De grote botentopic!

jacco noordermeer

20-05-2005 20:12

yep licht blauwe antie fauling is te koop

onderhoud van kanvas kap ?? ff vragen aan een zeilmaker
Gebruikersavatar
frank van loon
Berichten: 114
Lid geworden op: 15-12-2003 01:00
Locatie: Dongen

21-05-2005 19:11

He vinnie goede tip ik zal er rekening mee houden.

Vandaag een deel van bodem er in gezaagd en morgen nog maar een beetje schuren.
Het is een hels karwei maar op het eind heb je dan ook wat.

Vriendelijke groeten, Frank van Loon.
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

22-05-2005 13:34

Klopt, het is af en toe flink doorbijten. Na in drie dagen de hele boot van binnen en van buiten kaal gehaald te hebben kon ik mijn handen bijna niet meer bewegen bijvoorbeeld.

Ik heb er al met al ruim 2 jaar over gedaan met tussenpozen, maar de voldoening is zo groot nu hij weer op de ligplaats ligt!

Anti fouling zou ik alleen aanschaffen als je boot het hele jaar in het water blijft liggen. Als je hem met een trailer steeds in en uit het water haalt dan is dat niet nodig, omdat er niks aangroeit dan :)
Antifouling is namelijk flink duurder dan gewone botenlak.

Die van mij ligt wel het grootste deel van het jaar in het water, maar ik heb geen antifouling gebruikt. Ik ben benieuwd hoe de boot er na een jaar uitziet. Er zit bij mij nu trouwens meer bruine smurrie aangekoekt dan echt algen en mossels enzo... :roll: en dan zeggen ze dat het Twentekanaal weer schoon is :P



vr gr Sjoerd
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

22-05-2005 14:20

Anti Fouling

Het Verbod
Met ingang van 1 september 1999 is het aanbrengen van koperhoudende anti-foulings in Nederland verboden.

Deze (huidige) wetgeving verbiedt het aanbrengen van deze producten, maar niet de verkoop ervan. Een ieder die wordt betrapt op het aanbrengen van een koperhoudende anti-fouling op een pleziervaartuig riskeert een boete.

Het verbod is gebaseerd op een onderzoek van de Nederlandse binnenwateren. Dit verbod wordt momenteel door de Nederlandse Watersport - en verfindustrie aangevochten. De resultaten van deze juridische strijd zijn nog niet definitief.

Het gevolg van deze wetgeving is dat de booteigenaren niet meer kunnen beschikken over zeer effectieve anti-foulings. De keus wordt beperkt tot een serie kopervrije anti-foulings die niet de zelfde perfecte werking hebben als koperhoudende anti-foulings.

Koper is een essentieel element voor alle levende wezens. Anti-foulings geven slechts in zeer geringe mate koper af aan het milieu. Het gebruik ervan is minder milieubelastend dan de vervuiling door Landbouw, Industrie en het koperen drinkwaterleidingnet.

International Paint zal de Nederlandse booteigenaren blijven ondersteunen met producten die voldoen aan de Nederlandse wetgeving en ondertussen het verbod op koperhoudende anti-foulings juridisch en politiek aanvechten.

De Praktijk
Het is verboden in Nederland Koperhoudende anti-fouling aan te brengen. Tot eind 2001 wordt gedoogd schepen met een vaste ligplaats op zout water (thuishaven) met koperhoudende anti-fouling te behandelen. De vaste ligplaats is bepalend! Het is nog niet duidelijk of het gedoogbeleid ook geldt voor nieuwbouw. In samenspraak met justitie, VROM, V&W en CTB is ingezet om een extra regeling (maatwerk) in te voeren, die moet gelden voor export. Dit is nog niet rond maar het CTB (de belangrijkste tegenspeler) heeft positief gereageerd. Op dit moment is niet bekend, welke eisen na 2001 worden gesteld. Dit is nog volop in discussie. Voor schepen op zoet water geldt geen gedoogbeleid, maar een verbod!

Vanaf 2003 geldt een verkoopverbod voor tinhoudende anti-fouling. Vanaf 2008 mag een tinhoudende anti-fouling ook niet meer op schepen zitten. Dit verbod geldt wereldwijd.

