Vraag van een beginnende pen visser


Plaats reactie
Erwin Rodenhuis
Berichten: 35
Lid geworden op: 02-09-2010 19:36

04-09-2010 11:48

Hoi Allemaal,

Ik ben een beginnende karpervisser. Sinds ik deze zomer een paar karpers heb gevangen, hou ik mij hier meer mee bezig.
Ik vroeg mij alleen af of mijn uitrusting goed is:
Ik heb een pen (uiteraard) maar deze heb ik tussen 2 loodjes vast gezet (dus niet tussen 2 stoppers). Mijn onderlijn heeft een hair (deze heb ik laten knopen bij Carps Cabin in Zaandam) en zit vast met een wartel aan mijn hoofdlijn. Om mijn onderlijn geheel op de bodem te leggen gebruik ik 2 knijploodjes (in plaats van een wartel lood). Ik vis met Boilies (Robinred Garlic) en ik voer met (geweekte) gebroken granen met smaakstof (Ook robinred Garlic) en ik lok met lokaas pellets voor witvis en karper.
Tot op heden heb ik in 4 sessies (van ongeveer 2 tot 3 uur) nog niets gevangen!
Kan iemand mij misschien nog tips geven? Alvast bedankt!

Groetjes,
Erwin

P.S. Zul je net zien, heb ik vanmiddag ineens wel 2x beet! Alleen 2x niets gevangen. De eerste keer sloeg ik aan, karper zat eraan en binnen een minuut van de haak af. De tweede keer (mijn pen zwom al aardig weg) sloeg ik aan, heb de karper, maar weer schiet hij los. Is mijn hair soms te lang? Hoe kan ik deze verkorten als deze al is geknoopt? Moet ik dan een nieuwe knopen? Ik hoop op een reactie!
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

04-09-2010 16:55

Pen tussen 2 loodjes, geen enkel probleem!
Onderlijn met hair, klinkt ook goed
2 knijploodjes is ook wel oke, als je pen maar goed uitgelood staat.

Niets gevangen => niet oke ..... maar wat er aan te doen is erg lastig.

Even een paaaar vragen tussendoor:
- Heb jij wel een landingsnet?
- Een onthaakmat?

Waarom je (nog) niets vangt is altijd de vraag.
- Zit er wel karper?
- Ga jij gewoon zitten en wachten of ga jij actief op zoek?
- NIet iedere aanbeet is karper, kan net zo goed Brasem / Zeelt zijn.
- IN geval van Zeelt dan is missen helemaal niet raar aangezien die beesten soms wel een half uur met je aasje gaan lopen trutten voor ze uberhaupt nadenken over bijten. En jij maar met een hartslag van 150+ wachten.

Gewoon doorgaan met vissen en je pakt er vanzelf 1.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
jasper rosman
Berichten: 484
Lid geworden op: 07-04-2010 21:11

04-09-2010 17:29

mischien moet je ander aas gebruiken. particals (als ik het goed schijf) bijvoorbeeld mais, en ook was mais voeren. en wat hennep. en van te voor meer stekken aan voeren voor wanneer je er een vangt. want dan heb je je plek verziekt en moet je naar een anderen, dan is het makkelijk om nog meer voerplekken te hebben. en heel stil zijn en niet met je schaduw op het water komen. karpers spotten in plaats van voor jan met de korte achternaam wachten.
Erwin Rodenhuis
Berichten: 35
Lid geworden op: 02-09-2010 19:36

05-09-2010 12:16

Heeey Marc en Jasper,

Ik zal even antwoord geven op jullie vragen:

Ik doe het uitloden altijd met een boilie alvast aan mijn hair, dan weet ik precies dat mijn pen goed staat. Daarna hang ik mijn boilie in de smaak/geur versterker en ga dan voeren. Na een minuut of 5 gooi ik mijn (zwaar ruikende) boilie op mijn voerplek.
Ik heb een (net nieuw) landingsnet. De eerste die ik had was te klein. Heb er nu een van 60 cm met een diepte van 75 cm.
Ik heb ook deze week een onthaakmat gehaald, ik wil de karper niet beschadigen en weer veilig terug zetten.

