uitgooien


Plaats reactie
matthijs matterne
Berichten: 27
Lid geworden op: 19-11-2011 21:57

06-04-2012 15:33

hallo ik zit met een probleem ik vis met 78 gram lood en kan maar een meter of 30 uitgooien is dit normaal en zijn er verdere tips voot het uitgooien?
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

06-04-2012 15:57

Op een 2,5 lbs hengel kun je met een goed afkinkende lijn die 78 gram lood toch al gauw een metertje of 75 werpen met een standaard pendelworp. Wat klopt er voor jou niet in deze zin?

Als alles klopt, hoe werp je dan?





Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
nico offerman
Berichten: 383
Lid geworden op: 03-05-2004 20:50
Locatie: Schiedam

06-04-2012 18:49

Zou wel eens aan je molen kunnen liggen.
Je lijn blijft haken op je spoel,je laat te vroeg of te laat los.
Geen genoeg lijn.zou eerst daar eens naar kijken.

@Kees,Pendelworp?We zitten niet op zee toch.en met de meeste normale hengels gooi je je zooi in 2 met zo'n
worp.
Buiten dat,je hebt het tegen een beginner :oops: :-?
groeten nico
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

06-04-2012 20:30

===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
nico offerman
Berichten: 383
Lid geworden op: 03-05-2004 20:50
Locatie: Schiedam

07-04-2012 07:21

Kees Ouwehand schreef:Ach werkelijk?

http://weethetsnel.nl/instructie/580-Ho ... en-en-beet


Wat wil je met dit filmpje nou zeggen.
Werpen wordt hier niet in besproken..
groeten nico
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

07-04-2012 08:59

Oh nee. Het wordt getoond in het filmpje op 1.20 en besproken in de tekst op het door jou geopperde beginners niveau.

3. De hengel werpen

Breng de lijn achter je vinger, klap de beugel van de.. om en breng de hengel rustig naar achteren tot in een positie van ongeveer 2 uur. Kijk waar je heen wilt werpen, werp, laat precies in de positie van 10 uur de lijn los en rem af met je vinger. Draai vervolgens de lijn strak en stel het vrijlood systeem in.


Eenvoudiger kan bijna niet. De pendelworp filmpjes van de strand en karpervisser (!) laten anderszins veel duidelijker zien welke krachten een rol spelen om afstand te maken. Vooral filmpje 2 van de karpervisser is relevant genoeg. De hengel in tweeën werpen bij een pendelworp. Dan doe je het toch echt verkeerd.

Wat zijn je problemen Nico? Weet je zelf niks positiever in te brengen dan anderen af te vallen? Kijk eens wat nauwkeuriger.

Overigens zou het prettiger zijn als de topicstarter een reactie geeft, waarop dan in wat minder algemene zin gereageerd kan worden.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
nico offerman
Berichten: 383
Lid geworden op: 03-05-2004 20:50
Locatie: Schiedam

07-04-2012 09:31

Ten 1e geopperde beginners niveau..dit topic staat in beginnershoek,dus ga ik er van uit dat het een beginner is.

Ten 2e wat voel jij je aangevallen zeg.

Als je met dat filmpje van de pendelworp wou aanduiden wat de krachten van een worp zijn.
Had je dat iets duidelijker neer moeten zetten.
Nu zeg je met zo'n worp gooi je gauw 75mtr.Maar met een normale hengel lukt zo'n worp niet.
Ik zei dat alleen maar voor dat de topic starter dat gaat uit proberen en zn hengel in 2en gooit.

En dan nog geef ik zelf ook een aantal dingen waar het aan zou liggen,maar jij voelt je zo aangevallen,dat je dit niet ziet.
groeten nico
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

07-04-2012 09:57

Nee hoor, valt wel mee. Jij beweert dat werpen geen onderdeel van het instructiefilmpje is dat ik als reactie op jouw correctie geef. Dat is onjuist. De klassieke over het hoofd (overhead) worp is juist onderdeel van deze beginnersinstructie. Is echter beperkt in afstand en vraagt veel kracht. De pendelworp beheerst uitgevoerd is een veel betere worp, maar vraagt enige oefening. Daar heb je geheel gelijk in. Kan echter met elke willekeurige karperhengel, maar je kijkt denk ik teveel naar casters die 200 meter willen werpen. Daar wou ik het verder niet over hebben, want wordt wat off-topic en is al gecorrigeerd.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

07-04-2012 10:01

Kees schrijf jij me aub even uit op dit forum.
Als zelfs de moddereters al overlopen van egoisme, jalouzie en ik weethetbeteren dan is voor mij de lol er wel af.
Alvast bedankt, heren slappe lijnen toegewenst :D
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

07-04-2012 10:25

Man man.... :cry:
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

07-04-2012 10:42

Nou, sorry dan. :oops:
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

07-04-2012 11:12

Cees,

Kan Kees persoonlijk al vele jaren die weinig opheeft van het geen je hem verwijd.

