De grote botentopic!

Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

17-04-2005 22:42

Heren,

Zoals sommigen misschien wel weten, is 2,5 jaar geleden mijn viosboot kapotgeslagen en gezonken. Daarna heb ik al snel een nieuw bootje gekocht, omdat ik nog nauwelijks de kans had gehad om de boot goed te gebruiken (slechts één sessie gemaakt!) Achteraf gezien wa shet een grote miskoop , dat eerste bootje, maarja het enthousiasme en de visioenen van dikke karpers wonnen het destijds van het gezonde verstand

Dit nieuwe bootje moest en zou helemaal goed worden en dus werd elk onderdeel dat niet geheel naar mijn smaak was vervangen. Hier een kort lijstje van de dingen die opgeknapt zijn:

-Ongeveer 50% van het polyester is vervangen of verstevigd.
-Al het houtwerk is vervangen.
-De boot is volledig kaal gehaald en met 3 lagen opnieuw geschilderd
-De peddels zijn volledig kaalgehaald, opnieuw geschilderd en afgelakt.
-De spiegel is geheel vervangen.
-De bun is volledig verstevigd en de klep ervan is vervangen
-Er zijn hengelsteunen geplaatst
-Ik heb er een nieuwe 4 delige houten bodem in gemaakt
-Alle kikkers, ogen, handvatten en sloten zijn vervangen
-Ik heb er een volledig nieuw zijl met elastiek voor gemaakt
-Er hangen nieuwe stootboeien aan
-De stootlijsten zijn opnieuw bevestigd
-Ik heb een bevestiging gemaakt voor de dieptemeter
-Alle touwen en kettingen zijn vervangen

Het bootje is ongeveer 3,5 meter lang en 1,30 breed, en er zit een 4,5 pk buitenboordmotor achter.
Deze is doorgesmeerd, de staartolieschroeven zijn vervangen en de staartstukolie is verversd (laten doen :) ). De staart en de schroef heb ik zelf opnieuw in de menie gezet en gespoten. De losse brandstoftank staat in de bun.

Dit alles heeft twee jaar geduurd en gisteren heb ik er officieel de laatste hand aan gelegd. Misschien dat ik hem nog een naam geef, maar ik heb nog niet echt een goede naam bedacht.
Ik heb door de jaren heen veel hulp gehad met het uit het water trekken van de oude boot, en met het schuren, verven en restaureren van de boot. Dit waren vooral mijn collega's, mijn vader, mijn broer en karpermaten Frank van Amerongen en Koen Workel :) Waarvoor bedankt!

Het meeste heb ik echter zelf gedaan in de losse uurtjes tussen school en werk.
Aankomende dinsdag krijg ik een andere ligplaats mét steigerpaal en dan kan de boot het water in! Eindelijk kan ik dan op een degelijke manier het kanaal onveilig maken! :D

Ik wilde dit toch even met jullie delen, omdat het bootje mij zoveel waard is, en niet alleen de tijd en het materaal die ik erin heb gestoken. Het klussen aan zoiets wordt toch een hobby binnen een hobby en het is toch een 'moment van vreugde' als 'ie dan eindelijk af is!

Op de link hieronder kunnen jullie de foto's zien van zowel de oude boot, met al zijn beschadigingen, en de nieuwe boot, in de staat zoals ik hem kocht en zoals hij nu is. Eigenlijk moet je de onderste foto's eerst bekijken, deze zijn van de oude boot en van daaruit kan je het proces volgen.

http://www.picturetrail.com/gallery/vie ... id=1954927


Ohja, de oude boot heeft een vader samen met zijn zoon vanuit Noord-Holland opgehaald. De prijs was eerst het symbolische bedrag van 10 euro, maar uiteindelijk ben ik gezakt naar 0,- Ik kon dat ding niet meer zien! Ben trouwens wel benieuwd wat er van dit bootje is geworden. Het bootje zou gebruikt gaan worden om met de kleinkinderen op de Vecht te varen. Misschien is de nieuwe eigenaar onder ons!?

Okay, genoeg over mijn bootje, ik hoopd at ik jullie een leuk kijkje gegeven heb in het opknappen van mijn bootje.

