Henk..

still growing Old.
mc joel

19-09-2004 18:37

wat vinden jullie precies zo goed aan dat stukje??
de hoofdpunten komen bijna in elk artikel voor
echt speciaal vind ik het niet sorry hiervoor
wat wel juit is is dat voeren heel belangrijk is in de winter
je moet je klok erop kunnen juistzetten bij wijze van spreken
qua boiliesamenstelling heb ik al vanalles geprobeerd en gevangen
ik heb niet de ervaring dat je met bepaalde samenstellingen meer vangt als andere
gewoon goeie producten gebruiken en ze komen vanzelf
met vriendelijke groet
joel
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

19-09-2004 19:02

Henk,
ik denk ook dat Mitsz hier vierkant achter staat !

MC Joel, als ze vanzelf komen, bespaar je dan de moeite !
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
richard van der vliet
Berichten: 748
Lid geworden op: 11-10-2002 02:00
Locatie: Delfzijl

19-09-2004 19:07

joel, dan ben jij zeker een uitzondering, maar je geeft zelf al toe dat er toch wel verschil in boilies zit kwa samenstelling door te zeggen dat je wel de goede spullen moet gebruiken.

en gebruik je eigen naam
mc joel

19-09-2004 19:43

ik bedoelde dat ik in de winter gewoon dezelfde mixen gebruik dan in de zomer en er toch goed op vang
of het nu een mix is met veel koolhydraten of met veel eiwitten
ik heb me verkeerd uitgedrukt en verontschuldig mij ervoor
en wat ik bedoelde met het artikel is dat er geen vernieuwde dingen instonden
ik vond het daarom wat minder meer niet
khoop dat deze misverstanden nu opgelost zijn en ik zal me proberen beter uit te drukken int vervolg
Gebruikersavatar
richard van der vliet
Berichten: 748
Lid geworden op: 11-10-2002 02:00
Locatie: Delfzijl

19-09-2004 19:45

oke, nu begrijp ik het, ik vis eigelijk ook als ik vis altijd met dezelfde boilie en blijf er resultaat op behouden, maar misschien dat ik op een ander recept beter zal vangen, wie weet :D
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

20-09-2004 08:22

MC,

no hard feelings. Ik had het stukje al lang geleden geschreven. Kritiek is iets waar ik wel tegen ken. De inhoud is echter wel reeel en zeker nog goed toe te passen vadaag de dag.

Vertel eens over jouw wintervisserij MC. Koohydraatrijke mixen even effectief als eiwitrijke mixen?! Ik vraag me toch af hoe dit ken........

Mitsz
sjors heldens
Berichten: 76
Lid geworden op: 10-05-2004 17:08
Locatie: Sevenum

20-09-2004 10:42

Bedankt voor jullie antwoorden en links :wink:
Ik zal es kijken wat ik er van kan maken voor deze winter....
allemaal veel succes met vissen en tot de volgende topic.
mvgr sjors
sjors heldens
Berichten: 76
Lid geworden op: 10-05-2004 17:08
Locatie: Sevenum

20-09-2004 10:42

meer tips zijn trouwens nog altijd welkom... :D :D
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

20-09-2004 10:49

Sjors,

het belangrijkste in de winter, is dat je gewoon doorgaat. Een stop in het voeren maakt dat je lange tijden niets gaat vangen. Gewoon doorgaan en vissen.

Met elke kwalitatieve freezerbait/homemade kun je dan goede resultaten behalen. Pas echter op voor te hoge gehaltes aan eiwitrijke ingredienten.

succes deze winter en houd ons aub op de hoogte

MVG Mitsz
sjors heldens
Berichten: 76
Lid geworden op: 10-05-2004 17:08
Locatie: Sevenum

22-09-2004 09:39

Ik ben er ook over aan het twijfelen gegaan om gewoon met de freezerbaits te voeren.
Ik denk dat ik zo rond begin November ga beginnen met zijn kilo per twee dagen en dat afbouw tot zo'n 250 a 300 gram per twee dagen. De plas waar ik nu op vis is vrij diep (14 meter) dus denk dat in November zo'n kilo nog wel kan aan gezien het water dan nog niet helemaal is afgekoeld en er een redelijk goed bestand aan karper zit (en brasem :roll: )
heb wel een mooie stek om te voeren kan zowel op een talut vissen van 1 meter diepte tegen de kant, en loopt van de kant weg tot een diepte van 11 meter. Een hengel leg ik steevast op 2 a 3 meter en de andere leg ik van 5 meter steeds een beetje dieper nagelang de winter ouder word.

Ik hoop dat ik dit plan goed vol kan blijven houden door de winter en dat er wat moois uitkomt :D mocht dit het geval zijn laat ik het natuurlijk aan jullie weten. :wink:
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

22-09-2004 17:55

En als het een tijdje zonnig is die winter is het boven aan het talud wel wat warmer. En wat zullen de WARMTEminnende karpers dan doen?
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Rik Lemmens
Berichten: 295
Lid geworden op: 25-06-2003 02:00
Locatie: Gulpen

22-09-2004 23:34

Ze smeren zich eerst even in met waterproof zonnebrandcreme en dan gaan ze lekker zonnebaden! Toch?
Gebruikersavatar
Simon van Vegchel
Berichten: 427
Lid geworden op: 10-03-2004 14:43
Locatie: Eindhoven

02-10-2004 14:43

Niet teveel eiwitten en oliëen, en bij mij is het meestal kruiden/vismeel waarmee ik vis. Laatst weer een kilootje cocos-knoflook bollen gedraaid, es kijken of dat ook werkt. Riekt behoorlijk 8)

Verder gebruik ik in de winter vaak paneermeel ipv. griesmeel en bloem. Dit omdat paneermeel grover is en sneller uit elkaar valt, ook de cocos was grof. Mijn winterboilies zijn binnen 2 dagen geheel uit elkaar gevallen :)
Nothing can beat a well-sized carp in the morning
Herwin Kwint
Berichten: 412
Lid geworden op: 21-10-2003 02:00

02-10-2004 17:09

Mitz,

In jouw stukje lees ik dat je geen suiker toevoegt in een wintermix. Ik ben benieuwd naar de achterliggende gedachte hiervan.

