Één Vispas.....

Gebruikersavatar
Dennis Hessels
Berichten: 162
Lid geworden op: 14-04-2004 20:07
Locatie: Zwolle
Contacteer:

04-01-2011 17:35

Het is toch grappig. Alweer een paar jaar terug is de nieuwe Vispas geïntroduceerd. Als je veel vissers aan het water er naar vraagt, dan kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat het er niet makkelijker op is geworden. Eén vraag wordt echter vrijwel door iedereen duidelijk beantwoord. Als je vraagt of het niet veel fijner zou zijn om die Vispas een stukje duurder te maken en er dan een landelijke pas van te maken waarmee je echt overal zou mogen vissen, dan zegt vrijwel iedereen grif JA! Als dat zo is, waarom doen we dat dan niet?


Een veel gehoord argument binnen hengelsportverenigingen is dat men het prima vindt, maar het punt is dat de losse verenigingen niet graag hun autonome positie opgeven. Waarom eigenlijk niet? Het werk van een hengelsportvereniging bestaat voor een fors deel uit ledenadministratie, maar ook het huren van viswateren c.q. visrechten van de rechthebbende. Als je nou die visrechten eens centraal zou laten huren en beheren, dat zou toch handig zijn? Al die mensen die graag lokale viswedstrijden of andere activiteiten willen, kunnen dat toch regelen met een vereniging die geen Vispas uitgeeft? Als je de bestuurders van verenigingen vissend aan het water tegen komt, willen ze allemaal één landelijke vispas, maar als je ze als bestuurder vraagt wat ze willen, dan willen ze allemaal hun eigen club in stand houden. Waarom niet één landelijke Vispas en een stuk minder verenigingen? Hebben al die bestuurders nog meer vrije tijd over ook om te gaan vissen. Ik begrijp best dat zo’n actie echt niet binnen een jaar voor het hele land geregeld is, maar je moet ergens beginnen nietwaar?

Ik heb het idee dat veel wordt tegen gehouden door enerzijds de bureaucratie en anderzijds door de ego’s van veel bestuurders. Je vereniging moet je immers in stand houden. Zelden streeft een vereniging ernaar zichzelf op te heffen. In dit geval zou ik dat echter niet eens zo’n naar idee vinden. Niet omdat de verenigingen slecht werk leveren, zeker niet, maar als mij dat één landelijke Vispas gaat opleveren, nou dan weet ik het wel!

Bron; hengelsportoost.nl
de Hengelsport Zwole --> http://www.hsvzwolle.com
Gebruikersavatar
dave troost
Berichten: 482
Lid geworden op: 26-07-2005 17:53
Contacteer:

04-01-2011 20:59

1 Pas? Hoeveel van je vrije tijd ben je bereid op te offeren om ergens te vissen? Een uur is aan mij besteed. Daarna mogen ze het doen zonder mij. In een straal van 1 uur rijden ligt er zoveel water dat ik tot aan m'n dood niet uitgevist ben.

Zoals het nu is heb je geen "last" van gelukzoekers die van heinde en ver komen naast de gelukzoekers en vaste bezoekers uit de regio.

1 Pas op landelijk niveau? 1 Pas op Europees niveau? Maken we jouw Commissaris Vispas.
Gebruikersavatar
Dennis Hessels
Berichten: 162
Lid geworden op: 14-04-2004 20:07
Locatie: Zwolle
Contacteer:

04-01-2011 21:18

Ja, zie het ook niet zo heel erg zitten... voor roofvissers lijkt me het een ander verhaal omdat die toch geregeld op andere wateren zitten/varen.

Maar net wat je zegt, je krijgt wel een soort van 'overlast' met karpervissers. Een dagvergunning voor een bepaald water buiten je vispas lijkt dan beter.
de Hengelsport Zwole --> http://www.hsvzwolle.com
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

04-01-2011 21:33

1 landelijke vispas, graag!

