Voorslag / Leaders en Lood


Plaats reactie
Bart Schrassen
Berichten: 2
Lid geworden op: 13-02-2018 21:57
Locatie: Hoorn

14-02-2018 21:45

Hallo allemaal,

Mijn naam is Bart Schrassen en redelijk beginnend met karpervissen icm boilie etc.

Ik heb al het nodige gelezen over de verschillende systemen en nog meer over de ontelbare persoonlijke voorkeuren met bijbehorende argumenten.

Maar ik heb een paar vragen die ik niet direct ergens beantwoord zag:

1 Ik kende tot voor kort alleen het systeem waarbij de boilierig rechtstreeks op de hoofdlijn zit icm. een wartellood en een rubber stuitje.

Nu lees ik veel over "leaders" en "voorslagen". de voorslag ken ik van het zeevissen maar dat is allemaal wat grover. Als je op een 35/00 hoofdlijn een voorslag van 10 meter 60/00 knoopt en dan ook nog een "leadcore" en dan nog de boilierig, verzwak je de lijn dan niet met al dat geknoop (maken van zwakke schakels)?

En verlaten al die knopen de molen/hengel/ogen nog een beetje zonder te blokkeren (bij bv. het topoog)?

2 Waarom zou je met 200 gram lood moeten vissen (iets dat ik regelmatig lees) ipv. bv. met 70 gram?

3 Dat lood moet kunnen lossen als het vast zit begrijp ik, maar komt ons water zo niet onder het lood of loodvervangers te zitten? En wordt het niet een beetje duur als je vaak lood lost?

Hopende op wat antwoorden / tips,

Groeten,
Bart en Kevin
florian perquy
Berichten: 116
Lid geworden op: 30-01-2017 23:15

15-02-2018 07:15

Dag Bart

Al deze aanpassingen hangen een beetje af van je visserij.
In een vijvertje zonder veel obstakels is voorslag in principe overbodig.
Vis je bijvoorbeeld ergens waar veel stenen liggen, takken in het water en noem maar op... dan kan een voorslag wel eens van pas komen. Deze is wat robuuster dan je hoofdlijn om zo lijnbreuk te vermijden.
Nog eens leadcore erbij hangen vind ik overbodig, ik zou naargelang de situatie kiezen voor 1 van beiden.

Ivm zwaar lood : soms laat de situatie niet toe om met licht lood te vissen. Op een rivier met wat stroming of scheepvaart zal dit bijvoorbeeld niet blijven liggen. Ook op lange afstand is het vaak aangeraden om iets zwaarder lood te gebruiken om de invloeden van buitenaf deels te neutraliseren zodat je boeltje blijft liggen.

Het kwijtspelen van lood is inderdaad een groot discussiepunt in de visserswereld. Je hebt zeker een punt dat dit zorgt voor vervuiling. Daarom heb ik het liefst dat het lood toch niet TE snel loskomt als de situatie er niet om vraagt.
Je kan ook stenen gebruiken, de laatste tijden worden wel wat alternatieven geprobeerd en de markt zal hier ook op inspelen.
Plaats reactie