De Nederlandse verfindustrie wordt door dit verbod aangetast, omdat men in het buitenland de anti-fouling wel mag aanbrengen. In principe kunt u uw boot dus gewoon naar België of Duitsland varen en de anti-fouling daar aanbrengen, hoewel dit een tijdrovende en kostbare zaak is, zal naar verwachting de Nederlandse economie toch geschaad worden

Vragen & Antwoorden
Vraag: Wat is de huidige wettelijke situatie voor wat betreft het gebruik van koperhoudende antifoulings in Nederland?
Antw.: De huidige wetgeving verbiedt het aanbrengen van deze antifoulings voor de pleziervaart met ingang van 1 september 1999. Het varen met deze antifoulings is echter niet verboden!

Vraag: Kan koperhoudende antifouling nog wel gekocht worden?
Antw.: Ja. Het verbod is niet van toepasing op het aanschaffen van antifoulings. Op de verpakking dient wel een sticker te zijn aangebracht met het (aangepaste) wettelijk gebruiksvoorschrift.

Vraag: Wat is het gevolg van de wetswijziging voor Doe Het Zelvers?
Antw.: Iemand die toch koperhoudende antifouling wil gebruiken, dient deze in het buitenland te laten aanbrengen. In Nederland riskeert men een boete indien men betrapt wordt tijdens het aanbrengen van de koperhoudende antifouling.

Vraag: Wat is het gevolg voor professionele scheeps-/ jachtwerven?
Antw.: Werven mogen alleen koperhoudende antifoulings aanbrengen op vaartuigen welke bestemd zijn voor beroeps- of militaire doeleinden.

Vraag: Is koper schadelijk voor het milieu?
Antw.: Zeer hoge concentraties zijn schadelijk voor het milieu. Alle levende wezens hebben echter geringe hoeveelheden koper nodig. Antifouling geeft slechts in zeer kleine hoeveelheid koper af aan het milieu. Ter vergelijking: de afgifte van koper aan het milieu door de Industrie, Landbouw, koperen drinkwaterleidingnet en bovenleidingen van de spoorwegen is zeer veel groter.

Vraag: Wat is de visie van International op het gebruik van koperhoudende antifoulings?
Antw.: Kopervrije antifoulings zijn veel minder effectief als de koperhoudende antifoulings als het gaat om het voorkomen van aangroei. In gebieden met lage- en middelmatige aangroei, zoals de Nederlandse binnenwateren, kan een kopervrij product effectief genoeg zijn. Echter in gebieden met (zeer) zware aangroei is een koperhoudende antifouling noodzakelijk om het onderwaterschip schoon te houden. De zware aangroei veroorzaakt schade aan het milieu omdat het brandstofverbruik drastisch toeneemt. Tevens is het mogelijk dat de scheepshuid wordt beschadigd.

(*) Aan de bovengenoemde informatie kunnen geen rechten worden ontleend. Ook erkent Jachthaven 't Drijfhuis geen aansprakelijkheid omtrent de juistheid van de informatie.
Gebruikersavatar
vinnie kuiper
Berichten: 861
Lid geworden op: 16-06-2004 12:06
Locatie: Den Haag
Contacteer:

23-05-2005 09:23

hmmmmmm.
met andere woorden, zorgen dat niemand 't ziet :roll: 8)

het is inderdaad zo dat m'n tank heel wat sneller leeg is als de bodem niet alg/smurrie vrij is...... uiteindelijk levert anti fauling dus een groot voordeel voor het milieu op. :D

Vreemd overigens; dit is de eerste keer dat ik van het verbod hoor, terwijl ik in meerdere botenzaken wat vragen over het spul beantwoord heb gekregen.... lijkt mij een taak/plicht van de verkoper om je van het verbod op de hoogte te stellen (maar ja, dan verkoop je weer minder)

Dit weekend eindelijk weer vanuit de boot begonnen, helaas een blank maar wat heb ik genoten!

Gr Vincent
als je doet wat je deed vang je nog steeds geen reet

http://nl.youtube.com/watch?v=eG7RbQmAb0o
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

23-05-2005 20:44

Als je boot strak in de 2 componenten zit zal alg sowieso al minder aanhechting hebben; hierdoor zijn ze redelijk makkelijk te verwijderen. Direct na het uit het water halen van de boot met een vochtige doek of spons afdoen en thuis direct met de hoge drukspuit of tuinslang erop.