Pendel ook regelmatig hele afstanden maar dan wel met de vliegtuig. :lol:

Zou hier nog de lijndikte en soepelheid van de lijn als beperking van je afstand aan toe willen voegen.

Groet,
Peter
Danny Slaats
Berichten: 542
Lid geworden op: 07-08-2008 11:55

07-04-2012 11:18

een goede uitleg in het engels staat ook op youtube de krachten worden goed uitgelegd en de techniek



er staat wel 160 yards bij maar dit filmpje gaat vooral over de techniek heel handig ook voor de gevorderde vissers die misschien wel 160 yards willen halen :P
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

07-04-2012 15:50

Kijk eens aan Danny, zelf op verkenningstocht geweest?

Kom heren laten we elkaar hier nou niet afvallen, fouten, niet correct geplaatstte opmerkingen of wat dan ook, kan altijd gebeuren. Doe er wat mee en stel je kwetsbaar op.

Groeten, Peter
Gebruikersavatar
Marco Boer
Berichten: 428
Lid geworden op: 20-02-2012 20:09

07-04-2012 16:50

matthijs matterne schreef:hallo ik zit met een probleem ik vis met 78 gram lood en kan maar een meter of 30 uitgooien is dit normaal en zijn er verdere tips voot het uitgooien?


Hallo Matthijs,

Misschien is het handig om zelf even uit te leggen hoe je nu gooit.

Zoals Marco Kraal het voordoet in onderstaand filmpje gooi ik zelf ook in:

Kees Ouwehand schreef:http://weethetsnel.nl/instructie/580-Hoe-kun-je-karpers-vangen-Karpervissen-deel-3-de-hengel-werpen-en-beet


Alleen heb ik steeds geprobeerd met meer kracht te gooien met mijn hengel en dus verdere afstanden te halen. Een karperhengel kan best wat hebben en met een beetje redelijke hengel kan je met 78 gram toch gauw wel een meter of 80 op die manier gooien. Ligt ook een beetje aan je eigen bouw, kracht, enzovoort.

Het is toch een kwestie van uitproberen en aanvoelen of je hengel meer kracht aan kan. Ga gewoon eens een middag aan een water staan en probeer steeds wat harder te gooien. Je voelt vanzelf wel of je hengel het aankan of niet, maar met 78 gram kan je best wat kracht zetten lijkt mij...

Danny Slaats schreef:een goede uitleg in het engels staat ook op youtube de krachten worden goed uitgelegd en de techniek



er staat wel 160 yards bij maar dit filmpje gaat vooral over de techniek heel handig ook voor de gevorderde vissers die misschien wel 160 yards willen halen :P


Is idd mooi uitgelegd, maar voor een beginner die nog geen 30 meter gooit teveel van het goede aan informatie en voorbeelden... En daardoor dus recies wat je zegt, voor de gevorderde visser die wat verder wil gooien...

Succes!
Ciao,

Marco

Werken is voor mensen die niet kunnen vissen...
Gebruikersavatar
Lennart Zoeter
Berichten: 199
Lid geworden op: 26-03-2011 09:58
Locatie: Bergen op Zoom

08-04-2012 12:09

Marco Boer schreef:Ga gewoon eens een middag aan een water staan en probeer steeds wat harder te gooien.


dat wilde ik ook al zeggen, goed (en ver) werpen leer je alleen door het veel te oefenen, pak eerst niet al te zwaar lood (grammetje of 50-60) en probeer eerst rustig te gooien. dit kun je dan opbouwen en voor je het weet gooi je al makkelijk 2 x zover als je nu doet.
gebeurt dit niet, dan moet je je materiaal eens nakijken:
- kinken in de lijn
- matige lijnopspoeling
- knopen in de lijn
- etc.
2012
karper: 9 schubkarpers
brasem: 1
zeelt: 0
snoek: 1 (op mn pop-up ;) )
stefan broks
Berichten: 1085
Lid geworden op: 01-08-2008 10:34
Locatie: schijndel

08-04-2012 14:30

als je een hengel met een weinig lb 78 gram gaat wegzetten vind ik het niet zo gek dat je maar 30 meter komt..

je moet dus wat meer vertellen over je set up..

dingen die me zo te binnen schieten zijn

*hoeveel lijn heb je nog op je molen?
*hoeveel lb is je hengel
*hoe dik je is lijn
Gebruikersavatar
Marco Boer
Berichten: 428
Lid geworden op: 20-02-2012 20:09

08-04-2012 14:55

Mijn DAM hengel van 1.75lb had geen moeite om 80 meter te halen met 78 grams lood... Een vriend van me haalde daarbij niet eens 40 meter met zijn 2.75lb. Dus het gaat niet alleen om de lb van de hengel.

