Bodemprobleem?


Plaats reactie
Laurens Dierickx
Berichten: 6
Lid geworden op: 07-09-2012 12:16

08-09-2012 02:11

Gegroet,

Ik vis nu al enkele maanden op karper na jaar en dag met de vaste stok te hebben gevist en me vaak aan roofvis te hebben gewaagd. Ik vis op een water hier in de buurt waarvan ik weet dat er heel wat karper rondzwemt en waar ook heel wat op karper gevist wordt, dus er is wel sprake van enige dressuur. Ik heb hier lang gevist met (method)feeders en daar goeie resultaten op gehad, vooral brasems en af en toe met wat een geluk een klein karpertje. Nu heb ik het volgende probleem bij het vissen met boilies; ik vang absoluut niks. Ik ben nu al een paar weken aan het proberen op een bepaalde stek en ik krijg ze gewoon niet aan de kant. Het gaat om een draaikom in een kanaal (vaart) die uitkomt op een sluis. Er wordt hier heel wat afgevist, ook snachts e.d.. Ik heb het gevoel dat het water ongeveer vanaf 3 meter uit de kant begint te dalen tot in de vaargeul en dan gewoon weer omhoog gaat. Ik vis met een standaardrig aangezien dat de enige rig is die ik voor de moment geknoopt krijg. Ik viste eerste met een loodgewicht van 70gr, maar ben door de stroming van de sluis overgeschakeld naar 100gr.

Het probleem is het volgende; bij het inhalen van mijn lijnen heb ik altijd het gevoel dat ik mijn lood echt moet lostrekken. Wil dit zeggen dat de bodem nogal modderig is en het lood erin wegzakt? Er hangt zelden modder aan mijn lijn maar wel erg vaak planten, dus misschien staat de bodem vol plantengroei? Probeer ik best een andere rig uit?

Wat het voeren betreft heb ik in het begin veel gevoederd, misschien wel teveel. Ik ben dan beginnen afbouwen naar wat boilies in PVA rond de haak en verder een paar handjes vol bijvoeren, maar niet meer dan dat. Geen resultaat. Als ik met maïs vis en maïs bijvoer vang ik wel wat, maar alleen brasem. Ik ben niet van plan op te geven, maar had toch graag wat raad gehad. Ik weet niet goed wat ik verder kan proberen. Alvast bedankt!
Chee Luiz
Berichten: 117
Lid geworden op: 04-07-2012 16:47

08-09-2012 11:22

als je denkt dat je vast zit in de modder kan je een langer onderlijntje gebruiken... dan zakt het lood wel weg maar je lijn blijft er dan nog wel uitsteken
Laurens Dierickx
Berichten: 6
Lid geworden op: 07-09-2012 12:16

08-09-2012 11:56

Bedankt voor je reactie. Ik heb met langere onderlijnen geprobeert, maar voorlopig nog niks gevangen. Ook al met pop-ups proberen vissen. Met de methodfeeder lukt het dus wel, maar dan vis ik met feeders van zo'n 25 gram dus das natuurlijk een pak lichter materiaal.

Wat het voeren betreft; elke keer wanneer de sluis opengaat vermoed ik dat al het voer wordt meeggetrokken door de stroming, laat staan wanneer er een boot passeert. Heeft het wel enigsinds zin om overdag te gaan vissen zolang de sluizen worden gebruikt aangezien het voer dan toch naar her en der verspreid wordt? Ik heb snachts ook al geprobeert maar nog steeds met weinig resultaat.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

08-09-2012 12:02

Probeer de boel eens goed uit te peilen, zodat je weet hoe het bodemverloop er uit ziet. Tik peilen in op de zoekfunctie, hoe het werkt is al een paar keer goed beschreven. Probeer verschillende spots of stroken, per kanaal, per stek en per periode kan het verschillen waar de vis het liefst aast.
Op modder of planten kan je beter een ander loodsysteem gebruiken dan op een harde bodem, geen inline, wel een helikopter systeem bijvoorbeeld.
Verder kan je een foto van je rig plaatsen, misschien ziet iemand daar wat in, al denk ik niet dat daar het grootste probleem in zal zitten.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Laurens Dierickx
Berichten: 6
Lid geworden op: 07-09-2012 12:16

09-09-2012 00:59

Het peilen heb ik al geprobeerd door gewoon enkele een lood van zo'n 100 gram aan mijn lijn te binden en te proberen voelen hoe de bodem eruit ziet, wel met nylon en nog niet met gevlochten lijn. De lijn komt praktisch overal wat "vast" te liggen; ik moet ze elke keer lostrekken voor ze meekomt. Ik vis nooit met inline lood, altijd met een clipsysteem en met een gewone rig van zo'n 20cm lang denk ik... De helicopter rig moet ik er in elk geval eens proberen.
Gebruikersavatar
Marc vd Woude
Berichten: 160
Lid geworden op: 30-03-2007 19:21

