Tips voor het maken van een marker?

Plaats reactie
Robbert Spuijbroek
Berichten: 1328
Lid geworden op: 04-08-2002 02:00

29-08-2002 18:31

Ik ben van plan op een meer te gaan vissen, en wil er snachts op gaan zitten.
nu is het voor mij moeilijk inschatten waar ik hem snachts moet werpen.
Graag zou ik tips horen, hoe je simpel een marker maakt, die op +/- 50/60 meter nog goed te zien is snachts.
alle tips zijn welkom :smile: (zolang het maar serieus is)
Gebruikersavatar
Arno Spruit
Berichten: 619
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

29-08-2002 20:49

Robbert,

Heel simpel. Pvc pijp. Tot de diepte die je wil hebben op maat maken, verankeren, toppen in een heldere kleur spuiten en reflecterende stickers erop, en klaar.
Zwemt de vis tegen je marker aan dan drukt de lijn deze opzij en kom je niet vast te zitten. Vis je erg diep dan wordt het lastiger. 6 meter pvc pijp, uit een stuk, stop je niet gemakkelijk in je foudraal. Misschien kan je een systeem verzinnen om ze aan en van elkaar te kunnen maken. Laat je niet verleiden tot het kopen van kant en klare staafmarkers. Deze kosten een fortuin en dat kan je besparen door ze, met een beetje inventiviteit, zelf te maken.
Robbert Spuijbroek
Berichten: 1328
Lid geworden op: 04-08-2002 02:00

29-08-2002 22:01

Hmz, ik zal eens morgen gaan meten hoe diep het is :smile:
alvast bedankt, en meer tips altijd welkom

Robbert
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

29-08-2002 23:49

Ik gebruik inderdaad ook de zelfgemaakte staanmarkers. Ik veranker deze aan een baksteen. In de pvc buis zit een ring. Deze ring kan ik aan de baksteen bevestigen doordat ik in de baksteen ook een ring heb bevestigd. De pvc staaf is bij mij standaard 1,50 meter lang. Ik kan aan de bovenzijde stukken aanzetten doordat ik in een aquarium speciaalzaak van die dikke slang heb weten te scoren. je kunt nu gemakkelijk een ander deel monteren. Ik heb dan ook verschillede afmetingen aan delen bij mij. Ik porbeer er altijd voor te zorgen dat de punt van de marker niet meer als 10 cm boven water uitsteekt. Dit is misschien een beetje weinig maar door de fel oranje kleur overdag perfect te zien. Zo kan de lijn er immers indien deze er achter zit ook sneller en gemakkelijker achter vandaan d.m.v het kanteleffect. Voor de nacht heb ik aan de bovenzijde van de marker nog een stuk van die dikke slang waar mijn fox euro marker in past. Deze verlicht voor in het donker meer dan perfect de stek. Doordat de marker niet ver boven water uitsteekt kan de staaf met de euro marker erop niet omvallen en staat deze mooi rechtop.

Probeer het eens, en vraag bij de dierenwinkel of aquariumhandel eens naar deze dikke aquariumslang.
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Robbert Spuijbroek
Berichten: 1328
Lid geworden op: 04-08-2002 02:00

30-08-2002 07:30

He! das een goed idee, maar hoe maak je die ring dan vast aan de pvc of baksteen?

Robbert
Gebruikersavatar
Pascal Rijzinga
Berichten: 661
Lid geworden op: 07-03-2002 01:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

30-08-2002 08:24

En wat als het er (meer dan) 4 meter diep is?

Pascal
"everyone has the right to be stupid, but some people abuse the privilege" (Joseph Stalin)
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

30-08-2002 08:52

Ok net bedacht! :smile:

Je neemt een stuk pvc pijp van 1 meter doet er een kurk boven in zodat het lucht dicht is.

Je boort onderaan een gaatje waardoor je een draad kan laten lopen. Daaraan monteer je een baksteen! Als je het goed doet is de pvc aan de bovenkant luchtdicht en ontstaat er als het waren een soort duikers klok.

De bovenkant kan je dan een mooi kleurtje geven.

Gaat je op dieper water te werk. Dan doe je er een langer lijn aan.
Thijs de Weerd
Berichten: 252
Lid geworden op: 12-05-2002 02:00
Locatie: Eefde

30-08-2002 10:54

Je neemt een lood 90gram ofzo je knoopt hier een lijn aan met veel rek erin inverband met eventuele golfen.Laat het geheel zinken naar de bodem en pak je met reflexie tape beplakte piepschuimen bal en bindt je lijn vast aan het ijzerdraadje die je erin hebt gedraaid.
Het mooiste is de tape die ook op verkeersborden zit, dit is wel ergens te regelen.
Ik kan mijn markers in het donker tot op 500m zien liggen(met een redelijke zaklamp).
LINKSOMDRAAIENDE MET RECHTS EFFECT ANDERSOMHAKENDE SIMSALABIMRIG.
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

30-08-2002 11:03

Ten 1e moet je met een boor in de baksteen een gat boren. Hierin zet je zo'n grote ring met daaraanvast een schroet, (zoeen voor in de muur) Deze plaats je in het gat en vult deze op met wat cement of watervaste lijm. Door de pvc buis zit bij mij een ronde ring dit ik kan openbuigen en netjes door het geboorde gaatje van de buis kan doen. even door het oog van de baksteen heen halen en het rubbertje erover heen schuiven zodat er nooit onverhoopt een lijn in kan blijven hangen.

