"safe aan de waterkant?"

Gebruikersavatar
richard van der vliet
Berichten: 748
Lid geworden op: 11-10-2002 02:00
Locatie: Delfzijl

07-02-2003 22:26

hallo,

dit jaar ga ik waarschijnlijk voor het eerst een keertje nachtvissen, maar ik hoor vaak verhalen van mensen bij ons uit de buurt, dat er dingen worden gestolen onder het nachtvissen(ik weet ook wel dat ik niet AL die verhalen moet geloven, maar toch) en ik zou het natuurlijk doodzonde vinden als al mijn hardverdiende spulletjes gewoon worden gejat.
nou dacht ik dus dat ik waarschijnlijk niet
de enige was met dit probleem, en daarom was mijn vraag: wat doen jullie om diefstal van je spulletjes of een poging daartoe te voorkomen??(handige dingetjes enz. want van spierkracht moet ik het niet hebben :smile: )
en hoe zorgen jullie dat ze je opblaasbare boot niet jatten??
hopelijk kunnen jullie mij verder helpen.

mvgr Richard
Glenn Van Cauter
Berichten: 96
Lid geworden op: 14-12-2002 01:00
Locatie: Aalst
Contacteer:

07-02-2003 22:58

Met enkele infraroodalarmen. Deze kun je soms vrij goedkoop kopen bij lidl ik heb er 5 gekocht aan 10 euro het stuk bij lidl maar je vindt deze maar 2 of 3 keer per jaar. Je kan ook een alarm maken met een oude optonic, daar een draad inleggen en deze aanspannen met een lood.
Of je waakhond meenemen :razz:

Groeten Glenn
Filip Oost
Berichten: 115
Lid geworden op: 10-11-2002 01:00

07-02-2003 23:00

Richard,

Ik denk dat als iemand er ECHT op uit is om je spullentjes te stelen, dat je daar weinig aan kan doen!
Om contact met zulke mensen te voorkomen zou ik op een slecht bereikbare stek gaan zitten.
Wapens en dergelijke zo ik maar thuis laten. Krijg je alleen maar problemen van!

Veel plezier met je 1ste nachtje weg!

Mvg Fokke
Gebruikersavatar
Bob van Biemen
Berichten: 503
Lid geworden op: 04-05-2002 02:00
Locatie: Loosdrecht
Contacteer:

08-02-2003 00:39

Richard, maak je niet druk, de kans dat een visser bestolen word aan de waterkant is kleiner dan dat je een leuke prijs wint in de loterij.

Mits je niet langs de openbare weg gaat zitten, bij routes waar uitgaanspubliek langskomt (lees zinloos geweld).
Als ik van al mijn vis maten en kennissen de jaren optel dat ze al nachtvissen kom je al gauw over de 100 jaar. En er is pas 1 maal iets gebeurd. (uitgaande bezopen jongeren op het fietspad naast het water)
De kans is dus heeeeel klein.

En neem van mij aan, zodra je voorzorgsmaatregelen gaat nemen in de vorm van alarmen, piepers met lijn spannen etc. Dan word je alleen maar gespannen en onrustig van en dan is de lol er snel af.
ik heb 2 maal iets dergelijks gedaan met een pieper en lijn spannen, nooit meer, dat waren de enige 2 nachten dat ik geen oog dicht deed in de bivvy.

Ik zou zeggen geniet er van.

Met kalme groet, Bob


_________________
Als ze me missen dan ben ik vissen.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bob van Biemen op 2003-02-08 00:43 ]</font>
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

08-02-2003 00:50

Nog wat gevangen Bob??????

Meestal doe ik ook geen oog dicht, maar dan wel om hele andere redenen!!!!
Met gespannen onrustige groet,

John
Gebruikersavatar
Henk Janssen
Berichten: 1249
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00

08-02-2003 01:15

hoi,
ik ben begonnen in de vorige eeuw met mijn hengels voor een gedeelte in de overwrap met de luifel open om de optonic zo heette de dingen nog in de oude tijd op z`n hardst.
het bleek dat het niet hielp.
nu ben ik zo ver dat ik vis van uit een boot veel veiliger, en op plekken waar hanggroepjongeren mooi woord voor de punten telling niet komen.
maar alle gekheid op een stokje probeer een plek te zoeken waar men geen of weinig mensen ontmoet of plekken die niet in het oog springen.
juist als men loopt te showen kom je een keer van de kouwe kermis thuis dus neem eerst wat oude spullen op een nieuwe plek mee.
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

08-02-2003 09:49

Richard

Iedereen is voor de eerste keer wezen nachtvissen
En we zijn er allemaal heelhuids vabaf gekomen.
De tips die al genoemd zijn zijn handig, maar vooral; Blijf rustig, maak je niet druk.
Het is dat ik nog niet alleen mag nachtvissen an mn ouders:S maar anders zat ik er vaker.
Probeer met een maatje te gaan, is gezelliger, en mocht er iets gebeuren 2 mensen zijn veiliger bij elkaar dan 1 in zn uppie.

