Voer Aquarium Karper

Plaats reactie
Matthijs Gerrietsen
Berichten: 569
Lid geworden op: 10-01-2004 17:08

06-03-2006 23:25

Ik heb een vraag naar de ervaringen van voer voor de karpers in het aquarium. Zelf heb ik ze verschillende soorten koikorrels geprobeerd en ook gedroogd natuurlijk voedsel, alleen met allen krijg ik troebel water.

Nou is mij wel eens verteld dat dat door het voer komt. Zijn er mensen die ook die ervaring hebben? En wellicht een voer weten waarbij ik daar geen last van heb?

Ik voer ze 1 maal in de 2 a 3 dagen. En niet teveel, dus daar kan het niet aan liggen...

Alvast bedankt voor de reacties.

Mazzelszzz
Gebruikersavatar
Koen Septer
Berichten: 867
Lid geworden op: 09-05-2004 19:37
Contacteer:

06-03-2006 23:33

Matthijs Gerrietsen schreef:Ik heb een vraag naar de ervaringen van voer voor de karpers in het aquarium. Zelf heb ik ze verschillende soorten koikorrels geprobeerd en ook gedroogd natuurlijk voedsel, alleen met allen krijg ik troebel water.

Nou is mij wel eens verteld dat dat door het voer komt. Zijn er mensen die ook die ervaring hebben? En wellicht een voer weten waarbij ik daar geen last van heb?

Ik voer ze 1 maal in de 2 a 3 dagen. En niet teveel, dus daar kan het niet aan liggen...

Alvast bedankt voor de reacties.

Mazzelszzz


Karpers vervuilen je aquarium zowiezo al heel erg als je geen goede filter gebruikt, zelf met filter is het water nog aardig snel vies.

Wat ook belangrijk kan zijn is de hoeveelheid dat je de karpers in één keer voert, karper blijft namelijk gewoon dooreten, alleen eet hij 'teveel' dan verteert hij dit extra voedsel gewoon slecht en komt het er snel weer uit, wat je water dus erg vervuild. Naar mijn idee kan je karpers daarom beter 'vaker minder' voer geven zodat alles verteerd wordt, dus liever een paar keer per dag en dan maar kleine beetjes wat ze snel op hebben.

Zelf gebruik ik pellets waarvan ik niet echt vind dat ze het water vervuilen, dat staat ook op de verpakking. Ik weet zo even de naam niet uit m'n hoofd.

Mvg, Koen
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

06-03-2006 23:52

Als je filter maar groot genoeg is en goed werkt (ik heb hem na 8 maanden prutsen eindelijk voor elkaar) heb je geen last meer van dat troebele water.

Er staan nog wel wat tips in het topic

spiegelkarpertjes uit zwolle

Zorg dat je een goede grote filter hebt die meerdere malen per uur je water rond pompt

Mijn bak is 400 liter en er zit een 1200 liter filter/pomp in.
en nog hou ik hem niet 100% helder.
Maar wel een stuk beter dan in het begin

Morgen pomp/filter 2 erbij.
samen goed voor 1700 liter per uur, en helder water

succes
Matthijs Gerrietsen
Berichten: 569
Lid geworden op: 10-01-2004 17:08

07-03-2006 06:40

Filtercapaciteit is het probleem niet. De gehele inhoud van de bak wordt 4 tot 5 maal per uur gefilterd.

Groetsels!
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

07-03-2006 08:03

Matthijs Gerrietsen schreef:Filtercapaciteit is het probleem niet. De gehele inhoud van de bak wordt 4 tot 5 maal per uur gefilterd.

Groetsels!


Het filtermateriaal heeft een beperkte opname van afvalstoffen ga je daar overeen is dat je probleem. Een tweekamer filter geeft je de mogelijkheid zoals in mijn geval de eerste kamer twee keer in de week goed schoon te maken. Zorg er voor dat er geen water via de zijkanten vrij kan weg stromen. De bovenkant van het filtermateriaal in mijn eerste kamer is daarom verzwaard met een paar bakstenen. Bij mijn beide kamers komt de toevoer van onderuit, via een overloop komt het onder in mijn tweede kamer. Je voorkomt hier mee dat er teveel druk op je filtermateriaal komt te staan, waardoor afvalstoffen er ook doorheen geperst (gespoeld)worden. Een simpel filter wat voor een sieraquarium gebruikt wordt voldoet echt niet daarvoor voer je in het algemeen teveel voor.
Dat mijn situatie extreem is waar, toch werkt het systeem bij mij goed.

Merk voer of de prijs is een kletspraatje € 3.00 de kilo betaal ik waarbij er vissen zijn die het eerste jaar van niets naar 1500 gram gaan.

Groet,
Peter
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

07-03-2006 10:48

peter,

Met dat voer ben ik het niet helemaal met je eens.

Ik heb drijvend voer van rondett en goedkoop zinkend voer

als ik het drijvende voer geef blijft mijn bak redelijk helder, maar als ik echter het zinkende voer geef word mijn bak snel troebel en liggen er veel meer uitwerpselen in mijn bak

Ik denk dat er in een ''kwaliteit'' voer meer voedingsstoffen zitten waardoor de karper meer van het voer opneemt en dus minder afvalstoffen in het water laat komen.

en met een klein sier aquariumfiltertje red je het inderdaad niet
mijn bak draait sinds vanmorgen op 2 eheim buitenfilters.

morgen maar eens kijken hoe meer helder mijn bak is geworden
Plaats reactie