01-02-2006 11:44
Reactie van Publishinghouse medewerker en bladmanager Peter Dohmen:
Beste mensen,
Als eindverantwoordelijke voor de vier specialistische hengelsporttitels die binnen onze uitgeverij worden uitgegeven, volg ik met belangstelling de relevante discussies op de diverse boards, waaronder vanzelfsprekend ook die van KWOL.
Hoewel er in allerlei discussies met grote regelmaat stellingnames langs komen die in de grotere contekst gezien twijfelachtig zijn of soms zelfs falikant onjuist, onthoud ik me in de regel van commentaar.
In een open discussie horen nu eenmaal valide argumenten thuis, maar verdienen ook stellingnames een plekje die de plank misslaan. Dat is geen punt; als iedereen het met elkaar eens zou zijn, was er immers geen discussie...
Met betrekking tot de discussie over commercie in onze uitgave Dé Karperwereld wil ik echter graag drie zaken verduidelijken:
1)
Dé Karperwereld ís een commerciële uitgave en geen verenigingsblad.
Zonder betaalde advertenties zou zo'n magazine in plaats van de toch al niet geringe bijna 9 euro die het nu kost, wellicht al gauw zo'n 15-20 euro moeten kosten. En een dergelijke prijs zou D Karperwereld weinig levensvatbaar maken, dát kan ik jullie verzekeren!
Dankzij de adverteerders die ons platform graag benutten om hun producten/diensten tegen betaling onder de aandacht van de karpervissers te brengen, zitten we nu in de achtste jaargang!
Overigens is een verhouding redactie/advertenties 2 : 1 in de bladenwereld heel normaal, dat wil zeggen 30 tot 35% advertenties.
Met een advertentiebezetting van 14 tot 20 blz op een volume van 84 blz zitten wij daar héél ruim onder...
2)
Al moet het niet té gek worden, als een auteur door middel van het noemen van een merknaam (kan overigens heel informatief zijn!) of het dragen van een logo een gebaar wil maken naar zijn sponsor, is dat in eerste instantie zijn of haar verantwoordelijkheid.
Maar als het te gek wordt, grijpen we beslist in.
Niet door het manipuleren van een foto overigens (zie punt 3), maar door de foto dan maar niet te plaatsen.
Dat wij als uitgeverij bewust zouden hebben gekozen voor de cover van Bart vanwege de naam Proline is klink klare onzin. Het ging vanzelfsprekend om die prachtige vis en het fraaie oranje licht!
Heeft een van jullie een advertentie van Proline in ons magazine aangetroffen?
Neen dus!
Het feit dat deze firma nauwelijks of niet in ons magazine adverteert, is het levende bewijs van het feit dat de redactie niet door commercie wordt gestuurd...
3)
Dan het altijd heikele punt van beeldmanipulatie.
Wat dat betreft hoop ik dat jullie van mij willen aannemen dat wij daar hoogst terughoudend in zijn.
Terwijl iedere amateur thuis op z'n pc naar hartelust kan rommelen met foto's, zijn de professionals in onze grafische studio samen met onze redactie niet erg gecharmeerd van dergelijke trucs. De geloofwaardigheid komt immers al te gauw in het geding!
In de meer dan acht jaar dat Dé Karperwereld nu bestaat, herinner ik me misschien drie-vier gevallen.
De iets weggepoetste beschadiging op de Oranje Parel is er daar overigens eentje van.
Wij weten dat ook een vis wondjes en beschadigingen kan vertonen, maar de 'boze buitenwereld' kan daar niet altijd even goed mee omgaan. En aangezien Dé Karperwereld ook prominent in de schappen van boekhandels en kiosken pronkt, heb ik op mijn verantwoordelijkheid gekozen voor een kleine cosmetische ingreep...
Verder herinner ik me twee gevallen waar een man met vis op zijn verzoek bewust vrijstaand is gemaakt om te vermijden dat kermerkende features in het landschap werden getoond. De reden moge duidelijk zijn.
Persoonlijk ben ik daarvan zeker niet gecharmeerd aangezien ik eerlijk gezegd vind dat de lezer recht heeft op de volledige informatie. Maar goed, een enkele uitzondering bevestigde ook hier de regel.
That's it!
En geloof me: we zullen er dus niet gauw toe overgaan om Fila weg te poetsen van de pet van Arjen, Fox van de pet van Herwin of ... KWOL van het voorhoofd van Bertil, zoals in een van de postings werd geadviseerd!.
Ik hoop hiermee iets meer duidelijkheid te hebben verschaft en wens jullie graag nog heel veel leesplezier met onze fraaie magazines en die van onze collega's.
Peter Dohmen
algemeen hoofdredacteur
Publishing House & Facilities B.V.
Leer van andermans fouten. Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.