iemand tips wat ik verkeerd doe


Plaats reactie
paul van dijk
Berichten: 10
Lid geworden op: 11-03-2012 18:02

12-03-2012 18:32

ik ga binnenkort vissen in een soort meer ongeveer 300 m lang
en 50 m breed en dan oplopend naar 70 m
ik heb afeglopen weekend gevist 1 run gehad en er zaten karper vissers voor ons wie om de uur
een run kregen op de hengel en we lagen met 1 hengel niet ver van elkaar af
waar ze de 2 karpers aan hadden
we visten met 4 hengels en dan schruiflood
hengel 1 deden we pellets boilies en hennep(haakaas boilie)
hengel 2 deden we tijgernoten en hennep(haakaas)tijgernoot
hengel 3 deden we tijgernoten en hennep(haakaas)tijgernoot
hengel 4 deden we boilies pellets en hennep(haakaas)boilie

ik wil dit weekend weer gaan proberen maar heb iemand nog tips
hoe ik dit kan aan pakken wil dit weekend ook met 1 hengel als haakaas 4 mais ong. en dan wat mais en duivenvoer
en dan weer tijgernoten en hennep daar heb ik wel vorige keer een aanbeet op gehad
maar verspild helaas
en ik ga het nog keer proberen met de boilies en pelets wel enkele piepjes op gehad met die boilies

ik hoop als iemand wat tips voor me heeft

groetjes

ps:gisteren had ik de topic ook al gemaakt maar die is
waarschijnlijk verwijderd want ken hem niet meer vinden in me berichten
Gebruikersavatar
sebastian Stephenson
Berichten: 91
Lid geworden op: 24-04-2011 18:31

12-03-2012 18:46

Bedoel je met sch(r)uiflood toplood of daadwerkelijk schuiflood? Je lood moet bij de aanbeet namelijk wel vast zitten, want die is noodzakelijk wanneer de karper de haak naar binnen slokt.

Daarnaast zou ik allereerst je rigs nalopen. Kijk maar is naar onderwater beelden op youtube en je zal zien dat een slecht inhakende rig makkelijk word uitgespuugd door een karper en dat je beetmelders misschien helemaal niks registreren.

Daarnaast weet je niet of ze hebben voorgevoerd en/of misschien is hun kennis van het water vele malen beter en kennen ze de hotspots.
paul van dijk
Berichten: 10
Lid geworden op: 11-03-2012 18:02

12-03-2012 18:56

hallo
me rig is gewoon een standaard rig van de hengelsport
bij me in de buurt waar ik op een ander water al meerdere malen karpers mee hebt gevangen
dus denk niet dat het aan de rig ligt ik vist gewoon met schuiflood
dus geen toplood
ik viste zelf ook op een hotspot vond ik want er zijn 4 vissers bij
mij geweest wanneer ik weg ging want hun wouden er graag gaan vissen
ik hoor het nog wel groetjes
Gebruikersavatar
jeroen vorstermans
Berichten: 279
Lid geworden op: 13-02-2012 19:38

12-03-2012 19:16

meschien een andere soort boilie.
meschien een zoete of een met een vis smaak.
ik zou eens een pop up proberen dan maak je een snowman.
doe je 15 mm boilie en 10 mm pop up.
en dan voer je nog een paar boilie's er bij
dan valt jou haakaas goed op :lol: :lol:
vissen van 2014

schub:
spiegel:
zeelt:
Brasem:
paul van dijk
Berichten: 10
Lid geworden op: 11-03-2012 18:02

12-03-2012 19:24

hallo
oke zou het dit weekend gaan proberen
bedankt
groetjes
Marc Groeneveld
Berichten: 125
Lid geworden op: 05-08-2011 23:41

12-03-2012 19:33

Dus omdat er 4 vissers op jou plek wouden vissen is het een hotspot?
Gebruikersavatar
sebastian Stephenson
Berichten: 91
Lid geworden op: 24-04-2011 18:31

12-03-2012 19:44

Met hotspot bedoel ik waar je aas ligt en niet waar je zelf zit. Je kan op nog zo'n goeie stek zitten, maar als je het aas niet op de juiste plek ligt...

En je schuiflood is toch wel een vast-los systeem?
Sander Russing
Berichten: 372
Lid geworden op: 01-05-2011 17:23

13-03-2012 09:14

paul van dijk schreef:hallo
me rig is gewoon een standaard rig van de hengelsport
bij me in de buurt waar ik op een ander water al meerdere malen karpers mee hebt gevangen
dus denk niet dat het aan de rig ligt ik vist gewoon met schuiflood
dus geen toplood
ik viste zelf ook op een hotspot vond ik want er zijn 4 vissers bij
mij geweest wanneer ik weg ging want hun wouden er graag gaan vissen
ik hoor het nog wel groetjes


Dat er 4 man wilde zitten betekend niet dat jij op de hotspot aan het vissen bent, die kan namelijk op 1 vierkante meter zitten en als je daar net buiten vist vang je geen reet. ;)

Een hotspot is gewoon een bekende plek waar de karper constant naar terug blijft komen om te azen. Dit kan een richeltje, talud, gat, zand/grindplaat of andere soort gunstige plek voor karper zijn om te azen. Maar het kan zich echt beperken tot een kleine plek van bv zoals ik al zei 1 vierkante meter, en als je dan 10 cm te ver naar links of rechts ligt vang je gewoon niks. Daarentegen kan het ook een vrij groot gebied zijn, dit is natuurlijk per vijver verschillend.

