Vissen op GROOT Frans water

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Michiels Gino
Berichten: 667
Lid geworden op: 29-11-2004 22:22
Locatie: Bredene (België)

04-10-2007 21:41

Jeeeeeeeeeeep,
Na een bijna visloos 2007 ben ik van plan om samen met men vismaat volgend jaar voor het eerst een Groot Frans water te gaan bevissen
Ik heb al meerdere malen in Frankrijk waters bevist, maar deze waren tot max 100 ha, ook met boor, dieptemeter etc.
Met groot bedoel ik nu waters alla du Der, Cassiën ......
Het zal voor de periode mei - juni zijn.

Mijn vraag luid nu, moet je met veel andere factoren rekening houden tov de "kleinere" waters.
Alle tips zijn welkom.
Greets Gino
Danny Mieremet

05-10-2007 00:09

Een goede tip zou kunnen zijn:
Plaats de vraag in de juiste rubriek :wink:

Veel voer en doorzettingsvermogen kan ook goed helpen.

Gr Mieremet
Gebruikersavatar
Thomas de nieuwe
Berichten: 745
Lid geworden op: 08-10-2006 18:21
Contacteer:

05-10-2007 15:24

Lac chambon is wel een leuk meertje redelijk goed vis te vangen en het aantal mensen dat er vist valt ook wel mee............ stuur me maar een pb als je meer info wild.

gr. THomas
long as i got lungs and a rod you can't stop me
Gebruikersavatar
Mathieu de Witte
Berichten: 739
Lid geworden op: 25-02-2005 14:14
Locatie: 's-Gravenpolder

05-10-2007 17:21

Op groot water zit de vis vaak op de wind!

Vergeet ook op zulke grote wateren de kantjes ook niet :wink:
Veel voer hoeft niet altijd, maar je kan maar nooit genoeg bij hebben :lol:

Voor de rest kan je denk ik gewoon hetzelfde aanpakken als de wateren die je normaal bevist hebt (tot 100 Ha.) Afwijkend bodemprofiel, schone plekken tussen wier etc. etc.

Greetz,
Volg The Carp Brothers Incorporated op facebook! --> Link

Carp Brothers Incorporated the movie! : http://youtu.be/paFsduV61_E
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

05-10-2007 18:15

Je noemt wel 2 totaal verschillende wateren, du der en cassien. Beide vereisen wel een heel andere aanpak
Gebruikersavatar
Peter kuipers
Berichten: 1254
Lid geworden op: 20-03-2007 20:17
Locatie: Dokkum

05-10-2007 19:30

Martin Doelman schreef:Je noemt wel 2 totaal verschillende wateren, du der en cassien. Beide vereisen wel een heel andere aanpak


Beetje uitleg AUB. Zo kunnen we allemaal wel antwoord geven.

Vr gr peter
vr gr peter
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

05-10-2007 19:49

Hoezo verdere uitleg ???


Is n beetje n appel - peer vergelijking.

Verder is cassien ivm du der n emmer :P


Dat van die wind is ook wel n goeie, voor al op du der.


Gr :wink:


Oh jah , over die waters is nog nooit iets geschreven :P
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

05-10-2007 19:52

Peter kuipers schreef:
Martin Doelman schreef:Je noemt wel 2 totaal verschillende wateren, du der en cassien. Beide vereisen wel een heel andere aanpak


Beetje uitleg AUB. Zo kunnen we allemaal wel antwoord geven.

Vr gr peter


Ik geloof dat Menno het al aardig verwoord. Cassien is een dressuur"put" en du der is een binnenzee vol mogelijkheden.
Gebruikersavatar
Michiels Gino
Berichten: 667
Lid geworden op: 29-11-2004 22:22
Locatie: Bredene (België)

05-10-2007 20:18

thx
Greets Gino
Edwin Otte
Berichten: 598
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: HOES
Contacteer:

05-10-2007 20:22

Ik zelf neem nooit een boor enzo mee. Heb vaak al genoeg zooi bij me. ;)

Tja, wat voor factoren ? Goeie vraag! Ten eerste zou ik vooral rekening houden met de weersomstandigheden die de kop op kunnnen steken op dergelijk groot water. Bij een windkracht 5 kan het al behoorlijk spoken op zo'n grote open vlakte. Zorg voor een stevige tent, een goeie boot ;) en evt een zwemvest. Maar als aller belangrijkste als je in dergelijke omstandigheden terrecht komt is een kop met verstand!

Verder zijn een paar molens met een behoorlijke lijncapaciteit ook wel eens makkelijk. En zorg dan ook dat die lijn er op zit, en doe niet net als een maatje van me eerst een stuk opvullen met waailappen en daarna 350 meter lijn. :o

Zorg ook dat je behoorlijk wat voer bij de hand hebt zodat je wat kunt aanpakken. Zoals al gezegt, beter te veel dan te weinig. Je zal het maar hebben dat ze aan alle kanten over je stek aan het rollen zijn en je voer is een eind op.