Hierbij wil ik ook julie oproepen om eens te beschrijven met wat voor boot jij vist, hoe je hem op hebt geknapt en hoe je hem aangepast hebt aan de karpervisserij. ( ik denk hierbij aan bijvoorbeeld Klaas vd Herik, Bas Breetveld en nog veel meer KWO leden die een iegen bootje hebben!

Dus kom op met die verhalen!

groetjes, Sjoerd
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

18-04-2005 09:39

Ben mijn bootje aan het opknappen op dit moment...nog geen foto's van gemaakt, zal ik toch ook eens doen
gr
Hans
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

18-04-2005 12:42

Sjoerd,

kerel,

wanneer gaan we ? 8) :lol:

Mooi werk maat!

Groetjes,
Stefan
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

18-04-2005 16:53

Hierbij is deze boot genaamd "Je Moeder" officieel gedoopt.

Cheers.

Het was me een genoege om te helpen :)

Groet,
Frunkie
Gebruikersavatar
Pim Dijkgraaf
Berichten: 1182
Lid geworden op: 02-06-2004 16:48
Locatie: Lemmer, Fr
Contacteer:

18-04-2005 18:04

Ik ga hem eerste week van de meivakantie opknappen. Ik zal ook meteen foto's maken als hij klaar is, legergroen natuurlijk :wink: .

Pim
Voer en vang!!!

I love BTW
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

18-04-2005 18:11

Knap werk mannen!

Vele vele uurtjes ontspannende inspanning lijkt mij dat te vergen.

Alleen de kleur blauw had ik persoonlijk niet voor gekozen maar dat is smaken verschillen natuurlijk.

M
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Wouter Vennekens
Berichten: 804
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: As (B)

18-04-2005 18:23

Sjoerd , ga je vanuit de boot vissen of is hij alleen om uit te varen/ naar je stek te varen ?

Ziet er wel strak uit !

Veel succes,
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

18-04-2005 20:14

Sjoerd, het is zeil en niet zijl :lol: Fijn dat ie eindelijk af is.
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

18-04-2005 20:20

Sjoerd,
aardig wat werk verzet ! Leuk om met je "zelfgemaakte" boot te gaan vissen. Wel even verzekeren ? :wink:

Ik hoop over een paar weken ook met een bootje te kunnen gaan varen. M'n pa heeft een nieuwe boot laten bouwen die als het goed is 29 April te water gaat.

Nu nog de sleutels zien te krijgen.............
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

18-04-2005 22:20

Sorry Aart,

Heb een paar schrijffoutjes over het hoofd gezien.

De kleur blauw heb ik gekozen omdat ik het inderdaad een mooie kleur vond :) Bovendien wa shij al grotendeels blauw, en ik wist niet dat het polyester dat eronder zat rood van kleur was.

De boot 'knalt' wel als je hem op de foto ziet, maar met het donkerblauwe hout is het toch een aardig geheel hoor.

Ik zal hem in eerste instantie gebruik om naar de plekken te varen die je te voet niet kan bereiken. Op de oevers kan je goed zitten dus ik denk dat je jezelf dan toch een stuk gemak ontneemt.
Ik heb er al wel steunen ingemaakt, en ik ga het zeker proberen vanuit de boot. Ik wil ook porberen verschillende voerplekjes af te vissen met de boot en dan zal ik wel vanuit de boot vissen.

Het wachten is nu op het volgende verslag van de volgende boot :)

Bedankt voor de positieve reacties!

Groetjes, Sjoerd
Gebruikersavatar
Nick Verhagen
Berichten: 391
Lid geworden op: 18-12-2004 16:06
Locatie: Schijndel

19-04-2005 15:07

Toppie, mooi werk.

Veel plezier ermee, maar dat zal wel lukken. :lol:
Wie het kleinen niet eerd, die is het groten niet weerd.
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

24-04-2005 19:26

Kleine update:

De boot ligt nu weer veilig op de ligplaats, en ik heb vandaag een stevige proefvaart gemaakt:

t gaat fantastisch!

wou ik ff van de daken schreeuwen :P

vr gr Sjoerd
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

24-04-2005 22:01

Stel,

ik wil me ook een bootje kopen, een opknappertje. Moet in principe plaats genoeg zijn voor mij en mijn viszooi, redelijk stabiel zijn, maar ook weer niet té groot (lastig hè).

