Kon wel janken --- Zo moet het dus zeker niet !!!!

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ruud de gouw
Berichten: 806
Lid geworden op: 25-02-2005 19:39
Locatie: Den Bosch

24-07-2005 15:28

Afgelopen 3 dagen lekker zitten vissen op een watertje hier in de buurt ( 5Ha )
Eerste 2 dagen waren ik en me maatje opperblankers maar de derde dag kwam er wat meer aktie, heb 3 karpers gevangen aldaar en alle drie waren de vissen totaal verkracht heb zoiets nog nooit gezien :o :o

Laat hier ff een fototje zien van de ergste die vissen waren alle drie gewoonweg kapot gevangen :(



Typisch voorbeeld van sleuren en takelen !!
http://members.home.nl/ruuddegouw/zonietdus.jpg





Heb deze en de andere 2 vissen de vrijheid gegeven aan de andere kant van de dijk nu hebben ze een paar duizend Ha tot hun beschikking en zullen ze niet zo snel meer gevangen worden.
Ik weet overzetten word niet altijd goed opgevat op het forum, maar deze vissen hadden het ZEKER verdient !!!
Val me hier dan aub ook niet op aan :roll:
Een Brasem valt niet ver van de boom.
Brasems maken meer kapot dan je lief is.
Hoge Brasems vangen veel wind
Al draagt een Brasem een gouden ring , het is en blijft een lelijk ding.
Zoals een Brasem thuis zwemt , zwemt ie nergens.
Gebruikersavatar
Roy van Goor
Berichten: 865
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00
Locatie: maasbracht

24-07-2005 15:32

goeiegenade....
wat een beschadigde bek....niet normaal
dit slaat werkelijk alles...heb al vaker een vis gevangen die beschadigd was maar at hier mee gebeurt is..

ziet er uit alsof ze gewoon de haak los gerukt hebben..in plaats van netjes onthaken.. :cry:

trieste zaak...
gr roy
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

24-07-2005 15:42

Tja Ruud, dat komt ervan dat zoveel vissers op dezelfde wateren (watertjes) vissen, waardoor de betreffende vissen feitelijk al veel te vaak worden gevangen en er ook nog steeds meer karpervissers bijkomen die niet weten hoe met hun materialen en de vissen om te gaan.
Als je het objectief bekijkt valt te vrezen dat dit helaas alleen nog maar erger zal gaan worden :evil:
Gebruikersavatar
wouter de roos
Berichten: 1111
Lid geworden op: 10-07-2005 13:22
Locatie: rijswijk ZH
Contacteer:

24-07-2005 15:42

zo zekker man :( echt zonde .
maar hij kon gelukkig! nog wel eten dus ?
en opzicht wel een goeie actie , hem ergens anders uitzette
nou moet hopen dat ze nie meer gevangen worden !!!
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

24-07-2005 15:56

Ruud,

Waarschijnlijk ligt dat water aan een halfopen inrichting voor gevoelsgestoorde hufters!?

Goeie actie, dat loslaten in het open water.
Ik had het beest waarschijnlijk uit zijn lijden verlost! :cry:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

24-07-2005 16:04

Wilde hem jullie eigenlijk besparen,maar het kan dus helaas nog erger.................. :-?

Typisch een vis die naar mijn idee lange tijd met een voorslag aan een obstakel heeft gehangen,en zichzelf stukje bij beetje heeft moeten verminken om los te komen :cry: :cry:

Richard K.,

Deze is gevangen op desbetreffend water en dat is oa de reden waarom ik "nogal" fel reageerde.
Snap je ?


Afbeelding
Laatst gewijzigd door Dennis van den Bogaert op 31-07-2005 00:30, 1 keer totaal gewijzigd.
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
steef zenden
Berichten: 376
Lid geworden op: 29-03-2005 13:48
Locatie: westland

24-07-2005 16:14

ik ken het, lijkt wel bleiswijk..
Daar hebben bijna alle karpers van die papagaaibekken....
En daar is het gekomen omdat er veel met gevlochten of te dikke lijn zitten te vissen en als dan de karper vast komt te zitten in een obstakel krijg je zulke bekken :evil:
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

24-07-2005 16:15

Kijk Dennis,

Die had ik dus uit zijn lijden verlost!
Arm beest.. :o

Arme arme beesten, die zo vissen!
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

24-07-2005 16:20

Henk,

Ik ben van mening dat wannneer een karper nog in staat is om te eten,ik geen reden heb om hem dood te maken.
Zou het zo zijn dat ie erg vermagerd zou zijn en dus zou lijden zou ik het wellicht overwegen.

Want hoe erg het er ook uitziet,ik heb niet het recht om zo'n vis af te maken.

Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

24-07-2005 16:25

Ruud,

Het verplaatsen van die vis vind ik hier noemenswaardig genoeg, dit zijn de kleine regels tussen de duidelijke lijnen door.

Ik vond dit een goede actie van je!!
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
Danny Grauwels
Berichten: 47
Lid geworden op: 30-06-2003 02:00
Locatie: Kudelstaart

24-07-2005 16:38

Ziet er niet uit!

Net zoals de papegaaienvissen bij de bosbaan :(.
Die komen er doordat mensen daar met 45/00 gaan vissen, en slip dicht. Aanslaan en 10 meter naar achteren rennen om de vis vervolgens gruwelijk hard naar binnen te takelen. Ik word er gewoon misselijk van als ik daar rondloop en mensen zo zie vissen.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

24-07-2005 16:42

Dennis,
je bent een goed jong!

Degene die zulke ellende veroorzaakt zou ons die moeilijke beslissing kunnen besparen!
En daar hebben die gasten de moed dan weer niet voor...
Groet'n Henk..

still growing Old.
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

24-07-2005 16:52

Danny,

Wil even in gaan op hetgeen wat je gepost heb.
Dat vissers met 45/00 zulke bekken maken geloof ik geen snars van.
Liever een te dikke lijn dan een te dunne lijn. Mee eens?

Dat wanneer je je slip dicht doet en naar achter loopt en dus bij wijze van spreken geen schepnet nodig heb ben ik 100% met je eens dat je dan achterlijk bezig ben. Dat je dan niet weet wat je aan het doen ben, en dus m.i. beter een andere hobby kan zoeken.

Verschrikkelijke foto's... helaas is het op sommige wateren de "normaalste" zaak van de wereld. Visverbod op zulke wateren inlassen?
Of zal dit ook niet helpen, die sulletjes die dit veroorzaken zullen dan weer ergens anders de vissen verzieken?

Weet niet een directe oplossing... maar er moet toch wat tegen te doen zijn tegen zulke praktijken?

Groet, Frank
Gebruikersavatar
Ruud de gouw
Berichten: 806
Lid geworden op: 25-02-2005 19:39
Locatie: Den Bosch

24-07-2005 17:01

@Wouter

Hij werd gehaakt op een 25 mm knikker dus er kon nog wel wat in Honger lijden doet ie niet.

@Dennis

Die vis die jij laat zien is er inderdaad ook zéér ernstig aan toe man o man wat kenne sommige vissen zeg :-?

@henk

Afmaken van die vis heb ik niet gedaan omdat
Ten eerste ik kan het niet over me hart halen zo'n aktie uit te voeren.
Ten tweede de vis kon gewoon goed eten, werd op een 25 mm knikker gehaakt.
Ten derde alle drie de vissen die ik daar ving, was ook me eerste sessie daar vochten enorm hard onder de kant.Dus de levenslust was zéér aanwezig.

Voor diegene die het iets interesseert ik en me maatje hebben besloten er vaker te gaan vissen, alleen al om die arme stumpers over te zetten naar het ruime sop :wink: er zit overigens ook nog wel hele knappe vis op heb ik me laten vertellen !

Gr Ruud
Een Brasem valt niet ver van de boom.
Brasems maken meer kapot dan je lief is.
Hoge Brasems vangen veel wind
Al draagt een Brasem een gouden ring , het is en blijft een lelijk ding.
Zoals een Brasem thuis zwemt , zwemt ie nergens.
Gebruikersavatar
Ruud de gouw
Berichten: 806
Lid geworden op: 25-02-2005 19:39
Locatie: Den Bosch

24-07-2005 17:08

Frank van Amerongen schreef:Danny,

Wil even in gaan op hetgeen wat je gepost heb.
Dat vissers met 45/00 zulke bekken maken geloof ik geen snars van.
Liever een te dikke lijn dan een te dunne lijn. Mee eens?

Groet, Frank


Hier ben ik het ook niet mee eens, 40/00 - 50/00 , voorslag , haak maatje 2 - 4 dat maakt in mijn ogen allemaal niets uit "" A L S "" je maar weet hoe en wanneer er mee om te gaan.
Het komt door die eikels die de vis geen duimbreedte willen geven sleuren en takelen en pompen is bij dat soort figuren de enige manier een vis te landen, er is toch niets mooiers dan dat de vis vecht en lijn van je spoel neemt en je weer opnieuw moet beginnen.
Het moet natuurlijk geen 30 min of uren gaan duren.

Gr Ruud
Een Brasem valt niet ver van de boom.
Brasems maken meer kapot dan je lief is.
Hoge Brasems vangen veel wind
Al draagt een Brasem een gouden ring , het is en blijft een lelijk ding.
Zoals een Brasem thuis zwemt , zwemt ie nergens.
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

24-07-2005 17:27

Jezus,

Werd echt onpasselijk van deze foto's! :cry: Ik heb wel eens frommelbekkies gevangen, maar deze slaan echt alles... Dit was echt weer een moment dat ik ff twijfelde of ik nog wel wil vissen :-?
tim vd veen
Berichten: 895
Lid geworden op: 11-04-2003 02:00
Locatie: Deventer

24-07-2005 17:35

bij mij is die twijfel er gelukkig niet, maar durf stellig te zeggen dat de gene die dit op zijn kerfstok heeft....moet stoppen op zijn minst!!! :evil:

zwaar triest dat er (zoveel) mensen zijn die zo on achtzaam met dieren om gaan.
Groet'n,
Tim
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

24-07-2005 17:59

Ik wil toch even wat rechtzetten. Het is niet zo dat kapotte bekken alleen maar veroorzaakt worden door 'sleuren' met wat voor lijndiktes of gevlochten lijnen dan ook. In veel beviste putjes hadden karpers 25 jaar geleden ook al kapotte bekken en toen werd er met veel dunnere lijndiktes gevist en bestonden gevlochten lijnen nog niet in de karpervisserij. Het veelvuldig vangen van steeds dezelfde karpers(tjes) (komt nu nog steeds voor op overbezette putjes/putten/sierwateren waar niet voldoende natuurlijk voedsel voorhanden is t.a.v. de totale biomassa aan karper) leidt overduidelijk bewezen ook tot kapotte bekken.
Grotendeels zou dit wel te voorkomen zijn mits (afhankelijk van bodemgesteldheid, dieptes etc.) er als regel MAXIMAAL ca. 100 kg karper per ha in alle wateren aanwezig zou mogen zijn. De enige die hiervoor zou kunnen zorgen zijn de visrechthebbenden, helaas zie ik dat niet gebeuren. En wel om de volgende, in willekeurige volgorde genoemde redenen:
- het verwijderen van karper kost geld
- meestal is er voor de uitgezette karper betaald en peinst men er niet over een deel daarvan weer te verwijderen
- de overtollige karpers (tjes) moeten dan of als consumptievis worden verkocht of in b.v. een grote rivier weer worden uitgezet
- er is veel te weinig kennis bij HSV besturen t.a.v. verantwoord visstandbeheer
- dergelijke voorstellen zullen door de meeste karpervissende leden afgewezen worden (ik heb dit al eens aan een voorzitter van een bepaalde HSV met een put waar ook een grote overbezetting aan karper zit voorgesteld, zijn letterlijke antwoord was: als je dit voorstelt in een ALV wordt je onmiddellijk gekielhaald)
- een groot aantal karpervissers doen wel alsof hun dit interesseerd maar zij willen bovenal vangen en hebben ook geen enkel benul van verantwoord karperbeheer en zijn ook niet bereid zich dienaangaande enige inspanning te getroosten
- naar aanleiding van de bovenstaande foto's wordt nu wel 'moord en brand' geschreeuwd, terwijl iedereen toch allang weet dat dit veelvuldig voorkomt en voorkwam
- hoeveel karpervissers hebben al eens bij hun HSV in een ALV of per brief uitdunningen van karperbestanden voorgesteld om dergelijke wantoestanden zoveel mogelijk te voorkomen? Of een verbod op voorslagen en gevlochten lijnen op putjes/putten/siervijvers etc. waar het absoluut niet noodzakelijk is dergelijke zaken te gebruiken
- het is mij veel te gemakkelijk deze wantoestanden aan enkele 'aso's te wijten, bewust of onbewust is een heel groot deel van alle karpervissers hiervoor verantwoordelijk, m.i. zou je n.l. al niet eens moeten willen vissen op dergelijke wateren

Zo zou ik nog wel even door kunnen gaan....
Gebruikersavatar
pascal kik
Berichten: 326
Lid geworden op: 20-10-2003 02:00
Locatie: beijerland

24-07-2005 18:47

Dat laatste punt is zeker wel een sterk punt..