Een kaart van Google Earth is ook heel makkelijk. FF zoomen en printen met die handel.

De rest (misschien hierboven ook wel) kan je vrijwel allemaal zelf wel verzinnen denk ik.

xxx E.O.
THE CHASE, IS BETER THAN TE CATCH!!

http://www.youtube.com/watch?v=T8m6IbIt ... re=related
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

05-10-2007 22:13

Uiteindelijk komt het maar op 1 ding neer en dat is gewoon;


GAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAN


KNALLUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUH


:oops: :wink: :D


Groetjes,
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

05-10-2007 23:08

menno laarmans schreef:Hoezo verdere uitleg ???


Is n beetje n appel - peer vergelijking.

Verder is cassien ivm du der n emmer :P


Dat van die wind is ook wel n goeie, voor al op du der.


Gr :wink:


Oh jah , over die waters is nog nooit iets geschreven :P


Of doelt hij alleen al op de dieptes?
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
peter andrae

06-10-2007 12:35

Orient.

Madine.

Du Der.

Volg de wind meestal zit je dan wel goed en wat al is gezegd neem genoeg voer mee mocht het los zijn dan zit je al snel zonder aas en dat wil je vast niet.

Mei Juni ik zou zeker niet op 10 mtr gaan zitten te diep de vissen zwemmen vlak voor je voeten op ondiep water of in een kom waar hooguit een paar mtr water staat,de meest gemaakte fout is dit volgens mij op grote wateren.


Maak thuis een checklist je hebt de tijd je gaat pas in 2008.

Vergeet geen goede boot het liefst een rubberboot en een motor met genoeg vermogen anders drijf je bij een beetje wind weer terug naar de kant 40 lb lager zou ik niet gaan,en je hebt hem echt nodig zo een bart smit ding kan je wel vergeten aangezien het water hoog staat in het voorjaar,soms zit je echt tussen de struiken en bomen heen te vissen.

Neem ook een paar lange banksticks mee voor als je de hengels in het water moet zetten ivb met het wier.

Pas op met een waadpak vooral in de boot liefst zonder.


Er is nog veel meer om rekening mee te houden maar dat komt later wel nu eerst fijn vissen.
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

09-10-2007 08:27

Mathieu de Witte schreef:Op groot water zit de vis vaak op de wind!


Dat hangt er van af, lang niet altijd. Als vissen op een heel groot water continue de wind zouden volgen, zouden ze gewicht verliezen in plaats van gewicht verkrijgen.

Ze volgen de wind wel, tot een bepaalde grens. Dit is bijvoorbeeld goed te zien op een water als bijvoorbeeld Cassien, met verschillende aftakkingen (armen). De vissen volgen vaak de wind, maar alleen in hun sectie/arm. Kon even geen betere voorbeeld geven. Met name ook de hele grote vissen trekken lang niet zoveel als de wat kleinere.

Maar als ik wat tips mag geven, probeer een punt te zoeken waar 2 stromingen elkaar treffen. Dit is een zuurstofrijk gedeelte waar veel natuurlijk voedsel zit.

En zoals Mathieu al zei, vergeet de kantjes niet. Mensen denken vaak dat ze op een enorme afstand moeten vissen als ze aankomen bij een grot water, maar het zijn juist de kantjes die in veel gevallen productief zijn, vooral in de warmere maanden.

Plateautjes zijn ook toppers. Vooral als de temperatuur van het water wat aan de lage kant is en je op een ondiep plateautje vist waar de zon volop kan schijnen.

Eigenlijk zijn het dezelfde dingen als op een wat kleiner water (tot een bepaalde grens natuurlijk) waar je rekening mee moet houden.

Ik zou dan wel een degelijke tent meenemen, het kan behoorlijk hard waaien als je langs een grote water zit te vissen. En een zwemvest voor in je boot.

En als laatste tip eventjes dat je continue het water in de gaten moet houden op tekenen van karper. en niet bang zijn om te verkassen.

maar dit zijn eigenlijk al dingen die je denk ik al wist
Gebruikersavatar
Michiels Gino
Berichten: 667
Lid geworden op: 29-11-2004 22:22
Locatie: Bredene (België)

09-10-2007 12:33

Boot en motor, dieptemeter is al geen probleem. Vraag was vooral bedoeld met "het localiseren" van vis. En het voerpatroon.
Nu heb alles eens opgeslagen in een word-document, de rotary vissen o groot water. Vrijdag ben ik voor 2 maanden weer in het buitenland om te werken, en kan dan alles rustig eens lezen en uitpluizen.
Zeer waarschijnlijk zal het Du der worden, Cassiën is me nu net iets te ver voor de moment. Ook de periode dat we gaan gaat waarschijnlijk veranderen, wat dingen op het werk verschoven etc, dus passen we ons maar aan.
In ieder geval iedereen hier al hartelijk bedankt.

Grts Michiels Gino
Greets Gino
Plaats reactie