vliegvissen

Evert Jan van Schaik
Berichten: 159
Lid geworden op: 25-01-2007 22:38

10-02-2008 11:41

Tibor Peters schreef:Ik meende dat ik lang geleden ergens in de beet een keer een artikel las van iemand die het veel deed. Ik zal morgen es ff voor je kijken of ik het kan inscannen voor je (en of ik blad uberhaupt nog heb :lol: )


In de Beet stonden elke maand artikelen over vliegvissen.
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

10-02-2008 11:46

...dan zal ik eens wat ouwe Beet's gaan scoren :D
Gebruikersavatar
Jeroen Neef
Berichten: 1590
Lid geworden op: 27-07-2004 23:46
Locatie: Gilze
Contacteer:

11-02-2008 16:38

Hee Hans B het is maar goed dat kunstaas niet meer mag want er lopen zelfs nu nog echte onnozelaars bij die wel met kunstaas en te grote haken vissen en daar gaan een hoop vissen aan ten onder. Wil je naar oostvoorne dan met de vlieg, laat de peppen maar wegblijven. Er word maar 1000 kg per jaar ingezet he, lijkt veel maar er word gestroopt ook en 1000 kg op zo'n meer is niks.
These balls are...To The Bone. http://www.ttbbaits.com
www. thegeckobrothers.sucks.nl
http://www.karperstudiegroep.nl
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

11-02-2008 17:28

Hee..rustig aan he Neef :wink:
Bang dat er met kunstaas beter gevangen wordt dan met de vlieg :lol:
Niet zo denigrerend doen met de "peppen"...dacht dat die vliegvissers zelf ervan af wilde van dat elitaire imago :)
Maar euh, sinds het verboden is om daar met kunstaas te vissen, ben ik er niet meer terug gekeerd.
De zeebaars is een prima alternatief gebleken :wink: ...wat heet
Zijn er al Polen gesignaleerd soms? (Stropen)
mvg
Hb
Gebruikersavatar
Jeroen Neef
Berichten: 1590
Lid geworden op: 27-07-2004 23:46
Locatie: Gilze
Contacteer:

11-02-2008 20:02

Ik vind het goed het verboden is maaruh Zeebaars, vang jij die wel eens. Dat lijkt me een geweldige vis om te vangen. Moet ik ook nog eens proberen.
These balls are...To The Bone. http://www.ttbbaits.com
www. thegeckobrothers.sucks.nl
http://www.karperstudiegroep.nl
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

11-02-2008 20:45

Yep, twee jaar terug heb ik daar enkele succesvolle zeebaarssessie's gekend.
Vorig jaar niet 1 keer geweest. :-?
De maasvlakte is daar een prima plek voor. De blokkendam is "the place to be"
Ze gaan daar zelfs met belly boten de zee op :o
De pier van hoek van holland is ook een topstek.
Ook goed te doen om vanaf daar te vliegvissen op de meer rustige doordeweekse dagen...flint als bijvangsten is dan ook leuk.
Kunstaas...de abu toby lepels zijn top (deed het ook goed op oostvoornse meer)
IIG...het is er vlakbij :D
Evert Jan van Schaik
Berichten: 159
Lid geworden op: 25-01-2007 22:38

11-02-2008 21:09

Hans Brinkel schreef:Yep, twee jaar terug heb ik daar enkele succesvolle zeebaarssessie's gekend.
Vorig jaar niet 1 keer geweest. :-?
De maasvlakte is daar een prima plek voor. De blokkendam is "the place to be"
Ze gaan daar zelfs met belly boten de zee op :o
De pier van hoek van holland is ook een topstek.
Ook goed te doen om vanaf daar te vliegvissen op de meer rustige doordeweekse dagen...flint als bijvangsten is dan ook leuk.
Kunstaas...de abu toby lepels zijn top (deed het ook goed op oostvoornse meer)
IIG...het is er vlakbij :D


Met de belly boot is het heel erg mooi vissen bij de blokkendam.
Wel aan de binnenkant blijven hoor!
De buitenkant is gewoon te gevaarlijk.
Tegen de stroom die daar staat kun je bijna niet peddelen.
Makreel kan wel een leuke bijvangst zijn aan de buitenkant.
Vis gewoon met de glaslijn en een klein streametje en heeeeeel snel strippen hoor dan knallen ze er gewoon keihard op.
Wel zorgen dat je een goeie conditie hebt want het stroomd erg hard.

mvt Evert
Evert Jan van Schaik
Berichten: 159
Lid geworden op: 25-01-2007 22:38

11-02-2008 21:13

Jeroen Neef schreef:Ik vind het goed het verboden is maaruh Zeebaars, vang jij die wel eens. Dat lijkt me een geweldige vis om te vangen. Moet ik ook nog eens proberen.


Zorg dat je je materiaal aanpast aan de kracht van de zeebaars.
Ze zijn bere sterk.
Had er eentje(54cm) aan de vliegenhengel(aftma8 ) en ik had helemaal niks te vertellen.
Wees maar voorbereid op snoeiharde aanbeten.

succes.

mvg Evert
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

11-02-2008 21:35

Heb ze bij windstil weer die gasten ook wel eens buiten de blokkendam zien gaan...maar ze gaan altijd met een groepje!
So be warned!
Een paar jaar terug enkele artikelen gelezen van gasten die er met speciale kayaks erop uit gingen!
Dat leek me topsport, had er toen het geld niet voor over, en geheel zonder risico's is het ook niet
Nou kennen mijn gehoorapparaten ook erg slecht tegen water, dus heb ik er maar vanaf gezien.
Maar was best wel jaloers moet ik zeggen op die gasten in hun kayaks.
Gebruikersavatar
Jeroen Neef
Berichten: 1590
Lid geworden op: 27-07-2004 23:46
Locatie: Gilze
Contacteer:

12-02-2008 08:50

Evert Jan hoe diep viste jij die streamertjes dan, ik wilde al een keer met de vlieghengel gaan zeebaarzen. De hengel{s} heb ik er wel voor alleen de kennis nog niet echt. Van die aanbeten wist ik al, daarom wil ik ook zo graag.
Wat voor materiaal gebruikte jij als bind materiaal, gewoon hertehaar in wit/rood is wel goed denk ik. En welke maanden zijn goed, ik geloof wel de warmere he?
These balls are...To The Bone. http://www.ttbbaits.com
www. thegeckobrothers.sucks.nl
http://www.karperstudiegroep.nl
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

12-02-2008 10:10

Hier alvast een plaatje van mn neue reel (en stukje hengel 8) )

Afbeelding

Heb zin om te beginnen zeg! Gisteren nog ff een lichte snoekstreamer gekocht,
ben benieuwd...

Grs seb!
Evert Jan van Schaik
Berichten: 159
Lid geworden op: 25-01-2007 22:38

12-02-2008 11:40

Jeroen Neef schreef:Evert Jan hoe diep viste jij die streamertjes dan, ik wilde al een keer met de vlieghengel gaan zeebaarzen. De hengel{s} heb ik er wel voor alleen de kennis nog niet echt. Van die aanbeten wist ik al, daarom wil ik ook zo graag.
Wat voor materiaal gebruikte jij als bind materiaal, gewoon hertehaar in wit/rood is wel goed denk ik. En welke maanden zijn goed, ik geloof wel de warmere he?