Waar moet ik op letten, wat voor soort bootje moet ik pakken (matteriaal) en belangrijker nog, heeft iemand een kostenplaatje voor me? Wil er natuurlijk ook een motortje bij :D

Bootje zal precies zoals bij Sjoerd dienen om van punt A naar punt B te varen, en daar op te zetten.

Groeten,
Stefan
Gebruikersavatar
frank van loon
Berichten: 114
Lid geworden op: 15-12-2003 01:00
Locatie: Dongen

24-04-2005 22:06

He wel een leuke topic.

Ik zelf heb van de week zelf mijn boot naar huis gehaald een stalen kruiser van 6,5 meter lang.
Met een inboard dieseltje.
Deze gaat helemaal uit elkaar er zit een lekje in de bodem maar deze wordt dicht gelast afgelopen weekend het hout werk er uit gehaald.
En alles schoon gemaakt en motor er uit gelicht met een heftruck,
Volgende week eerst nog een weekje naar France en dan kunnen we beginnen met schuren en schilderen.

Als er iemand nog tips heeft wat dan ook bijvoorbeeld aanpassingen voor het vissen. Laat maar weten en ik ben benieuwd want voor mij is alles nieuw.

Voor de mensen die het intereseert wil ik wel op de hoogte houden hoe het karwei verloopt.

Vriendelijke groeten, Frank van Loonl.
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

27-04-2005 12:16

Frank,

Laat maar zien die foto's van het proces!

Stefan, allereerst, kijk eens op marktplaats, maar dat had je dacht ik ook al gedaan.

Als je een beetje een goede boot wil hebben met motortje ben je toch al gauw 500 euro kwijt, wil je hem dan 100% in orde maken komen daar wellicht nog enkele honderden euro's bij.

Even een voorbeeldje:

Als je je bootje wilt schilderen kan dat gerust met een blikje hoogglans van de HEMA, maar als je boot het hele jaar in het water ligt aan een jachthaventje kan je beter wat meer investeren in een goede 2 componentenlak van bijvoorbeeld Sikkens of de IJssel. Deze zien er ook veel mooier uit.
Ik heb niet bezuinigd op materiaal, want op deze manier kan ik hem over een jaar of 5 nog steeds goed verkopen, voor waarschijnlijk een hoger bedrag als toen ik hem zelf kocht.

Het ligt er dus maar net aan wat je wilt.
Als je op grote plassen of rivieren wilt gaan vissen moet je zeker weten dat je bootje 100% in orde is. Ik zou dus zelf zeker willen weten dat de want van de boot gewoon goed is. Daarom bezuinig ik niet op verf en onderhoud. Hetzelfde geldt voor de motor, je zal maar midden op de rivier dobberen met motoruitval terwijl die volgeladen grindbak op je afkomt.

Ik heb voor een prikkie destijds mn eerste bootje gekocht die dus ook meteen bij één stormpje helemaal total loss is gegaan, ik sta er nog versteld van dat ik er nog mee heb gevaren ook...

Maar om een lang verhaal kort te maken: Je boot en motor moeten gewoon goed zijn. Als je een goed onderhouden boot koopt is ie duurder, als je een opknappertje koopt ben je veel kwijt aan het opknappen.
Het is wel zo dat het klussen een hobby binnen een hobby wordt en als dat zo is, en dat an heel luek zijn.

Als je gaat schilderen enzo heb ik nog wel wat tips voor je. 2 componentenlak is toch wat aparts om mee te werken...
Als je hulp nodig hebt met klussen dan laat het maar weten!
Kom wel een keer langs dan.

Succes en de groeten,

Sjoerd
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

27-04-2005 15:14

Ik ga een dezer dagen eens rondtouren. Heb wat adresjes gekregen. Sjoerd, die uitnodiging staat, je komt toch al deze kant op dit najaar :lol: .

Groeten,
Stefan
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

28-04-2005 00:06

Ja maar dit najaar is het wel de bedoeling dat we nog wat verder zuidwaards afzakken, naar het land van Asterix en Obelix (om de vergelijking 'kaas en wijn' maar eens nieuw leven in te blazen!)

