systems


Gebruikersavatar
Roel van Haandel
Berichten: 1514
Lid geworden op: 12-01-2007 21:03
Locatie: Erp
Contacteer:

10-08-2007 20:10

we zijn vandaag weer wezen vissen..
en zaten op drassige bodem..
en een vriend van mij gebruikte gewoon een inline loodje en ving nog meer dan mij dus ja ik snap het niet.. en de meneer in de viswinkel zei dat het niks uit maakte? ja waarom gebruikt dan niet iedereen inline dat is stuk goedkoper?
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

10-08-2007 20:19

Een groot nadel van de clips bijf ik het onnodig verspelen van lood vinden!
Het komt toch nog vaak voor dat bij enrun of langer dril het lood pleite is! En lood is en blijft een zwaar giftig materiaal wat niet in het water thuis hoort! Ik ben benieuwd naar de bodemkwaliteit van een paar zwaar beviste wateren over 100 jaar!
Daarom vis ik als het even kan met inline omdat je daat je loo dalleen verpeld bij lijnbreuk, en laat dat nu even erg weinig voorkomen!
Die nieuwe iline loden van fox zijn shocleader safen en de loden vam korde met een sleeve ook. De harde insert kan je nog gebruiken als je geen voorslag gebruikt
clips gebruik ik enkel wanneer de bodem zacht is, waardoor ik ik liever kier voor wartellood. Of dit werkelijk veel zal uitmaken? Met een iets langere onderlijn en inline loo dkom je meestal ook aardig weg.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

10-08-2007 20:24

Zo het nu lijkt blijft 2015 het definitieve jaar dat het loodgebruik in de hengelsport verboden wordt.
Vissen is een hobby, geen religie!
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

10-08-2007 20:30

Hamsteren!!! :roll:

Tjah logisch gevolg lijkt me
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

10-08-2007 20:35

Nou martijn ik ben soms me lood liever kwijt dan rijk, voor al er veel wier aan me lijn hangt, dan heb ik aan het wier al meer als genoeg gewicht.
Ook zijn clips veiliger als je tussen stenen ligt te vissen of in de buurt van takken.

en vooral in blubber bodems heb ik er graag een leadclip aan hangen. dan kan het lood rustig enkele centimeters weg zakken zonder de onderlijn mee te nemen.
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

10-08-2007 20:37

zoals ik al aangaf zijn er goede redenen voor en clip maar gebruik zoveel mogelijk inline!!
Gebruikersavatar
Roel van Haandel
Berichten: 1514
Lid geworden op: 12-01-2007 21:03
Locatie: Erp
Contacteer:

10-08-2007 21:45

nou als jij goede safety koopt zoals korda ofzo raak jij je lood niet kwijt is me nog nooit overkomen..

en ik vis nou eenmaal in de blubber... dus ja en de inline werkt wel maar het is alleen goedkoper meer niet
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

11-08-2007 15:11

inline goedkoper?!?

Vis met inline als de situatie dat toelaat. Dan gaat het meestal om harde bodems. Bijvoorbeeld zand of grind ofzo.. Safety vis ik alleen als er een sliblaagje ligt.

Zoals kenny al aangaf prikt een inline loodje veel eerder! Dit komt omdat het loodgewicht vooraan licht. Dit zet meteen druk op de haak. Dit is bij het safety systeem niet het geval.

Denk eraan als je met inline vist. Hoe zwaarder het lood des te langer je de onderlijn zal moeten maken. Anders gaat dit wrikken in de bek en dit lijdt tot lossers. Bijvoorbeeld een 150 gram loodje met een 8cm onderlijntje. Kies dan voor een langere onderlijn of een lichter loodje

jooo!
~~Dreams can be true.~~
Gebruikersavatar
Roel van Haandel
Berichten: 1514
Lid geworden op: 12-01-2007 21:03
Locatie: Erp
Contacteer:

11-08-2007 22:56

ja inline hoef je geen safety enzo...

okee maar bij ons is het toch drassig en is dan safety beter dan inline? want inline vangt ook gewoon goed.. en haakt sneller..

okee dat kan de reden zijn van mijn lossers ? ik heb 80 gram en met hair tot de wartel ong.. 15 cm.. soms iets korter of langer..
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

12-08-2007 13:13

Roel

Ik vis met de goede clips! Als jij geen lood verspeelt dan houd dat simpel in dat je het rubberjte er te strak op hebt gedrukt waardoor jij dus met een niet zo safe systeem vist als jij denkt! Wanneer het lood bij jou nooit loskomt dan houd dat in dat bij lijnbreuk de vis ook nimmer het lood kwijtraakt.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