Ik probeer vanavond wel ff een foto van een streamertje te plaatsen met een beschrijving van het gebruikte materiaal.
De warme maanden....dat heb je goed.
Met de glaslijn wachte ik meestal een 5a10 tellen ligt ook aan het plekje waar je vist.
Dan bedoel ik vooraan(ondiep) of achteraan in de bocht(diep )

Tik op Google maar eens"zeebaars streamer"in dan kom je ook al een heel eind.
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

12-02-2008 14:59

Heren,

Kunstaasvissen op het Oostvoornse Meer is helemaal niet verboden! Je kunt gewoon een speciale kunstaasvergunning (voor 1 euro) halen bij Avicentra (Oostvoorne) en Wout van Leeuwen (Vlaardingen) of bij de Federatie Zuidwest Nederland bestellen. Hiermee mag je (i.c.m. de VISpas en Landelijke Lijst) met kunstaas groter dan 2,5 cm vissen, echter alleen voorzien van één enkeltandige haak. Dit doe ik nl zelf en is een erg leuke bezigheid. Heeft niks met 'peppen' te maken. Dan zijn statische vissers ook 'peppen' tov penvissers... ;-)

Bij het vissen met kunstaas en een enkeltandige haak (ik gebruik meestal een drijvende 5 cm jointed imitatie regenboogforel plug met een Fox arma point maatje 6 of 8) is er als je normaal drilt niks aan de hand. Je moet natuurlijk niet te grof drillen, maar dit spreekt voor zich. Het nadeel dat je als vliegvisser hebt bij grotere forellen is dat het afdrillen langer duurt, ook niet altijd goed voor de vis.

Maa feit is dat het leuk vissen is op het Oostvoornse.

Gr,

Robert
K. van den Herik

12-02-2008 15:37

Schijnt echt leuk te zijn. Wat ik zo frapant vind, is dat je daar nooit iemand hoort over iets van onnatuurlijk bestand of what ever.
Beau Visser
Berichten: 14
Lid geworden op: 12-02-2008 10:02

12-02-2008 17:45

heeey,

Vliegvissen is zeker een leuke bezigheid !
je bent veel actiefer bezig dan met het karpervissen.
ik doe het zelf nu zo'n 2 jaar bouw ook vaak mijn eigen vliegen( is wel weer een stapje verder :P)

Het is moeilijker dan je denkt, vooral het gooien/zwaaien.
Je moet proberen je hengels steeds heen en weer te bewegen en te denken dat je verder niet verder mag dan 10 voor en 10 over ( op de klok gezien =D) en bij de laatsta zwaai gelijk met de lijn zakken zodat de lijn netjes strak op het water ligt!

Succes!
Beau
Beau Visser
Berichten: 14
Lid geworden op: 12-02-2008 10:02

12-02-2008 17:48

voor het vissen op voorn en andere kleine soorten witvis zit je met een 3/4 goed kan je ook nog wel forel mee vangen in vijvers.

Maar voor snoek of karper moet je idd eerder aan 7/8 gaan denken

Beau
Evert Jan van Schaik
Berichten: 159
Lid geworden op: 25-01-2007 22:38

12-02-2008 18:21

Beau Visser schreef:heeey,

Vliegvissen is zeker een leuke bezigheid !
je bent veel actiefer bezig dan met het karpervissen.
ik doe het zelf nu zo'n 2 jaar bouw ook vaak mijn eigen vliegen( is wel weer een stapje verder :P)

Het is moeilijker dan je denkt, vooral het gooien/zwaaien.
Je moet proberen je hengels steeds heen en weer te bewegen en te denken dat je verder niet verder mag dan 10 voor en 10 over ( op de klok gezien =D) en bij de laatsta zwaai gelijk met de lijn zakken zodat de lijn netjes strak op het water ligt!

Succes!
Beau




En zeg nu zelf,is het een verslaving aan het worden.
Dit omdat je ook je vliegen zelf maakt.
Evert Jan van Schaik
Berichten: 159
Lid geworden op: 25-01-2007 22:38

12-02-2008 18:31

K. van den Herik schreef:Schijnt echt leuk te zijn. Wat ik zo frapant vind, is dat je daar nooit iemand hoort over iets van onnatuurlijk bestand of what ever.



Wel eens gedaan Klaas?

Het Oostvoornse meer is een brak water het word van de zee gescheiden door een dijk.
Het water is kraakhelder je kunt met gemak op 3 meter diepte de bodem zien.
Er is veel natuurlijk voedsel aanwezig,waaronder haring,wat het vissen soms best wel moeilijk kan maken.
Er zijn natuurlijk altijd een paar vliegen die het altijd wel doe en die zitten dan ook voldoende in de doos.
Door het aanbod aan natuurlijk voedsel groeit de forel heel erg snel.
De formaten van de forel liegfen er dan ook niet om.
Tot ruim over de meter zijn ze er te vangen.
Ook is het een water dat internationaal bekent is.
Dit vanwege het formaat en de kwaliteit van de vis.

De vis is allemaal uitgezet en ze gedijen er prima zoals je kunt lezen.


Als je dan op zo'n water staat te vissen dan ga je het toch niet hebben over het onnatuurlijke bestand!

Er is geen water in Europa gelijk aan het Oostvoornse meer hoor.

mvg Evert-Jan
Gebruikersavatar
Jeroen Neef
Berichten: 1590
Lid geworden op: 27-07-2004 23:46
Locatie: Gilze
Contacteer:

12-02-2008 23:13

Robert is maar een mening maar gedeeld door velen, en met de vlieg is nog veel leuker ook
These balls are...To The Bone. http://www.ttbbaits.com
www. thegeckobrothers.sucks.nl
http://www.karperstudiegroep.nl
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

12-02-2008 23:31

Leuker? ...kan :)
Effectiever...hoeft niet altijd :lol:
Vaak kun je met kunstaas beter vangen dan met de vlieg.
Enne...
Dit komt niet enkel uit mijn mond hoor,was een stelling van o.a Kees Ketting, 1 van de pioniers op vliegvisgebied in Nederland. Toevallig net als ik ook een verzamelaar van oude hengelsport meuk.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

12-02-2008 23:32

Robert de Wilt schreef:Heren,

Kunstaasvissen op het Oostvoornse Meer is helemaal niet verboden! Je kunt gewoon een speciale kunstaasvergunning (voor 1 euro) halen bij Avicentra (Oostvoorne) en Wout van Leeuwen (Vlaardingen) of bij de Federatie Zuidwest Nederland bestellen. Hiermee mag je (i.c.m. de VISpas en Landelijke Lijst) met kunstaas groter dan 2,5 cm vissen, echter alleen voorzien van één enkeltandige haak. Dit doe ik nl zelf en is een erg leuke bezigheid. Heeft niks met 'peppen' te maken. Dan zijn statische vissers ook 'peppen' tov penvissers... ;-)

Bij het vissen met kunstaas en een enkeltandige haak (ik gebruik meestal een drijvende 5 cm jointed imitatie regenboogforel plug met een Fox arma point maatje 6 of 8) is er als je normaal drilt niks aan de hand. Je moet natuurlijk niet te grof drillen, maar dit spreekt voor zich. Het nadeel dat je als vliegvisser hebt bij grotere forellen is dat het afdrillen langer duurt, ook niet altijd goed voor de vis.

Maa feit is dat het leuk vissen is op het Oostvoornse.

Gr,

Robert


robert,
Bedankt voor de tip, wie weet ga ik er nog eens op uit...maar dan met 1 enkeltandige haak...moet gene probleem zijn :wink:
K. van den Herik

13-02-2008 07:50

vliegvissen is ideaal.

Het vangen is totaal onbelangrijk, het gaat meestal om de manier waarop.

Zonder dollen: van de vliegvissers en met name de vnv, http://www.vnv.nu/ kunnen wij nog wel een beetje leren, btw syndroom, opleidingen en zelfs op gebied van belangenbehartiging.

Ik neem me al 3 jaar voor om bij Jacco een keer een stokkie te lenen en een beetje te pielen. Ooit, als ik oud ben...

