wat doe ik verkeerd?


korte of lange hair in de winter

Peiling eindigde op 12-03-2008 19:50

korte hair
19
79%
lange hair
4
17%
strak tegen de haak
1
4%
 
Totaal aantal stemmen: 24
Gebruikersavatar
Jeremy Gierkink
Berichten: 26
Lid geworden op: 12-02-2008 21:29
Locatie: JRC quad 2man
Contacteer:

05-03-2008 15:28

ik vind dat julli allemaal wel gelijk hebben maar het is wel zo hoe langer de onder hoe langer de vis de tijd heeft om het te ondekken dat die fout zit na mijn mening.

en waarvoor is eigelijk het kneedloodje wat heeft de werking ??


groet jeremy
Ik zal ow it is effen veurdoan! Ajoow en vermaak oow!
Gebruikersavatar
Bart Koops
Berichten: 1036
Lid geworden op: 13-08-2007 10:30
Locatie: Assen
Contacteer:

05-03-2008 16:17

Dat kneedloodje vroeg ik me ook al af. Is het misschien voor als je met een pop-up vist? Zodat niet de hele onderlijn zweeft, maar alleen de haak en de pop-up.
Wind is niet erg, maar het waait dan altijd zo :o

Niet gevist is altijd geen vis. 8)
luc veninga
Berichten: 703
Lid geworden op: 27-08-2007 20:12
Contacteer:

05-03-2008 17:09

of voor dat de onderlijn gewoon blijft liggen zoals bart zegt maar ook voor standaard rigs
Gebruikersavatar
Marc vd Woude
Berichten: 160
Lid geworden op: 30-03-2007 19:21

05-03-2008 19:25

Jeremy Gierkink schreef:ik vind dat julli allemaal wel gelijk hebben maar het is wel zo hoe langer de onder hoe langer de vis de tijd heeft om het te ondekken dat die fout zit na mijn mening.

en waarvoor is eigelijk het kneedloodje wat heeft de werking ??


groet jeremy



Waar ik het voor gebruik is het volgende..

Een klein stukje kneedlood doe ik op het midden van mijn onderlijn,
puur om het netjes plat te houden, dit doet deze onderlijn eigenlijk uit zich zelf al.
Maar dit geeft me net iets meer vertrouwen.
Het belangrijkere(zwaardere) stukje kneedlood dat dus vlakbij het krimpkous komt,
dient voor het draaien naar de onderlip..

Bedenk voor je zelf hoe het eruit ziet, de rig waar ik over praat.
En bedenk waar de haak naar toe draait. doordat dat het zwaarste punt zich in de buurt van de haak bevind,
(er onder wel te verstaan!)
zal deze haak naar de onderlip wijzen met de punt.

Ik heb in het vorige seizoen, heel veel met deze rig gevist, en ze getest met kneedlood, en zonder kneedlood.
(ook moet ik erbij zeggen dat ik wel andere haken heb gebruikt dan deze nabootsing van een Longshank).
Maar dit maakt niet veel verschil wat betreft het draaien van de rig.
En de verschillen waren duidelijk te zien.
Ong. 72% van de onderlijnen zonder kneedlood, haakte de vissen in de onderlip.
en ong. 98% van de onderlijnen met kneedlood, haakte de vissen kaasrecht in de onderlip!

Dit is waar ik het voor gebruik, en ik pas het heel vaak toe.

Marc
Welcome to the Goodlife..
Gebruikersavatar
Marc vd Woude
Berichten: 160
Lid geworden op: 30-03-2007 19:21

05-03-2008 19:31

Er zitten trouwens tussen een bodem rig, en een pop-up rig een heleboel verschillen.
Deze zorgen voor een heel andere haking.
Denk aan bijvoorbeeld de stand van de haak bij een pop-up rig, het drijfvermogen van een pop up, tegen over
het gewicht van een bodem-boilie.
Dat zorgt voor een heel ander effekt bij de aas opname.
De rig die ik heb beschreven gebruik ik dan ook niet bij een pop up.
Hiervoor gebruik ik pop-up lood(fox) en geen kneedlood.
dit omdat het volume qua gewicht bij kneedlood heel anders is
dan bijvoorbeeld het eerder genoemde pop-up loodje.

Marc
Welcome to the Goodlife..
Gebruikersavatar
Jeremy Gierkink
Berichten: 26
Lid geworden op: 12-02-2008 21:29
Locatie: JRC quad 2man
Contacteer:

06-03-2008 09:46

owja als je het zo bekijkt zit er wel wat in maar dan doe je het loodj etoch niet dicht bij de haak maar in het midden of niet ???

en met die berekeningen van jou blijkt het toch wel iets te hebben

groet jeremy gierkink
Ik zal ow it is effen veurdoan! Ajoow en vermaak oow!
K. van den Herik

06-03-2008 11:37

wat nu met de vissen die nooit een boek lezen, maar hinder ondervinden bij de opname en daarom je aas laten voor wat het is?

Of die die testen of er een bepaalde weerstand volgt en dan alles terugspuwen, of die vissen die het aas opnemen, uitspuwen en dat tig keer. Gewoon en niet omdat ze een kunste hebben aangeleerd. Zie eens een gewoon goudvisje.

Elke zijn theorie en de vanger heeft altijd gelijk. In elk geval 1 keer.

Vang je nu dankzij of ondanks?
Gebruikersavatar
Marc vd Woude
Berichten: 160
Lid geworden op: 30-03-2007 19:21

06-03-2008 12:42

K. van den Herik schreef:wat nu met de vissen die nooit een boek lezen, maar hinder ondervinden bij de opname en daarom je aas laten voor wat het is?