Ik viste voor de eerste keer in een parkwatertje.
Ik scheet echt zeven kleuren bagger, ik schrok bij elke beweging. Dus daarom een tip ga in een parkwater vissen waar lantaarnpalen zijn. Dan heb je goed zicht. En dan later kan je zoals ik op ander water gaan nachtvissen

Veel plezier die eerste nacht en we horen t wel of t was was

groeten Frnak
walter verheij
Berichten: 77
Lid geworden op: 14-09-2002 02:00
Locatie: hendrik ido ambacht

08-02-2003 10:20

hoi richard,

laat inderdaad wapens thuis. (al doe ik het niet altijd, een knuppel is altijd makkelijk) maar als je een crimineel de hersens inslaat ben jij als rustige visser fout. ze zouden je dan moeten belonen maar goed.

1. laat dus wapens thuis
2. ga met z'n tweeen vissen zoals frank zegt

3. alarm zetten? tja ik doe het niet. als dat nu echt moet dan ga ik niet meer vissen 'snachts dan ga ik wel weer op voorntjes vissen net als vroeger. hihiih

4. ga inderdaad problemen uit de weg en ga ergens zitten waar niet iedereen je kan zien.
of zet desnoods je bivvy tussen de bosjes ipv op het gras.

5. ga ook niet in de buurt zitten waar (veel) uitgaans publiek langskomt. (bob)
wat is de veiligste rig voor gevlochten lijnen?
Rob van Os
Berichten: 410
Lid geworden op: 13-02-2002 01:00
Locatie: Breda

08-02-2003 12:37

Ik heb nog nooit problemen gehad bij het nachtvissen. Komt misschien doordat ik niet zo vaak ga :wink:
Ik giong de eerste keer met mijn ouders en ben toen de helenacht wakker gebleven
Daarna ging ik met mijn vismaat en ik ban dit jaar de eerste keren alleen op stap geweest.
Meestal word ik eerst nog ff wakker gehouden door ratten en dat soort spul maar daarna alleen nog door piiiiieeeeeep.

Ik ben nooit bang ofzo Ik verwacht dat ik met mijn spierkracht er één of twee wel wegkrijg. Helaas zijn het ook weleens groepen van 5 of meer personen en dan begin je ook met z'n tweeën vrij weinig. Als ik dergelijke problemen verwacht dan zou ik wel zo'n draadje spannen.
Ik wou nog ff vragen hoe je die IR dingen gebruikt zodat er niet op ratten e.d. gereageedt wordt want anders slaap ik helemaal niet meer.

mvg Rob
Lode Hermans
Berichten: 415
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

08-02-2003 12:56

De IR voldoende hoog boven de grond zetten zodat de ratten er onderdoor kunnen lopen, maar een mens is groter, dus bij hem zal het alarm wel afgaan.
Rob van Os
Berichten: 410
Lid geworden op: 13-02-2002 01:00
Locatie: Breda

08-02-2003 13:23

thanks
Gebruikersavatar
richard van der vliet
Berichten: 748
Lid geworden op: 11-10-2002 02:00
Locatie: Delfzijl

08-02-2003 15:07

hallo,

allemaal bedankt voor jullie reacties.

glenn,
ik was net ff naar de action (net zoiets winkel als de lidl) geweest en zoals je al dacht, hadden ze die infrarood alarmpies niet, maar ik heb wel een kameralarm gevonden (en ook gekocht) en dat werkt met een pennetje waar je een touwtje aan kunt bevestigen, dus dat zal ik een keer proberen met een lijntje.
oja een waakhond heb ik jammer genoeg niet :sad:

fokke,
wapens en dergelijke laat ik ook wel thuis, maar ik neem wel een schepnetsteel en een oplaadbare bouwlamp mee, volgens mij houd je die mensen daar wel mee op een afstand.
mijn stek ligt gelukkig wel een beetje afgelegen.

frank,
als ik mag nachtvissen, mag ik jammer genoeg ook niet alleen vissen, en dan moet ik met mijn broer vissen :mad: en die kan ook voor geen reet vissen (vind ik) want dat is zo'n figuur dat met een radio aan de waterkant gaat zitten en niet stil kan zitten en dat gezeur allemaal en daar kan ik me dus dood aan ergeren.
en ik heb geen stek bij een lantaarnpaal of iets dergelijks, maar daarom ben ik van plan om een zeer krachtige zaklamp mee te nemen.

mvgr Richard
Niels Kleijn
Berichten: 422
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: amsterdam, alphen a/d rijn

