Dril Technieken met grote karpers


Plaats reactie
jeroen baas
Berichten: 30
Lid geworden op: 17-08-2010 21:43

15-06-2011 00:31

Hallo mede karper vissers,

Ik heb na veel pijn en moeite en uren geduld van het weekend een perfecte run mogen meemaken en dat beest ging als een mammoet tanker zo diagonaal op een afstand van 50 meter direct een overhangende struik in zonder dat ik hem van gedachten kon veranderen.

Ik had hier nog niet echt veel ervaring mee omdat ik meestal op wateren vis waar dit soort obstakels bijna niet voorkomen.
Maar Hij zat dus mooi vast en na een wanhoopspoging schoot de haak dus los wel met alles er nog aan maar waarschijnlijk een behoorlijke mooie karper mis gelopen.

Mijn vragen:

1. Wat kan dus het beste doen om te voorkomen dat hij in de stuiken komt wat instinctief het eerste is wat zo,n beest doet.
Ik ben dus aan de andere kant gaan staan van waar hij heen zwom wel met de slip nog ligt open en geprobeerd hem naar de andere kant van het obstakel te trekken.

2. Wat kan ik het best doen als hij toch eenmaal in de struiken is beland?
Ze zeggen wachten tot hij er zelf uitkomt maar wat nu als hij er nog verder in zwemt?

3. Wanneer moet je nu de slip op de molen bedoel ik dus open en wanneer dicht zetten?
Je weet dus nooit wanneer zo'n beest zijn turbo aanzet en als je hem open hebt staan als je hem van een obstakel vandaan wil trekken gaat dat ook niet goed komen.

Bij kleine karpers is het allemaal geen punt die hou ik wel onder bedwang maar hele grote / sterke die je niet echt vaak vangt is het dus een heel ander verhaal.
Het ziet er allemaal zo simpel uit op die dvd's maar het is soms best lastig zeker in zo'n stressvolle situatie.

Ik hoop dat jullie mij advies kunnen geven of kunnen jullie mij een instructie video aanbevelen misschien?

Alvast bedankt,

Jeroen
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

15-06-2011 05:46

Zowiezo als je in de buurt van obstakels vist je slip potdicht zetten en niet 10 meter achter je hengels zitten .
Zorgen voor een boot .
En als ie dan tog vast zit hengel terug op steunen ipv gaan liggen rossen .
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Bas Timmermans
Berichten: 604
Lid geworden op: 02-06-2011 11:16
Locatie: Stadskanaal

15-06-2011 06:47

Jammer van je vis.

Maar ik persoonlijk doe de slip nooit pot dicht... Het is slecht voor de vis (harde drill) En je hengel kan er ook aan geloven hoor.. (dit heb ik wel eens gezien).

Als je zo een racemonster op je lijn krijgt en hij schiet ergens in. Zorgen dat je lijn strak blijft, en enig druk uitoefenen, zodat de vis geen andere keuze heeft. Ik heb wel eens een half lely veld moeten omzagen met mn lijn om hem vrij te krijgen.
Wat erg moeilijk is (mijn ervaring) is om de kop van de vis de richtig op trekken dat je m heen wilt laten gaan.

En tsja, opstakels verlies je zeker vaker een vis. Maar het is en blijft de sport ;).

En met het landen, als de vis echt weg wil breken wil geef hem in ieder geval nog even die 10meter lijn, ga aub niet rossen en scheuren. Papagaai karpers zijn er al zo veel :(.
The art of fishing..... Keep your wife at home!

Friends call met The Carp whisperer :lol:
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

15-06-2011 07:21

Jeroen,

Trainen, trainen, trainen.

Zo af en toe las ik een visdag in waar ik echt veel kan vangen. Tijdens zo'n dag probeer ik werkelijk alles uit.

Pas echt gaaf werd het om 10 ponders te drillen op een 25 grams plughengel.

Het begint altijd bij het begin: Vaak er was eens.... een karpervijver met een struik.

Vis zodanig dat de vis het minst kans heeft de struik te bereiken. Neem hierbij alles mee, wierbedden, lellievelden.

Laat een vis nooit op gang komen. dus vis de slip dan maar dicht.

DE noodmaatregel van mij is boem alles los. beugel open. Kont dicht en bissen dat de vis van schrik stopt. Ik zit op een percentage van 85%.
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
jan de jager
Berichten: 1501
Lid geworden op: 19-09-2009 17:53

15-06-2011 08:59

pb-tje :D ( en nee mannen doel niet op de BM :lol: )

mvg; jan :wink:
Gebruikersavatar
Dion van der Does
Berichten: 574
Lid geworden op: 28-09-2009 14:37

15-06-2011 09:30

Bij gebruik van een Black Monkey, zul je dit probleem niet meer hebben!
De haak zal dan goed vast zitten in de bek van de karper waardoor je de beste dril capaciteiten hebt
Tight Lines !
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

15-06-2011 10:41

:o
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

15-06-2011 11:09

ik ben er bijna uit. nog ff fijn tunen

http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/2 ... rebuchet01
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

15-06-2011 11:15

Ook een racemonster moet op gang komen. Voorkom dit door wat zwaardere lijn te gebruiken en een vergevingsgezinde stok en je wint de helft.