Hoewel, zo met zon helicopiter, zo tussen de beren is wel gaaf. Nu alleen nog die € 5000 om een weekje te vissen sparen.
MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Jeroen Neef
Berichten: 1590
Lid geworden op: 27-07-2004 23:46
Locatie: Gilze
Contacteer:

13-02-2008 08:41

Dat het effectiever is geloof ik wel ja, zelfde als met streamers, die vangen op een water waar er nog nooit mee gevist is ook als een tiet. Op een spinhengel automatisch beter omdat je veel sneller bent en een groter gebied bestrijkt.

Gelukkig word dit niet veel gedaan dus heb ik als af en toe vliegvisser nog een voordeel.

Heb eens op zo'n standaard gooi je plug in en draai binnen watertje achter iemand aan gelopen, die dacht waarschijnlijk oooh ik loop voor alles is voor bassie.
Toen ik er 3 had waar zijn plugje al 3 diploma's bij elkaar gezwommen had kwam hij toch maar eens kijken. het is gewoon de manier van binnen vissen, tergend langzaam, het is gewoon snoekkie pesten joh, ze kunnen die klotestreamers niet uitstaan en dan is het BAM. Lachen joh zeker als het niet diep is en je een polaroid op hebt, je ziet ze soms gewoon aankomen, gaaf hoor.
These balls are...To The Bone. http://www.ttbbaits.com
www. thegeckobrothers.sucks.nl
http://www.karperstudiegroep.nl
Evert Jan van Schaik
Berichten: 159
Lid geworden op: 25-01-2007 22:38

13-02-2008 17:23

K. van den Herik schreef:vliegvissen is ideaal.

Het vangen is totaal onbelangrijk, het gaat meestal om de manier waarop.

Zonder dollen: van de vliegvissers en met name de vnv, http://www.vnv.nu/ kunnen wij nog wel een beetje leren, btw syndroom, opleidingen en zelfs op gebied van belangenbehartiging.

Ik neem me al 3 jaar voor om bij Jacco een keer een stokkie te lenen en een beetje te pielen. Ooit, als ik oud ben...

Hoewel, zo met zon helicopiter, zo tussen de beren is wel gaaf. Nu alleen nog die € 5000 om een weekje te vissen sparen.
MVG

Klaas



Waarom zo lang wachten Klaas?

Als je nu kijkt naar de winter dan staat het karperen op een laag pitje....toch?
Pak nu de vliegenlat en trek lekker de poldertjes in om eens een streamer te gaan gooien.
Dat met die helicopter dat wil ik ook wel hahaha maar je waar haal ik ff die 5000 euries vandaan.
Je kunt ook dichter bij huis schitterend vissen ik ga bijv. in de zomer weer naar Tjechie om daar heerlijk in de ongerepte natuur te staan hengelen.

Over de VNV heb je gelijk daar is alles tot in de puntjes geregeld heel anders dan in karperland.

Je zegt nu zelf"Het vangen is totaal onbelangrijk"klopt heel vaak wel.
Als je nu aan bijv. een klein riviertje staat in de bossen je hoord het kabbelende water je ziet de forelletjes een emerger pakken en de ijsvogeltjes vliegen.......zeg nu zelf,is er dan iets mooiers?
Kan het zitten in je tentje niet aan tippen hoor.

Groet'n Evert-Jan
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

13-02-2008 18:48

Evert Jan van Schaik schreef:Je zegt nu zelf"Het vangen is totaal onbelangrijk"klopt heel vaak wel. Als je nu aan bijv. een
klein riviertje staat in de bossen je hoord het kabbelende water je ziet de forelletjes een
emerger pakken en de ijsvogeltjes vliegen.......zeg nu zelf,is er dan iets mooiers?

Kan het zitten in je tentje niet aan tippen hoor.


dat dacht ik hier nu dus ook...
http://flickr.com/photos/10425322@N08/1859154974/

:D