08-02-2003 19:30

hey richard

bij mij zijn echter wel een aantal spullen gejat tijdens het vissen, maar dit gebeurde dan waarschijnlijk in de later ochtenduren. Had dan om 8 uur nog een vis gevangen en hing dan de weegzak op om te laten drogen en daarna nog even een paar uurtjes slapen. toen is die dus gejat op twee keer na.'s nachts gebeuren dit soort dingen echter veel minder erg. 's nachts nooit ergens last van gehad. Maar tip ga niet op plekken zitten waar uitgaande jongeren of zwervers rondhangen. Dan komt er niemand ook maar bij je in de buurt. Maar aan de andere kant vind ik 13 ook wel erg jong om 's nachts te vissen. als 13-jarige ben je immers wel een makkelijk slachtoffer, voor wat dan ook. Ik mocht pas op mijn 16e nachtvissen en dan alleen met mijn meerderjarige vismaat. Ik ben op mijn 14e wel es in het water gegooit overdag en daar kon ik immers ook nix tegen doen en dit was nog wel overdag.

Om eerlijk te zeggen vind ik jouw ouders gek als ze jou alleen laten nachtvissen, zou in ieder geval een meerderjarige bij moeten zijn. Je hebt veel waarde bij je en er lopen veel gekken rond tegenwoordig. Dan maakt het niet uit waar je gaat zitten, wil je niet bang maken. Maar als mensen weten dat een of twee jongens van dertien met spullen van honderden, misschien wel duizend euro alleen in de nacht zitten, dan zijn er altijd mensen die door wat voor voelen om gebruik van te maken.....

Ga je echter samen met ouder persoon zitten buiten bewoond gebied. Dan raad ik je aan voor de zekerheid een lijntje tussen twee piepers te spannen, weet je in ieder geval als er iemand aan komt ook al is het een medevisser. Lopen er echter honden dan moet je dit absoluut niet doen.

Met vriendelijke groet
Niels

Met vriendelijke groet
Niels
Niels Kleijn
Berichten: 422
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: amsterdam, alphen a/d rijn

08-02-2003 19:33

dat waren wel heeel vriendelijke groeten
walter verheij
Berichten: 77
Lid geworden op: 14-09-2002 02:00
Locatie: hendrik ido ambacht

09-02-2003 10:50

niels daar heb je hartstikke gelijk in.

ik zei dat ik ook een nacht ging vissen tegen mijn ouders, mijn pa keek raar op, en mijn ma kreeg bijna een beroerte "je kan overdag toch ook vissen" of "'s avonds 11 uur naar huis of 's ochtends om 5 uur naar de waterkant. dat kreeg ik allemaal naar mijn hoofd.

nu ben ik 19 en ze houd nog elke x haar hart vast als ik een weekend ga. (trouwens mijn vriendin ook).

vriendelijk groetjes
Gebruikersavatar
Bob van Biemen
Berichten: 503
Lid geworden op: 04-05-2002 02:00
Locatie: Loosdrecht
Contacteer:

09-02-2003 13:39

Walter, nu ben ik 28 jaar oud en nu nog (zelfs nu ik uit huis ben) vind mijn moeder het nog steeds niet echt tof. :roll: zucht.....

Ik weet trouwens niet wie het verzonnen heeft dat parkvijvers e.d veiliger zijn dan open water in de vrije natuur.
In de afgelegen buitengebieden loopt een stuk minder schorem rond dan in stedelijke gebieden.

KIES VOOR DE VRIJE NATUUR!

Met natuurlijke groet, Bob
Gebruikersavatar
richard van der vliet
Berichten: 748
Lid geworden op: 11-10-2002 02:00
Locatie: Delfzijl

09-02-2003 14:04

hallo

niels,
ik ben eigelijk al een tijdje 14 maar ik was vergeten om dat ff in mijn profiel te veranderen, en ik ga dan met mijn broer mee en die is 15.
je hebt ook wel een beetje gelijk dat het niet bepaald slim is van mijn ouders om mij op mijn 14 jarige leeftijd aan de waterkant te laten zitten tijdens de nachtelijke uren, maar ik ben het gewoon zat om steeds mijn spulletjes om 6 uur in de morgen op te zetten en dan om 5 uur weer op te gaan ruimen, om vervolgens de volgende dag weer een heel eind naar mijn stek te fietsen en dan weer me hele materiaal op te zetten, maar dat zal je wel begrijpen.
handige tip trouwens dat ik geen lijntjes moet spannen als er honden rondlopen.

mvgr Richard
nick wallenburg
Berichten: 24
Lid geworden op: 10-10-2002 02:00
Locatie: utrecht
Contacteer:

09-02-2003 15:29

hey richard

houd zo veel mogelijk spullen binnen
zoals je stoel en voer tegen de ratten en zwerfhonden verlede keer ging ik s"nachts pissen toen stond erop eens een fucking grote herdershond voor me neus en toen sprong die naar mij toe ik snel men tent in gedoken en de rits dicht gedaan en toen ben ik pas een half uur later naar buiten gegaan en dat is me een paar keer gebeurt tot dattie me aanviel maar ik dook optijd weg
toen heb ik een pakkie haakies in een bak met voer gepleurd en uhm helemaal op laten vreten ik heb die hond nooit meer gezien is wel zielig maarja... veiligheid voor alles
maar kijk uit voor dronkenlui die weten nooit wat ze doen zo is ook een keer men vistoel in de fik gezet
mzls nick
Gijs Obenhuijsen
Berichten: 99
Lid geworden op: 22-02-2002 01:00
Locatie: Groningen

09-02-2003 16:05

Nick,

ik hoop echt voor je dat als grapje bedoeld is....!
nick wallenburg
Berichten: 24
Lid geworden op: 10-10-2002 02:00
Locatie: utrecht
Contacteer:

09-02-2003 16:53

hallo tuurlijk is het van die hond met die haakies een grappie maar men visstoel is wel een keer in hens gezet dooor een paar disco gangers maar die hond is als nog dood gemaakt door iemand omdat hij zen voor tent kapot had gevreten dus heeftie kerel een klem gezet
mzls nick
Gebruikersavatar
Bob van Biemen
Berichten: 503
Lid geworden op: 04-05-2002 02:00
Locatie: Loosdrecht
Contacteer:

09-02-2003 18:10

En toen kwam er een stam indianen die hun wigwam kamp naast de bivvy op gingen zetten en werd je gescalperd en ben je net zo kaal als ondergetekende.

Stoere praat hoor.
sorry maar ik geloof er geen flikker van.

Met groetloze groet, Bob

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bob van Biemen op 2003-02-09 18:12 ]</font>
Niels Kleijn
Berichten: 422
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: amsterdam, alphen a/d rijn

09-02-2003 18:56

sorry dat ik het zeg, maar ik denk dat de jonkies onderschatten hoe gevaarlijk het kan zijn om 's nachts te vissen. Tuurlijk er gebeurt niet zo snel wat. Maar ook al zit je in een gebied waar bijna nooit mensen komen, dan nog kunnen ze het wel weten en je bent zo een verdomd makkelijk slachtoffer als onvolwassen visser die aan het slapen is.
Maar ja je moet het helemaal zelf weten hoor, wie ben ik nu om te zeggen dat jij gek bent om te gaan nachtvissen. Ik zit regelmatig op plekken te nachtvissen waar drie kwart van de mensen niet eens durft te komen in de nacht.....

Niels
nick wallenburg
Berichten: 24
Lid geworden op: 10-10-2002 02:00
Locatie: utrecht
Contacteer:

09-02-2003 19:20

ik denk dat niels wel gelijk heeft want er hoeft maar een gek langs te lopen en daar gaan je dure spullentjes of je zelf nog erger
maarja de kans is klein dat er wat gebeurt maar het kan iedereen over komen dat er s'nachts eens iemand voor tent
met op passende groet nick
Richard Lodewijks
Berichten: 467
Lid geworden op: 28-10-2002 01:00
Locatie: Zoeterwoude

09-02-2003 22:09

Ik ben inderdaad ook van mening dat Richard te jong is, aan de anere kant kan ik zijn frustratie van het elke keer inpakken ook wel begrijpen.
Echter ik snap niet helemaal waarom de tendens van de discussie is dat je vooral maar zo afgelegen mogelijk moet zitten.
Immers als je dan een keer problemen heb, is er ook echt strond aan de knikker.

Misschien een tip voor je Richard, zoek eens uit of het niet mogelijk is om bij jou in de omgeving op terrein van iemand te vissen.
Bijvoorbeeld een boer of iemand met een enorme tuin aan het water. De brutale hebben de halve wereld. wellicht dat je er wat tegenover kan zetten (bijvoorbeeld helpen in de tuin) maar wat maakt het uit.
Persoonlijk heb ik al 5 stekken waar ik in m,n uppie kan vissen in de regio Leiden.
1 plek op een begraafplaats (ken de eigenaar)
1 plek op een wetering (schoonouders van een vriend van mij)m,n eigen put in friesland (waar de vissen nog moeten groeien) en vanuit de tuin in nieuwkoop of het brasermermeer. Overigens heb ik van deze laatste twee opties nog geen gebruik gemaakt, (niet iets voor jou John) hoewel ik dit jaar wel in Nieuwkoop ga vissen.
Hoe dan ook, zoek naar zulke plekken, er is altjd wel weer iemand die iemand kent enz.

Groeten Richard


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Richard Lodewijks op 2003-02-09 22:10 ]</font>
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

09-02-2003 22:43

(JA, RICH!!!!!!!!!)