Het grote freezerbait topic!


Plaats reactie
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

21-09-2005 00:21

Chris, Jan, ik ben wel benieuwd naar het aantal gr. Betaine HCL per kg mix wat jullie gebruiken en ook hoe de Betaine HCL aan de mix wordt 'toegevoegd'.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

21-09-2005 00:28

Die Aart...wordt die toch nog een aasgoeroe :D
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

21-09-2005 00:36

Nee Hans, niet aan mij besteed :lol: Maar ik ken wel iemand die al jarenlang daarmee heeft geëxperimenteerd en er inmiddels achter is hoeveel en hoe... En zodoende weet ik het ook.
Vandaar mijn vraag aan Chris en Jan.
Jan Jongen
Berichten: 97
Lid geworden op: 25-04-2003 02:00
Locatie: Zwijndrecht, Nederland
Contacteer:

21-09-2005 10:56

Hallo Aart,

in de aquacultuur wordt 0,5-1% als toevoeging gebruikt in het eindprodukt dus als je dus 10gram op een kilo droge mix gebruikt wordt het 0,7% in je bollen.

als ik het al gebruik is het in pop-ups of in een dip...ik los de korreltjes dan op in lauw water. In mijn normale boilies gebruik ik het niet ...zonde van het geld,een potje betaine van 50gram kost 12 euri .kun je beter wat goede ingredienten/toevoegingen bij mitsz voor kopen.kun je er bovendien meer van indoen. Bovendien vind ik dat het weinig meerwaarde heeft.
Jan Jongen
Berichten: 97
Lid geworden op: 25-04-2003 02:00
Locatie: Zwijndrecht, Nederland
Contacteer:

21-09-2005 11:04

p.s. Als ik 10gram betaine toevoeg op een kilo droge mix verdubbel ik daarmee de kostprijs van mijn boiliemix !!
jacco noordermeer

21-09-2005 15:40

sorry hans , shit happens :wink:
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

21-09-2005 17:17

jacco noordermeer schreef:sorry hans , shit happens :wink:

Nee hoor Jacco!!....het is wellicht het beste wat me in lange tijd in mijn visserij is overkomen :wink:
Je leert nu eenmaal meer van een situatie als je eens op je bek gaat dan eigenwijs op dezelfde voet verder gaat....snappie??
succ6 komend weekend en trek er een paar mooie vissen uit :wink:
gr
Hans
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

21-09-2005 20:47

Jan, bedankt voor je antwoorden. Even afgezien van de kosten, jouw toevoeging is nog wat te laag volgens mijn (Franse) kennis om daadwerkelijk het beste effect te hebben en bovendien voegt hij het op een andere manier toe op al zijn bollen. Hij gelooft er heilig in na jarenlang experimenteren hiermee en vangt bovenmatig t.o.v. meer of minder of niets toevoegen.
Jan Jongen
Berichten: 97
Lid geworden op: 25-04-2003 02:00
Locatie: Zwijndrecht, Nederland
Contacteer:

21-09-2005 21:19

Oke Aart interesting...

die bovengrens van 1% in de aquacultuur is dus 15 gram per kilo droge mix.

Die toevoeging aan de bollen op een andere wijze zal dus zijn dat hij het na het kookproces toevoegt, dus betainekorrels oplossen in lauw water en dan met wat melasse mengen in een plastieke zakske schudden en dan in laten trekken. Melasse verspreidt zich meer over de bodem ...dus een soort horizontaal signaal zal ik maar zeggen.
Zo verwerk ik het dus in een dip eigenlijk, alleen doe ik er nog zoetstof en een beetje flavour bij

Mocht het anders zijn , wie A zegt moet B zeggen ....

groetjes,

RedB
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

11-02-2010 11:05

laten we hier weer even nieuw leven in blazen,

vroeger heb ik wel het 1 en ander afgevist met proline bollen.
en ook 1 keer met targetbaits op een visvakantie in france.

maar ik moet toch zeggen.mijn eigen bolletje die kost me echt maximaal 3,50.die doet hier echt helemaal niks aan onder.vooral over de versheid betwijfel ik het bij proline,zie dit niet als negatieve reclame,maar dit is mijn mening.een proline boilie is niet normaal te brokkelen.het worden allemaal kleine stukjes.terwijl mijn eigen boilie, meel/poeder word.de bollen van target baits trokken mij ook niet echt als ik eerlijk moet zijn,de bollen van 20 mm werden na 4 uur in het water gelegen te hebben zo"n 22 mm groot.was het geen 25 mm,maar de prijs was wel goed te doen moet ik zeggen.voor de prijs best wel kwalitatief spul,smaakte ook niet naar bagger maar best goed.alleen de bollen zogen zoveel water,dit was ook niet mijn ding.
over de prijzen van sommige boilieboeren wil ik het niet eens hebben. absurd duur gewoon. tussen de 5 en de 10 euro oke, maar daarboven ?? :o
nee hoor ik draai me eigen ballen wel.heb me zelf een boiliespuit aangeschaft van boiliedesign,en ik lach me ... uit me broek.en ik moet erbij zeggen topspul.
ik draai me eigen bollen met gemak op het moment.doen niets onder aan andere merken,sterker nog ik vang er altijd mee en overal,natuurlijk blank ik wel eens.maar dat is vissen,ik zeg HOME MADE,tenzij ik op een rivier ga vissen.dan mag het wel wat anders wezen.maar niet duur als je begrijpt wat ik bedoel.
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

11-02-2010 12:01

Rik koster schreef:.mijn eigen bolletje die kost me echt maximaal 3,50.


Leuk om hier nieuw leven in te blazen, maar dan kunnen we ook meteen over het totale kostenplaatje hebben van een homemade..

Als het jou 3.5 kost... Moet je per dag aardig wat met de hand wegrollen..

Heb je manuren gerekend?
Heb je afschrijving gerekend van je boiliespuit van boiliedesign?

He.. het allerbelangrijkste... Waar maak je je bollen in gaar??
Kost stroom of gas niks tegenwoordig?

Zijn maar een paar van de ERG VEEL punten die vergeten worden voor home made bollen.. Dus als je het over echte totale kosten wil hebben... Openen we wel ff een nieuw topic ;) Denk dat de meeste home made rollers erg raar gaan kijken dat kant en klare freezers veelal goedkoper zijn en net zo effectief (maar dat merk je nog wel Rik ;))

Ik denk dat jouw bol van 3.50 dus uiteindelijk duurder is dan de bol die ik kant en klaar voor 5 euro koop. Dus meteen punt 1 in jou stukje tekst.. Tussen de 5 euro en 10 euro oke.. Erboven, vind ik inderdaad ook schandalig! Voor een doodsimpele bol die pleuris duur is door de marketing en reclame en alle tussenschakels voor de verkoop :o

Maar verder on topic.. lijkt me inderdaad wel leuk.. Maar wat wil je er aan toevoegen, of het weer over hebben..?

om af te trappen...

Overal vang je met je eigen bollen, maar op een rivier mag het wel is wat anders weze, maar niet te duur. Verklaar en onderbouw waarom.. Ben dan erg nieuwsgierig waarom niet op een put, of een kanaaltje, of je thuiswater..
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

11-02-2010 12:42

ok ik zal je vertellen,ik heb hier een hele mooie gasfles staan,kost me 35 euro.doe ik een heel seizoen mee met mijn bollen maken. de boiliespuit koste me 220 euro,maar wat kost een bollenboer het machinale gebeurte niet ? paar nullen erachter ? manuren heb ik het al eerder over gehad,als ik vrij ben,kost me dit geen uren.dat een ander tv kijkt,moet die zelf weten.ik kan in een uur draaien wat ik 2 weken kan gebruiken.het leuke is dat mensen die bij een bollenboer werken of eigenaar zijn,altijd denken dat ze op 1 lijn zitten met homemade draaiers.iemand zoals jouw dus. red label baits ? wat dus echt er bij mij niet in kan. die 3,50 die is verwerkt in mijn algemene proces,dus eieren deeg water gas flavours additieven meel (zogenaamde manuren is onzin in mijn ogen) het is maar net waar je je vrije tijd aan besteden wilt.ik draai liever boilies dan ik tv kijk.

over de rivier wil ik best vertellen hoe het zit bij mij.de rivier waar ik op vis kent geen dressuur.kent geen haken,kent geen boilies.
ik hoef hier dus ook niet aan bijzonder aas te denken.de overvloed van natuurlijk voedel heerst hier.de vissen trekken in mijn ogen toch door
dus een bal met een goede voedingswaarde is in mijn ogen niet belangrijk.zelfs een goed ruikende smakende voerboilie volstaat op de rivier hier.
dat ik dan niet ga vissen met een bal van 10 euro lijkt me duidelijk.ik heb al eerder gediscusieerd met iemand van red label baits over dit onderwerp.
puur omdat ik zei dat ik home made draai en het goedkoper is.word er gelijk een post achteraan gegooid over de kosten dit de kosten dat.kan je nagaan dat als jij een bal verkoopt van 4 euro hoeveel waardevolle ingredienten er dus in zitten,je zegt het zelf man uren,machine kosten,electriciteit.gas.en ja dan kopen julie natuurlijk groot in.wat is groot dan ? 1000 kilo mix ? per week ? dus pak hem beet 2000 kilo aan bollen die je per week verkoopt ? of zit er toch maar voor rond de 1,50 ingredienten in ? als je alles terug moet verdienen zoals jij mij beweren wilt met betrekking tot home made bollen,hoe zit dat dan bij julie ? wie houd wie voor de gek ? ik kan jouw echt wel bewijzen dat ik mijn eigen bollen draai en goedkoper uit ben,en over die boiliespuit van 220 euro,die heb ik met de hand toendertijd allang terug verdien door geen frezers te halen of ready mades bij boilieboeren,het gaat er bij mij niet in,dat julie goedkoper zijn als mijn eigen bol,tenzij het tegendeel keihard bewezen word en er kant en klare kwaliteitsfreezers voor 3euro de kilo op de markt komen,dit zal nooit gebeuren omdat julie er je brood mee verdienen.en ik mijn karpers er alleen op hoef te pakken.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

11-02-2010 12:59

nog wat...
het zou wel eens leuk zijn,de eerste beste bollenboer hier op het forum,als die nou eens eerlijk is,en dan heb ik het over echt eerlijk !
als die nou eens toe ging geven dat ( de slimme thuisdraaiers) homemade bollen,ten allen tijden goedkoper gedraaid kunnen worden en kwalitatief net zo goed aas zijn als de freezers die ze zelf verkopen.is een flinke vent die dat nou eens toegeeft,en dat meen ik serieus.

oke hier mijn berekening van mijn home bol,ik ga de ingredienten er niet bij vermelden lijkt me logisch ook.of doen de bollenboeren dat wel ?
ingredienten erbij vermelden wat er precies inzit ? deze berekening is trouwens nog duurder ook dan die in het echt zou komen.dit zijn winkelprijzen kwa meel
en gewone eieren van de albert heijn. dus hij word nog goedkoper.

boilie mix, inclusief additieven, 30 kilo : 55 euro
vloeibare additieven,: 31 euro
flavours : 36 euro
eieren circa 340 eieren: ah 42,50
gas : circa 15 euro max !
totaal 62 kilo boilies ongeveer, totaalprijs : 179,50 dit komt uit op een geldbedrag van 2,89516129 Euro of terwijl 2,90 euro de kilo welteverstaan.

nu jij jan willem ? goedkoper ? laat me niet lachen
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

11-02-2010 13:22

Rik,

Voel je niet zo aangevallen man! Damn he!! Je krijgt nog een hartaanval jij!

Daarnaast, ik heb zelf altijd gerold en weet heel goed hoe het is. Ik heb dezelfde discussie als jou zovaak gehad met andere toen ik nog niet voor een team viste ;)

Verder... hoor je mij zeggen dat jou homemade slechter is, of home made in het algemeen? Nee!! Alles vangt vis, maak maar is een bol die geen vis vangt. Echter zijn er altidj goedjes die het wel beter (kunnen) doen en die kunnen niet altijd gekocht worden door een particulier.

Een boilieboer heeft ook altijd hele andere inkoopsprijzen dan een particulier zal hebben, hoeveel die ook inkoopt.

En goedkoper dan die 2.90, jazeker en met nog meer erin ;)

Maar nu ontopic, want hier schiet je geen fuck mee op, dus stuur maar een pb als je erover verder wil gaan. Dit topc gaat over Freezers met een hele andere inzet.

Over de rivier..

Enerzijds heb je een punt en ga ik erin met je mee. Rivier is veelal trekkende vissen, maar toch ben ik wel van mening dat je een bol nodig hebt die de vis wel aantrekt.. Een doodsimpele meelbal zal niet de aandacht trekken op een rivier..?? Correct me if i am wrong!!
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

11-02-2010 13:44

JW, volgens mij zit jij niet echt tussen de rivieren en heb jij niet geheel een zuivere kijk op riviervissen.

Op de grote rivieren vang je met een basismix zonder enige toevoeging vaak beter dan met.
De rivieren hebben nog al wat inwoners die je het leven zuur kunnen maken als je aas opvalt :wink:
Vraag maar eens aan;
Michel Hollaar
Lex & Ron Cuyten
Boudewijn Stolk
Frank V Amerongen
Kees Verheij
om zo maar een paar active rivier vissende forum leden te noemen die succesvol zijn.

