Vissen met Deeg


Plaats reactie
Dennis Wageningen
Berichten: 37
Lid geworden op: 16-12-2010 17:10
Locatie: Stolwijk

22-05-2011 02:41

Ik ga mee met Henk.

Idd Roggebrood met Stroom of honing!! Killing!
Gebruikersavatar
Yuri Alexej Römer
Berichten: 269
Lid geworden op: 17-05-2008 20:32

22-05-2011 08:28

Hoi Dennis


Vaak gehoord Roggebrood met stroop, denk dat ik dit toch een keer ga inzetten,
Is dit ook een deeg dat je het hele jaar gebruikt of seizoens gebonden.

Hoor graag van je

Groeten Yuri
Laatst gewijzigd door Yuri Alexej Römer op 22-05-2011 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

22-05-2011 12:02

Ik wou dat ik 25 jaar geleden wist, dat je ook aminol en predigested door je roggebrood kunt kneden...
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

22-05-2011 12:32

Dat wordt een atractief deegje :P
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

22-05-2011 12:43

Dat is 't :P :P
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

22-05-2011 13:05

Jo,

Bijna al die puur natuur boilie-ingrediënten en -toevoegingen zijn toch goed en zelfs beter in deeg dan in een boilie?

De cirkel is bijna rond.

Heel veel van wat we nu zo ophemelen in boilies heeft zijn naam gemaakt in deeg, een tijdje geleden.
Kun je nagaan wat dat spul doet in deeg, als het niet weggekookt is en in het uitlekken niet gehinderd wordt door een relatief gesloten oppervlak.

Groeten,
Willem
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

22-05-2011 13:29

Roggebrooddeegjes kunnen ook behoorlijk brasembestendig zijn.

Indien ze goed worden gemaakt.
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

22-05-2011 21:55

De cirkel is bijna rond. Je kan ook deeg om je boilie kneden en zo heb je best of both worlds.
De hairrig met deeg kan dan ook op de freeline manier gevist worden en zo is de combinatie ontstaan van conventioneel- en modern karpervissen.
Gebruikersavatar
Yuri Alexej Römer
Berichten: 269
Lid geworden op: 17-05-2008 20:32

22-05-2011 22:08

Hoi Mitsz

Even een vraagje, wat bedoel je precies met predigested toevoegen,
Door de lagere temperatuur waarmee dit vismeel gedroogd wordt komen de amino's beter vrij de karpers zullen het dan misschien sneller detecteren.
Is het niet beter om een combinatie te maken met gewoon vis of krill meel omdat dit wellicht de smaak ook verbetert??

Kun je daar misschien iets specifieker in zijn.

Want als ik instant vis zoals ik meestal doe, denk ik dat de waarde van snelle detectie goed is natuurlijk, maar wanneer je de deegballen of boilies wilt voeren is het ook van belang dat de smaak goed is. Omdat iets wat lekker is smaakt naar meer.


De structuur (hardheid) van de deegbal die je bedoelt met brasembestendig deeg, heeft dat geen invloed op het zetten van de haak.
Ik herinner mezelf nog wel eens dat ik met een bal deeg van alleen een boterham viste en dat die erg hard werd door de invloed van het water.

Hoor graag van je

Groeten Yuri


High Tails
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

22-05-2011 22:49

Roggebrooddeeg tussen en om twee kleine halve boilies gekneed op een 5 cm lange hair.
Wel een beetje honing en echte boter door het deeg knijpen.
Brasem is er wel gek op en soms schuift er een dikke (onbekende) karpervisch mee weg.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Yuri Alexej Römer
Berichten: 269
Lid geworden op: 17-05-2008 20:32

22-05-2011 23:15

Ga ik proberen.

Je hoort van me of er nog een grote karpervisch is langs gekomen.
Denk dat het wel kan werken op dressuur putten.

Even een vraagje Henk, kun jij de vraag die ik in mijn vorige bericht gesteld heb beantwoorden.

LT vismeel is onder een lagere temperatuur gegaard waardoor het beter verteerbaar is en de amino's beter vrij komen.
Hierdoor zou het beter te detecteren zijn door onze gevinde vrienden.

Wanneer ik echte alleen aan de aantrekkingskracht van het aas werk, werkt het slechts instant.
Is het niet een idee om daar een deel vis- of krill meel aan toe te voegen voor een betere smaak, wellicht wat betaïne als extra eetlustopwekker.

Hoor graag van je

Groeten Yuri
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

22-05-2011 23:27

LT, vismeel, krill, betaïne maken het instant vissen enkel onnodig duur.

Roggebrood bevat heel veel voorgegaarde gefermenteerde koolhydraatjes, honing is sowieso zoet en aantrekkelijk en de vette boter neemt de hele bende op sleeptouw door de waterlagen heen.

Ergens lees ik iets over tonijn op olie :wink: , doet hetzelfde als de honing met boter en beide kunnen.
Groet'n Henk..

still growing Old.
sander van thiel
Berichten: 704
Lid geworden op: 20-01-2010 20:39
Locatie: Houten

22-05-2011 23:28

Gewoon panneermeel van de lidl met een flavour,

Heb je ook een heel goed(koop) deegje waar ik al vele karpertjes op gevangen heb.
vissen 2014

schub 1
spiegel 1
brasem 6
zeelt 1
Gebruikersavatar
Yuri Alexej Römer
Berichten: 269
Lid geworden op: 17-05-2008 20:32

23-05-2011 10:51

Welk middel gebruik je dan om te binden.

Groeten Yuri
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

23-05-2011 12:26

:roll:

ouwe bakker is het toch he?

Een klein handje voorverteerd vismeel doet toch nog wel eens een extra visje op de kant brengen is per kilo veel goedkoper dan honing Henk.

groetjes Mitsz

Oh gewoon 5-10% erdoor jassen en een scheutje visolie. 25-50 ml per kilo deeg. Als binding (niet echt nodig) wat paneermeel...
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

23-05-2011 14:24

Henk ter Maat schreef:LT, vismeel, krill, betaïne maken het instant vissen enkel onnodig duur.

Roggebrood bevat heel veel voorgegaarde gefermenteerde koolhydraatjes, honing is sowieso zoet en aantrekkelijk en de vette boter neemt de hele bende op sleeptouw door de waterlagen heen.

Ergens lees ik iets over tonijn op olie :wink: , doet hetzelfde als de honing met boter en beide kunnen.


Tonijn uit blik is ook duurder per kilo en bevat per saldo minder nutriënten Henk. Ik wil niet lullig doen, maar hier kost zo'n blikje een ruime euro. Heb ik (uitlekgewicht) 90 gram. Indien ik dat vermenigvuldig met 11, om ongeveer een kilo te krijgen, kom ik aan de € 12,-. Voor minder nutriënten... :o
Gebruikersavatar
Yuri Alexej Römer
Berichten: 269
Lid geworden op: 17-05-2008 20:32

23-05-2011 16:31

Maar Mitsz,

Aan de andere kant draagt de olie die in de tonijn zit de verschillende stoffen door de waterlagen heen wat ook interessant is. Visolie is ook interessant omdat deze hetzelfde doet zal ook geconcentreerder zijn denk ik. Hierdoor worden de karpers in meerdere lagen geconfronteerd met het feit dat eer ergens een lekker hapje op ze ligt te wachten.

Waar ik jou, Henk en Ger metname dankbaar voor ben is dat voor mij nu het verschil steeds duidelijker wordt tussen rauwe en bewerkte produkten, als rauwe vis en vismeel.

Wat voor mij nog een interessant onderwerp is, is of je gedurende het hele jaar de ingrediënten aanpast inverband met de temperatuur van het water. Kan me voorstellen dat je met een warmere temperatuur wat meer met olie houdende ingrediënten gaat werken als boter, pindakaas.

Of heb ik het mis,

Mijn vraag is dan ook of een deeg wat gebruikt wordt per seizoen moet verschillen om de zelfde interesse bij onze gevinde vrienden op te wekken.

Bij boilies was ik wel gewend om dat te doen, zoals de structuur van de boilie grover te maken waardoor de aantrekkingskracht van de bal beter groter wordt voor de karper.




Hoor graag van je

Groeten Yuri
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

23-05-2011 16:41

Als je gaat voeren is het wel handig ja. Echter ik vermoed dat je met een roggebrooddeegje, waaraan toegevoegd (in meer of mindere mate) wat visproteine, je het grootste deel van het jaar wel uitkomt. Zomers meer olie erbij en een schepje vismeel extra.

Even wat anders over tonijn. Deze vissen worden vlak voor het paaien weggevangen en krijgen hierdoor geen kans zich voort te planten. Dat maakt de hele tonijnvisserij tot een vorm van roofbouw. Afblijven van die zooi! Gewoon goed haring-sardientjesmeel is prima. En het bleek (aantoonbaar) goedkoper...

groetjes Mitsz
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

23-05-2011 16:58

Het voordeel van roggebrood gemalen vermengt met stroop of honing tov veel andere deegsamenstellingen, is dat het onder water heel lang goed blijft.

Zeker als je ze na het draaien 1 dag laat opstijven in de koelkast.

Je kan ze ook invriezen, als je meteen een hele berg wil draaien. Na ontdooien gewoon goed te gebruiken.
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
Yuri Alexej Römer
Berichten: 269
Lid geworden op: 17-05-2008 20:32

23-05-2011 20:15

Hoi Josef,

Je hoeft ze niet perse te ontdooien, je kunt ze ook kneden vervolgens aan de haak bevestigen en dan invriezen.
Op die manier kun je een stuk verder of makkelijker inwerpen zonder dat de deegballen van de haak vliegen.
Het enige dat een beetje tricky is, is dat je de deegballen het beste kunt gebruiken bij een hogere watertemperatuur zodat ze wat sneller ontdooien.
Zou vervelend zijn wanneer je beet zou krijgen.

Mitzs zalm en haring uit een potje zou ook kunnen, maar ik denk dat olie gewoon een stukje beter is omdat het wellicht beter geconcentreerd is.
Wat dacht je van hennepolie Mitzs gekoppeld aan een hoeveelheid aan hennepkorrels.

Zo'n kruidige deegbal aanbieden op een bedje van hennep en wat andere kleine particles dat moet toch kunnen werken.


Groeten Yuri
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

24-05-2011 18:07

Ik denk dat overdadig zoeken, zonder te proberen, grote nadelen heeft.
Je creëert er onrust mee.

Ga eerst maar eens met een blikkie vis in de weer, maar koop liever makreel dan tonijn.
Milieubewuster en... 8)

Mocht het tegenvallen dan hoor ik het wel en kunnen we altijd nog gaan rommelen met de recptuur.
Het voordeel hiervan i9s, is dat je het verschil ervaart. Wat de uitkomst daarvan ook moge zijn, heb je
in ieder geval iets toegevoegd aan je visserij:

Een stukje zekerheid.

succes :D
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

24-05-2011 19:13

Hallo,

mitsz van der kamp schreef:Ik denk dat overdadig zoeken, zonder te proberen, grote nadelen heeft.


Eén van de lessen...

Groet,
Willem
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

24-05-2011 19:17

Hehe.

Wulm, ouwe reus, u wordt bedankt. :D
Gebruikersavatar
Yuri Alexej Römer
Berichten: 269
Lid geworden op: 17-05-2008 20:32

25-05-2011 14:24

Hoi Mitsz

Begrijp volkomen wat je bedoelt en ben het volledig met je eens.

Voor mij is de zoektocht echter van belang omdat ik me graag wil kunnen adapteren aan het moment.
In de meeste gevallen is dit improviseren, regeren is vooruit zien en wanneer je veel zoekt, uitprobeert en jouw kennnis met anderen deelt, wordt het makkelijker om dit te doen.

Wanneer we naar de seizoenen kijken, zullen er zeker invloeden zijn waardoor wij ons aas zullen moeten aanpassen. Zoals bijvoorbeeld ingrediënten op oliebasis die de werkbare stoffen door de verschilende waterlagen transporteren. Hiernaast zijn er diverse ingrediënten die in de andere seizoenen beter tot hun recht komen. Hierom mijn zoektocht naar middelen die mij kunnen verrijken mijn kennis op het gebied van vissen met deeg uit te breiden. Hiernaast ben ik als persoon zoals je wellicht gemerkt hebt erg leergierig en test voor mezelf daarom veel dingen uit op meerdere wateren. Hierdoor krijg ik een beeld over het gebruikte aas in diverse omstandigheden. Het is hierom dat ik wanneer ik met aas vis, en geen resultaat boek, slechts van 1 ingrediënt de verhouding verander of het vervang door een ander zodat ik weet wat de werkende verhouding is.

Indien wij continue met hetzelfde aas op hetzelfde water blijven vissen en alle voorwaarden het zelfde houden, krijgen wij te maken met negatieve conditionering van de karpers of wel het reversibiliteitsprincipe met andere woorden, stilstand is achteruitgang en de vangsten vallen stil. Dit laatste kunnen we voorkomen door te leren hoe te handelen in meerede situaties.

Naast dit alles vind het nuttig om kennis te delen met anderen. Een tijd terug ben ik samen met een goede vriend Ray, bij Dennis en Martin van MTC geweest waar wij onder het genot van een mooie wedstrijd van het Nederlands elftal tegen Italië (3-0 voor nederland), diverse aas feitjes de revue lieten passeren. Ook dit was een leerzame ervaring voor me die wederom heeft bijgedragen aan mijn ontwikkeling op het gebied van aas.

Hoe dan ook ik ben het volledig met je eens dat wanneer je in theorie alles probeert te leren maar het in de praktijk nooit toetst, je nooit verder komt en je zowel letterlijk als figuurlijk achter het net vist.

Stel jou directe feedback hierin erg op prijs en dank je daar nogmaals voor.

Groeten Yuri
Gebruikersavatar
Yuri Alexej Römer
Berichten: 269
Lid geworden op: 17-05-2008 20:32

28-05-2011 19:56

Even een vraagje.

Kan een van jullie mij misschien vertellen wat er zo speciaal is aan kruidig aas.
Hiermee bedoel ik chilipoeder of andere kruidige ingrediënten in het deeg.

Heeft het te maken met de ph waarde van het aas, of is het meer dat het sneller
door de baarddraden van de karpers gedetecteerd wordt of vinden ze het gewoon lekker.

Misschien dat een van jullie mij verder kan helpen.

Volgende week 4 dagen vrij, eindelijk tijd om te vissen.

Henk, ik laat je weten wat de karpers van jouw roggebrood deeg vinden.

Je hoort van me.

Groeten Yuri