Single's voortaan niet meer voorzien van een sterke geur.


Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

21-09-2004 22:12

En waarom zou je geen karper op een met chanel #5 geflavourde boilie vangen...? Wie heeft het lef om dit te proberen?! Opgemerkt werd reeds dat karper een andere (afwijkende?) chemische samenstelling in zijn leefomgeving kan waarnemen.

Iedere boilie vangt, hoe goed of slecht hij in onze ogen ook is! Realiseer je maar eens dat aas maar één factor is van de vele factoren die een rol spelen bij het vangen van een karper. Ik ben er wel zeker van dat een "eenvoudige" uitgebalanceerde boilie samengesteld uit natuurlijke bestanddelen tot de betere en misschien wel beste aassoorten behoort. Geloof maar dat deze ook een flink spoor van stoffen in het water afgeeft, zeker als hier een geruime tijd mee is gevoerd. En naarmate ze langer in het water liggen worden ze steeds aantrekkelijker.
Op dit punt ga ik helemaal met Mitsz mee.

Anderzijds, een karper kan vele malen beter stoffen in zijn leefomgeving waarnemen dan een mens. Verder is de belevingswereld van een karper geheel anders van die van ons. Wat voor ons heel erg smerig is kan voor de karper een ontzettend smakelijk hapje zijn. En hierover kunnen wij helaas moeilijk oordelen. Een feit is dus wel dat een overgeflavourde boilie kortstondig een ontzettende grote hoeveelheid afwijkend materiaal in het water afgeeft die een karper gegarandeerd snel moet opmerken.
Op dit punt ga ik helemaal met Kees mee.

Mijn idee is:
- in een langetermijnvoercampagne: nooit flavour gebruiken (dit is voor mij bijna heilig);
- instant vissen: experimenteer je rot.

Ik persoonlijk zal in ieder geval geen kunstmatige flavours meer gebruiken. Natuurlijke atractors zijn er in overvloed en ik ben ervan overtuigd dat ik hiermee nog heel wat jaren vooruit kan. En hier zijn er heel wat bij die een goede instantwerking bewerkstelligen en ook nog eens op de lange termijn effectief zijn.

Trouwens, vertrouwen in je boilies is de beste flavour die er bestaat.

Groeten,
Raymond
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

21-09-2004 22:16

De naam alleen, Mitsz.

Als ik aan flavour denk, dan denk ik aan Tutti Frutti. Nietszeggende naam en kwaliteit oncontroleerbaar.

Ik ga zeker niet tegenover jouw voerstek zitten. Wacht wel tot je weg bent. Daarna gok ik op hoog koolhydraten voor de verandering van spijs. 8)

Maar goed, ik probeer maar wat en soms werkt het. Dat helpt weer verder…

Bij de single wordt de attractiewaarde overdreven om de nieuwsgierigheid van karper op te wekken. Ik neem aan dat de attractiewaarde daarmee samenhangt. In de boilie zelf zit namelijk geen enkel waardevol bestanddeel en zou je ook gewoon met piepschuim kunnen vissen (absorbeert evenwel weinig vloeistoffen). Wat er precies wordt gebruikt is mij toch vaag, maar wat je ruikt zal daarbij van aanzienlijk minder belang zijn, dan wat de karper waarneemt. Er zit wel wat meer achter dan dat. Maar ik ben bang dat het exacte verhaal wat op zich laat wachten. Hoewel Warwick er wel eens wat over geschreven heeft. Zoek het op zou ik zeggen als je meer wilt weten. Er staat een aardig stuk in Carp! van Paisley and Friends.

Zelf experimenteren met high attract hookbaits is een stuk leuker dan het kopen van zo een vaag potje. Dus gewoon doen, Kevin.

Groet, Kees
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

21-09-2004 22:17

Ik wou er nog even aan toevoegen dat ruiken uitsluitend in het medium lucht mogelijk is.