Wat belangrijker is, wat voor hengel is het. Dat bepaalt meer de kwaliteit...

Hij kan dus beter even gaan oefenen en dan terugkoppelen met meer informatie. Kunnen wij hem weer beter helpen...

Maar aangezien Matthijs weinig reactie geeft, kunnen we hem voorlopig niet verder helpen!
Ciao,

Marco

Werken is voor mensen die niet kunnen vissen...
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

16-04-2012 11:01

precies, het ligt aan zoveel factoren dat het wel of niet gaat..

mocht je dagje vrij zijn of uurtje over hebben ga dan eens naar een grasveldje of een mooie put en ga oefenen met gooien.
Door te oefenen en te blijven oefenen kom je er van zelf wel..

Ik had vroeger moeite met het goed plaatsen van het lood zat vaak echt 3/4 meter naast me voer plek, nu heb ik een half jaar toch zitten oefenen en gooi er nu aardig dicht op in ieder geval binnen een 2 meter..

Alleen heb ik nu een voer boot dus zit en nu precies op ;)

succes man!

ennuh kees: als je dit soort uit spraken doet van: Wat zijn je problemen Nico? Weet je zelf niks positiever in te brengen dan anderen af te vallen? Kijk eens wat nauwkeuriger.


dan wordt dit heel snel gezien als een aanval op die persoon, dit soort uitspraken kan je niet doen zeker niet als moderator ;)
Oja joh!!!
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

16-04-2012 11:36

nico offerman schreef:
@Kees,Pendelworp?We zitten niet op zee toch.en met de meeste normale hengels gooi je je zooi in 2 met zo'n
worp.


Meen je dit serieus, Nico?

Doe ik toch al jaren iets verkeerd, dat ik mijn 2-3/4ers niet doormidden smijt met een 90grams zippertje op een helicoptertje..

Als je basis van het werpen niet goed is, dan zul je ook nooit het beoogde eindresultaat hebben. Oefenen, oefenen, de kunst van het klippen en markeren, dan heb je geen voerboot nodig om op 60 meter tegen een struikje aan te gooien.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
nico offerman
Berichten: 383
Lid geworden op: 03-05-2004 20:50
Locatie: Schiedam

17-04-2012 22:03

*klap* *klap*

Echte pendulemworp gooi jij je hengeltje echt wel in 2 hoor.
maar deze discussie was geloof ik al "uitgevochten"

Laat die jongen nu gewoon eerst eens normaal leren werpen voordat je dit soort adviesen gaat beamen..
Gewoon overhead is zuiverder ook.
groeten nico
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

18-04-2012 00:41

Sorry Nico maar je verteld echt onzin. Een goed uitgevoerde pendelworp is geen enkel probleem voor een karperstok. Pas als je dingen verkeerd gaat doen, dan kan je idd een hengel doormidden gooien en zelfs dan kunnen ze nog een hoop hebben hoor. Over het algemeen moet je dingen wel heel knap verkeerd doen om daadwerkelijk karperhengels doormidden te gooien. Het is mij iig nog nooit gelukt
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

18-04-2012 11:48

nico offerman schreef:*klap* *klap*

Echte pendulemworp gooi jij je hengeltje echt wel in 2 hoor.
maar deze discussie was geloof ik al "uitgevochten"



Discussies zijn nooit klaar.

Als je een stok doormidden smijt klopt er iets niet in het totaalplaatje. Wat dat is mag je zelf ervaren, maar een te zwaar lood misschien? Een karperstok doormidden gooien met spullen waar het dingetje voor bedoeld is hoort niet, doe je dat wel dan is het gewoon een hengel met een foutje of een kuthengel.

Ook met een pendulum weet ik het wat voor een worp..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

18-04-2012 12:41

De topicstarter heeft nog niet eens zin om te reageren waarschijnlijk. Zeg eens wat, Matthijs!!

Ben je al aan het oefenen met de hier aangedragen mogelijkheden? Die 30 meter die jij werpt doe je dat misschien met de onderhandse worp? Daar begonnen we allemaal mee.

Groet, Peter
Plaats reactie