beroep vissers vangen erg veel karpers weg !!!

Danny de ruig
Berichten: 5
Lid geworden op: 05-03-2012 18:31

06-03-2012 17:30

Stop de legalen Stropers !!!


Bij ons in hoofddorp omstreken, dagelijks worden erg veel vissen waaronder karpers weg gevangen door beroepsvisser van Egmond en zijn zonen ( totaal 4 visser )
Dit gebeurd in de hoofdvaart en sloten, vaarten in Hoofddorp, bij Ciniedijk, Badhoevendorp, schipholweg vijfhuizen dit zijn geen open wateren en vooral de ringvaart en de kaag ( open water) ook hier wordt erg veel op karper gevist, een grote karper brengt al gauw een paar honderd euro op.

De grote karpers worden verkocht aan betaalwater in Frankrijk, deze spaart hij op en gaan eens in de zoveel tijd met een water tank vervoert.

De kleine karper worden verkocht als consumptie, polen zijn er erg gek op.
De kleine karper laat hij langzaam lijden tot dat ze stikken.

De manier waar op gevist wordt gaat erg ver, zo wordt er stroom op het water gezet om ze gevolgen's er uit te scheppen.
Ook vist hij met zegens (sleepnetten) die hij naar elkaar toe trek waardoor geen vis kan ontkomen.
Dit gaat ten kosten van de visstand wat hiervan niet kan herstellen omdat ik dagelijks gebeurt.
Mijn bronnen zijn hengelsport Haarlem, Gemeente Haarlemmermeer, en heb het zelf erg vaak gezien tot mijn spijt.

Als je gek bent op karper vissen en je vist graag in deze wateren, kan je klagen bij gemeente Haarlemmermeer, en het loket met deze klacht.
Met veel mensen achter me kunnen wij dit misschien stoppen, en een gezond bestand behouden.
Wat voor mij als karper visser erg belangrijk is.
Gebruikersavatar
Marco Boer
Berichten: 428
Lid geworden op: 20-02-2012 20:09

06-03-2012 18:12

Goed bericht, zoveel mogelijk aanpakken dit soort ongein. Ik snap best dat dit soort gasten hun brood moeten verdienen, maar niet op deze manier...
Ciao,

Marco

Werken is voor mensen die niet kunnen vissen...
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

06-03-2012 18:16

Al de petitie getekend mannen (( laat de spiegels voor de sport )) ???

mvg Sander Kunst
danny schape
Berichten: 9
Lid geworden op: 02-03-2012 13:38
Locatie: wervershoof

06-03-2012 18:25

wat legaal stropers? dierenbeulen zijn het! is een klusje voor de 1-4-4 mannen.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

06-03-2012 19:02

De petitie vindt u hier: http://www.petities24.com/cos_petitie

Groet,
Peter

Afbeelding
Laatst gewijzigd door pj otte op 06-03-2012 19:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

06-03-2012 19:02

Heeft hij op genoemde wateren het schubvisrecht, grondvisrecht of helemaal geen recht?
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

06-03-2012 19:11

Volgens mij heeft van Egmond zelfs het schubvisrecht.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

06-03-2012 19:32

Wijziging van de Visserijwet 1963 in verband met de bestrijding van visstroperij en het vervallen van de akte, alsmede enkele andere wijzigingen van deze en enige andere wetten
D
NADER VOORLOPIG VERSLAG VAN DE VASTE COMMISSIE VOOR ECONOMISCHE ZAKEN, LANDBOUW EN INNOVATIE1
Vastgesteld 7 februari 2012
De memorie van antwoord heeft de commissie aanleiding gegeven tot het maken van de volgende opmerkingen en tot het stellen van de volgende vragen.

1. Inleiding

De leden van de PvdA-fractie hebben met belangstelling kennisgenomen van de antwoorden van de regering met betrekking tot de Wijziging van de Visserijwet 1963. Deze leden beschouwen de reactie als een stap in de goede richting en hebben een aantal aanvullende vragen. De leden van de SP-fractie, de leden van de GroenLinks-fractie en het lid van de PvdD-fractie sluiten zich aan bij deze vragen.
2. Strafmaat

De regering gaat er van uit dat de opname van visstroperij in de Wet op de economische delicten een ontmoedigende werking heeft op potentiële visstropers. Hoe beoordeelt de regering in dit verband de hoogte van de boetes? Is de regering het met de leden van de PvdA-fractie eens, dat deze boetes in relatie tot de opbrengsten van de visstroperij te laag zijn en dat daar de facto geen ontmoedigende werking van uit gaat? Is de regering bereid om over de beoogde delicten en de strafmaat in overleg te treden met het Openbaar Ministerie?