Weleens een vismeelpelletje als single gevist?
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

22-09-2004 08:32

Mitsz en anderen,

Hebben jullie overigens die preservative boilies uit dat blik geproefd en de "soak" die erbij zit? Ik heb namelijk zo blik van mijn winkelier gekregen, in de scopex versie. Maar volgens mijn is het alleen een echte geurstof, dus puur om de visser een goed gevoel te geven. Als je proeft, proef je werkelijk helemaal geen scopex, sterker nog het is niet eens zoet, je proeft werkelijk niets! :-?
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

22-09-2004 09:03

Bas,

er is ook een wezenlijk verschil tussen geur en smaakstoffen. Als je zelf aas maakt en je wil ook bv scopex (boter/vanille) smaak aan je boilies, dan moet je eens gaan kijken in de banketbakkerij groothandels. Aldaar vind je smaak compounds in potten van een kilo. Een bepaalde hoeveelheid aan je boilies en ze SMAKEN ook naar bv aardbei.

Mitsz
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

22-09-2004 09:23

Beste Mitsz,

Ik draai zelf ook sinds 3 jaar mijn eigen boilies, dus ik weet het verschil tussen geur- en smaakstoffen. Maar ik doelde er dus op dat de producent door de boilies alleen geurstoffen mee te geven, de visser laten denken dat het heel wat voorsteld, maar dat dit in werkelijkheid dus niet het geval is. Ik wilde dus alleen mijn bevinding aangeven en vragen of andere mensen dit ook hebben geconstateerd.
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

22-09-2004 09:39

okiedokie Bas :oops:
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

22-09-2004 17:53

Naar mijn idee reageren die beestjes alleen op de flavour omdat ze uit vorige ervaringen weten dat de flavour (die ze waarnemen maar NIET ruiken) garant staat voor voedsel. Wij hebben ze geleerd er op te reageren, net zoals een hond achter een balletje aan gaat. Hadden wij bijvoorbeeld chloor (als het niet giftig was) als flavour gebruikt dan hadden we de karper zeker zo ver gekregen dat hij het chloor als een teken zag die hem op voer duidde.

Die vissen weten gewoon niet beter dat die chemische troep, die hun misschien wel koppijn bezorgt erop duid dat ze eten krijgen. Niet meer niet minder.
En waarom vangen boilies zonder of met weinig flavour beter op lange termijn? Juist ja, het afwijkende. :wink:
En boilies met veel flavour? Door de hoeveelheid troep die ze waarnemen denken de vissen dat het om "veel" voedsel gaat terwijl en maar 1 stuiterbal ligt. Raar! Maar het is nieuw voor ze en ze willen het onderzoeken en dat doen ze dus met hun bek.

Maar als we dan gaan kijken of een karper iets lekker vind. Dan denk ik dat we dus meer naar de smaak moeten gaan kijken. Die kunnen ze proeven (terwijl ze niet kunnen ruiken). Wat zal dan belangrijker zijn? De geur of de smaak?
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

22-09-2004 18:18

Kevin schreef: "En waarom vangen boilies zonder of met weinig flavour beter op lange termijn? Juist ja, het afwijkende."

Dit klopt natuurlijk niet. Een goede boilie vangt op lange termijn goed omdat het een kwalitatief goed voedsel is, gemaakt uit een goede kwaliteit, natuurlijke ingedriënten. Dit heeft niets met het afwijkende te maken.

Kevin, denk jij nu echt dat een vis op lange termijn van een boilie blijft eten als hij er ziek van wordt...? Ze hebben het vermogen om te leren hoor, anders waren er ook niet zoveel dressuurwateren. Dit om even als voorbeeld aan te geven.

Groet,
Raymond
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

22-09-2004 18:23

Raymond,

We gaan er natuurlijk wel van uit dat de meesten van ons het kwalitatief goed aas vissen he.
Sorry dat ik het er niet bij vermelde. Foutje van mij (en nu niet meteen beginnen dat het echt wat voor een Limburger is :P ).
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

22-09-2004 18:24

Stomme Limbo... :D :wink:
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

22-09-2004 18:26

Kevin,

Volgens mij kun je over geen van beide iets zeggen. Je weet niet wat de ervaring van de karper is. Slechts dat boilies met een sterke signaalfunctie op termijn gemeden worden. Maar dat kan meer betekenen dan slechte smaak alleen. Herkenning?

Overigens herhaal ik nog even dat je een boilie met een sterke signaalfunctie niet hoeft te ondersteunen met idem dito voer. Bovendien is een toevoeging waarvan een sterke signaalfuncie uitgaat niet per definitie meer of minder giftig dan wel chemisch als iets anders. Hierbij kun je beter een afleiding maken uitgaande van de maximaal aanvaarbare concentratie van bepaalde stoffen.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

22-09-2004 18:36

Kees,

Het kan best zijn dat herkenning in zowel positieve als negatieve zin ook een rol speelt op lange termijn. Maar volgens mij is het toch veel aannemelijker dat goed gezond, en natuurlijk lekker aas op langere termijn echt wel beter is. Een vis is een beest dat het wat overleven betreft echt wel van zijn instinct moet hebben.

Wat natuurlijk wel niet vergeten moet worden dat gewenning ook een zéér belangrijke factor is wat het succes op een lange termijn voerplaats bepaald. Hierbij kan dan ook de angst voor een sterke flavour verdwijnen door gewin aan vertrouwen.

In de karpervisserij is het maar heel moeilijk om iets wetenschappelijk te bewijzen. Maar van bepaalde zaken krijg je toch wel een beeld na heel wat jaren.

Gr.,
Raymond
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

22-09-2004 18:40

Hoe wil men dan het succes van de Frank Warwick fluor boilies verklaren ?

Ik denk niet dat er iemand voorvoert met die fluor knikkers van weet ik hoeveel per potje ? En alleen maar vangen omdat de karper nieuwsgierig is ? Denk het niet.

Er zal toch van bepaalde bollen een signaal uitgaan dat de karper méér aanspreekt dan van andere ? Waarom ?
CarpeR Diem
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

22-09-2004 18:54

Ik denk dat die Warwieksers het moeten hebben van het feit dat bijna elke karpervisser onder de flavours zit. We hebben de vissen gewoon geleerd dat een flavour voedsel betekend (denk ik dan). En wat zit er in die fluo knikkers? Flavour? En waar zit die flavour ook in? Juist ja, in die hoop walmende bollen van de buurman die flink voert.

Maar verder denk ik dat die fluoro's het ook moeten hebben van het feit dat ze zonder andere boilies worden aangeboden (er valt voor de vis niks te vergelijken) en ze ook wel uit nieuwsgierigheid worden opgenomen.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

22-09-2004 19:31

Geen idee Raymond,

Waar ik nog steeds een beetje moeite mee blijf hebben is dat dieren dit selectieve gedrag uiteindelijk toch niet zo lijken te volgen. Levenskansen worden doorgaans bepaalt door de locale omstandigheden. Een karper die eiwitrijk vet voedsel tot zijn beschikking heeft groeit sneller, maar leeft aanzienlijk korter. Niets houdt de karper tegen dit voedsel te mijden om zijn levenskansen te vergroten. Karpers volgen kennelijk geen dieet!

Kevin,

Wat is nu precies flavour?
Wat moet een karper waarnemen bij zo een flavour?
Waarom zou er in de genoemde boilies alleen flavour zitten?

Als er geen eenduidig antwoord is op die vragen, dan worden je beweringen erg vaag. :-?

Groet, Kees
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

22-09-2004 19:50

Met Flavour doel ik nu dan op al die flesjes waar je je scheel voor betaalt omdat er Hutchinson, Nash, Mainline, Nutrabaits of wat dan ook op staat.

Wat de karper naar mijn idee waarneemt is de smaak van de flavour (tja, de geur is datgene wat op het etiketje staat... maar daar smaken ze meestal niet naar).

En ik zei toch ook niet dat er alleen flavour inzat. Maar ik denk wel dat het in die bollen een van de dingen is die voor het succes zorgt.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

22-09-2004 20:07

Kevin,

Ik heb vooral ervaring met Mainline. Die hebben een hele reeks vloeibare toevoegingen in flesjes. Een aantal daarvan hebben bestandelen die zich in het water verspreiden met het doel bij karpers een voedingsimpuls op te roepen. (Allemaal wellicht volgens Mainline, maar bij sommige heb ik zo mijn twijfels.) Over de positieve bijdrage van deze toevoegingen aan de vangkracht van een boilie heb ikzelf inmiddels niet zo veel twijfels. (Weet van sommige zelfs aardig goed wat er in zit). Vallen deze toch onder de door jou genoemde flavours?

Groet, Kees
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

22-09-2004 20:39

Ligt eraan of het flavours zijn die niets anders zijn dan die gewone flesjes met alleen een geurtje en wat oplosmiddel.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

22-09-2004 20:50

Alleen geurtjes + oplosmiddel ?, is dat niet waar flavour voor staat ? Smaak valt niet over te twisten.....

Kevin, je geeft al aan dat een van de dingen die er inzit voor een meerwaarde zorgt, dus singles toch maar extra flavouren/behandelen ?

Kees weet waar mee wel en niet ?

@ Mitsz ;
Singles geen sterke geur...........

Ben al jaren single en heb een sterke geur.

Blijkt weinig aantrekkelijk

Wat moet ik me daar bij voorstellen ????

Hahahahaha
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

22-09-2004 21:31

Ach, ik wordt er een beetje duizelig van: :o

Zowel geur als smaakstoffen worden onder het Engelse begrip flavour samengevat. Smaakstoffen kunnen bijvoorbeeld natuurlijke extracten zijn, maar ook langs chemische weg verkregen concentraten. Een langs chemische weg verkregen concentraat kan minder giftig zijn als het natuurlijke equivalent. Giftig is het meestal pas als een willekeurige stof bij inname een bepaalde concentratie te boven gaat. Bepaalde mensen zijn voor sommige stoffen allergisch. Ook dit wordt met regelmaat in één woord met giftig geassocieerd, maar is iets anders. Als je allergisch bent voor aardbeien, zijn deze nog niet ineens giftig. Sommige allergieën komen voor bij mensen en niet bij karpers. Bepaalde voedingsstoffen die geschikt zijn voor mensen zijn dat niet voor karpers. Niet lichaamseigen eiwitten bijvoorbeeld kunnen karpers ziek maken. Stoffen die onverdacht lijken zijn dat soms niet. Sommige stoffen die in de volksmond giftig zijn, zijn dat niet. Van veel toevoegingen is volledig onbekend wat erin zit. En dan kan je beweren dat je alleen veilige producten gebruikt, maar hoe ben je daar dan zo zeker van?

Maar, terugkomend op het onderwerp. Ik noemde dat je op Channel #5 geen karper vangt. Ik gebruikte dat in figuurlijke zin, want zelfs daar ben ik niet helemaal zeker van.

Inderdaad moet je niet met de Warwick pop-ups voeren. De inname van stoffen uit deze pop-ups is dus zeer gering.

Groet, Kees

Sorry, het gaat al weer, maar moest het even kwijt. :wink:
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

22-09-2004 21:41

Kees,

Ik ben het zeker met je eens dat de voedingsgewoonte van een karper bepaald wordt door datgene dat de natuur hem aanbiedt. De meeste beesten gaan volgens mij voor het gemakkelijke voedsel. Kijkend naar het natuurlijke voedsel weet je wat goed is voor een karperlichaam. Maar je zou dus best gelijk kunnen hebben dat een karper gewoon blijft eten wat niet goed voor hem is.
Maar ik blijf er toch bij dat als een vis zich ergens niet lekker bij voelt, of erger ergens ziek van wordt, hij dit niet blijft eten.

En wie durft, CHANEL NUMBER FIVE, CATCHES THE BIGGEST CARP ALIVE...! :D :D :D

Groet,
Raymond
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

22-09-2004 21:42

En Kees, rustig aan kerel op jouw leeftijd. Dadelijk ben je nog overspannen... :wink:

Raymond
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
mc joel

22-09-2004 22:30

is het ook zo niet dat sommige flavours zowel smaak als geur geven
Rik Lemmens
Berichten: 295
Lid geworden op: 25-06-2003 02:00
Locatie: Gulpen

22-09-2004 22:46

Ik denk gewoon dat een uit de boilie "lekkende" flavour de karper opmerkzaam moet maken dat er voedsel in de buurt ligt. Als de karper eenmaal een boilie oppakt is het niet meer de flavour, maar de samenstelling die belangrijk is en waardoor de karper zelf wel bepaald of ie verder vreet of niet.