Tent of shelter


Plaats reactie
jarin van der kaay
Berichten: 7
Lid geworden op: 17-01-2014 11:49

21-06-2014 22:18

Hallo allemaal,

Ik heb voor jullie vraag als beginner wat zouden jullie eerder kopen een tent of een shelter.
Willen jullie hieronder alstublieft uw reactie hieronder zetten.

Mvg Jarin
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

21-06-2014 22:51

Wat zegt jouw vergunning over een tent of shelter? Misschien mag je alleen een plu gebruiken of -zoals ik hier op enkele plekken meemaak- helemaal niets gebruiken.
Als je dan een tent koopt en het mag niet..... Of een shelter of een plu of.......

De plaatselijke Politieverordening (APV), moet je goed in de gaten houden.

on topic: Wat zou ik nu doen als ik zou nachtvissen? Een plu kopen met zijflappen (3 meter plu). Omdat je op die manier toch aan de meeste eisen kunt voldoen die in de vergunningen staan (in mijn buurt). Een losse (winter) skin erbij voor waar het wel mag, is altijd handig.
Rene Zoeter
Berichten: 477
Lid geworden op: 14-12-2013 14:07
Locatie: Hoeksche Waard

22-06-2014 06:50

Frenk de Gruiter schreef:De plaatselijke Politieverordening (APV), moet je goed in de gaten houden.


Waar kun je deze vinden Frenk?
Gewoon, lekker vissen.
Rene Zoeter
Berichten: 477
Lid geworden op: 14-12-2013 14:07
Locatie: Hoeksche Waard

22-06-2014 06:59

Rene Zoeter schreef:Waar kun je deze vinden Frenk?


Ik heb het al gevonden. Hier mag je wel nachtvissen maar zonder kampeermiddel. Valt een Fox Supa brolly daar ook onder denken jullie? (Hopelijk kaap ik geen topic)
Gewoon, lekker vissen.
Jeroen Schulte
Berichten: 508
Lid geworden op: 03-04-2011 13:47

22-06-2014 08:35

http://p-carp.nl/website2/articles.php?lng=nl&pg=16

Ik maak uit bovenstaade site op dat als kampeermiddelen verboden zijn alleen een normale
paraplu is toegestaan. Als die Supabrolly aan de voorzijde niet dicht te ritsen is dan zal deze
toegestaan zijn.
jarin van der kaay
Berichten: 7
Lid geworden op: 17-01-2014 11:49

22-06-2014 12:28

Ik heb het al gevonden. Hier mag je wel nachtvissen maar zonder kampeermiddel. Valt een Fox Supa brolly daar ook onder denken jullie? (Hopelijk kaap ik geen topic)[/quote]




Je kaapt geen topic hoor
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

22-06-2014 12:54

Jeroen Schulte schreef:http://p-carp.nl/website2/articles.php?lng=nl&pg=16

Ik maak uit bovenstaade site op dat als kampeermiddelen verboden zijn alleen een normale
paraplu is toegestaan. Als die Supabrolly aan de voorzijde niet dicht te ritsen is dan zal deze
toegestaan zijn.


Het stuk op die website is niet alleen zwaar verouderd en niet meer van toepassing wat nachtvissen betreft, het klopte zelfs toen al niet helemaal. Dat paraplu's altijd toegestaan zouden zijn is niet meer dan een interpretatie, absoluut niet iets wat ooit in die wet gestaan heeft. De WOR bestaat trouwens al een aantal jaren niet meer en is wat dat betreft totaal niet relevant.

Je moet voor de regels wat betreft tentgebruik nu in de APVvan de gemeente waar je wil vissen zijn. Meestal zijn die vrij makkelijk te vinden via google, maar in de praktijk komt het meestal neer op wat er in de betreffende gemeente wel of niet gedoogd wordt. Wettelijk maakt een plu of een tentje meestal niks uit, maar in het gedoogbeleid kan het wel een verschil maken.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Rene Zoeter
Berichten: 477
Lid geworden op: 14-12-2013 14:07
Locatie: Hoeksche Waard

22-06-2014 16:25

De vraag is dus volgens mij, wat is een kampeermiddel? Een paraplu, een brolly, een bivvy, of allemaal?
Gewoon, lekker vissen.
Will v Dongen
Berichten: 43
Lid geworden op: 24-02-2013 08:38

23-06-2014 08:47

Rene Zoeter schreef:De vraag is dus volgens mij, wat is een kampeermiddel? Een paraplu, een brolly, een bivvy, of allemaal?


Het zal mooi zijn als daar nu eens een landelijke bepaling voorkomt in de visserijwet, maar ja het is Nederland met de zovele eilandjes in de wetgeving....wel, niet, wel, niet.

Zover ik weet is een schuilmiddel met een vast grondzeil een kampeermiddel, en een paraplu weer niet, maar dan mag je niet slapend aangetroffen worden, is dat wel het geval dan ben je weer aan het kamperen en dat mag weer niet....je krijgt er spontaan hoofdpijn van... regeltjes regeltjes.
Maar ja die regeltjes zijn niet uit de lucht komen vallen omdat het lekker overal verziekt is.

Gaat op save en zet lekker me oval neer zonder grondzeil. Mag het wel of niet, zelfs de controleurs weten het niet omdat schuilmiddelen veranderen en de wet niet.
Dit is de uitspraak, Hier zult u het mee moeten doen.... ( De Meester Visser )
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

24-06-2014 01:00

Rene Zoeter schreef:De vraag is dus volgens mij, wat is een kampeermiddel? Een paraplu, een brolly, een bivvy, of allemaal?


Het antwoord stond vroeger gewoon in de WOR en staat nu in de APV's. In de meeste gevallen is dat zoiets als dit:

In deze afdeling wordt onder kampeermiddel verstaan: Een onderkomen of voertuig waarvoor geen bouwvergunning in de zin van artikel 40 van de Woningwet of omgevingsvergunning in de zin van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht is vereist, dat bestemd of opgericht is dan wel gebruikt wordt of kan worden gebruikt voor recreatief nachtverblijf.


Kan je een eind weg zeveren over wel of geen grondzeil, maar bij deze definitie is dat totaal niet relevant. Misschien staat hier bij sommige gemeenten wat anders en kan het elders wel uitmaken, maar in de praktijk is het vaak meer de vraag wat er in de praktijk wel of niet gedoogd wordt.

@ Will, het was tot een paar jaar geleden landelijk gewoon verboden. Dat die regelgeving nu bij de gemeenten ligt maakt het misschien niet overzichtelijker, maar geeft wel mogelijkheden om dit wettelijk geregeld te krijgen.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Will v Dongen
Berichten: 43
Lid geworden op: 24-02-2013 08:38

24-06-2014 07:32

@ Daaf... Ik heb het APV van mijn gemeente opgezocht hahaha :lol:

AFDELING 5: KAMPEREN BUITEN KAMPEERTERREINEN
Artikel 4:17 Begripsomschrijving

In deze afdeling wordt onder kampeermiddel verstaan: een onderkomen of voertuig waarvoor geen bouwvergunning in de zin van artikel 40 van de Woningwet is vereist, dat bestemd of opgericht is dan wel gebruikt wordt of kan worden gebruikt voor recreatief nachtverblijf.
Artikel 4:18 Recreatief nachtverblijf buiten kampeerterreinen

1. Het is verboden ten behoeve van recreatief nachtverblijf kampeermiddelen te plaatsen of geplaatst te houden buiten een kampeerterrein dat als zodanig in het bestemmingsplan is bestemd of mede bestemd.

2. Het verbod geldt niet voor het plaatsen van kampeermiddelen voor eigen gebruik door de rechthebbende op een terrein.

3. Het college kan ontheffing verlenen van het verbod van het eerste lid.

4. Onverminderd artikel 1:8 kan de ontheffing worden geweigerd in het belang van:

a. de bescherming van natuur en landschap;

b. de bescherming van een stadsgezicht.
Dit is de uitspraak, Hier zult u het mee moeten doen.... ( De Meester Visser )
Rene Zoeter
Berichten: 477
Lid geworden op: 14-12-2013 14:07
Locatie: Hoeksche Waard

24-06-2014 08:24

Kortom, ook met een paraplu of brlolly mag je niet nachtvissen tenzij anders vermeld. Ik zet mijn brolly uiteraard op om er onder te overnachten... Jammer :roll: als ik weer ga nachtvissen gok ik er toch maar op dat ik geen bon krijg als ik onder mijn brolly aan het wildkamperen ben. 8)
Gewoon, lekker vissen.
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

24-06-2014 10:20

Ook de apv hier is aardig dicht getimmerd met betrekking tot het gebruik van schuilmiddelen.

Omdat ik toch uitsluitsel wou hebben over hoe en wat heb ik destijds gewoon bij de gemeente aangeklopt en kwam in contact met de betreffende ambtenaar.

Die legde mij uit dat de apv zo dicht getimmerd is zodat er geen overlast is en het wildkamperen door eventueel zwervers en andere daklozen ook geen kans te geven.

Mijn vraag over wat dan precies onder schuilmiddel valt werd als volgt beantwoord.

Iedere vorm van afdekking die eventueel gebruikt kan worden als nachtverblijf is verboden.

een strecher snachts onder een plu is dus al een nachtverblijf, een kartonnen doos met een slaapzak is dus een nachtverblijf.

Het nachtvissen waar geen schuilmiddel is toegestaan komt dus neer op.

zittend op een stoel, en eventueel een paraplu als bescherming tegen regen, geen oval,shelter, tent, plu met zijflappen of wat dan ook, en vooral niet slapend aangetroffen worden.

De controlerende instantie kan dus al snel een bon uitschrijven, al merk ik zelf dat ze vrij soepel zijn in de omschrijving van schuilmiddel.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

24-06-2014 10:47

In mijn omgeving geldt theoretisch hetzelfde, op 1 plek geldt een gedoogsituatie, omdat de HSV nog overlegt met de gemeente.
Gebruikersavatar
Merijn Otterman
Berichten: 113
Lid geworden op: 14-04-2013 14:15
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

04-01-2015 23:15

ik mag hier dus lekker over en nergens slapen zolang je maar aan het vissen bent en nachtvissen is toegestaan. dit is dan weer bijna nergens in de gemeente het geval :(
AFDELING 5. KAMPEREN BUITEN KAMPEERTERREINEN
Artikel 4:17 Begripsbepaling

In deze afdeling wordt onder kampeermiddel verstaan: Een onderkomen of voertuig waarvoor geen vergunning
in de zin van artikel 2:1, eerste lid onder a van de Wet algemene bepaling omgevingsrecht is vereist, dat bestemd of opgericht is dan wel gebruikt wordt of kan worden gebruikt voor recreatief nachtverblijf.
Artikel 4:18 Nachtverblijf buiten kampeerterreinen

1. Het is verboden ten behoeve van nachtverblijf kampeermiddelen te plaatsen of geplaatst te houden buiten een kampeerterrein dat als zodanig in het bestemmingsplan is bestemd of mede bestemd.
2. Het verbod geldt niet voor het plaatsen van kampeermiddelen voor eigen gebruik door de rechthebbende op een terrein en voor het plaatsen van en paraplu of kampeertentje ten behoeve van het nachtvissen;
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

05-01-2015 14:46

Er zijn zelfs wateren waar je mag nachtvissen maar niet mag slapen,vreemde wetgeving in dit land,gewoon zeer verwarrend allemaal,en mocht ik een boete krijgen ooit,dan klaag ik de HSV of federatie aan,daar staat dat ik er mag nachtvissen, en ook dat paraplu staat achter het water,aangezien hun pachten en regels opstellen
Gebruikersavatar
Joeri De Decker
Berichten: 219
Lid geworden op: 13-01-2013 18:21
Locatie: Sint-Amands

05-01-2015 15:54

Wist niet dat het in Nederland zo ingewikkeld was...Veel regeltjes lijken voor verschillende
interpretaties vatbaar :D
Ik zou graag volgend jaar paar sessietjes in Nederland plannen, maar toch
mezelf eerst maar eens goed informeren dan over wat wel mag en niet mag.

Het systeem hier in Vlaanderen lijkt dan wel veel duidelijker, vergunning kopen
voor heel Vlaanderen waar je een boekje bij krijgt waar je al dan niet 's nachts en in de
paaitijd mag vissen.


Mvg


Joeri
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

06-01-2015 10:38

Ik heb me door een groene BOA laten vertellen, nav vragen over de plaatselijke APV, dat de plu als schuilmiddel gebruikt mag worden wegens weersomstandigheden. Ook 's nachts. De oval plu was ook geen probleem, maar een overwrap werd al een ander verhaal.

Het verschil zat volgens hem verder in het feit of de visser, gedurende de nacht, onder de plu zat of lag. Dus stoel versus stretcher (hoewel menig stretcher ook als stoel gebruikt kan worden). Stretcher wordt aangezien als slaapmiddel en verder waren tenten etc. niet wettelijk geoorloofd.

Maar er wordt in z'n algemeenheid veel gedoogd, zolang de visser het in alle opzichten netjes houdt, gaf hij aan.

Dat sluit helaas geen prent uit, was hij met me eens. En mocht ik een keer ergens aankomen waar (tussentijds) verpakkingen door andere recreanten zijn achtergelaten, dan zoek ik even m'n vuilniszakje in de tas op of stop alles bijvoorbeeld in een witvisvoer verpakking die er rondslingert als er geen vuilnisbak aanwezig is (ik rij trouwens door wanneer er een 'dorpsfeest' is geweest). Scheelt alvast een minder gesprek tijdens evt. controle.

Maar vanwege de verwarring vond hij de afbeelding van de tent/bivvy als logo voor het nachtvissen in het GLNV boekje ook niet duidelijk richting alle partijen. Dat logo geeft gewoon aan dat je daar (en dan) 's nachts mag vissen. Niet dat je er een 'kamp' mag opslaan...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

06-01-2015 12:26

Het zit ietsje anders Marco :

Het tentjes symbool is namelijk geen toestemming voor nachtvissen!

Het maantje in GLNV betekend dat het nachtvissen mits de landelijke toestemming nachtvissen sticker op de achterzijde van de VISpas is geplakt is toegestaan

Staat het tentjes symbool bij het maantje dan betekend dat er met een schuilmiddel in de nacht gevist mag worden mits de landelijke toestemming nachtvissen op de achterzijde van de VISpas is geplakt.

Meer info : http://www.sportvisserijnederland.nl/in ... sp?id=3651

m.vr.gr.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

06-01-2015 13:55

Blijft pas of,mits,als,alleen wanneer,en Mischien dan..want zus...gedoogd,mits vriendelijk, waar hebben we het over eigenlijk, vraag me trouwens ook af waarom de vergunning duurder is geworden,en dan de 3de hengel,nachtvispas ?
Alles gaat omhoog jaarlijks,pest is dat je.salaris hetzelfde blijft altijd he
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

06-01-2015 14:00

De meeste Nederlandse werknemers gaan er met hun salaris netto op vooruit dit jaar. Dat blijkt uit berekeningen van loonstrookverwerker ADP die dinsdag zijn gepubliceerd.

Vooral de inkomens tussen de 2.000 en 6.500 euro houden onder de streep van hun loonstrook meer geld over. Een modaal maandloon (2.662 euro) stijgt bijvoorbeeld met zo‘n twaalf euro.

Voor mensen met een inkomen van anderhalf keer modaal krijgen er 45 euro bij, werknemers die twee keer modaal verdienen iets meer dan 60 euro. Inkomens tot 19.462 euro per jaar gaan erop achteruit. Zij worden echter gecompenseerd bij de aangifte inkomstenbelasting.


ff een avondcursusje doen Rik en volgend jaar aangifte inkomstenbelasting.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

06-01-2015 14:34

Ach Bert,die studie is niet nodig,geld.komt een gedeelte uit je eigen zak ( pensioen opbouw) en de rest nemen ze van je af via de huur,de zorg die met twintig omhoog gaat,en het eigen risico.niet te vergeten,verder krijg.Ik.nog steeds 1000 euro van die Rutte,onder de streep gaan we er gewoon achteruit op....niks.nieuws toch ?
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

07-01-2015 18:34

Michel Hollaar schreef:Het zit ietsje anders Marco :

Het tentjes symbool is namelijk geen toestemming voor nachtvissen!

Het maantje in GLNV betekend dat het nachtvissen mits de landelijke toestemming nachtvissen sticker op de achterzijde van de VISpas is geplakt is toegestaan

Staat het tentjes symbool bij het maantje dan betekend dat er met een schuilmiddel in de nacht gevist mag worden mits de landelijke toestemming nachtvissen op de achterzijde van de VISpas is geplakt.

Meer info : http://www.sportvisserijnederland.nl/in ... sp?id=3651

m.vr.gr.


Maar vanwege de verwarring vond hij de afbeelding van de tent/bivvy als logo voor het nachtvissen in het GLNV boekje ook niet duidelijk richting alle partijen. Dat logo geeft gewoon aan dat je daar (en dan) 's nachts mag vissen. Niet dat je er een 'kamp' mag opslaan...
Inderdaad, correctie. Schuilmiddel; Daar had ik het met de BOA, en ook in dit topic, over.

Logo voor het nachtvissen.., met een schuilmiddel.
's nachts mag vissen.., met een schuilmiddel

Blijft het nog steeds verwarrend dat het type schuilmiddel niet omschreven is, maar wel als tentjessymbool in het blauwe boekje staat aangegeven. Bovendien spreek het symbool hier in de omgeving volgens de BOA regelmatig de APV tegen...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

02-01-2018 13:51

De boete bedragen van 2018 zijn bekend. Dit gerelateerde topic ff up dan maar...

https://karperwereld.nl/vissers-opgelet ... agen-2018/

En daar is hij weer, glashelder:
Wildkamperen (tent) of de weg als slaapplaats gebruiken: € 140,-
Dan kan je dus wel een mooi maantje en tentlogo bij je vispas gekocht hebben, maar 's nachts slapen in/onder dat schuilmiddel blijft 'een prent' wanneer de pet van de controlerende persoon het niet aanstaat...

Tsja, sinds de invoering gewoon geldtrekkerij langs twee kanten.

Voor korte nachtjes kan je wat dat betreft net zo goed alleen de maan hologram aanschaffen en een grote paraplu te gebruiken. Een paraplu is namelijk ook onderdeel van de dag visserij, dus waarom zou je die tijdens nachtelijke uren moeten opbergen?

En net zoals er dag vissers zijn die graag op een stretcher hangen - zeker wanneer er niet gesjouwd hoeft te worden en er een auto in de rug staat - kan je deze ook 's nachts gebruiken...

Maar niet in slaap sukkelen he (bewegingssensoren plaatsen :wink:)!
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

15-02-2018 10:43

In deze regio zijn er ook van die regels, wel nachtvissen maar een stretcher, front of grondzeil mag niet...

Gelukkig mag de auto daar wel staan, sounderbox aan de achterruitkijk spiegel en slapen maar :)
Plaats reactie