De eerste weet ik zeker dat ik een karper had, hij kwam zelfs al even boven water, vlak voordat de haak los schoot. Die tweede weet ik niet zeker, maar ik weet wel dat brasem niet zo erg vecht :lol:

Ik zit op 1 plek, ik ga niet echt achter de karper aan en ik leg ook slechts op 1 plek een voerstek aan. Het is inderdaad een goed idee om er meerdere aan te leggen.
Ik heb ook (harde) kippenmais liggen, maar tot nu toe heb ik daar alleen nog maar witvis/rietvoorn mee gevangen. Dus daar zal ik van de week nog even mee gaan proberen.
In ieder geval bedankt voor de tips! Ik laat het weten als ik wat vang :wink:

Fijne en zonnige zondag (echt heerlijk weer om aan het water te zitten!!
jasper rosman
Berichten: 484
Lid geworden op: 07-04-2010 21:11

05-09-2010 12:23

probeer ook hennep en tijgernoten te voeren maar eerst weken anders gaat het op zetten in de karper en gaat die dood, niet zo zeer met hennep maar wel tijgernoten en mais, dus eerst ff heeeeeel goed opzoeken. en gewoon heeeeeel stil zijn en karpers spotten anders kun je vaak heeeeeel lang voor lul zitten vissen.
Erwin Rodenhuis
Berichten: 35
Lid geworden op: 02-09-2010 19:36

05-09-2010 12:30

jasper rosman schreef:probeer ook hennep en tijgernoten te voeren maar eerst weken anders gaat het op zetten in de karper en gaat die dood, niet zo zeer met hennep maar wel tijgernoten en mais, dus eerst ff heeeeeel goed opzoeken.


Heeey Jasper,

Ik begrijp wat je bedoelt. Zelf laat ik mais altijd minimaal 24 uur weken en daarna kook ik het nog 30 min. Ik heb geen tijgernoten, dus misschien dat ik die nog ff ga aanschaffen.
Ik heb nu ook een heel stel D-rigs, dus ik zal ook aan de slag gaan met pop-ups. Kijken wat er dan gebeurt!
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

07-09-2010 13:00

Uitloden met een boilie eraan?
Lees ik hier nu dat jij de boilie gebruikt als gewichtje?
Hurgh?

De boilie zou aan een soort onderlijn moeten zitten. Dit bereik je door op ca. 10 - 40 cm boven je haak het eerste loodje te knijpen en daarna het uitloden op dit loodje te doen.
Afbeelding
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Erwin Rodenhuis
Berichten: 35
Lid geworden op: 02-09-2010 19:36

07-09-2010 15:50

Hoi Mark,

Hieronder even een tekening van hoe mijn complete tuig eruit ziet.

Ik heb dus een onderlijn met haak en een hair waar mijn boilie aanvast zit.
Dan zit met een wartel mijn onderlijn vast aan mijn hoofdlijn. Op mijn hoofdlijn zitten 2 knijploodjes om te zorgen dat mijn onderlijn zich geheel op de bodem bevindt.
Dan heb ik mijn pen tussen twee hele kleine loodjes hangen. Wanneer ik uitlood doe ik dat dus met de boilie, omdat ik dan zeker weet dat mijn pen goed staat. Daarna hang ik deze in de smaakversterker en begin ik met het voeren van lokvoer. Als laatste gooi ik dan weer mijn boilie erbij.
Ik hoop dat ik hiermee het een en ander duidelijk heb gemaakt.

Groetjes,
Erwin

P.S. Mijn tekening is niet zo mooi als die van jou :wink:
Bijlagen
Onderlijn.JPG
(13.45 KiB) 611 keer gedownload
Gebruikersavatar
Victor van Hoek
Berichten: 160
Lid geworden op: 23-09-2009 16:05
Locatie: Huizen

07-09-2010 16:30

Probeer anders eens heel basic gewoon met blikmais op de haak. Heb er zelf goede ervaring mee.

In ieder geval succes met het vinden van jouw succesformule (kan tenslotte op elk water weer verschillen).
Brasem op je stek in de weer,
Dan komt de karper ook wel een keer!
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

08-09-2010 08:15

Wanneer ik uitlood doe ik dat dus met de boilie, omdat ik dan zeker weet dat mijn pen goed staat.


Deze opmerking blijft mij op het verkeerde been zetten. Ik zie nergens de toegevoegde waarde van de boilie in dezen, jij blijkbaar wel wellicht dat jij jouw gedachte hieromtrent eens zou kunnen toelichten?

Pennen met de boilie is misschien idd niet zo heel erg handig, mijn ervaring met boilies is dat je meestal langer moet wachten op je eerste aanbeet.

Ik zou naar het water gaan met de particels van mijn keuze en eerst maar eens een rondje langs het water lopen en eens kijken of ik de vis daadwerkelijk kan vinden. Dan op een paar strategische plekjes (tegen plompebladen, tegen rietkraagje, duckdalfen, uitloopjes, slootjes etc.) een voer plekkie maken. Als ik dan een paar voerplekkies heb tuig ik mijn hengel op en loop ze een voor een af en vis per plekkie ergens tussen de 15 minuten en een half uurtje. Geen activiteit = verkassen, wel activiteit is iets langer zitten indien nodig.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Erwin Rodenhuis
Berichten: 35
Lid geworden op: 02-09-2010 19:36

08-09-2010 13:36

Deze opmerking blijft mij op het verkeerde been zetten. Ik zie nergens de toegevoegde waarde van de boilie in dezen, jij blijkbaar wel wellicht dat jij jouw gedachte hieromtrent eens zou kunnen toelichten?


Ik begrijp je vraag: Waarom een boilie eraan doen als je ook al twee loodjes heb voor je onderlijn. Mijn gedachte hiervoor is heel simpel, wanneer de boilie al bevestigd is en ik heb mijn dobber op de juiste hoogte staan, kan ik het lokvoer erin gooien en mijn boilie in de smaak versterker doen.

Om terug te komen op je andere tips: Dat ga ik vandaag proberen. Ik zal meerdere voerplekken maken in de sloot waarvan ik weet dat er karper zit en ga het op alle plekken proberen. Mocht ik na 30 min. niets hebben, door naar de volgende plek. Heb ik wel wat gevangen, ga ik ook naar de volgende plek, want dan is mijn voerstek weg (door de drill met de karper). Ik ga gewoon vissen met gekookte kippen mais, dus kijken wat er gebeuren zal. Ik heb inmiddels mijn hair van de haak af gehaald en ga nu vissen met enkel een haak. Ook heb ik de slip van mijn molen aangepast, deze stond namelijk heel zwaar. Ik denk dat dit ook wel invloed heeft.
Ik hou jou (jullie) op de hoogte!

Groetjes,
Erwin
Gebruikersavatar
Teun van der Velden
Berichten: 380
Lid geworden op: 21-09-2009 22:40
Locatie: Brabant

09-09-2010 17:22

Volgens mij bedoelt Marc meer dat hij het gek vindt dat je de boilie gebruikt voor het uitloden van je dobber.
Wanneer de boilie op de bodem ligt, en het laatste stukje onderlijn ook, zou de boilie geen effect hierop moeten hebben. De stukjes lood zorgen daar namelijk voor. De boilie moet geen gewicht uitoefenen op de dobber.

Als het gewicht van de boilie bepalend is voor het uitloden van de dobber zou het namelijk zo zijn dat je lijn recht naar beneden loopt en dat alleen de boilie de grond raakt.


(correct me if i'm wrong, ik probeer alleen te helpen :P )
Erwin Rodenhuis
Berichten: 35
Lid geworden op: 02-09-2010 19:36

09-09-2010 20:52

Heeey Teun,

Jij zegt precies wat ik bedoel! Dus Marc als je dit leest, wat Teun bedoelt, bedoel ik ook! Mijn onderlijn ligt al op de bodem door die loodjes.
Zoals ik al eerder zei, ik doe dit, zodat ik daarna mijn boilie in de smaakversterker leg en het lokvoer erin kan gooien (tegenwoordig dus op meerdere plekken) en daarna begin ik te vissen.

Groetjes,
Erwin
Gebruikersavatar
Teun van der Velden
Berichten: 380
Lid geworden op: 21-09-2009 22:40
Locatie: Brabant

09-09-2010 21:57

Wanneer ik uitlood doe ik dat dus met de boilie, omdat ik dan zeker weet dat mijn pen goed staat.


Uit die zin kun je afleiden dat jij de boilie gebruikt om de dobber uit te loden, wat wil zeggen dat je pen niet goed uitgelood is zonder de boilie eraan.

Maar oké ik begin te snappen wat je ongeveer bedoelt :P
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

12-09-2010 09:32

Oke,

Ik dacht het al, maar de toevoeging over de boilies is alleen maar verwarrend.

Stekjes maken, liefst op stekken waar je al wat ziet of echt het vermoeden hebt dat er vis zit, daarna die stekjes afvissen is voor de meesten wel effectief geweest.
Daarnaast geeft deze methode jouw de gelegenheid, of je wordt gedwongen :-), langs het water te lopen en zodoende je watersense te verdiepen. IK ken mensen die op een willekeurig water, zolang er karper zit, in no time vis op de kant hebben terwijl ik op hetzelfde water loop te blanken. Aas, presentatie ja soms zelfs de plekken hetzelfde en toch vangen die gasten wel en ik niet. Ik doe hoe dan ook iets verkeerd, kan er alleen nog niet achter komen.

Maar ik zal er ooit achterkomen ...... ben gelukkig redelijk volhardend.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Arno Zuydam
Berichten: 4
Lid geworden op: 03-09-2010 11:06

22-09-2010 13:46

Misschien mag ik als terugkerende en ik kan wel zeggen (zeer) ervaren penvisser (omdat ik nog steeds iemand zoek die mij live aan de waterkant kan leren hoe een rig gebruikt en ingegooid moet worden want ik vang er nooit mee in combinatie met afstandvisserij en boilies) ook een bijdrage leveren aan het penvissen voor beginners?

Ik heb geleerd dat veel beginners te moeilijk beginnen.

Zelf heb ik in mijn begintijd (35 jaar geleden) een megagrote pen genomen op 1m50 stilstaand water en daaronder een bal roggebrood gevist (dat ging prima in die tijd). Door dat roggebrood zonk de pen. Mooi! Want nu schoof ik hem steeds klein beetje omhoog totdat het puntje boven water kwam. Ik schoof dan nog iets hoger tot ie plat lag en liet hem weer staan door 1 piepklein loodje vlak bij de haak. Vervolgens goed bepalen waar ik exact wil vissen (in mijn geval waren het kleine openingetjes tussen plantenbedden) en daar nauwkeurig peilen tot de pen keurig een klein stukje boven water stak. (later ging ik het echt leren en had dat loodje ook niet meer nodig. Dan viste ik 100% scherp op het aas dat de pen staande hield en weekte het los, viel de pen om dus ik zat nooit voor Joker te wachten...)

Het mooie van bovenstaande:

Ik viste heel scherp met wat je noemt 'een staande haak' (dank je wel Dick Langhenkel, deze bekende visser leerde het mij) en zag elke beweging van de haak heel duidelijk door het opsteken of zakken van de pen.

Daarnaast wist ik altijd zeker dat ik nog exact op mijn voerplekje lag, want daarnaast was het dieper of ondieper en stond de pen dus te diep of te hoog.

En als derde pluspunt had ik weinig last van lijnzwemmers omdat mijn lijn loodrecht stond in het water tussen pen en haak. En als ik een lijnzwemmer had was dat overduidelijk omdat de staart van de vis dan vaak mijn pen totaal omver wierp...

Staande haak vissen in stilstaand water is hartstikke spannend en je leert als beginnende visser heel veel over gedrag van asende vissen!
Je kunt dan net zo'n fijne visserij hebben als je toevallig weinig Karpers op je stek hebt en meer Brasems (hoewel ik die liever niet heb), Ruisvoorns, Zeelt en Kroeskarpertjes...
Uiteindelijk wordt je er een betere Karpervisser door wat je later op moeilijke wateren kunt gebruiken!

Groetjes,
Arno.
Gebruikersavatar
Teun van der Velden
Berichten: 380
Lid geworden op: 21-09-2009 22:40
Locatie: Brabant

22-09-2010 19:19

Duidelijk beschreven Arno, thanks :)
Erwin Rodenhuis
Berichten: 35
Lid geworden op: 02-09-2010 19:36

23-09-2010 15:29

Beste Allemaal,

Vanochtend is het dan eindelijk gelukt! Ik heb weer eens een karper gevangen! Het was een schub van 69 cm. en woog 10 pond. Ik heb hem gevangen met een onderlijn en een boilie!
Ik denk ik meld het even :wink:

Groetjes,
Erwin
Plaats reactie