Verder ben ik het met je eens dat er een groot stuk kracht in de regelmaat zit van voeren. Met name in de winter is een onderbreking van twee weken genoeg om alles te stoppen. Op de een of andere manier kreeg ik het na een onderbreking niet of nauwelijks weer aan de loop.

Groet,

Kwintey
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

02-10-2004 17:46

Mannen,

Dat je in de winter doormiddel van voeren (kleine portie), de zaak aardig
lopende kan houden; daar ben ik volledig mee eens! Maar word de instant
visserij "in de winter" niet een klein beetje onderschat....!? Op bepaalde
wateren kun je in de winter, prima instant succes boeken; het hoeft dan
helemaal niet om dicht bezette putten te gaan.
Wat de originele vraag betreft: Wanneer er (voor) gevoerd word, dan kies
ik het liefst in de winter voor een boilie met weinig eiwtten en weinig vet.
Vooral dierlijke en melkeiwitten verzadigen snel. Dus in mijn ogen, niet
echt ideaal dus.
Instant vissend maakt allemaal (naar mijn mening) wat minder uit. De
kans op verzadiging is nu te verwaarlozen, tenminste wanneer je de voer
hoeveelheid beperkt houd.

Tot slot: Zowiezo zou ik voor een kleine niet te harde zoete boilie gaan in
de winter.
In alle gevallen is het beter (mijn mening!) om spaarzaam met voeren om
te gaan, wat de winter betreft. Let er eens op hoeveel wateren erin de
winter volledig stil komen te liggen, wanneer erin het najaar volop met
hoge vismeel houdende en olie (vetten) boilies is gevoerd....!

groetjes Benny
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

06-10-2004 09:16

Herwin,

een aantal seizoenen geleden, begon ik in het late najaar te voeren met melasse en andere suikers in m'n aas. Dit vanwege de goede berichten omtrent -met name- melasse als attractor. Dit werkte zeer goed, maar niet voor lang. De vangsten liepen al snel terug en ik kreeg de boel die winter bijna niet meer aan de gang. Vervolgens ben ik maar vervallen in de instant aanpak, die mij wel vis opleverde, maar dit was slechts een fractie van wat ik gewend ben. Ik heb het daarna nog een winter geprobeerd, maar wederom met zeer minimaal resultaat bij voercampagnes.

Waar dit nu aan ligt? Ik denk dat een aantal redenen zijn aan te wijzen. Ten eerste valt de enzymproductie tbv de afbraak van koolhydraten als eerste stil in de winter. Dit is een feit, dat inmiddels wel bekend is in karpervisserij. Hoge suikergehaltes lijken me daarom dus niet wenselijk igv lange termijn aanpak. Voorts knallen we er met z'n allen aardig wat KH-rijke balletjes in elk najaar. Overdadige KH-gehaltes zorgen voor vetophoping in -met name- de lever van onze karpers. Suikers dragen hier natuurlijk ook aan bij. Suikers zijn gewoon op de lange termijn schadelijk voor de vis en ze zullen het eten van suikerrijk aas niet als prettig ervaren.

Gezien ik mijn wintervoercampagne eerst een maand opbouw zonder op de stekken te vissen, ben ik dus niet erg happig op deze hoge suikergehaltes. Nogmaals te vermelden, dat dit voor de instant visserij anders ligt.

Voor mij liever een balletje dat slechts voorziet in wat een karper echt nodig heeft in de winter..........

groeten uut Amsterdam

Mitsz
Raymond Hakkert
Berichten: 770
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

06-10-2004 16:33

hoi Mitsz,

Als je van te voren al weet dat je zo'n zeer lange voercampagne gaat opzetten waarom denk je dan uberhaupt aan -een- suikertoevoeging?
Het voegt m.i. niets toe op lange termijn... bij instant werk e/o maagdelijke rakkers kan ik me er dan wel weer wat bij voorstellen.
Bij zoiets dergelijks zou ik eerder denken aan een garnaalmeel toevoeging icm wat witvismeel op een complete en verse basismix met wat BF of geroosterde/gemalen-hennep of kelp -toppie-... :wink: en dan wat bioregular erbij...mmajamiedepramie :P

mzl geHaktmolen 8)
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

06-10-2004 19:09

Raymond,

dank voor je reactie, maar ik vermoed dat je het niet helemaal goed gelezen hebt. Ik gaf al aan, dat ik suiker geen goeie winterse toevoeging vind. Beschreef dus alleen de manier hoe ik daar achter kwam. Tegenwoordig zoek ik het dan ook meer in de door jou beschreven additieven.

groet Mitsz
Gebruikersavatar
Stefan Sand
Berichten: 529
Lid geworden op: 08-09-2003 02:00
Locatie: Doublu U city

06-10-2004 19:26

Mitsz heb je een pb'tje gestuurd

MVG Stefan
Raymond Hakkert
Berichten: 770
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

07-10-2004 09:21

hoi Mitsz

Yep klopt ik vergat te schrijven dat je het idd al niet meer gebruikt... Ik vind jou stelling trouwens wel de spijker op zijn kop slaan tenminste zo lijkt het. Ik ben geen professor op dat gebied maar er schuilt m.i. een kern van waarheid achter.

gr Ray