Daarbij zou ik me haakpunt eens nakijken als je daar al meerdere karpers mee gevangen hebt.
Wichert van Helden
Berichten: 4
Lid geworden op: 13-03-2012 12:52

13-03-2012 13:00

Ik zou het alvast heel anders proberen aan te pakken. Vis bijvoorbeeld met slappe lijnen. Als ik het zo lees word er vaak gevist op dat water. Er bestaat geen betere visverschrikker dan een strakke lijn, als de vissen eenmaal een paar keer gevangen zijn. Daarbij is het ten sterktste af te raden om hennep te voeren in combinatie met boillies en pellets. Je werkt hier mee voedselpreoccupatie in de hand. (dit wil zeggen dat de vis waarschijnlijk alle hennep eruit filtert en de rest lekker voor de vergiftiging van t water laat, nu ze de keus toch hebben.) Bovendien worden ze niet gehaakt op de hennep dus zullen ze dit met meer vertrouwen opnemen. Tijgers en hennep zijn wel een goede combinatie, alleen zou ik eerder opteren voor maples en hennep. Wel altijd meer van het soort haakaas voeren dan hennep is het devies.

Kijk daarbij eens naar de hairlengte en de scherpte van de haak. Een langere hair zorgt gegarandeerd voor de betere inhaking. Zoek daarbij naar stekken die door al die andere vissers niet of nauwelijks worden bevist. Beetje voorvoeren met een aas wat bekend is op het water, en je hebt gegarandeerd een discofeest op je stek!

Succes gewenst!! :wink:
Danny Slaats
Berichten: 542
Lid geworden op: 07-08-2008 11:55

13-03-2012 13:04

om het uur een run .... het kan ook gewoon geluk zijn of de tijd van de dag .
je zegt dat ze er voor jullie zaten is dat dan eerder die dag of eerder die week of maand .
soms kan het kleinste beetje al zo veel verschil maken de tijd van de dag ( op sommige putjes vang je stukken beter smorgens vroeg savonds of snachts )
het verschil kan ook zijn dat je net verkeerd ligt , het kan zijn dat hun toch met iets ander aas visten ( mais/ duivenvoer doet het heel vaak ook super op kleinere putjes )

ik heb het ook wel eens meegemaakt dat er iemand voor mij op een bepaalde stek zat en die ving in 3 dagen+ 2 nachten 3 karpers en ik in een morgen en middag 6 + brasems alleen door een iets ander aas waarschijnlijk.

soms is leren kopieëren ( doen wat de rest ook doet )
maar vaak is juist doen wat de rest niet doet nog beter ( op den duur )

misschien is het ook handig als je zegt op welk water je vist zodat mede vissers hier je ook tips kunnen geven over het hoe te vissen op dat specifieke water en waarom

(denk dan aan bijv een mosselbankje wat je niet ziet , een kleine verhoging , een klein kuiltje , een hard of zacht stuk , de trekroute van vissen op dat water of het gedrag van bepaalde vissen op het water )

soms is er op kleine wateren ook een bepaalde trekroute van vissen en een punt waar wel heel veel vissen langs komen gedurende de dag .
denk er bijv aan dat op wateren waar veel gevist word vissen soms midden op de dag naar het midden of een bepaalde plek kunnen gaan omdat ze weten dat er overdag langs de kant te veel gevist word zodat ze dus gedurende een x aantal uren naar het midden trekken

dit laatste is bij mij in de buurt heel erg het geval en de meeste vissen zwemmen ook zon beetje de hele dag als ze wel actief zijn hetzelfde rondje en komen ze ook bijna allemaal van dezelfde kant af en lijkt het wel een soort schaatsbaan waar de vissen hun rondjes over maken .dit is in de zomer ook te zien want bijna alle vis zwemt dan nog steeds hetzelfde rondje maar dan gewoon boven in het water omdat ze niet beter weten zo lijkt het wel .

succes met vissen en hopelijk ook vangen ;)
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Wichert van Helden
Berichten: 4
Lid geworden op: 13-03-2012 12:52

13-03-2012 13:07

Nog een kleine tip: Als je met mais vist, zorgt dat je een rig knoopt met een hair waarbij er 1 maiskorrel op de hait zit, en 1.5 of zelfs 2 cm tussen korrel en haak! Als de vissen aan het schransen zijn, schrokken ze steeds 1 losse korrel op, en dan zitten er ineens 4 aan elkaar vast? Wegwezen geblazen is het gevolg.