NB: Dit geld alleen wanneer je dit jaarlijks doet, geldt niet voor mosselen en ik praat hier ook niet over boten die in zout water liggen, om maar ff een verzekering in te bouwen :)

Maar inderdaad, zo goed als met anti-fouling zal het niet worden. Ik heb hier vooralsnog meer last van de smurrie op t water dan van de algen, volgens mij willen die niet eens meer aan mijn boot groeien :)

vr gr Sjoerd
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

08-08-2005 00:32

Even een kleine update over anti fouling:

Nu ik terug ben van vakantie ben ik weer een aantal keren gaan varen, en de algen en de mossels voelen zich al flink thuis op mijn bootje. Ook op de motor zitten ze. Dat zal nog een klusje worden om ze er weer af te krijgen.

Volgende keer toch maar anti fouling dus, ook al is het niet die hele sterke van voorheen, maarja die verf heeft een vermogen gekost (en zere handjes :) ) dus die blijft er echt nog ff opzitten.

Iets anders nog: aan mijn stootboeien zitten grote klonten slijmerig spul gehecht, ik kan niet echt achterhalen wat het is. Zijn het rest van kuit, misschien een soort kwal ofzo? het ziet er wat bobbelig uit, als niemand het weet kan ik wel een fotootje maken, alhoewel ik het meeste er alweer afgehaald heb.

vr gr Sjoerd
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

08-08-2005 00:55

Ik heb al diverse mensen gelezen die leuk aan het klussen zijn met hun boot. Waar blijven de foto's?:D Nog nieuwe ontwikkelingen onlangs?

Als je niet weet hoe je ze op internet moet plaatsen, PB me dan gerust.

En tevens een oproepje aan Michel Hollaar;
Ik 'hoor' je vaak over je 'karperkotter' Misschien kan je jouw karperjacht kort aan ons voorstellen? Of anders aanstaande zaterdag :)

vr gr Sjoerd
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

08-08-2005 08:01

Nou, ik zal ook maar even.

Door alle ontwikkeling bij ons op de plas heb ik in Juni ook een andere boot aangeschaft. Ik had een leuk tourbootje (open motorboot), maar die was niet geschikt om vanuit te vissen. Deze was te klein (4,35 meter) en te instabiel.

Nu hebben we dus een 6 meter lange Carolina Skiff (Amerikaanse boot, gebruikt door Am. Kustwacht). Hij is 1.9 meter breed en heeft een platte bodem en er hangt een 40 PK 4tact achter :-) En heeft een stompe punt. Gaat ongeveer 50 km per uur!!!! En is superstabiel!

De Skiff is eigenlijk een kale rechthoekige bak met een stuurconsole erin. Hierin heb ik een zonnedek gemaakt van 1.9 x 2.10. Hierop liggen goede kussens. Zo kan ik er lekker op slapen en vrouwlief kan op de zonnige dagen lekker zonnen als we aan het varen zijn. Over dit zonnedek/slaapgedeelte is een buizenkap gemaakt. Naast de motor heb ik klemmen gemaakt om een europod in vast te klemmen. Omdat de boot laag is, kan ik onder alle bruggen door en omdat'tie lekker snel gaat ben ik de concurrentie lekker voor ;-)

Er moet alleen nog een andere stoel achter het console komen. Eentje op zo'n alu paal die je eruit kunt halen (zie roofvisboten). Op die manier heb ik achter het stuurconsole ongeveer 1.5 meter over om de vis te kunnen onthaken, fotograferen etc. Zal binnenkort eens foto's plaatsen.

Er zit 1 nadeel aan deze boot, dat is dat hij een platte bodem heeft en dat veroorzaakt veel meer geklots dan bij een v-bodem. Maarja, dat went vanzelf.
Een vraag: Zou dat geklots kwaad kunnen mbt het verschrikken van de vis? Ik vis namelijk niet meer dan een meter of 30 bij de boot vandaan?

Vis nu heel soms vanuit de boot, maar vanaf April volgend jaar laat ik de biv thuis!!!

Let wel: Zorg dat je je hengels plaatst in het verlengde van de boot. Op die manier hebben je hengels het minst last van schommelingen!

Martin
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

08-08-2005 10:30

Sjoerd Groot schreef:En tevens een oproepje aan Michel Hollaar;
Ik 'hoor' je vaak over je 'karperkotter' Misschien kan je jouw karperjacht kort aan ons voorstellen? Of anders aanstaande zaterdag :)

vr gr Sjoerd


Sjoerd voor de goede orde ik heb het over " DE " karperkotter en niet over " MIJN ".

Maar even zogoed volgt hieronder een link naar waarop een foto van DE karperkotter en diverse fotoootjes van een van de twee eigenaren ( Ene Herculex ofzo :wink: ), te vinden zijn.

http://www.carpfever2000.nl/Nederland/G ... water.html

m.vr.gr.
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

08-08-2005 11:16

he hallo,

de karperkotter is een stalen kajuitsloep van 9,75 meter lang, 3 meter breed en kent een diepgang van 0,60 cm. (zonder bemanning en boilies aanboord :) ) en weegt tussen de 4 en 5 ton (Stabiel!) en word voortgestuwd dmv. een mercedes diesel moter inboord van 40 pk.

De sloep is afkomstig uit Amerika die gebruikt is in de 2e wereld oorlog en iets daarvoor gebouwd is. Deze sloepen werden aan beide kanten gegalvaniseerd (spelling?). De man waar wij hem van gekocht hebben werkte met zijn 2 broers bij HVO in Vlaardingen waar ze schepen onderhouden en repareren. Hij heeft samen met zijn broers in 2 jaar tijd een kajuit op de sloep gebouwd in de schafttijden en zo is de karper kotter ontstaan :)

Hij is nu voor het 2e seizoen is ons bezit, het is al een oud baasje, maar perfect onderhouden!

Hij is inmiddels van alle luxe voorzien. stromend water, 3 pits kookplaat, koelkast met klein vriesvakje, minimaal 4 slaapplaatsen, 2 amiaud peche boot rodpods die in het gangboord geplaatst kunnen worden waardoor de hengels voor het grootste gedeelte buiten boord hangen enz.

mvg Lex
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

08-08-2005 12:27

tot nu toe heb ik de hengels zo opgesteld dat ze haaks op de lengte van de boot staan. Je hebt dan wel regelmatig gepiep, maar ik zet de piepers gewoon uit en een run hoor ik toch wel dan denk ik ( heb ik nog niet gehad :) ) HEt lijkt me wel dat je dan voorzichtige aanbeten/brasembeten misloopt.

Wat is volgens jullie de ideale opstelling voor de hengels in de boot?

vr gr Sjoerd

Ps. Lijpe boot Lexus en Michel
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

08-08-2005 14:42

Ideale opstelling is buiten de boot.
Anders is het aanpassen, swinger voor de piepers niet erna scheelt bv al met die losse piepjes bij iedere beweging.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

09-08-2005 07:30

Douwe Bijlsma schreef:Ideale opstelling is buiten de boot.
Anders is het aanpassen, swinger voor de piepers niet erna scheelt bv al met die losse piepjes bij iedere beweging.


Klopt, alleen mis je dan de helft van de aanbeten. Denk eens aan een brasem als je met 120gr vis. Je komt er pas achter dat er 1 aanhangt als je 's ochtends je lijnen binnendraait.

Martin
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

09-08-2005 11:21

Martin niet als je met een schuivend loodsysteem vist.
Bovendien is het lang niet altijd nodig om met 120 gram lood te vissen.
Stroming buiten beschouwing gelaten.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

09-08-2005 12:28

Douwe, dat klopt wederom.. ik geef alleen een voorbeeld (van mijn eerste bootsessie dus). Ben zelf geen voorstander van running rigs, dus dan loop je tegen dit probleem aan. Maar ik geef toe, zeker met ruiger weer, wanneer de boot meer schommelt dan normaal, zal een running rig meer info doorgeven dan wanneer er semi fixed wordt gevist.

Maar laten we ontopic blijven .... .

Martin
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

06-11-2005 22:13

Op de marktplaats zag ik deze advertentie:
http://koopjes.marktplaats.nl/waterspor ... 85909.html

Had hem heel heel heel graag zelf willen kopen, maar op dit moment laat mijn portemonai het niet toe :-?
Het is in mijn ogen een bijna ideale visboot van aluminium incl trailer en bbm.
Een platbodem zoals Piet Vogel die heeft beschreven in zijn artikel is weliswaar nog practischer, maar dan praat je gelijk wel over een hele andere prijsklasse.
Vindt het een mooi bootje voor een mooie prijs..mischien dat 1 v.d. forum leden iets aan deze tip heeft :wink:
succ6
Hans Brinkel