3. Heterdaadbepaling

Wat zijn de redenen voor de regering om in dit geval te kiezen voor een heterdaadbepaling? Is de regering het met de leden van de PvdA-fractie eens, dat de heterdaadbepaling in de praktijk de bestrijding van de visstroperij bemoeilijkt? Als er in een concrete situatie sterke aanwijzingen zijn voor visstroperij is strafvervolging zonder heterdaad immers niet mogelijk.

4. Aanduiding herkomst vis

Is de regering bereid om te stimuleren, dat de restaurants uit vrije wil gaan aangeven waar zij de vis hebben gekocht? Gaat de regering bevorderen dat er in de sector een convenant wordt afgesproken? Immers, dit geeft duidelijkheid aan de consument en er kan een certificerende werking van uit gaan. Welke acties kan de regering in dit verband ondernemen?

De leden van de vaste commissie voor Economische Zaken, Landbouw en Innovatie verzoeken de regering de nadere memorie van antwoord vóór 5 maart 2012 aan de Eerste Kamer te zenden.

De voorzitter van de vaste commissie voor Economische Zaken, Landbouw en Innovatie,
Kneppers-Heynert

De griffier van de vaste commissie voor Economische Zaken, Landbouw en Innovatie,
De Boer
Danny de ruig
Berichten: 5
Lid geworden op: 05-03-2012 18:31

06-03-2012 19:40

Laurens Maasland schreef:Heeft hij op genoemde wateren het schubvisrecht, grondvisrecht of helemaal geen recht?


Niet allen wateren, maar wordt gedoogt, behalve bij de ciniedijk Vijfhuizen daar mogen ze het niet maar doen het toch.
Maar als je zie hoe hij met vissen omgaat gaat echt veel te ver....


Gr Danny
sander van thiel
Berichten: 704
Lid geworden op: 20-01-2010 20:39
Locatie: Houten

06-03-2012 20:23

Wegstoppen en nooit meer vrij laten bah!

Die vissen zijn uitgezet op kosten van de sportvissers.Vind sowieso dat de beroepsvisserij op zoetwater de komende 5 jaar stopgezet moet worden! Ondanks ik weet dat het onmogelijk is,Ik heb de petitie getekend. Ik hoop dat deze 4 monsters flinke boete´s krijgen!!
vissen 2014

schub 1
spiegel 1
brasem 6
zeelt 1
Danny de ruig
Berichten: 5
Lid geworden op: 05-03-2012 18:31

06-03-2012 21:22

sander van thiel schreef:Wegstoppen en nooit meer vrij laten bah!

Die vissen zijn uitgezet op kosten van de sportvissers.Vind sowieso dat de beroepsvisserij op zoetwater de komende 5 jaar stopgezet moet worden! Ondanks ik weet dat het onmogelijk is,Ik heb de petitie getekend. Ik hoop dat deze 4 monsters flinke boete´s krijgen!!



Familie van Egmond heeft het schub recht.

Ik hoop door meer bekendheid over deze dieven, dat karpers vissers weten wat er speelt dat er erg veel karpers verdwijnen meestal uit het open water.

Gr Danny
ron thijsen
Berichten: 571
Lid geworden op: 08-11-2007 08:52
Locatie: geleen

06-03-2012 22:51

Lol we zetten overal vissen uit,meestal OPEN water dan kun je nog niet zeggen beroepsvisserij zoetwater oprotten.Die gasten hebben waarschijnlijk elk jaar hun papieren in orde en dat voor er ooit sprake was voor uitzetten van karpers.Veel succes met je idee hierover :D De karper is een vis en die eet men nu eenmaal.
m,v,g Ronnie.
breek me de slurf niet open
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

06-03-2012 23:25

Danny de ruig schreef:
Ik hoop door meer bekendheid over deze dieven, dat karpers vissers weten wat er speelt dat er erg veel karpers verdwijnen meestal uit het open water.

Gr Danny



karpervissers weten al lang wat er speelt. Helaas is er meer voor nodig dan enkel een petitie.

