logboek


Plaats reactie
jordy kerssies
Berichten: 13
Lid geworden op: 22-03-2014 16:48

18-04-2014 09:43

Hey mede vissers.

Ik heb de spullen na 2.5 jaar karpervissen goed voor elkaar. Ik begin dan nu ook steeds serieuzer te vissen. Ik zag laatst op internet een keer wat staan over een logboek bij houden om zo je viswater beter te leren kennen. Nu is mijn vraag, zijn er mensen met ervaringen met een logboek. Ik wil nu namelijk graag een logboek gaan bij houden maar weet niet precies wat op te schrijven. Ik heb een klein beetje een idee dat dingen zoals water diepte, temperatuur, tijd van vangst, aas en meer van zulke onderwerpen aan bod komen. Zit ik dan in de goeie richting en zijn er nog tips voor het goed opstellen van een logboek?

Gegroet
Nick Smit
Berichten: 264
Lid geworden op: 11-02-2014 16:03

18-04-2014 10:44

Je kan het natuurlijk zo uitgebreid maken als jij wilt, maar dingen die ik er zeker nog bij zou doen;

- watertemperatuur
- Windkracht + windrichting
- datum vangst
- foto van de vangst
- ook brasem vermelden

Je kan natuurlijk ook maan(nieuw, eerste, vol, laatste), luchtdruk etc. kunnen opschrijven. Ik denk niet dat dat zin heeft maar sommige onder ons vangen beter bij bijvoorbeeld volle maan.

Nick.
Blog: Mijn Visserij
Laatste verhaal: Geblankt..
jordy kerssies
Berichten: 13
Lid geworden op: 22-03-2014 16:48

18-04-2014 15:19

Okej thx voor die info. Heeft luchtdruk niet veel invloed op de vangsten. Had namelijk een keer gelezen dat karperen bij een wat lagere luchtdruk vaak beter wil.
Nick Smit
Berichten: 264
Lid geworden op: 11-02-2014 16:03

18-04-2014 15:29

Geen idee of dit zoveel invloed heeft. Als je het wil weten moet je het ook opschrijven in je logboekje. Succes!
Blog: Mijn Visserij
Laatste verhaal: Geblankt..
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

18-04-2014 15:36

Jordy,

Hier is als idee mijn logboek: http://pendingen.blogspot.nl/p/logboek.html

Natuurlijk houd ik ook de locatie bij maar dat doe ik op een privé pagina :P
Daarnaast kan je de maanstand, luchtdruk enzovoorts bij gaan houden. Vind ik zelf niet interessant dus doe ik het ook niet.

Succes!
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Gebruikersavatar
Antoinette den Os
Berichten: 262
Lid geworden op: 09-03-2014 18:41
Locatie: Oudenhoorn
Contacteer:

18-04-2014 18:54

Luchtdruk is essentieel voor voornamelijk tropische vissen, wij kweken voornamelijk corydorassoorten (meervalletjes) en die zijn juist heel actief bij een lagedrukgebied, dan gaan ze massaal eitjes afzetten omdat dan het regenseizoen begint en de hele flora en faunawereld opbloeit door de overvloed van water en dus een overvloed van voedsel creëert. Terwijl bij een hogedrukgebied ze alleen maar naar wat voedsel zoeken en liggen uit te buiken :lol: maar gezien karper geen tropische vis is zal de invloed van een hogedrukgebied of lagedrukgebied vrij weinig zijn.
Wat wel belangrijk is in mijn ogen is de buitentemperatuur omdat de vis met hoge temperaturen vrij inactief is en het dan meer loont om in de nacht te gaan vissen.
Wie achter de kudde aanloopt trapt in de stront van anderen
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

18-04-2014 18:56

Je hoeft het niet eens zelf bij te houden, http://www.meteogrou.nl/Maandoverzicht/ ... _2014.html bijvoorbeeld heeft gegevens over temperatuur, neerslag, windrichting en ook luchtdruk over de jaren sinds 2008.
Als je je vangsten hebt bijgehouden kun je misschien wel een trend ontdekken.

Overigens ben ik het met Michael eens, je gaat vissen als je tijd en zin hebt, niet omdat de luchtdruk stijgt of daalt.
jordy kerssies
Berichten: 13
Lid geworden op: 22-03-2014 16:48

22-04-2014 09:36

Besankt voor alle info. Ik heb afgelopen weekend het eerste gedeelte van de vijver die ik wil uit pluisen bevist en samen met mijn vismaatje maar liefst 9 karpers kunnen noteren. Nou had mijn vismaat 2 dagen voor gevoerd. Heeft dat effect op de route die karpers zwemmen? Had namelijk het gevoel dat ze er de hele dag bleven rond zwemmen aangezien je de hele dag en avond flink wat aasbellen kon vinden op zijn stek.
Als je het water echt beter wil leren kennen kun je dan beter instant gaan vissen of maakt het niet zo gek veel uit?
Plaats reactie