Het is wel triest voor die vissen maar je kunt ook gewoon niet op zo'n water vissen. Die bekken ontstaan ook door het vele vangen van die vis vooral als de wond nog geen tijd heeft gehad om te helen de vis word weer gevangen kan zo iets alleen maar verslechteren. Vind niet dat je de schuld op gebruik van te zwaar materiaal mag schuiven, dat heeft er zeker wel bepaalde invloed op maar zal echt niet de hoofdoorzaak zijn.
Arjan Kop
Berichten: 60
Lid geworden op: 07-07-2005 14:34
Locatie: Bij Leiden

24-07-2005 19:11

Zou het er ook mee te maken kunnen hebben dat de moderne haken echt bijna idioot dik zijn? En dat die met de enorm zware poken die gebruikt worden ook bijna door en door getrokken kunnen worden? Ik vis met relatief dunne haken, zonder weerhaak, nadat ik eens een vis had waar ik haak met de beste wil van de wereld niet uitkreeg. Liever een vis verspelen dan er één met een daverend gat moeten terugzetten. Ik schaamde me toen echt een beetje, maar niet zo erg als de veroorzakers van wat hier op de foto's staat zich zouden moeten schamen. Die lui mag je van mij neerknuppelen.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

24-07-2005 19:12

Dat ben ik met je eens Pascal, de hoofdoorzaak is het vissen op karper dit zijn alleen maar de symptomen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Danny Grauwels
Berichten: 47
Lid geworden op: 30-06-2003 02:00
Locatie: Kudelstaart

24-07-2005 19:16

Met 45/00 krijgen deze 'vissers' het gevoel dat hun lijntje toch niet breekt. En aangezien er daar relatief veel knolletjes zwemmen hebben deze een wat zachtere, gevoeligere bek, die wat makkelijker uit scheurt dan een meer volgroeide karper.

En met achteruit lopen bedoel ik wanneer hun een run krijgen en aanslaan, en dan keihard achteruitlopen/rennen.

Danny
Gebruikersavatar
Danny Grauwels
Berichten: 47
Lid geworden op: 30-06-2003 02:00
Locatie: Kudelstaart

24-07-2005 19:21

Ruud de gouw schreef:
Frank van Amerongen schreef:Danny,

Wil even in gaan op hetgeen wat je gepost heb.
Dat vissers met 45/00 zulke bekken maken geloof ik geen snars van.
Liever een te dikke lijn dan een te dunne lijn. Mee eens?

Groet, Frank


Hier ben ik het ook niet mee eens, 40/00 - 50/00 , voorslag , haak maatje 2 - 4 dat maakt in mijn ogen allemaal niets uit "" A L S "" je maar weet hoe en wanneer er mee om te gaan.
Het komt door die eikels die de vis geen duimbreedte willen geven sleuren en takelen en pompen is bij dat soort figuren de enige manier een vis te landen, er is toch niets mooiers dan dat de vis vecht en lijn van je spoel neemt en je weer opnieuw moet beginnen.
Het moet natuurlijk geen 30 min of uren gaan duren.

Gr Ruud


Ik ben het wel met je eens dat wanneer je weet wat je doet, en je je slip zo afsteld dat de vis ook nog lijn van je spoel kan afnemen er geen probleem is wanneer je een voorslag gebruikt en een wat dikkere lijn.

Een slip volledig dicht doen en takelen vind ik niet O.K.
Gebruikersavatar
Ruud de gouw
Berichten: 806
Lid geworden op: 25-02-2005 19:39
Locatie: Den Bosch

24-07-2005 19:27

@Aart

Ik ben het eigenlijk wel met je eens, ik heb namelijk ook nog nooit gepeild bij mijn HSV over uitdunning.
Ik denk ook dat er veel gevist word op dit soort putten, en door het veelvuldig vangen de vis wel degelijk ook schade ondervind.
Maar moet ik erbij zeggen, het ligt toch ook een groot deel aan de drill en alles wat er omheen hangt.
Als iedereen een vis op normale manier zou drille dan weet ik bijna zeker dat de vis minder schade krijgt en dit dan ook sneller zal genezen.
Maar het neemt niet weg dat er gewoon te veel karper op bepaalde putten rondzwemt.
Hier een plaatselijk plas ( 10-14 Ha ) zwemmen meer dan 2000 karpers rond, heb er nog nooit gevist overigens, maar als de zon schijnt kan je in een bepaalde hoek bij wijze van spreken over de karpers naar de overkant lopen dan liggen ze rug aan rug te zonnen :o


Ruud
Een Brasem valt niet ver van de boom.
Brasems maken meer kapot dan je lief is.
Hoge Brasems vangen veel wind
Al draagt een Brasem een gouden ring , het is en blijft een lelijk ding.
Zoals een Brasem thuis zwemt , zwemt ie nergens.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

24-07-2005 19:33

Denny en medefanaten 1 groot nadeel hebben we allemaal op het moment van de dril weten we geen van allen waar de haak precies zit.
Slip dicht en hangen, tsja je soms zit op plekken te vissen waar dat moet.
Zet dan je antiretour uit kun je ietsje geven als het nodig is.
Ik ben ervan overtuigd dat een hengel of een haak nog een lijn de vis kapot trekt dat doet de visser zelf.
Vissen is een hobby, geen religie!
Plaats reactie