Zoals Ron al zegt,papieren op orde,en waar komt het akkoord vandaan? Den Haag.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

06-03-2012 23:41

beste Ron, mijns inziens valt hier niet echt mee te lachen, kan er dan ook niet echt de lol van inzien, dit alles is zo in strijd met de niet aflatende inzet van enkele karpervissers en geloof mij dat dit soort zaken veel frustratie teweeg brengt.
ik vrees dat jou reactie hier je niet in dank zal worden afgenomen
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

07-03-2012 09:31

Ten eerste,

Danny de ruig schreef:Dit gaat ten kosten van de visstand wat hiervan niet kan herstellen omdat ik dagelijks gebeurt.


De sloten en vaarten waar deze visser al jaren zijn gang gaat bevat geen uitgezette karpers door hengelsportverenigingen. De natuurlijke aanwas is dusdanig groot dat je op een winterdag met een pennetje soms nog wel tot 6 vissen op een dag kunt vangen. Is dit goed, of slecht? Is het dan goed of slecht dat er vis wordt uitgehaald? Het moet tenslotte geen Houtrak worden hier, dan heb je in koude winters helemaal de poppen aan het dansen. Zou het niet voor niets zijn dat de poldersystemen nauwelijks vissterftes kennen in barre ijsperiodes? De visstand in de Haarlemmermeerpolder is naar mijn idee (kom er pas een jaartje of 20, dat scheelt natuurlijk) prima in orde. Met de vaste stok worden regelmatig kleine karpertjes gevangen (10-30cm) tijdens wedstrijden en sommige bruggen zijn niet eens met kunstaas te bevissen omdat je dan steevast bij elke sleep een vis in zijn rug haakt. Alvertjes genoeg, brasems ook en zelfs meerval huist nog steeds in de Haarlemmermeerpolder. Het is geeon volgegooide put met dertigponders, een enkele is er te vangen, wat meer twintigers en een hele schare aan dubbels en enkels. Dat is een polder nu eenmaal.

Het jammere is wel, dat de weinige spiegels die er zitten steevast naar visputten in België (en dus niet Frankrijk) verdwijnen als van Egmond ze in zijn net krijgt. Dit alles naar eigen zeggen van 'van Egmond', voordat we hier weer over vallen. Ook voor de polder grote schubs verdwijnen gewoon mee. Winterholen worden met een zegen leeggetrokken en alle ingangen naar de paaisloten staan ook altijd vol fuiken.

De pest is met die vent dat het allemaal netjes volgens de richtlijnen en voorwaarden gaat die in vegunningen gesteld zijn. Als je misstanden ziet waarvan je denkt dat het niet door de beugel kan, maak hier foto's van. Nauwkeuri lokatie aangeven en vervolgens achterhalen waar deze vent mag vissen en waar niet. Dan sta je sterk, en niet met wat aannames zonder concrete bewijzen.

Danny de ruig schreef:Mijn bronnen zijn hengelsport Haarlem


Nu heb ik al helemaal geen hoge pet op van het wanbeleid van HvH, dat heb je op dit forum al heel veel kunnen lezen. Ze weten van de hoed noch de rand, lopen altijd achter de feiten aan en belonen klagende vissers met een nieuwe uitzetting. Veelal op afgesloten wateren, zo'n polder interesseert ze helemaal niet. Want als ze dit weten hadden ze toch wel zelf iets ondernomen, lijkt me.

Dat is HvH ;)

Verder,

http://www.mkbainderegio.nl/docs/Pilot_ ... nitief.pdf

Al met al:

Breng misstanden in beeld met foto's, lokatiegegevens en waarnemingen. Dan bereik je iets.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

07-03-2012 11:34

Mannen,

Waar we o.a. naar toe moeten is te komen tot landelijke afspraken met beroepsvissers om spiegelkarper te laten waar ze zijn en niet te verkopen waar dan ook naar toe. Dat hier geld aan te pas moet komen als compensatie en een goed controle apparaat waar sancties mogelijk zijn bij herhaalde overtredingen van afspraken lijkt me duidelijk. De actie “Spiegels voor de Sport” zet daar op in. Dat Federaties en Sportvisserij Nederland zich tot nog toe geheel afzijdig houden van deze actie is jammer. Is een lange weg die we met zijn alle moeten bewandelen toch liggen er hier zeker kansen. Daarom is niets doen ook hier geen optie.

Groet,
Peter
Frank Meyer
Berichten: 358
Lid geworden op: 24-09-2009 23:23

07-03-2012 18:11

Waarom moet er iets afgesproken worden wat alleen voor onze 'troetel' spiegeltjes geldt?
Ik zet het een beetje oneerbiedig neer maar het is alles of niets.
Een spiegel is voor mij niets meer dan een schupkarper.