12-08-2007 18:55

Aha Martijn, dus daarom zzzzzzsafety mannetjes..
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Roel van Haandel
Berichten: 1514
Lid geworden op: 12-01-2007 21:03
Locatie: Erp
Contacteer:

14-08-2007 18:49

Martijn Nederpel schreef:Roel

Ik vis met de goede clips! Als jij geen lood verspeelt dan houd dat simpel in dat je het rubberjte er te strak op hebt gedrukt waardoor jij dus met een niet zo safe systeem vist als jij denkt! Wanneer het lood bij jou nooit loskomt dan houd dat in dat bij lijnbreuk de vis ook nimmer het lood kwijtraakt.


martijn safety is er toch niet voor gemaakt om je lood kwijt te raken ik heb de rubbertjes er op zitten zo als ze horen en de karper kan het lood handig kwijtraken dat kan ik jou vertellen en dat zullen er meerdere zeggen..

het gaat er mij om waar ik het beste safety kan gebruiken en waar inline ik heb nu wel geleerd dat ik safety het beste bij drassige bodems kan gebruiken.. maar nou is mijn vraag.. wat is drassig? wat ik drassig vind vangen ze ook goed met inline!
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

14-08-2007 20:22

Roel

Safety is ervoor gemaakt dat de vis bij lijnbreuk het lood kwijtraakt. wanneer je bij het gebruik van deze cliops nooit en te nimmer een lood verpeeld dan houd dit in dat het rubber er te strak op zit en de vis bij lijnbreuk nimmer het lood kwijtraakt. tenzij je het als inline vist waarbij de wartel van je onderlijn uit de clip getrokken word.
Gebruikersavatar
Rolf Bril
Berichten: 468
Lid geworden op: 07-11-2005 17:43
Locatie: hardenberg

14-08-2007 20:29

Ik verspeel nooit lood op de safety clips van korda of prologic.
Wel is het zo dat ik mijn wartels pas koop bij de safety clips zodat bij een run dit los komt. Zodat bij eventuele lijnbreuk de des betreffende vis niet met lood in z'n bek rond blijft zwemmen met alle gevolgen van dien. Denk dat dit ook wel een van de dingen blijft waar je over na moet denken bij het gebruik van safety clips.

Maar als bij inline lood de wartel van de rig te groot is kan een karper toch op geen mogelijkheid z'n lood kwijt raken of zie ik dat verkeerd? Bij een te grote wartel bij een safety clip is dit naar mijn idee wel mogelijk al zal het niet al te makkelijk gaan.
Gebruikersavatar
Roel van Haandel
Berichten: 1514
Lid geworden op: 12-01-2007 21:03
Locatie: Erp
Contacteer:

14-08-2007 20:52

Ik ben het met rolf eens martijn.. ik heb ze ook van korda en raak ze ook haast nooit kwijt.. toen eerst van comoran brak het safety nog wel is af maar dat is met korda niet.. en safety zeggen ze dat het ook voor een modderlaag is.. want met inline raakt de vis het lood toch ook kwijt ?
Gebruikersavatar
Roel van Haandel
Berichten: 1514
Lid geworden op: 12-01-2007 21:03
Locatie: Erp
Contacteer:

15-08-2007 20:53

ik heb alles op de korda site gelezen en het staat duidelijk aangegeven hoe het moet en ik doe het goed.. maar wat nu mijn vraag is:

Inline lood prikt beter op harde bodemss..

maar safety is beter voor de vis als hij in planten vast zit tijdens de dril.. dan schiet het lood los..

dus wat kan je nou het beste doen? bij harde bodems? en wat is hard ? en hoe kan je dat weten?
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

16-08-2007 13:57

:roll:
~~Dreams can be true.~~
Gebruikersavatar
Roel van Haandel
Berichten: 1514
Lid geworden op: 12-01-2007 21:03
Locatie: Erp
Contacteer:

16-08-2007 14:05

tino beunk schreef::roll:


haha snap je hem niet :P?
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

16-08-2007 17:15

Nou roel, volgens mij snap je iets niet :D

Die ribbeltjes op de korda clip zitten er op om het rubbertjes op zijn plek te houden, hoe meer risico op verspelen van vis in obstakels hoe losser je hem moet zetten dus minder ver eroverheen..
Zelf knip ik tegenwoordig een stukje korter (de clips)
Het is niet de boeling dat de clip van de wartel afschuif, ze doen het wel maar is in dit geval een extra plus punt, maar past je wartel er precies in zit die toch te vast om de clip los te krijgen dus moet die het lood kwijt raken, ook bij voorslagen moet die het lood absoluut kwijt raken..