09-09-2012 03:16

Als ik het zo lees klinkt vooral die eerste 3 meter in eigen kant als muziek in de oren :-p
Welcome to the Goodlife..
Laurens Dierickx
Berichten: 6
Lid geworden op: 07-09-2012 12:16

11-09-2012 14:02

Zeker een punt, misschien heeft het weinig zin elke keer maar een afstand te willen "werpen"... Volgend keer eens de stokken onder de eigen kant uitvissen. Een bepaalde rig gebruiken daarvoor? Er groeien nogal wat planten onder de kant. Hoeveel voeren ook? Het gaat om een "kanaaltje", een vaart eigenlijk, waar nogal wat schepen passeren (maar het is geen breed kanaal, ik denk zo'n 25m). Is het voer niet volledig verplaatst wanneer er een boot passeert of wanneer de nabij gelegen sluis wordt gebruikt?
ive vannietvelt
Berichten: 52
Lid geworden op: 06-09-2011 19:38

11-09-2012 15:04

Zoals Daaf zegt, eerst de bodem eens checken. Staan er planten?
Hoe hoog staan de planten enz
Als je spreekt van dressuur, probeer eens een pop up een deel hoger te vissen. Kan voor verassingen zorgen :-)

voer dat aan een sluis weg spoelt komt meestal ook weer terug, daar zou ik geen probleem van maken.
Gebruikersavatar
David van den Berg
Berichten: 858
Lid geworden op: 13-10-2010 17:56
Locatie: Wilnis

11-09-2012 15:04

Als de boten veel stroming veroorzaken kan ik het aanraden om met een pop-upje te gaan vissen, zodat de kans dat hij vuil meepakt kleiner is (vanwege de stroming onderwater)!
verder zou je dan met een mesje je boilies een beetje kunnen bewerken bijv. halveren of er een stukje vanaf snijden (blijven ze beter liggen). :wink:
succes!!
Je vangt geen reet als de vis niet eet!
Laurens Dierickx
Berichten: 6
Lid geworden op: 07-09-2012 12:16

11-09-2012 23:13

Bedankt voor de reacties. Ik probeer een van de dagen een foto van mijn rig te posten, ik ga eens experimenteren met de helicopter/choddy rig... Hoe komen jullie eracjter hoe hoog de planten staan bij het peilen? Kan je ietwat objectief peilen met nylon en lood van zon 100gr of is het noodzakelijk dit met gevlochten lijn te doen? mijn excuses voor de vele vragen, alvast bedankt voor de antwoorden :)
ive vannietvelt
Berichten: 52
Lid geworden op: 06-09-2011 19:38

12-09-2012 08:57

Laurens,

Ik peil steeds vanuit de zodiac als dit kan natuurlijk en steeds met gevlochten lijn met een druppel lood.
Ik vind dit persoonlijk het best werken. Zo voel ik perfect de bodem af, nylon veert wat zodat je geen perfecte voeling krijgt met de bodem. ( is mijn mening he)
Ik voel of hij hard of zacht is of er vuil of bodemplanten liggen enz.( zachtjes zijdelinks trekken over de bodem met je loodje) meestal gebruik ik een hengeltje met een vrij lichte topdeel. en een prikstok natuurlijk helemaal goed!

En euh..... het beste om te weten welke planten er staan. Het is nog warm he, als je begrijpt wat ik bedoel. Zwembroek aan, eventueel brilletje en voelen en kijken maar :-)
Laurens Dierickx
Berichten: 6
Lid geworden op: 07-09-2012 12:16

24-09-2012 18:53

Iedereen enorm bedankt voor de antwoorden. Door de hervatting van het schooljaar ben ik een tijdje niet kunnen gaan vissen, maar de komende weken moet er nog het een en ander worden uitgeprobeerd dat ik heb afgeleid uit de info hier. Nog 1 vraag; hoeveel voeren? Ik weet dat dit van verschillende factoren afhangt, maar toch weet ik nooit goed waar te beginnen. Ik zie sommige vissers kilo's het water in gooien, anderen maar een handje vol,... Ik weet dat er behoorlijk wat gevist wordt op het stuk waar ik probeer, dus misschien best weinig voeren? Maar wat is "weinig"? Twee handjes? Een halve kilo? Ik probeer gewoon een beetje een beeld te krijgen op hoeveel voer ik het best te water laat... Ik vis ook in een kom tegen een sluis, dus ik vraag me af of het voer niet allemaal door de passerende boten wordt meegesleurd? Als er een groot schip passeert komt die echt wel tot op 3 meter van de kant dus praktisch door heel het kanaal, blijft er dan nog wel wat liggen?
Plaats reactie