En ik wil je gerust eens helpen. Moet je eerst een boot hebben en goe din de planning hebben wat je gaat doen, 3 uur heen en terug reizen doe je tenslotte niet zomaar :p
Geef maar een gil als je zover bent.

succes met de aanschaf en we spreken mekaar nog wel ;)

vr gr Sjoerd
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

28-04-2005 08:47

Sjoerd en Frank alias Rob en Nico...


Ik kan ook wel een dagje helpen Steef.

Met blankende groet,
Frank
Gebruikersavatar
frank van loon
Berichten: 114
Lid geworden op: 15-12-2003 01:00
Locatie: Dongen

28-04-2005 16:36

Foto s wordt moeilijk ik weet namelijk niet waar ik die neer moet zetten en hoe ben namelijk niet zo n computer deskundige.

Maar dat van die 2 componenten lak zal ik onthouden.

In iedergeval bedankt.

Groeten Frank van Loon.
jacco noordermeer

28-04-2005 17:29

er vissen meer mensen uit de boot hoor 8)

zelf doe ik dit nl ook

en klaas die ken ik niet :wink:
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

30-04-2005 20:45

Frank,

tip 1: de rood/wit/blauwe 2 componentenrollertjes van de Gamma zijn de beste die ik tot nu toe tegen gekomen ben ( beter dan die uit de botenzaak ) en lekker goedkoop. Niet elke roller is namelijk geschikt, en zo zijn er nog wel wat dingetjes.

Stuur gerust een keer een PBtje als je vragen hebt...

vr gr Sjoerd

(Ps. Frank, ik blank ook weer)
Gebruikersavatar
frank van loon
Berichten: 114
Lid geworden op: 15-12-2003 01:00
Locatie: Dongen

18-05-2005 16:56

He mensen ik ben nog druk bezig geweest afgelopen weken.

Ik heb de binnen kant nu kaal en heb deze in de menie staan van de week vloer er voor in zagen.

En dan gaan we de bovenbouw schuren.
Dat van die twee componenten rolletjes moet je even verder uitleggen Sjoerd.

Vriendelijke groeten, Frank van Loon.
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

18-05-2005 23:59

Twee componentenverf is verf die bestaat uit twee verschillende substanties. Als je ze bij elkaar voegt gaan ze reageren, waardoor de verf uit zal harden. Niet alle verfrollertjes kunnen hier tegen.
Sommige rollertjes laten hun haren los, of beginnen op te lossen.

Er zijn hiervoor speciale 2-comonentenlak rollers te koop.
Het eerste pakje kocht ik bij de botenzaak, waar ik ook delak heb gekocht. Ook deze rollertjes begonnen na korte tijd al te pluizen.
Hierna heb ik een pakje van twee rollertjes bij de Gamma gekocht. Ze zijn een centimeter of tien lang, een mooi formaatje om een visboot mee te schilderen. Deze rollers blijven wel goed en zijn niet zo duur.

Als je dus zeker wilt weten dat je rollertjes niet tijdens het verven uit elkaar vallen, dan moet je ze bij de Gamma kopen. Het is erg vervelend als je niet verder kunt schilderen omdat je een nieuwe roller moet halen ( de verf hard ondertussen door )

Je moet ze overigens niet uren achter elkaargebruiken, daar kan geen enkele roller tegen :)

Succes!

vr gr Sjoerd
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

19-05-2005 16:30

Hoi Sjoerd,

dit heb ik ook ondervonden, maar dacht dat het aan mijn 2 component lag.. ben inmiddels 8 rollers armer :(
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Gebruikersavatar
vinnie kuiper
Berichten: 861
Lid geworden op: 16-06-2004 12:06
Locatie: Den Haag
Contacteer:

20-05-2005 16:11

en let er bij het schilderen op dat een witte/lichtgrijse onderzijde minder af schikt dan een donkergekleurde.

Kom ik gelijk bij hetvolgende.....
bestaat er ook anti-fauling in lichtgrijs of lichtblauw etc ??

En dan nog een vraag, zit hier immerrs tussen de boters.... hoe onderhoud ik een kanvas cabrio-kap / dekzeil??

Gr Vincent
als je doet wat je deed vang je nog steeds geen reet

http://nl.youtube.com/watch?v=eG7RbQmAb0o