Dus geen 30/00 nylon fasttaper 3lb

maar

35/00 en een 2lb hoepel liefst van glas of ander zacht spul..


De andere helft:

Verder, elke vis is uit balans te trekken door de top zo diep mogelijk onder water te steken en de kracht vanonder het beestje zijn zijlijn te trekken.. Afgelopen week meermaals geprobeerd bij vissen die nog eens een tandje harder kunnen dan de meeste Nederlandse vissen. En het werkt ook gewoon..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Sjors Keij
Berichten: 289
Lid geworden op: 01-05-2011 10:14
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

15-06-2011 11:26

Helemaal met Sven eens.

Ik vis ook bij een aantal obstakels. Zorg er altijd voor dat je dicht bij je hengels zit zodat je er snel bij bent.

De top in het water drukken werkt erg goed. Wat ik hier wel merk is dat je moet opletten wanneer de vis weer in zijn normale positie komt enorm gas kan geven.

Tenslotte oefening baart kunst.
Jum jum vissie!
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

15-06-2011 13:08

Vis je op b.v. 80 meter met nylon is het afremmen van ook een grote karper een koud kunstje. De rek samen met de dikte van je lijn zorgt er voor. Zorg wel dat je recht voor het obstakel zit. De vis zal hoogstens naar links of rechts gaan op die afstand de vis sturen nog weinig zin heeft. Op een 30 á 40 meter zal het drillen pas echt beginnen.

Een andere vraag is wat bepaald de dikte van je lijn?? Lees hier geen 30/00 maar 35/00 nylon gaan gebruiken. Zie de zin niet om met 30/00 te vissen met een dergelijk systeem. Ben meer voorstander van een nylondikte van 40 á 43/00 je hebt dan een redelijke veiligheidmarge in ons land op de meeste wateren. Heb genoeg ellende om me heen gezien om deze mening te kunnen onderbouwen.

Groetjes uit een warm Frankrijk.
Peter
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

15-06-2011 19:49

jeroen baas schreef:Hallo mede karper vissers,

Mijn vragen:

1. Wat kan dus het beste doen om te voorkomen dat hij in de stuiken komt wat instinctief het eerste is wat zo,n beest doet.
Ik ben dus aan de andere kant gaan staan van waar hij heen zwom wel met de slip nog ligt open en geprobeerd hem naar de andere kant van het obstakel te trekken.

Ten eerste vooraf nadenken bij je stekkeuze. Vermijd stekken waar een grote vis door alleen maar te scheren (dus zonder lijn te nemen) obstakels kan bereiken. Een knol trek je in zo'n situatie nog wel een keer om, bij een big gaat dat een stuk moeilijker. Mocht de vis door lijn te nemen dicht in de buurt van het obstakel komen, dan hand op de spoel en top zo diep mogelijk onder water. Het afblokken van vis is iets waar je echt gevoel voor moet krijgen, het is meer dan zomaar de boel dicht zetten, je bereikt soms veel meer door net nog een metertje toe te geven onder zware druk dan door ineens de boel potdicht te gooien. Maar als je op het kritieke punt zit moet de boel dicht en krijgt ie geen centimeter meer.

2. Wat kan ik het best doen als hij toch eenmaal in de struiken is beland?
Ze zeggen wachten tot hij er zelf uitkomt maar wat nu als hij er nog verder in zwemt?


In elk geval niet nog meer lijn geven en indien mogelijk meteen met de boot er achter aan. Kan dat niet maar zit je wel buiten de winter -> broek uit en zwemmen maar.

3. Wanneer moet je nu de slip op de molen bedoel ik dus open en wanneer dicht zetten?
Je weet dus nooit wanneer zo'n beest zijn turbo aanzet en als je hem open hebt staan als je hem van een obstakel vandaan wil trekken gaat dat ook niet goed komen.


Wanneer kan de vis veilig lijn nemen en wanneer niet? Als de vis een flink eind van obstakels af zit kan (moet) je hem wat meer speling geven, wanneer hij richting gevarenzone gaat gaat de boel geleidelijk strakker en strakker tot je op het punt van afblokken komt. Meestal wanneer je de eerste slag gewonnen hebt komt hij niet meer zo ver.