Ten 2e moet je (sorry eff vergeten te melden)in ieder deel dat als top fungeert een stop zetten zodat deze 1 drijft en ten 2e deze nadat hij door een lijn onder is getrokken ook weer bovenkomt (het is namelijk geen hout he). Ik gebruik hiervoor tempex korrels. In ieder deel is dit aangebracht en kan er ook niet uit. Doordat ik deze eerst in de buis heb afgedicht d.m.v een rond stukje plastic erin te lijmen boven en onder met tussenin de tempex. Zo krijg je een optimaal drijfvermogen.

Het is indedaad een beetje een werk ja, maar ja ik gebruik de marker nu al 2 seizoenen en ziet er niet naar uit of dat deze de eerst volgende 2 kapot zal gaan. Je weet maar nooit hoe diep het is dus vandaar dat alle delen op deze manier worden bewerkt.

Succes ermee, en laat eff weten of het je gelukt is._
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

30-08-2002 11:26

ok staaf marker volgens mijn inzicheten:
ten erste is het systeem met aquariumslang niet geschikt omdat juist daar de lijn achter kan blijven haken!
ik neem 2 pvc buizen die in elkaar passen de dunste kit ik aan de boven en onderkant goed dicht zodat ie drijft aan een kant geeft ik hem een paar opvallende kleuren mee oranje en zwart bovenop lijm ik nog een stukje tube in om een breekstaafje te bevestigen en er kan ect reflecterende tape op alleen hou ik er niet van om met een zaklamp op het water te schijnen.
het dikkere deel houd ik aan een kant boven het gasfornuis zodat het zacht word en knijp hem een heel klein beetje samen zodat wanneer ik de dunne buis erin steek ik deze met moeite heen en weer kan schuiven aan d onderkant komt een gat voor een steen of een stuk lood beide buizen zijn ongever 2 meter lang dus je kan ongeveer tot 3.5 meter water gaan(er staat immers een stuk boven watter en ze steken een stukje in elkaar)op deze manier heb je dus een telescopische staafmarker die je snel op diepte kan zetten!
Is het nu dieper dan 2.5 meter dan kan je verlengstukken maken van dikke buis waar je een stukje dunn buis in lijmt die dan als een soort pen verbinding in de onderkant van je marker kan steken,(die je natuurlijk ook een beetje moet samendrukken boven een vlam om de verbinding stevig te maken! en vergeet niet deze buis ook onder en boven af te kitten!)

mvg martijn
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

30-08-2002 18:47

Handig, maar is dit weer te demonteren dan??

Vis al lang met de staafmarker, dus de stelling die jij aanhaalde dat het niet zou werken gaat natuurlijk niet op. Het werkt perfect en nog geen lijn gehad die erachter blijft hangen die een probleem geeft.
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Gebruikersavatar
Lukas Linde
Berichten: 912
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: ZW Drenthe

30-08-2002 20:03

Voor mijn pvc staafmarker heb ik delen van vanallerlei verschillende lengtes. Je koopt gewoon van die volledige lengtes (kost haast niets) en zaagt ze af tot hoe lang je ze ook hebben wil. In de onderste -het voetstuk dus- zit aan de onder en bovenkant een kurk, en de bovenste is ook waterdicht gemaakt met kurken. Ik heb gewoon een variatie aan lengtes bij me als ik vissen ga, of zoek het thuis al bij mekaar als ik de diepte weet, en zet de marker aan het water in mekaar. De delen schuif ik over mekaar met de bij behorende moffen die ik weer met watervast tape dichtplak (waar het inmekaar schuift) zodat het water er niet in loopt en de lijn er ook niet achter haakt.

_________________
gr lukas

vissie kump zo!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Lukas Linde op 2002-08-30 20:04 ]</font>
Gebruikersavatar
Bart Smol
Berichten: 438
Lid geworden op: 09-01-2002 01:00

30-08-2002 20:34

als je steekmoffen met rubber pakt kun je
je dat gedeelte met plakband achterwegen laten
Robbert Spuijbroek
Berichten: 1328
Lid geworden op: 04-08-2002 02:00

01-09-2002 14:44

Nou, onder tussen is het gelukt;
ik heb een flesje (zon campina ding) leeg gemaakt, 3 pvc buizen omheen gedaan, vast getaped en een grote steen onder aan de fles vastgemaakt. :smile:
Maar nu is het helemaal mooi, want er zat een vent langs het water, en ik vroeg of ie nog een tip had voor het maken van een marker
zegt ie; neem de mijne maar, ik kan em toch niet ophalen, mn boot is lek.
dus ik ga met een bootje dat ding halen, mooi; een Pinpoint van Fox :smile:
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

01-09-2002 16:31

jordy:
deze marker is makkelijk te demonteren omdat de delenin elkaar klemmen zodat je ze met een beetje kracht uit elkaar trekt
het voordeel is dat er minder hobbels en bobbels ziiten op je marker waar de lijn achter kan blijven hangen (elke keer is een teveel)en dathet boven stuk telescopisch is zodat de marker snel op diepte gemaakt kan worden zonder iendere keer verschillende delen te passen en te meten

mvg martijn
Plaats reactie