Niet iedereen heeft binnen een uurtje fietsen zoveel viswater tot de dood er op volgt Dave..
Makkelijk voor de 'geluksvogel' om een 'gelukszoeker' iets te misgunnen?
Neen, andersom denken soms wel. :wink:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
dave troost
Berichten: 482
Lid geworden op: 26-07-2005 17:53
Contacteer:

04-01-2011 21:43

Oké, voor degenen die komen fietsen een landelijke pas :lol:

Pik je me op waar de Biev...weg en Be......g bij elkaar komen? Schijn je leuk te kunnen duiken. Ik begin nu met fietsen.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

04-01-2011 21:53

Ja hoor Dave,
doe ik.

Mocht je willen duiken, moet je eerst lid van de plaatselijke duikclub worden, vreemden worden daar volgens art 461 heengezonden. :o Duikclubjes zijn net visclubjes..mijn, mijn, mijn, en nix dijn.

Met drie uurtjes fietsen ben je wel hier, toch? :wink:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

05-01-2011 11:53

Dennis gaat nooit helemaal lukken er zijn genoeg verenigingswateren die je nooit in een lijst krijgt.

Bovendien zou het in het begin het einde betekenen van de hengelsport omdat die zichzelf op moet heffen.
Je moet er betaalde krachten inzetten die moeten betaald worden en wat moet een vispas dan kosten?

Op de langere termijn zal de hengelsport zich wel weer herstellen maar is er dan niet al te veel schade veroorzaakt?

Een goede start zou zijn om de hengelsport anders te organiseren niet van onder af naar boven - lid die de dienst uitmaakt in de wet naar federatie en SVN als organisatie, maar van boven naar beneden, SVN, federatie, vereniging zoals bij voetbal bv.
Vissen is een hobby, geen religie!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

05-01-2011 17:35

Een mooie nieuwjaarswens Douwe, maar ik vrees dat de meerderheid van de ca. 950 HSV-en daar niet mee akkoord zal gaan...
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

05-01-2011 20:21

Ik vrees het met je mee, toch zou het veel randverschijnselen oplossen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

05-01-2011 21:12

Aan welk bedrag denken jullie voor z'n pas ? Als het voor alle nl water zou zijn zou ik met 100, - geen probleem hebben. Dit is natuurlijk een schijntje met de landen om ons heen, maar nu kan je voor dit bedrag toch ook wel wat nl vergunningen aanschaffen.
Let op slagboom !
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

05-01-2011 21:35

Douwe Bijlsma schreef:Dennis gaat nooit helemaal lukken er zijn genoeg verenigingswateren die je nooit in een lijst krijgt.

Bovendien zou het in het begin het einde betekenen van de hengelsport omdat die zichzelf op moet heffen.
Je moet er betaalde krachten inzetten die moeten betaald worden en wat moet een vispas dan kosten?

Op de langere termijn zal de hengelsport zich wel weer herstellen maar is er dan niet al te veel schade veroorzaakt?

Een goede start zou zijn om de hengelsport anders te organiseren niet van onder af naar boven - lid die de dienst uitmaakt in de wet naar federatie en SVN als organisatie, maar van boven naar beneden, SVN, federatie, vereniging zoals bij voetbal bv.


Het voetbalgebeuren is wel het slechtste voorbeeld Douwe, amateurs en liefhebbers moeten met hun bijdrage de profs in de wei en aan de gang houden.

Dit zie ik als visser dus helemaal niet zitten daar ik vanaf m'n tiende levensjaar al aan iets moet bijdragen waar men tot op de dag van vandaag nog immer geen hol mee opgeschoten is behalve de pens volvreten en de drank rijkelijk laten vloeien zoals het een goed bestuurder betaamt..
In dit laatste geval is een vergelijk met het prof voetbal wel op zijn plaats, kijk maar 's rond hoe men willens en wetens tot armlastige clubs degradeert.

De eerste twee visjaren was er nog niks loos, viste veel en vond het een prachtige hobby.
Tot ik op m'n tiende verplicht werd een vergunning te kopen bij een plaatselijke hengelsportvereniging waarvan ik vind dat de laatst genoemde zijn noemer nimmer eer heeft aangedaan.
Veelal betreft het een voorzitter die dat werd omdat hij nu eenmaal de grootste en langste plasserd had van het stel kontenkruipers, hielenlikkers en randverschijnselen die anders ook geen notie hadden waar achter aan te lopen..
Dit duurt nu alweer 40 jaar en zal door de grotere plasserd dragers beslist ook in stand gehouden worden, jammer jammer dat een lul minder verstand heeft dan het hoofd.
Groet'n Henk..

still growing Old.
HaPe van Ee
Berichten: 295
Lid geworden op: 07-12-2010 18:14

05-01-2011 21:47

Hmmm...volgens mij heb ik wel het profiel van een voorzitter :lol:
Mijn, mijn, mijn en niks dijn kan ik ook goed.

met materialistische groet

HPE
Met de wind van gisteren kan men vandaag niet zeilen...

http://www.youtube.com/watch?v=xxGUeonyNnE
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

05-01-2011 23:23

Henk de sportvisser houdt ook "professionals" niet in de wei maar langs het water bedenk maar eens hoeveel het (inter)nationale wedstrijdcircus kost.

Het gaat ook niet om het voetbal maar om het voorbeeld.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

06-01-2011 00:17

Nou heeft HSV "Het springende karpertje" een prachtig putje, mooie natuur eromheen en slechts enkele tientallen leden vissen er regelmatig. Meest vaste stok vissers, een paar roofvisfanaten en een enkele karpervisser. Er zitten niet veel karpers, maar wel enkele onvervalste beulen, ouderwetse Heidemij spiegels. Het putje staat niet in de lijst bij de Vispas, dus alleen voor leden bevisbaar. Op een dag besluit het bestuur dat ze het maar eens in de landelijke lijst zetten. Een karpervisser uit de grote stad ontdekt dit, kijkt eens op Google maps en gaat er eens vissen, uiteraard na enkele weken "Luccen". En warempel, hij vangt een paar van die beulen. Uiteraard maakt hij het niet wereldkundig, maar een paar vriendjes mogen het wel weten. Die vangen daar vervolgens ook hun deel en 1 van hen plaatst een paar foto's op carpboard en zegt er meteen maar bij waar, wat en hoe. Nu wordt het pas echt druk op het putje. De begroeiing wordt platgetrapt of gekapt, er komen kale plekken met gaten in de grond (definitie van stek), de vissen krijgen merkwaardig gevormde bekken en er missen er al enkele (kofferbak karpers).

Als het mijn bestuur van mijn HSV zou zijn, dan zou ik ze aardig verwensen.

Kortom, kleine, gevoelige wateren horen niet thuis in een landelijke lijst, vind ik. Daarentegen zou je wel in alle rivieren, kanalen en meren moeten mogen vissen met alleen de Vispas, daar ben ik dan weer wel voor.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
K. van den Herik

06-01-2011 07:27

kleine gevoelige wateren mogen alleen vriendjes van vriendjes lid worden zeker?

Want nu hetzelfde verhaal, maar ik betaal eur 25 voor een vergunning: kut he. Dan maar niet met 2 hengels vissen? Dan maar niet zonder dobber vissen? Als je dan met een bonk lood van een ons daarboven een schuifdobber nog de oude leden het snot voor ogen vist ben je een lul en wordt je geroyeerd. Bekend verhaal he Kees?
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

06-01-2011 08:19

Kortom, kleine, gevoelige wateren horen niet thuis in een landelijke lijst, vind ik. Daarentegen zou je wel in alle rivieren, kanalen en meren moeten mogen vissen met alleen de Vispas, daar ben ik dan weer wel voor.


Mee eens, zeker gezien de gekte die er onder veel karpervissers heerst.

Groet,
Peter
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

06-01-2011 09:01

Mannen, laat ik het daarmee nu niet eens zijn, want al vele jaren lang wordt door de Hengelsportfederatie Groningen-Drenthe met ca. 180 aangesloten HSV-en het tegendeel bewezen. Alle 180 hebben al vele jaren geleden al hun water ingebracht in deze federatie. Heeft destijds niet tot ledenverlies geleid maar zelfs tot ledenwinst. En taferelen zoals door Kees geschetst zijn daar ook niet voorgekomen.
Ik heb wat dit betreft meer één stelling, namelijk het niet inbrengen van HSV-en van hun water(en) in de landelijke lijst berust op koudwatervrees en verlies van ego van nogal wat bestuurders.
Dennis, het is ook geen kwestie van geld trouwens, in principe heeft geld niks te maken met het wel of niet inbrengen van alle HSV wateren in Nederland in de landelijke lijst. Er zijn maar rond de 40.000 vissers die meer dan 1 Vispas hebben, en met 1 of hooguit 2 Euro per Vispas erbij is dat financiële gat gedicht. Maar het heeft gewoon met wel of niet willen te maken. De landelijke stand van zaken is dat Sportvisserij Nederland, alle 7 Hengelsportfederaties, VNV, SNB en KSN vóór zijn, maar de meerderheid van alle HSV besturen hier nog steeds niets in ziet.
En de meerderheid van alle vissers wil wel graag naar 1 landelijke Vispas, wat zou dat een gedoe minder geven niet? Alleen de meeste van hun HSV bestuurders willen dit dus niet en de vissers laten het dan weer afweten om dit op de ALV van hun HSV aan de orde te stellen een een inbreng van water(en) te realiseren.
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

06-01-2011 09:25

Aart, jij wil groningen/Drenthe toch niet gaan vergelijken met de randstad zeker? Ik heb nu al taferelen gehoord en gezien, die nog opgelost konden worden door het aanspreken danwel royeren van leden. Met een Vispas wordt dat een stuk lastiger, lijkt me. Sowieso kent men degene die zich misdraagt al niet.

En Klaas, als ik de goede casus voor me heb was daar iets anders aan de hand en puur een geval van eigen schuld, dikke bult.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

06-01-2011 09:39

Kees, iedere vergelijking gaat altijd wel een beetje mank. Maar toont wel aan dat waar een wil is ook een weg is. Én daarnaast is alles een kwestie van voortdurende frequente controles op de juiste tijden en plaatsen én handhaving, en dat geldt ook voor de Randstad.
We leven niet meer in de tijd van 'het Wilde Westen' al doen sommigen voorkomen of dat nog wel zo is...
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

06-01-2011 09:47

Mee eens dat goede en frequente handhaving de voorwaarde is voor zoiets, maar hier in de provincie is dat nog maar mondjesmaat het geval. Vergeet ook niet dat de aantallen karpervissers hier enorm zijn, en een flink aantal "ongewenst gedrag" vertonen.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

06-01-2011 09:52

Ik zal de laatste zijn om dat te bestrijden Kees, maar meer en frequentere controles op de juiste tijden én handhaving is feitelijk allemaal een kwestie van organisatie en wat centjes, in principe dus geen probleem. En royeren van 'raddraaiers' wordt bij één landelijke Vispas ook gemakkelijker uitvoerbaar.
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

06-01-2011 10:11

Ik hoop dat het laatste ook in de praktijk zo werkt Aart, want dit heeft civielrechterlijk natuurlijk wat haken en ogen. Wie is bevoegd en voor welke overtredingen, of na hoeveel waarschuwingen? En in wat voor landelijk systeem houd je dat bij en wie mag dat raadplegen. De politie kan in ieder geval al geen private documenten afnemen.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
K. van den Herik

06-01-2011 11:13

volgens mij mag ik er nu niet "op karper" vissen kees.

Ben er nog nooit geweest. Zou het verhaal anders zijn gelopen als het ingebracht was? Dacht het niet...

Ze willen wel graag een betuwe vergunning dat dan weer wel
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

06-01-2011 13:20

Kees al een schitterend voorbeeld van een goede reden om het systeem om te bouwen.
Dan heb je ook een mogelijkheid om overtredingen bij te houden een scheidsrechter is ook geen BOA per slot van rekening.
Vissen is een hobby, geen religie!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

06-01-2011 13:36

Klopt helemaal Kees. Ook jouw laatste zin. Maar binnen Sportvisserij Oost-Nederland wordt nu al een BOA registratiesysteem gehanteerd, zoiets kan dus wel degelijk ook landelijk. Haken en ogen zijn er om een oplossing voor te vinden, zal in ieder geval een stuk makkelijker zijn dan alle HSV bestuurders op één lijn te krijgen om hun water(en) in de landelijke lijst in te brengen...