Vaak zijn trouwens de allergrootsten verre van de sterkste vissen op een water. Natuurlijk kan een big soms ook hard tekeer gaan, maar het zijn veel vaker de subtop torpedo's waar je mee op moet passen dan de logge dikke biggen.

@Bas: als je nooit de boel dicht durft te zetten dan ga je idd meer vissen verspelen in obstakels. Is echter in vrijwel alle gevallen onnodig als je weet wanneer wel en niet af te blokken. En een vis verspelen heeft ook niks met sport te maken maar vaak alles met onkunde. Jij laat een vis een half lelieveld omzagen, denk je dat dat goed is voor zijn bek? Ik laat hem er niet verder dan hooguit een klein stukje in komen en hoef derhalve niet te zagen. Je moet idd niet rossen en sleuren, zeker niet voor het net, maar je moet wel weten wanneer gewoon die top onder water en de hand op de spoel moet. Als je een vis zich vast laat zwemmen verneuk je die bek vele malen makkelijker dan wanneer je hem zorgvuldig afblokt, zo lang je nog direct contact hebt geven hengel en lijn je namelijk nog een stuk demping, zodra de lijn om een tak gedraaid zit valt dit weg en gaan we pas echt papegaaien kweken.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

15-06-2011 20:35

Dion van der Does schreef:Bij gebruik van een Black Monkey, zul je dit probleem niet meer hebben!
De haak zal dan goed vast zitten in de bek van de karper waardoor je de beste dril capaciteiten hebt


:D
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
dave van marion
Berichten: 150
Lid geworden op: 09-08-2010 17:20
Locatie: niawier

15-06-2011 22:49

Dion van der Does schreef:Bij gebruik van een Black Monkey, zul je dit probleem niet meer hebben!
De haak zal dan goed vast zitten in de bek van de karper waardoor je de beste dril capaciteiten hebt





:-?
Gebruikersavatar
jan de jager
Berichten: 1501
Lid geworden op: 19-09-2009 17:53

15-06-2011 23:21

Dion van der Does schreef:Bij gebruik van een Black Monkey, zul je dit probleem niet meer hebben!
De haak zal dan goed vast zitten in de bek van de karper waardoor je de beste dril capaciteiten hebt

:lol:
jeroen baas
Berichten: 30
Lid geworden op: 17-08-2010 21:43

16-06-2011 00:02

Beste Karper vissers,

Bedankt voor al jullie zeer nuttige tips ik zal er zeker iets mee gaan doen en ik hoop dat die joekel de volgende keer wel in mij netje beland.

Ik heb ook nog gezocht naar een Filmpje over Dril tecnieken maar tot op heden no luck.

Die black monkey is zeker indrukwekkend zeg alleen jammer dat ze wel aan de prijzige kan zijn x3 ben je over de 100,- kwijt en je kan je niet gebruiken op een harde ondergrond zo te zien.

Top! en Bedankt,

Jeroen
Gebruikersavatar
Teun van der Velden
Berichten: 380
Lid geworden op: 21-09-2009 22:40
Locatie: Brabant

16-06-2011 00:39

Dat black monkey geneuzel moet je niet te serieus nemen Jeroen :lol:

Zoals al eerder gezegd: top zo laag mogelijk en de vis uit balans proberen te trekken.
Doe dit zelf ook regelmatig wanneer een vis richting gevaarlijk gebied probeert te zwemmen, werkt erg goed.
Soms kan ik de vis zien zwemmen terwijl ik dit doe, dan is goed te zien hoe de vis niet meer zijn koers door kan zetten omdat hij uit balans gehaald is.
jeroen baas
Berichten: 30
Lid geworden op: 17-08-2010 21:43

16-06-2011 22:53

Duidelijk verhaal top naar beneden als ik hem van gedachten wil brengen maar Is er eigenlijk nog groot verschil in handelen wanneer hij van je af zwemt of naar je toe.

In mijn geval zwom hij naar mij toe diagonaal naar het het obstakel en dan kan veel minder druk uit oefenen dan dat hij van je af zwemt.
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

17-06-2011 08:29

Jeroen,

Het blijft een geval van logisch nadenken. Jou vraag stellen is hem beantwoorden, minder druk dus minder tot geen controle. Dit zijn dingen die je mee moet wegen in de keuze van je stek, dus waar je hengel staat.

Tip: zoek het water in de buurt op waar de meeste karpers zwemmen en waar je er een 5 of 6 zo maar kan vangen. Probeer wat, krijg vertrouwen in je techniek en taktiek en voert die dan uit op andere wateren.

In jou geval zou het zogenaamde oud hollandse adidassen een uitkomst kunnen zijn. Sprint naar achter netzolang je contact krijgt
It's okay 2 pay
Plaats reactie