Moeilijk lastig ik weet het.
Ik heb hem wel ondertekend, dat dan weer wel..
Mvg
Henk Kat;stel dat Joris stel..
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

07-03-2012 18:14

Peter,

Spiegel jah maar ook de gewone mooie schubkarper is een karper. Gaat om de algemene karpersoort.
Al zit er veel geld en werk en manuren in de spielkarper projecten! (Respect voor de inzet!!)

Maar de schub telt net zo hard mee.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

07-03-2012 18:28

Als van Egmond daar de schubvisrechten heeft en zich aan de gestelde voorwaarden houdt is het volkomen legaal wat hij doet en valt hem in feite niets te verwijten. En al zou hij die vissen naar Timboktoe gaan verkopen, dan nog staat hij in zijn recht.
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

07-03-2012 19:06

Leuk die voorwaarden,veel gevallen worden die niet nageleefd. Meer steekproeven zouden welkom zijn bij het lossen van de vangst.

En dan zal er wel weer gezegd worden dat er wel veel steekproeven zijn maar is daar bewijs van? evenals mijn menig dat er weinig steekproeven zijn. Heb ik ook geen bewijs voor maar ben er van overtuigd dat die weinig uitgevoerd worden.

En toch blijft het Frustrerend om te zien! Of hij nu wel of niet in zijn recht staat.


Het draait om geld,en in gevallen loopt dat flink op,er zijn gewoon her en der dingen gaande die niet kloppen ook al kloppen de papieren met de gestelde voorwaarden.

Ik heb ook een vispas,maar wie zegt dat ik me er aan hou? Zolang ik niet gesnapt word gaat het allemaal goed. Zo gaat dat met alles en ook in de beroepsvisserij en dat valt gewoon niet te ontkennen. En Van Egmond zal zeker ook geen heilig boontje zijn.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

07-03-2012 19:22

Tja Leen, of van Egmond een heilig boontje is? Geen idee, maar lijkt mij net zo min als dat jij of ik dat zijn.
Hier 'schreeuwen' over dit soort zaken heeft geen nut, in de VBC waar ook van Egmond verplicht deel van uitmaakt kunnen controles ook vastgelegd worden.
Het vervelende met karpervissers is vaak dat er wel veel geroepen wordt maar veruit de meesten niet thuis geven als er daadwerkelijk wat gedaan moet worden.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

07-03-2012 20:27

Leen,

Is zeker geen kattenpis als je kijkt naar ontwikkelen die VBC teweeg gaan brengen. De komende jaren zijn erg belangrijk zowel voor ons als karpervissers als voor Beroepsvissers. Die na eeuwen van vrijheid in hun doen en laten wat hun visserij aangaat als beroepsgroep nu voor ingrijpende beslissingen komen te staan.

Groet,
Peter
Danny de ruig
Berichten: 5
Lid geworden op: 05-03-2012 18:31

07-03-2012 21:40

Aart Lokhorst schreef:Tja Leen, of van Egmond een heilig boontje is? Geen idee, maar lijkt mij net zo min als dat jij of ik dat zijn.
Hier 'schreeuwen' over dit soort zaken heeft geen nut, in de VBC waar ook van Egmond verplicht deel van uitmaakt kunnen controles ook vastgelegd worden.
Het vervelende met karpervissers is vaak dat er wel veel geroepen wordt maar veruit de meesten niet thuis geven als er daadwerkelijk wat gedaan moet worden.



Je hebt gelijk we kunnen ook weinig er aan doen, maar niks er aan doen helpt ook niet.

Ze vinden de belangen voor de beroep vissers belangrijker dan de sportvissers, omdat het hun brood winning is.
Ik vindt een vele anderen dat dit gestopt moet worden, en zullen alle mogelijke mannier zoeken om dit te bereiken.

Gr Danny
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

08-03-2012 09:18

Doen ze nu wel of niet iets illegaals?
Dat broodwinning voor hobby komt lijkt mij logisch, zou anders een raar verhaal worden.
Als ze schubrecht hebben, mogen ze toch gewoon de vis eraf vangen (ook karpers) en daar verder mee doen wat ze willen? Verkopen aan consumptie of betaalwateren?
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

08-03-2012 10:09

Dit is geen hobby maar beroepsmatig wegvangen van zoet water vis.
Vind het zegmaar ook een beetje uit de tijd dat armoedig vis wegvangen op zoet water.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust