Instant visserij tips


Plaats reactie
Kevin christiaens
Berichten: 175
Lid geworden op: 15-09-2013 11:36

01-06-2014 20:08

Hallo,

Ik zoek wat tips voor instant visserij. Ik doe dit namelijk altijd omdat ik niet de mogelijkheid heb om voor te voeren.

Hetgene wat ik raar vind, is dat andere instantvissers rondom me soms enorm veel vangen terwijl ik amper iets vang. Vandaag was weer zo een dag... Er waren enkele vissers langs me die heel dicht bij mij vistten met boilies zoals ik... En toch meer vingen

Ik vroeg me af aan welke factoren dit kon liggen. Het verschil tussen ons was enkel de opstellingen onder water. Zij vistten met inline lood op zachte bodem met snaarstrakke lijnen op dressuur water.

Terwijl ik mijn systeem aanpastte naar een leadclip systeem, running rig en slappe lijnen...
Er zullen wel meer factoren aan de hand zijn buiten de opstelling onder water, maar ik vraag me dus af welke...

Het is een wat moeilijkere periode ivm het weer en de paaiperiode... En je ziet niemand iets vangen, je hoort ook dat de afgelopen dagen niet veel gevangen is... En toch zijn er mensen die instant weten te vangen... En vind het moeilijk om te begrijpen dat het vlak langs me is met in mijn ogen een ondoordachte opstelling.

Ik zie dit vaker op verschillende waters.

Dus welke factoren spelen hier allemaal een rol bij en zijn er enkele goede tips te volgen?

Mvg

Kevin
jasper den hoed
Berichten: 206
Lid geworden op: 05-02-2011 11:40

01-06-2014 20:28

heel simpel:

Als het internet jouw verteld met slappelijnen te vissen terwijl je daar in de ervaring minder mee vangt dan een ander, heeft het internet het dus niet altijd goed.

Net kwam je erachter dat het internet het niet altijd goed heeft dus waarom vraag je het dan op internet?

dus:
Probeer zelf dingen en zoek uit of ze blijken te werken of niet.
Probeer volgende keer is met strakkelijnen te vissen. als dat geen verschil maakt kun je proberen om met een boilie van vismeel over te stappen op zoet. als dat niet lukt kan je particels proberen. als dat niet lukt ... BLIJF JE GEWOON DINGEN TE PROBEREN.

van jasper
jasper den hoed
Berichten: 206
Lid geworden op: 05-02-2011 11:40

01-06-2014 20:32

Kevin christiaens schreef:Ik vroeg me af aan welke factoren dit kon liggen. Het verschil tussen ons was enkel de opstellingen onder water


Grappig dat dat nou het belangrijkste is om vis te vangen.
Kevin christiaens
Berichten: 175
Lid geworden op: 15-09-2013 11:36

01-06-2014 21:08

Ik heb voor mezelf uitgemaakt dat slappe lijnen mij meer vis oplevert dan strakke lijnen.. Mij persoonlijk. Ik zie dan bij anderen een heel ander effect en ik snap niet waarom.
Ik wil graag mn eigen ding doen en niet alles klakkeloos overnemen van de mensen rond mij, maar zelfs als ik dat doe merk ik bij mij geen verschil en bij sommige anderen op hetzelfde water wel.

Of ik nou weer van voer verander of niet.
Heb al zo veel geprobeerd van ingewikkeld naar simpel. Hoe ingewikkelder het werd en hoe meer 'verbeteringen' ik ook deed, bleef het effect hetzelfde of net slechter. Ben dus tot bessef gekomen dat ik back to basic wou gaan.
Ik leer veel van het internet... Maar eigenlijk kijk ik zo weinig mogelijk naar internet sites die alles zoals een boek uitleggen... Maar kijk ik meer naar blogs, forums, verslagen van mensen uit eigen ervaring.

Dus ik vraag het wel op het internet, maar eigenlijk vraag ik het aan mensen met eigen ervaringen.

Ik weet ook dat de opstelling onder water het belangrijkst is... Daarom dat ik mij de vraag stel, welke factoren nog zo een invloed kunnen hebben. Ik heb vertrouwen in de manier waarop ik vis... En de enige moment waar ik begin te twijfelen is als ik mensen vlak naast me zie vangen op manieren die voor mij niet logisch lijken. Dit lijkt me soms verder te gaan dan de opstelling die je gebruikt...

Ik twijfel vooral aan de presentatie van mijn aas onder water, of alles niet in de knoop ligt op de bodem ed. Dit is nu eenmaal een van de onzekerheden die erbij horen hebben enkele mensen me al gezegd, dus daar moet ik maar ook mee leven.

Ik hoop dat er mensen zijn die me in de juiste richting kunnen duwen... Het is allemaal geen wetenschap en er is geen perfecte oplossing... Maar er zijn veel hulpmiddelen. Misschien ook veel hulpmiddelen en verduidelijking die ikzelf over het hoofd zie...
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

01-06-2014 22:11

* Begin eens met je lijn te verleggen om de twee drie uur, veel mensen denken dat het allemaal wel goed komt als je eenmaal je hengels hebt ingeworpen...

* Beknibbel niet op je aas, goed aas kan je sessie op bepaalde wateren maken of breken.

* Probeer verschillende rigs, kort en rete agressief of lang en wat minder snel hakend.

Succes!
Briann Alma
Berichten: 72
Lid geworden op: 18-02-2014 18:41

01-06-2014 23:20

:oops: Net in 2 uurtjes instant een karpertje gevangen op het kanaal... Hoe gevangen? Vissen met het materiaal waar ik vertrouwen in heb en waarvan ik weet dat het perfect haakt. En natuurlijk met mijn zelfgedraaide super boilie. :lol:

In mijn ogen is bij instant vissen de stek en het voer het belangrijkste je moet de vis zoeken.. En vissen waar de vis zwemt/aast op dat moment.
want met voeren lok/hou je de vis op de stek.. waardoor er naar langere tijd voeren vis op de stek zit/de stek weet te vinden..
Nog een tip is attractief voeren.. Voer met olieén erin, of GOO er doorheen. En kleine deeltjes voer (mais) naast de boilie's wat witvis lokt.. en dat lokt de karper weer. Ook verspreid voeren werkt goed bij mij instant visserij.


Hierbij mijn tips. :wink:
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

02-06-2014 08:05

Precies er zijn zat factoren waar dit aan kan liggen, maar je presentatie onder water is wel de belangrijkste.

Daarbij weet je niet of die andere die wel vangen wel of niet hebben voor gevoerd en of ze er niet elke dag zitten zodat ze aan het voer zijn gewend.
Al met al blijft het proberen zoeken testen en bijt je vast op 1/2 wateren en ga niet als je instant vist steeds op een ander water zitten dat werkt vaak averechts.

maar goed zoals aangeven kan je ook elke 3 uur ofzo een andere stek pakken. en als je er toch een nachtje zit met 2 hengels maak dan 4 stekken, 2 bevissen 2 om de 2 uur beetje voeren en dan je laatste 4 uur van je sessie ff daar proberen, zo heb ik ook leuke resultaten kunnen boeken en nog vaak onder me eigen kant meter of 4 van me vandaan ;) tip..

Succes.
Oja joh!!!
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

02-06-2014 08:20

Bij instant visserij komt tijd, plaats en weer, maar ook waterkennis
vaak om de hoek kijken.

Tijd: veel wateren kennen tijdstippen waarop de karper volop aan
het azen is. Bij het ene water is dat overdag, op weer een ander water is
dat 's avonds, op het derde water is dat 's nachts. Ook zijn er talloze
wateren waar ze verschillend of de hele dag aan het azen (kunnen) zijn.

Plaats: zoek de plekken op waar ze azen, verblijven of vind hun route,
weet wat goede plekken kunnen zijn. Dieptes, ondieptes, obstakels,
rieten, waterplanten, duikers, struiken, dukdalven, etc. leren observeren
is een vereiste, en daar je conclusies uit trekken.

Weer: sommige plekken zijn extra aantrekkelijk bij bepaalde weertypes.
Vang ik bij Oostenwind op de meeste plekken geen stoot, bij een bepaald
water kan ik terecht voor een goede kans op vis.

Kennis: Wat er onder de waterspiegel gebeurt, dat kan jij beinvloeden door
de juiste rig te gaan gebruiken. Dat kan lang of kort zijn met een
lange of korte hair. Je soort aas is ook van belang. Groot klein,
zwevend aangeboden, of gewoon op de bodem, particle of boilie of
iets anders? Slappe lijn of strakke lijn? Ver of dichtbij?

Hoe kom je dit allemaal te weten? Proberen, doen, vissen, en
weer uitproberen/experimenteren. Kennis van een water krijg
je door te vissen. Enne, wat de ene lukt, werkt misschien de andere
keer eens niet. Het heet vissen en niet vangen :)
Je leert wel je water kennen!

Sterkte met uitzoeken.
Gebruikersavatar
Jerome berken
Berichten: 673
Lid geworden op: 12-03-2013 15:39

02-06-2014 11:49

probeer zoveel mogelijk dingen uit te sluiten waardoor je niet zou vangen.

- Je haak moet scherp zijn (vlijmscherp!)
- Je onderlijn moet goed draaien en haken
- Je onderlijn moet goed gepresenteerd worden (schoon stukje, gestrekte onderlijn etc)
- Je aas moet goed zijn (kwalitatief)
- Er moet karper zwemmen/aassen

Als je al bij 1 punt twijfels heb, haal je het in en controleer je het.. Sluit de gebreken van deze punten uit. Kan het daar iig niet meer aan liggen...
Shimano Tribal XT-A \ Shimano 8000D eu
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

10-06-2014 13:37

Hi Kevin,

Ik ken het gevoel dat er om je heen wel gevangen wordt en jij op je koppie kunt gaan staan zonder resultaat.
Wellicht kun je een smet de mannen gaan praten die wel vangen? Blijkbaar doen ze toch iets echt anders dan jij, buiten het slap en snaar strak dan.
Er is geen enkel argument te bedenken waarom snaar strak meer vis op zou KUNNEN leveren, dus stap niet over naar dat systeem aub. In sommige antwoorden liet men dit wel doorschemeren maar er is iets anders goed mis als jij niets vangt en de anderen wel. Ik zou eerder denken aan de stek, waarom komt de vis wel op hun stek en niet op de jouwe?

Als ik instant vis, grijp ik vaak terug naar de chod, omdat je sneller van stek wisselt tijdens instant om de vis op te zoeken. Een goede chod kan niet in de war en heeft geen probleem met wier, drab bodems etc.

Het is trouwens mooi weer ........ dus ga eens naar het water als er weinig mensen zijn. Duik brilletje op en de bodem eens goed verkennen. Er is namelijk niets leuker dan hun een keer naar huis vissen :-).
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Kevin christiaens
Berichten: 175
Lid geworden op: 15-09-2013 11:36

12-06-2014 07:51

Dankzij al jullie tips de voorbije weken op zowel dit topic als andere. Heb ik veel dingen kunnen veranderen zonder dat het allemaal te ingewikkeld is geworden.
Heb vorige week een enorm succesvolle sessie achter de rug gehad.

15 runs waarvan 13 geland ! En niemand ving iets... Het was eens fijn dat alles nu eens omgekeerd verliep. Kan volgende week natuurlijk anders zijn, maar ik zie duidelijk een verschil.

Bedankt allemaal
Gebruikersavatar
Remco Kulk
Berichten: 698
Lid geworden op: 04-07-2012 07:33
Locatie: Amsterdam

12-06-2014 08:53

Goed bezig! Wat mij interesseert is dan wat je precies veranderd hebt.
Kevin christiaens
Berichten: 175
Lid geworden op: 15-09-2013 11:36

12-06-2014 21:03

Wel enkele dingen heb ik behouden. Ik vis nog steeds slappe lijnen... Enkel wat aanpassingen gedaan.

Soepele leader gebruiken die goed zinkt, met flying backlead.

Loodsysteem is wartelloodsysteem leadclip opgesteld als running rig.

Simpelere rigs, zonder te veel geknoei... Beetje gespeeld met de hair lengte(gebruik nu kortere hairs) en een simpele line aligner. Beetje andere haak groottes gebruikt (dit allemaal gewoon om de inhaking wat te verbeteren).

Een gecoate onderlijn die nog soepel is, zodat als ik een foampje gebruik, het haakaas wat van het lood wordt weggeduwd(getest in een bak water). Knijploodje om alles op de bodem te houden.

Kwa aas zitten spelen met boilie groottes, 15 mm en 20mm. En de grootste verandering was mn manier van voeren. Meer gespreid voeren en elke keer een pva zakje met halve en gecrushte boilies en enkele boilies bijvoeren na elke run.

Wat dit tussen mn oren heeft gedaan -> meer vertrouwen in mn aaspresentatie... Heb gezien dat iets goed kan werken, zonder dat ik me te druk hoef te maken over kleine zaken.

Ik denk dat het echt niet een kwestie van geluk is... De vorige weken bleven mn vangsten op 1 a 2 karpers... Goed of slecht weer.... Nu ineens zo veel runs...
Denk dat het hem vooral in het voeren ligt.
Plaats reactie