Holland Koi Show

Brian Chau
Berichten: 54
Lid geworden op: 24-07-2005 23:25
Locatie: Soest
Contacteer:

23-08-2005 15:50

Gsus, 228 jaar? Was zeker een dikke vette koi van een recordgewicht!!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

23-08-2005 16:04

Geen idee hoe groot die was. Van ouderdom wordt je niet persé groter. Dit is geen officieel geregistreerde leeftijd. De officiele metingen geven een leeftijd van ongeveer 50 jaar als maximum. Dat zal die van een spiegelkarper niet veel ontlopen. In principe zijn het gewoon hele sterke vissen met een hoge levensverwachting, zolang ze maar in een geschikte omgeving gehouden worden. Dat laatste is het probleem en vraagt nogal wat investeringen in de beheersing van de waterkwaliteit. Als je wat gewonere karpers in een vijver wilt houden, dan loop je tegen dezelfde problemen aan. Het zijn nou eenmaal geen guppies. Ze vreten dagelijks rond de 3 % van hun lichaamsgewicht en poepen dat ook weer uit. Bij een vis van 10 kg praat je dan over dagelijks 300 gram. De kleur wordt naast genetische aspecten ook beinvloedt door voeding en waterkwaliteit. De kleur wordt natuurlijk gekweekt door de keuze van de ouderparen, maar vooral door een strenge selectie van het nageslacht.

Groet, Kees
albert plas
Berichten: 247
Lid geworden op: 24-03-2002 01:00
Locatie: Coevorden

23-08-2005 16:53

De vissen zijn inderdaad doorgefokt... maar dat zijn herdershonden en labradors ook.
Bovendien is het net wat Kees zegt, als je "normale karpers" op dezelfde manier gaat houden loop je ook tegen die problemen aan. Ook is het net als bij "karperwater" dat je een goed bestand moet hebben... dus geen 30 vissen op 8 kuub water met een 2 kamerfilter.
Gr.
Ap
Waterbouw... werk voor echte mannen!
jacco noordermeer

23-08-2005 17:02

zijn zat van die gekken albert :o
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

23-08-2005 18:08

Nou dat gaat niet lang goed. Mensen die een vijvertje zo vol dumpen zijn geen echte koiliefhebbers. Volgens mij wordt voor een "grote" koi 1 kuub water gerekend als vuistregel. Dus een vijver onbeperkt volgooien met koi is er niet bij.
Rob Kuijpers
Berichten: 177
Lid geworden op: 06-02-2005 22:39
Locatie: Lieshout

23-08-2005 19:12

Rick jou regel is niet helemaal juist, 1 kilo vis per kuub zwemwater dan ben je in principe het beste bezig zodat de filter en het water niet te zwaar belast word, wil je meer vis zal je een filter met minimaal 50% overcapaciteit en een pomp die minimaal 1 keer per uur de gehele inhoud van de vijver door de filter heen ramt!

en het probleem met de kois dat ze snel ziek worden en gestresst etc dat komt door verschillende dingen:

- het water waar ze inzwemmen staan zware pompen met filters op gewoon puur om het water helder te krijgen, zo ook een UVC lamp deze doodt bacterien (dus ook parasieten) maar ook de bacterien die wel in een vijver horen voor o.a het omzetten van nitraat naar nitriet wat weer voeding voor planten is.

het water is dus veel te schoon die vissen kunnen doordat ze helemaal doorgekweekt zijn is de weerstand ook niet goed.

vergelijk het met mensen in ontwikkelingslanden, deze mensen drinken uit de rivier, waar ze ook in wassen en waar ze ook hun riolen zover die er zijn op aan hebben gesloten, als wij daar uit drinken worden we ernstig ziek maar die mensen daar zijn daar immuum voor geworden doordat ze geen schoon water kennen. met kois is dat precies hetzelfde, deze vissen worden opgekweekt in japan in modder putten gewoon in de natuur! en als ze hier een tijdje in schoon water hebben gezeten en er komt een nieuwe vis bij of net wat dan heb je gewoon kans op ziektes!

shit happens,

WAN HOBBY
Rob
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

23-08-2005 19:27

Rob,

Ik mag toch hopen dat de UV lamp voor het doden van algen vóór het filter zit en je de bacteriecultuur vast gesetteld in het filter hebt. Anders gaat het altijd mis. Zonder die jongens lukt het echt niet.

Maar je hebt gelijk dat de techniek met ozon filters en dergelijke inmiddels zover gevorderd is dat als je dat allemaal toepast op de vijver de koi wellicht te beschermd opgroeit.

Groet, Kees
albert plas
Berichten: 247
Lid geworden op: 24-03-2002 01:00
Locatie: Coevorden

23-08-2005 19:30

Volgens mij dood een UVC lamp niet alle bacterieen in het vijverwater, de UCV verbrand volgens mij alleen de algen. Zou een UVC alle organismen in het water doden, dan zou je steriel water krijgen... en dat lijkt me sterk!

Kees,
De UVC word na het filter opgesteld zodat het behandelde water weer terug in de vijver gepompt word.


Ap.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

23-08-2005 19:47

Albert,

Bij een traditionele opstelling met biofilter komt de UV lamp voor het biofilter. Maar inderdaad zijn er meer opties, dus laten we daar maar niet verder over uitwijden. Volgens mij gaan er toch echt meer koi dood door onvoldoende waterkwaliteit, dan door echte liefhebbers die op tijd investeren in een goede vijver.