dus...
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
Michiel de Vries
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13-10-2006 00:13
Locatie: Leiden

16-08-2007 20:12

Kenny Willems schreef:Nou roel, volgens mij snap je iets niet :D

Die ribbeltjes op de korda clip zitten er op om het rubbertjes op zijn plek te houden, hoe meer risico op verspelen van vis in obstakels hoe losser je hem moet zetten dus minder ver eroverheen..
Zelf knip ik tegenwoordig een stukje korter (de clips)
Het is niet de boeling dat de clip van de wartel afschuif, ze doen het wel maar is in dit geval een extra plus punt, maar past je wartel er precies in zit die toch te vast om de clip los te krijgen dus moet die het lood kwijt raken, ook bij voorslagen moet die het lood absoluut kwijt raken..

dus...


vond ik voordeel van die fox clips, zit een klein pinnetje bij die je wartel zekerd in je clip
maja bij de fox clips los ik altijd lood tijdens een run, zelfs runs van een brasem. en doe zelfs het rubbertje ver over de clip, tot die niet meer verder kan
Gebruikersavatar
Roel van Haandel
Berichten: 1514
Lid geworden op: 12-01-2007 21:03
Locatie: Erp
Contacteer:

17-08-2007 19:04

Kenny Willems schreef:Nou roel, volgens mij snap je iets niet :D

Die ribbeltjes op de korda clip zitten er op om het rubbertjes op zijn plek te houden, hoe meer risico op verspelen van vis in obstakels hoe losser je hem moet zetten dus minder ver eroverheen..
Zelf knip ik tegenwoordig een stukje korter (de clips)
Het is niet de boeling dat de clip van de wartel afschuif, ze doen het wel maar is in dit geval een extra plus punt, maar past je wartel er precies in zit die toch te vast om de clip los te krijgen dus moet die het lood kwijt raken, ook bij voorslagen moet die het lood absoluut kwijt raken..

dus...


kenny... ik begrijp het helemaal goed hoor snap niet wat je bedoeld en wat ik fout zou doen..

zelf heb ik een opmerking voor je :
HET GEBRUIK VAN DE LEAD CLIP
Tegenwoordig knippen veel vissers de clip halverwege af, om ervoor te zorgen dat het lood gemakkelijker vrij komt. Dit is niet de manier om dat te bereiken. Schuif de rubber eenvoudigweg niet zo ver over de klip, of maak de rubber iets ruimer met een tangetje.

lees maar is op de korda site.. ik heb vandaag nog een karper eruit gehaald.. die zat vast in de lelies maar ik was mijn lood kwijt en kon weer verder drillen... dus ik hou het denk bij leadclips als het mogelijk is!
Gebruikersavatar
remco de koster
Berichten: 1034
Lid geworden op: 03-04-2006 11:11

20-08-2007 19:14

ik vis met de inline loodjes van x2 en een fox warteltje maatje 7 ik kan je vertellen dat het inline loodje er vo vanaf is.Ik heb ook safty clips maar vind dat mun inline eer der van de wartel is dat het loodje uit de clip.En ik vis 9 van de 10 keer op harde bodem dus geen saftynodig.

Remco
Gebruikersavatar
remco de koster
Berichten: 1034
Lid geworden op: 03-04-2006 11:11

20-08-2007 19:15

ik vis met de inline loodjes van x2 en een fox warteltje maatje 7 ik kan je vertellen dat het inline loodje er vo vanaf is.Ik heb ook safty clips maar vind dat mun inline eer der van de wartel is dat het loodje uit de clip.En ik vis 9 van de 10 keer op harde bodem dus geen saftynodig.

Remco
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

21-08-2007 00:51

Roel op 1 van de korda dvd's word het zelfs verteld dat je bij kan op verspelen door obstakels, de leadclip in gekort moet worden. En ik zelf doe dit ook graag.
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
Roel van Haandel
Berichten: 1514
Lid geworden op: 12-01-2007 21:03
Locatie: Erp
Contacteer:

21-08-2007 14:46

zou kunnen maar het staat er niet voor niets op de site maar ze zullen het ook wel niet voor niks zeggen op de korda dvd..

ik vis nu met nog steeds met safety en vind het super doordat je het lood makkelijk kwijt kan raken..

maar kenny wanneer zou jij dan bv. inline gebruiken ? want je gebruikt zelf toch ook safety ?