Oja, Henri De Gekste mag hier ook aan toegevoegd worden.
Alhoewel, succesvol valt dan wel te betwijfelen :lol: 8)

Geintjuhhh Hen.
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

11-02-2010 13:51

Jacco,

Daarom zeg ik ook... Correct me if i am wrong :lol:

Heb er inderdaad weinig ervaring mee.. Ken wel mensen die er veelvuldig vissen. Daar hoor ik wisselende verhalen van.

Ene keer inderdaad simpele mais gries soja en verder helemaal niks erop. Anders keer aangelengd met wat vismeel oid.. Wellicht ligt het aan het jaargetijde, geen idee?
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

11-02-2010 14:03

goedjes is een groot woord,wat voor goedjes praten we dan over ? is dat een algemene afspraak alleen aan boilieboeren verkopen ?
waar is jouw berekening nu dan ?
dus je beweert nog steeds dat ik duurder uitkom ?
ik heb het net opgesomt,voel me niet aangevallen.ik hou van open kaart.
dus jij kan mij wel een bol leveren die 3 euro kost ?
K. van den Herik

11-02-2010 14:46

JW,

Je visuren worden door je sponsor betaald?

Ik reken geen euro's voor mijn hobby uren in elk geval.

Als je ieder zijn waarheid laat, gaat het ineens een stuk beter.
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

11-02-2010 15:29

Klaas,

dat zeg ik ook zeer zeker niet ;)

Ik bedoelde het ook anders dan er stond en is al uitgelegd in PB. Tuurlijk, rollen is ook een hobby. En dat ga je niet berekenen in je eigen bollen. Deed ik vroeger ook nooit!! Maar ik ken er genoeg die het wel doen. Manuren mee rekenen aan het draaien.. Ik zei toen ook.. Je bent gek.. Maargoed.. Het is de keuze die je zelf maakt.

Of je bent een dag bezig met 100 kilo, of je besteld het in je eigen mix en kan die dag dus vissen.
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

11-02-2010 16:33

jw, wat wil je daarmee zeggen of je besteld het en je kan in 1 dag vissen ?
dat kan ik nu ook hoor,vind het alleen jammer dat wanneer er gezegt word dat home made bollen goedkoper zijn,dat er dan gelijk door een bollenboer verteld word van niet,terwijl de feiten bloot liggen.wie is de eerste bollenboer die het toe geeft ?? er zitten er genoeg op het forum.
ron bouman
Berichten: 389
Lid geworden op: 14-02-2007 18:51

11-02-2010 16:48

Bij een bollenboer moet je 9 van de 10 keer ook nog eens een eind rijden om het op te halen!
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

11-02-2010 17:05

ook de benzine kosten worden niet meegerekend indd,daar heb je ook een punt.en als ze het komen brengen zijn het de verzendkosten bij een grote hoeveelheid.moet eerlijk toegeven dat er niks mis mee is met de bollen van red label baits,ze zijn ook zeer klantvriendelijk.heb 5 kilo gekregen voor alleen de verz.kosten.maar goed dat dit is ook niet bedoeld als slechte reclame voor welke bollenboer dan ook,het is alleen een feit dat home made goedkoper is.hoe je het ook went of hoe je het ook keert.het is allemaal leuk dat boilieboeren het goedkoper kunnen maken en kopen,maar daar is de prijs bij ons niets van te merken.want bollenboeren moeten er ook van leven,de boterham mee verdienen.dus schiet de prijs omhoog met wat zal het zijn 50 % ?
K. van den Herik

11-02-2010 17:37

Rik,

Probleem is dat je om eens een keer 100 kilo te maken, je voor je kilootje itszer de hoofdprijs betaalt.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

11-02-2010 18:18

ik snap je post niet helemaal klaas een kilo itzer wattes ??
verklaar je nader aub.
Gebruikersavatar
Jeroen v Engelenburg
Berichten: 670
Lid geworden op: 02-12-2007 18:09

11-02-2010 18:35

is hier weer een aardige clash of the boiliegoeroes :lol:

itszer is een goedje uit japan of lees je niet alles van klaas :lol: ....krijg je om te testen bij een dozijn lolex hologes of zoiets

wat een geneuzel weer zeg.....is de grote plons al open????
MVG Jeroen
________________________________________________

Hoe hoger je de lat legt, des te eerder ga je er onderdoor.