Of die die testen of er een bepaalde weerstand volgt en dan alles terugspuwen, of die vissen die het aas opnemen, uitspuwen en dat tig keer. Gewoon en niet omdat ze een kunste hebben aangeleerd. Zie eens een gewoon goudvisje.

Elke zijn theorie en de vanger heeft altijd gelijk. In elk geval 1 keer.

Vang je nu dankzij of ondanks?




Is absoluut waar, en zelfs bij de best werkende rig(werkend op het huidige water) zal uiteindelijk dressuur op je rig komen.
En zal gebeuren waar Hans over spreekt.
Maar dat zal ook gebeuren bij een langere onderlijn, want ook deze kan hij goed waarnemen, door op sommige wateren het zicht, of bijvoorbeeld de wrijving.
Ik heb deze test gedaan voor 80% op een water van 84 hectare. Dat erg druk bevist wordt.
Ik kon hier aan de geheel andere kant van het water vissen, waar niemand kon komen.
En we hebben daar een goede voer campagne opgebouwd.
Aan het aantal runs dat we kregen, bleek dat het boven genoemde "of die vissen die het aas opnemen, uitspuwen en dat tig keer." gewoon onmogelijk is.

Op elke rig zal uiteindelijk dressuur komen, maar dit gaat zo lang duren..
Ik denk als je de vissen(ook in de winter) laat wennen aan je aas.. en goed(lees niet veel, maar goed) zult voeren.
Je ze op iedere rig kunt vangen, en duidelijk is dat iedereen voorkeur heeft bij een bepaalde rig.
Waarom ik reageer, is omdat sommige nog geen rig hebben waar ze hun gevoel bij hebben gelegd.
Deze kunnen we opweg helpen door discussies als deze.

Marc
Welcome to the Goodlife..
K. van den Herik

06-03-2008 16:28

voila: de beste dressuur doorbreker is voeren.

Een wijs man uit grun verklapte mij eens:

Ik kan niet goed vissen Klaas, maar wel heul goed voeren...

onmogelijk?

Niets is onmogelijk. Hoe vaak komt het voor dat sommige vissen nooit gevangen worden? Moet je eens aan Gerwin vragen wat die voor onverwachte vissen tegen komen.

MVG

Klaas
niels hurkmans

19-03-2008 19:49

luc veninga schreef:vergeet niet dat het winter is je weet dat ik op het kanaal vis en ik heb al 8 sessie's gemaakt in totaal 143 uur en 6x geblankt..het komt wel weer :wink:



Geen pellets in de winter want in pellets zit veel olie, en die komen in koud water niet vrij.
ron thijsen
Berichten: 571
Lid geworden op: 08-11-2007 08:52
Locatie: geleen

19-03-2008 19:59

EEN TIP:::doe eens iets anders als normaal.stap van een als je t hebt vast patroon af.
meschien toch een pellet,hier gaan ze goed met pellet en winter mensen wat is hier nog een winter.
een kerp in vijver meschien beetje lam,op rivier of kanaal daar gaan ze toich om de tijd op zoek naar een aasje.
breek me de slurf niet open
Gebruikersavatar
maarten tunk
Berichten: 35
Lid geworden op: 09-12-2006 12:02
Locatie: Volendam

20-03-2008 10:28

luc val jij ook niet onder de jeugd?? haha
De aanhouder wint!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

20-03-2008 10:45

Oja nog iets over kneedlood ipv een stukje op de GEVLOCHTEN lijn te doen kun je de lijn ook DOOR het kneedbare lood halen de resten op de lijn zorgen voor een goed afzinken af en toe herhalen kan geen kwaad.
Met nylon kan het ook maak dan eerst de lijn iets ruw met tippex of viltstift
Vissen is een hobby, geen religie!
luc veninga
Berichten: 703
Lid geworden op: 27-08-2007 20:12
Contacteer:

21-03-2008 13:03

maarten tunk schreef:luc val jij ook niet onder de jeugd?? haha


jaa :wink:
tom valentijn
Berichten: 94
Lid geworden op: 01-03-2008 13:54
Locatie: badhoevedorp

16-04-2008 20:29

K. van den Herik schreef:Misschien eens bij het begin beginnen:
http://www.karperstudiegroep.nl/downloa ... ibbing.pdf

Met 11 cm zit zo ongeveer het lood tegen het beest zijn lippen.

Korts snel, agressief prikken. Prima. Maar even zo goed werkt het inspelen op vertrouwen. Dus meer ruimte geven.

MVG

Klaas


en wat heeft dit kauw zeef verhaal te maken met de lengte van je onderlijn?
?
het gaat er niet om hoeveel je doet maar hoeveel liefde je stopt in wat je doet!
Gebruikersavatar
martin trip
Berichten: 84
Lid geworden op: 13-08-2007 20:09

18-04-2008 12:48

bedankt voorr jullie reacties.
:D :D gr martin
paul bijma
Berichten: 137
Lid geworden op: 28-02-2006 09:41
Locatie: spijkenisse
Contacteer:

08-05-2008 12:02

indd

de kauw cq vermaal cq verteer cq verwerk cq consumeer en weet ik niet wat voor stand nog meer... van 15 cm boven de grond is denk ik niet heel erg relevant aangezien je neem ik aan niet tijdens zijn vermaal proces de vis haakt.

het haken van de vis gebeurd puur door over het algemeen de (conventionele) onderlijn die gemaakt is om te haken bij het oppakken en uitspugen of het nu uitspugen is of dat hij weg zwemt waardoor de bolie weer uit de mond gaat
(het maakt niet uit hoe of wat)

in iedergeval haakt de rig bij het verlaten van de mond en niet bij het van alles en nogwat proces 15 cm boven de grond ;)



greetz paul
vis zwemt