Nog 1tje van t huis: Als je voorvoert, gooi het niet op een compacte hoop! Voer verspreid, over enkele tientallen meters. Met een beetje denkwerk over dressuurgevoelige vissen, begrijp je waarom juist dat een groot verschil kan maken. Voorvoeren is sowieso een goed wapen tegen dressuur!
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

27-03-2012 10:19

Hallo,

Ik herken het probleem, aangezien ik op een put viste waar echt veel jonge gasten komen om te vissen en voor het eerst de nacht in mogen, kreeg ik dus ook om het uur wel een run soms was het een 20+ en soms een 8- qua gewicht en soms nog minder zelfs hahaha..

maar ook elke keer als ik een run had dan kwamen ze aanrennen en vragen meneer hoe kan dit en hoe moet ik dat doen enz enz..

nu ben ik de lulligste niet en heb hun laten zien hoe ik mijn montage maak en alles en heb ze wat bij geleerd.. en wat denk je hun vingen dus nog steeds niks... zelfs niet op de plek waar ik vaak zat,.. de hotspot zeg maar..

of had ik nu er bij moeten vertellen dat ik met pinda's viste en niet met al die shit zooi wat standaard door iedereen gekocht wordt in de winkel???

ik zou dus zeggen probeer verschillende soorten aas en voor voeren helpt ook wel (maar geen kilo's)

succes..
Oja joh!!!
Lars Verhoef
Berichten: 35
Lid geworden op: 27-05-2011 16:47
Locatie: Renkum/Arnhem

01-04-2012 15:11

Goededag,


Gisteren en eergisteren naar de waterkant gegaan en het ware 2 top sessie maarliefst 6 aanbeten waaronder 5 op de mat terecht kwamen en ook nog eens een 22.5 pond visje:)
we zijn weer sinds en klein maandje begonnen met het karpervissen maar dit jaar weer even wennen met alles

we vissen met 4 hengels (2 p.p ) en zitten op 1 vijver niet ver van elkaar vandaaan.
als ik beet heb gaat het door de andere lijn heen, ik weet dat hier eeen oplossing TOPLOOD voor is maar als wij dat op alle 4 hengles erop doen helpt dat niet echt want dat blijft hij door de lijn gaan en gaat de ander af?
laatste keer hebben de andere 2/3 hengels eruitgehaald omdat toplood even geen zin in had, maar dit werd wel heel slordig..
ik doe het toplood erop als ik ingegooit heb en op de buzzbar staat of als ik ingegooit de hengrels naar achter en dan de toplood bij top dat hij zo in het water valt.

moet ik nu wel toplood doen of niet??? en als ik toplood doe hoe kan ik dat het betse doen dat de karper niet erdoor heen gaat? want dat gebeurde wel

MVG
Fijne Visdagen!
~~ Vangsten 2012 ~~
Schub - 8 Geblankt 3/9
Spiegel - 0
Brasem - 1
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

01-04-2012 16:05

Normaal gesproken houd een toploodje de lijn tegen de bodem maar een grillig bodemverloop kan dit bemoeilijken. Neem het toplood ook niet licht en draai de lijn niet te strak zodat hij van de bodem af komt. Wat ook kan helpen is om de toppen van de hengels laag neer te zetten of de hengels wat verder uit elkaar op losse steunen.

Gr.
©
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

02-04-2012 02:03

Toplood is meestal niet de oplossing op vis uit je andere lijnen te halen. Probleem is dat je lijn nooit helemaal over de bodem loopt en als de vis achter het toploodje er onderdoor duikt heb je een breiwerk. Beter is om als je met twee man bent gewoon goed in de gaten te houden wat er gebeurd. Probeer indien mogelijk de hengels wat verder uit elkaar te zetten zodat je ruimte hebt, lukt dat niet en zitten vissen constant door andere lijnen heb je misschien wel te veel lijnen liggen op een te klein oppervlak. Als je dat alles gedaan hebt is het gewoon zaak om in de gaten te houden wat er gebeurd, duikt de vis onder een lijn door, laat je maat dan de hengel oppakken en voorzichtig de lijn optillen zodat je ofwel de vis terug kan halen ofwel zelf ook onder die lijn door kan stappen. Let in elk geval op dat een vis niet onder een lijn door gaat en vervolgens er overheen terug, dat is vragen om breiwerk. Als het krap is is een hengel binnendraaien die in de weg ligt ook geen schande, beter één vis op de kant dan vis verspeeld en lijnen in de knoop. Met een beetje oefening en gezond verstand zal het echter bijna nooit nodig zijn.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Plaats reactie