De UV lamp doodt ook bacteriën. Zonder bacteriën wordt je stikstofhuishouding verstoord en vergiftig je de vissen. Je zult ze dus ergens moeten hebben. Is het niet in een biofilter dan in een substraatbodem of iets dergelijks.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

23-08-2005 20:46

Wat betreft die regel: ik wist het ook niet precies. De klok horen luidden...
Zoals Kees al zei doodt de uv lamp bacterien en om de bacterien in je filter niet te doden komt de uv lamp ervoor. Wij hebben op onze vijver, die een beperkte bezetting met koi heeft een plantenfilter, waar het water doorheen stroomt. Eerst gaat het water door de uv-lamp en vervolgens door de plantenbak. Hierin wordt het water van onderuit de vijver (diepste punt) gepompt dan onderin de plantenfilter. Deze filter is eigenlijk gewoon een kleine vijver naast de gewone vijver, boordevol zuurstofplanten. Onderin de plantenfilter dus, dan door filtermateriaal als keramische buisjes en grove, steeds fijner wordende stenen. Daarboven zitten de waterplanten waar het water als laatste doorheen komt. Hier wemelt het van de watervlooien die helpen het water te zuiveren. Daarna keert het water terug in de vijver. Voor een vijver als onze, met een niet al te hoge bezetting aan koi werkt het momenteel voldoende. Dwz het zorgt voor redelijk helder water.
Rob Kuijpers
Berichten: 177
Lid geworden op: 06-02-2005 22:39
Locatie: Lieshout

23-08-2005 21:00

ja Kees sorry mishien een beetje onduidelijk neergezet maar voor mij is dat een beetje logica dat de uvc gemaakt is voor de zweefalg te doden en dat deze voor de filter komt zodat het filter de zweefalg eruit filtert.

maar het is allemaal leuk en aardig dat laatste vak in een meerdere kamer filter met lava stenen of substraat/honingraad of keramiekbuisjes etc etc en andere filtermaterialen voor in het bacteriologisch gedeelde van een filter, maar 90% van alle bacterien in een vijver+filter dus het totaal bevind zich in de vijver zelf! en een parasiet(ook een bacterie) heeft een gastheer nodig DWZ een vis om op de leven, 1 uur niet op een vis gaan ze dood. maar andere bacterien die goed zijn voor het water die zitten gewoon in het vijver, denk ook aan muggenlarven, watervlooien etc dit alles word door de uv lamp gedoodt!

om nog even terug te komen op het filter verhaal, een goede filter bestaat uit een mechanisch gedeelte en een biologisch gedeelte
dus na de uv komt in een goed filter eerst een vortex dat is een ronde bak waar het water schuin in komt zodat je een soort draaikolk krijgd, het water komt er onderin en boven vald het in de volgende kamer doordat het draaid bezinkt een deel van het grof vuil, de kamer daarna zijn vaak borstels (ook mechanish) de kamer daarna japanse mat (zowel biologisch als mechanish al zijn de meningen daarover verdeeld! dus val me niet aan mijn mening is dat het beide is) en pas daarna in de laatste kamer komt volledig biologisch lava of iets anders.

in de hypermoderne koi vijvers word niet meer met meerdere kamer filters gewerkt omdat dat te veel werk is om schoon te maken maar word er gewerkt met een uv daarachter een zeeffilter van 500 mmm micro milimeter ofzoiets (hoe je het ook schrijft) en dan terug in de vijver en appart een pomp met een beadfilter (bacterienfilter) dit grapje kost om en nabij de 2000 euro mooi setje hengels;)

Rob
jacco noordermeer

23-08-2005 21:28

rob het werkt overigens perfect die moderne techniek
spoelen in 2 minuten in je zondagse pak doe dat maar eens na met je kamerfilter :wink:
albert plas
Berichten: 247
Lid geworden op: 24-03-2002 01:00
Locatie: Coevorden

23-08-2005 21:30

Nou kan ik het verkeerd begrepen hebben... maar ik ben op t moment zelf ook druk bezig met t aanleggen van een koivijver. En mij is verteld dat mijn opstelling als volgt eruit moest komen te zien:

-Bodemafvoer / Skimmer.
-3 Kamerfilter [ 1e borstels ----> 2e japanse mat ----> 3e honinggraad].
-Pomp.
-UVC-unit.
-Retourleiding.

Dit alles moet in grafity opgesteld worden, ik moet namelijk de eerste UCV van 110mm doorsnede nog tegen komen! Een andere mogelijk is er mijn inziens niet met een grafity opstelling.

Als je een pompgevoerd systeem hebt zou het best heel goed mogelijk kunnen zijn dat je de UCV als eerste moet plaatsen, maar een pompgevoerd systeem is (is mij verteld) minder geschikt voor een (grotere) koivijver.

Gr.

Ap
Waterbouw... werk voor echte mannen!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

23-08-2005 22:07

Albert,

Klopt bij een gravity filter. De lamp komt aan de drukzijde van de pomp. Je pompt dus dode algen het water in, maar die worden dan weer opgezogen bij de bodemafvoer. Ik heb een traditioneel filtersysteem en vergat even het gravity filter. :oops:

Groet, Kees
guido berkmortel
Berichten: 1860
Lid geworden op: 25-06-2003 02:00

19-08-2006 18:14

:roll: