Holland Koi Show

Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

22-08-2005 19:54

Nou, mijn koi heb ik nu al wat jaartjes en ze zijn niet ziek zwak of misselijk. Dus? :-?

Maar ik kan wel wat noemen.

Er worden trouwens bij jumbo's geen risico's genomen. Anders waren ze nooit tot jumbo uitgegroeid. Dat valt nog lang niet mee, een vis tot dat formaat op te kweken. Objectief beschouwd worden alle maatregelen genomen om de risico's van reis en het tijdelijke verblijf van een paar dagen te hanteren, John. Eén beschadiging van zo een vis en de houder gaat nooit meer. Er zit heel wat jaartjes ervaring in die blauwe vats van de tentoonstelling.

En voor de rest is het best een commercieel gebeuren, dat wel. Ik ben dan ook niet geweest dit keer. :roll:

Kees
Gebruikersavatar
Mark Zelle
Berichten: 943
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Vorden
Contacteer:

22-08-2005 20:36

John,

honden shows, katten shows, paarden, vee markten, enz ook allemaal stress gevoelig.

maar over hypocriet gesproken, wat doe jij op een karperforum? je gaat me toch niet vertellen dat jij wel eens vist.. jij trekt zeker nooit een karper uit het water??? :-? ga me nou niet vertellen dat je het koi gebeuren afkeurd omdat het stress bij de karper veroorzaakt.

deze karpers komen allemaal uit nederland, belgie of duitsland. ze worden met grote vrachtwagens gebracht. en grotendeels van winkels voor de verkoop

zoals ik in mijn eerste posting aangaf waren er vooral kleinere vissen. de reden zal zijn dat de eigenaren niet met grote vissen wilden slepen.
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

22-08-2005 21:03

Welterusten Mark.
Groet,

John
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

22-08-2005 21:30

Als die mooie visjes per vliegtuig uit Japan komen hebben ze een aantal uren om te overleven het tijdschema laat weinig oponthoud toe. Gaat nog wel eens mis van wegen de reistijd van dergelijke zendingen, leuk voor de vissen zij zijn altijd het lijdende voorwerp van deze hobby. Je oogkleppen sluiten en alleen het mooie er van in zien is wat kortzichtig. Een van de Karpervirussen hebben we ook te danken aan de mensen die zich met de kweek van Koikarper bezighouden. Dat het mooie vissen zijn is geen punt van discussie, houd er wel rekening mee dat het 1 op de +- 100 000 is.
80 000 hebben het niet overleefd vraag me niet waar ze gebleven zijn, in het land van de rijzende zon. Waar vissen van groot en klein van walvis tot sardien voorzien in een behoefte die niet de mijne is. Of ik er iets aan kan doen nee, zal echter nooit mijn ogen sluiten.

Peter
Gebruikersavatar
Mark Zelle
Berichten: 943
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Vorden
Contacteer:

22-08-2005 22:02

jij ook John!! bijzonder dat je bij je eigen postings al aangeeft dat je een azijnpisser en pain in the ass bent, waarom geef je dit eigenlijk zelf al aan? wat wil je hiermee bereiken? :-?

peter inderdaad, als ze klein zijn komen ze uit japan. er wordt zo zorgvuldig mogelijk gewerkt, dat is ook de reden dat veel zending met grote vertraging aankomen bij de dealers. de jappaners nemen zo min mogelijk risico. ( tegenwoordig komen ze ook uit israel en thailand)

en ja er word een selectie gemaakt, al gebeurt dit niet meer in die mate als 10 jaar geleden. sind ook tuincentra koi verkopen. alleen bij de 'echte' top kwekers mischien nog.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

22-08-2005 22:22

Zou gaat de culling van koi in zijn werk:

http://www.dekoi.info/culling.html

Groet, Kees
Rob Kuijpers
Berichten: 177
Lid geworden op: 06-02-2005 22:39
Locatie: Lieshout

22-08-2005 22:24

Beste mensen,

ik ben ook in Arcen geweest, ik heb zelf kois, en ben er vanwege mijn werk heel veel mee bezig,

ik moet Dhr Pannekoek even helemaal gelijk geven en Mark Keep on dreaming!

de kois die daar zaten, ik ben zondagmiddag geweest, wat ik allemaal gezien heb echt bizar! mooie kut vereniging daar nishiki kut vereniging maak er maar van ten eerste bij de ingang recht tegenover zat een kohaku die helemaal gek was geworden en een paar keer uit de bak gesprongen met letterlijk een GAT in zijn kop dat zag er echt niet uit, ik kwam ook nog een helemaal witte koi tegen, altans dat hoorde deze vis te zijn maar deze was helemaal ROOD van de stress, werkelijk in iedere bak knepen de kois met hun borstvin, symtomen van stress, parasieten (schimmels etc) door de stress van het vervoeren etc is hun weerstand ernstig verslechtert en zijn ze dus veel vatbaarder voor parasieten( lees schimmels) in ook bijna iedere bak heb ik vissen zien schuren. strak tegen de bodem aan zien liggen roerloos.

dit was dan nog niet het ergste maar van de ingang uitgezien links de pad in en dan na 20 meter aan de rechtse kant stond een oosterbuur met zijn stand, een prachtig mooie RVS stelling met bakjes zo groot daar doet mijn moeder de handwas in! daar zaten gewoon 30 -40 - 50 tot zelfs naar schatting 75 vissen in afhankelijk van de maat, echt te triest voor woorden, en op nog veel meer stands.

ik ben graag bezig met kois, vind het een hele mooie hobby maar ik vindt het echt niet kunnen wat er daar gebeurd de dierenbescherming zou er eens heen moeten. dan zeggen sommige mensen iets over het laden van bv varkens dat dat ziellig is, nou ik vind die kois daar zeker zo ziellig!

een beurs vind ik gezellig, interessant en mooi om te zien, nieuwe dingen te zien, nieuw voer, nieuwe filters etc. maar zoals ze daar die vissen hebben zitten is echt te triest voor woorden!! er was maar 1 stand van een belgische standhouder die zijn zaakjes in orde had en flinke filters erop had staan en schuin tegenover die duitser met zijn wasbakjes stond er een voor diegene die er geweest waren dan met die ronde blauwe bakken die vissen waren wel fit, als enige!

ik vind het verre van visvriendelijk ik zou er nog geen goudvis neerzetten!

oja en mark vooral kleinere vissen???? weet niet wat jij klein vind maar ook in de verkoop zaten bijna bij elke stand van 50 cm en groter!

voor mij geen Arcen meer al is het maar om het principe!

Rob
Rob Kuijpers
Berichten: 177
Lid geworden op: 06-02-2005 22:39
Locatie: Lieshout

22-08-2005 22:28

Mark niet alleen als ze klein zijn komen ze uit japan! ook jumbos komen uit japan, deze vissen worden aldaar worden uit het modderbad gehaald waar ze in zijn opgegroeid, dan worden ze 2 weken in quarantaine gezet, dan worden ze gewassen ( dit is te vergelijken met bv ontsmetten van laarzen of zoiets dergelijk) de vissen worden dan gedompeld in baden met medicatie wat parasieten etc zoveel modelijk dood, dan word de temperatuur omblaag gebracht tot 5-7 graden omdat de vis dan lekker rustig blijft tijdens transport. dan wordt er veel zuurstof in de zakken gedaan en in de tempex boxen waar ze inzitten word ook vaak ijs tussen de zakken gelegd om het transport maar zo goed mogelijk te laten verlopen en net wat peter zegt ze zitten echt geen 3 dagen in een zak!

Rob
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

22-08-2005 22:36

Okay Rob,
da's dus duidelijk.

Voeg daarbij het;
honden shows, katten shows, paarden, vee markten gevoel van Mark,
En zie dit alles ter lering en de vermaack der mensch, het opperwezen welke zich dergelijke dieronwaardige praktijken denkt te kunnen toestaan en veroorloven..

Jammer Mark, welterusten ook uut Dieèm :o
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

22-08-2005 22:41

Wel handig die web site:

http://www.dekoi.info/quarantaine.html

Was dat bij de handelaren in de bakken of in de tentoonstellingvats, Rob?

Zie trouwens het nut helemaal niet hoor van de koihandel op Arcen. Je kunt beter je vis in alle rust kopen, dan op zo een koishow.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Mark Zelle
Berichten: 943
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Vorden
Contacteer:

22-08-2005 22:53

rob, kees, henk en azijnpisser,

voor de duidelijkheid, ik heb geen vijver en die komt er de eerste 10 jaar ook niet. ben er alleen erg enthousiast over. als er dan een opmerking wordt gemaakt door een karpervisser over dat het stress veroorzaakt dan lok je een dergelijke reactie uit.

dit was mijn eerste koishow, heb dus geen vergelijkingsmateriaal.

rob, die stand met die kleine bakjes heb ik ook gezien. ben er niet wezen kijken, heb tegen mijn zwager die mee was er ook een opmerking over gemaakt. wat jij verteld over die vinnen en stressgedrag is mij niet opgevallen, maar meer omdat het NOG onwetendheid is. het schuren heb ik wel gezien, maar dat doen karpers in de natuur ook, en daarom zag ik er geen kwaad in.
Rob Kuijpers
Berichten: 177
Lid geworden op: 06-02-2005 22:39
Locatie: Lieshout

22-08-2005 23:05

Beste Kees,

Het ergste was het gewoon bij de handelaren! bij die ene wat ik beschreef met die bakjes vol vis, andere hadden van die plastic pellet bakken staan van 400 liter met 200 kois erin, weer andere stands had grotere bakken maar bij alle handelaren zat er veel te veel vis in, een waardeloze of veel te kleine filter en allemaal gestresste vis. maar ook in alle showbakken met de echte super toppers, schuurde bijna alle vissen, knepen ze met de vinnen, en die kohaku met dat gat in de kop zat ook in een van de showbakken in die grote cirkel.

wat ik bij een handelaar ooknog had gezien was een bak van 1000 liter ongeveer daar hadden ze helemaal een net in gespannen zodat er geen hoekken in de bak zaten maar gewoon een hangend net in de bak tot op de bodem en hangend over de randen, onze vrienden kois en trouwens gewone karpers ook hebben nou eenmaal een rugvin met van die kartels eraan als hij open scheurd, wat gebeurde er ( mede doordat er veeeeel en veeel te veel vis in zat zeker een 300 stuks van rond de 15 cm) der hingen voordurend vissen in die netten aan hun rugvin opgehangen boven water. echt schandalig gewoon!

als iedereen nou verstandig is en gewoon hun vissen koopt bij een koifarm/zaak of desnoods op marktplaats( niet altijd aan te raden ivm ziektes) maar zeker niet op de koi show dan zijn die handelaren ook zo weg daar!

ik heb 6 jaar op een varkensbedrijf gewerkt zoals daar door die handelaren met vis om word gegaan gingen wij niet eens met varkens om!

en het mooiste was, lag er een vis schuin in het water ( 3 keer gezien bij verschillende kramen) wat doen de handelaren, scheppen snel de vis eruit zodat niemand ( in dit geval bijna niemand het zag) en ging naar achter achter de stand in een bak!

echt triest!

Rob
Rob
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

22-08-2005 23:20

Heren,

Bedankt voor alle behoorlijk objectieve uiteenzettingen.

Mark,

Voor jou, omdat je volgens mij nog te redden bent nog één keer dan. Heb niets tegen 'koiboys'. Integendeel, menig honde/paarde-bezitter kan er een puntje aan zuigen.
Daarom erg kortzichtig en kort door de bocht van je om me hypocriet te noemen omdat ik karpervis. Misschien scheelt het als ik je vertel dat ik m'n haken altijd bewust bot laat om gaatjes te voorkomen maar dat betwijfel ik!
Goed lezen en tot je door laten dringen kan wel eens moeilijk zijn.
Erg herkenbaar, reageer zelf ook weleens ietwat te impulsief.

Wat betreft m'n bijzonderheid: ach....gewoon zelfspot, zelfkritiek, eerlijkheid, verdedigingsmechanisme, anticiperen etc. Kan een handig gebruiksmiddel zijn. En je leert er ook veel over jezelf door.

"Drink azijn, azijn als het jonge moet zijn!!!!!!!!!"
Groet,

John
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

22-08-2005 23:20

Hmm Rob,

Klinkt alsof het sneller achteruit gaat als ik voor mogelijk hield. Ik heb wel eerder wat kritiek vernomen over de koi in de tentoonstelling. Soms is dat niet te voorkomen. Als het een dag bloedheet is, gaan ze paaien en staat het eiwitschuim op het water. Maar wat ik lees over de kohaku roept wel wat vragen op.

John gaat dan toch een beetje gelijk krijgen. Maar hij had mij ook even op het verkeerde been. Het is een mooie hobby die op een integere manier beleefd kan worden. Daar hoort ook het showen bij. Ik was zeer onder de indruk bij mijn eerste kennismaking met jumbo’s en vind het nog steeds een machtig gezicht. Maar besef ook wel dat het een hele zorg is om na jaren verzorging zo een vis in je vijver te houden.

Bij het randgebeuren lijkt het erop dat steeds meer heren geld ruiken en steeds meer toevallige klanten het uit kennelijke onwetendheid niet zo nauw nemen. Een kleine koi wordt niet vanzelf groot. Trouwens, je koopt liever eenmalig je vissen. Daarna is bijzetten nooit zonder risico. Velen zie ik overstag gaan om steeds maar weer nieuwe vissen bij te kopen. Dat is vragen om problemen. Eén van de oorzaken van de ziektes, Mitsz. Plus koi dumpen in een goudvisvijver.

Groet, Kees
Rob Kuijpers
Berichten: 177
Lid geworden op: 06-02-2005 22:39
Locatie: Lieshout

22-08-2005 23:29

nou Kees van die kohaku is gewoon heel simpel de verklaren en ik weet zeker dat er meer vissen uit gesprongen waren

die vissen zoals ik eerder zei zijn gewoon gestresst en door het vangen en vervoeren is hun slijmhuid aangetast tel daarbij de stress op van een nieuwe omgeving + duizende mensen gapend over die bakken ( en er tegenaan schoppend als de vissen in een hoekje lagen voor een mooie foto) de parasieten slaan hun slag de vissen krijgen daardoor jeuk van de jeuk gaan ze schuren/ krijpen met hun borstvinnen en springen etc. die kohaku is gewoon gaan springen en dan gaat ie langs de bak met een beetje geluk op het gras en met pech op de filter of op de "rijplaten"zoals wij die noemen die er waren neergelegd zodat niet heel het gras een modderpoel werd, en ja daar word een vis niet echt beter van! en ja het was dit jaar zo erg kees want iedereen die ik sprak daar die sprak er over dat het gewoon niet moest kunnen!

Rob
weltrusten!
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

22-08-2005 23:41

Rob,

Dank je voor het ons laten medelen in je/de malaise.
Nietterusten,

John
Willem Barnas

23-08-2005 00:16

Sjon,

Effe off-toppik:

"Have you got the solution?"

Groet'n oet koeland,
Wimmes 8)
Gebruikersavatar
Mark Zelle
Berichten: 943
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Vorden
Contacteer:

23-08-2005 09:16

john,

Daarom erg kortzichtig en kort door de bocht van je om me hypocriet te noemen omdat ik karpervis. ?? nou draai je wat om. jij was het die als eerste het woord hypocriet gebruikte! jij hebt als hobby: een stuk staal door de bek van een karper slaan...met al het randgebeuren dus vind ik het hypocriet als je dan commentaar gaat hebben op koi shows. zo zwart wit kan je het ook zien. de uitleg van Rob is in jouw voordeel, maar die was ten tijde van die postings nog niet in beeld.

en waar ben ik nog van te redden? :)
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

23-08-2005 09:28

Mark,

Ik vrees dat zelfs écht wakker worden ook geen optie meer is.

En dat van dat redden neem ik terug.

Als er nog behoefte toe is kunt u terug on-topic.
Groet,

Uw hengelsportactivist
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

23-08-2005 09:42

John,

ik spring even voor je op de bres.

Even afgezien van de morele bezwaren tegen het karpervissen...... Het is en blijft natuurlijk een zeer onnatuurlijke situatie met die koi. Helemaal doorgefokt op uiterlijk, dus ze moeten wel een lagere afweer hebben. Ze wijken nu éénmaal sterk af van de oervorm, die zelfs in de koude Hollandse poldersloten nog voor nageslacht zorgen.

Koi worden wel veel vaker ziek dan "gewone" karpers. Laat alleen al het feit dat het "Koivirus" voor "vrije" karpers zo'n beetje staatsvijand nr 1 is. Voorts wordt het water angstvallig helder gehouden, zodat we onze dure aanwinsten zo goed mogelijk kunnen bekijken. Ook weer opvallend dat karpers in "natuurvijvers" (hoe heet die vent met die plantenvijver ook al weer?) het echt veel beter doen.

Het is en blijft een zeer onnatuurlijke situatie voor de vissen met een groot gebrek aan natuurlijk voedsel en bewegingsvrijheid.

Voorts dan inderdaad de stress die het veroorzaakt etc.

Lijkt me allemaal niet leuk voor de vissen toch? En nu niet zeggen dat je vissen best tevreden zij he!

Ze weten niet beter......

mvg Mitsz
Willem Barnas

23-08-2005 09:54

Aáááááh,

Goeiemorgen karpermakkers, hoe begint een dag beter dan met een lekker ouwewets potje zuigen, ziften en zeuren om een woordje dat op verkeerde toon werd ontvangen, dat de handjes doet jeuken in plaats van de buik, dat zwart-wit is maar kleur krijgt.

Het is weer Carpboard ten top en I love it.

Jongens, geweldig om te lezen dat de Koi-Sjoo uitmondt in een spelletje welles-nietes met verwijtende tint.

"Ik vind jou stom!"
"Ik ben niet stom!
"Toch noem ik je zo!"
"Waarom nou?"
"Gewoon!"
"Nou ja zeg!"
"..."
"Beetje raar!"
"Hoezo?"
"Ach wat..."
"Goed, ik vond je niet helemaal lief, zo goed?"
"Nee, je noemde me stom!"
"Ja euh, sorry hoor...!"
"Okee, maar ik vond het niet leuk!"
"Pech, zo ben ik nu eenmaal!"
"Je voegt niets toe aan de toppik!"
"Heren, deze discussie wordt gesloten!"

"Zalig!!!" :P

Jongens, houd het lekker bij de beestjes en drink op de karperactivistenontmoetingsdag van de KSN lekker een potje bier in de ontvangstruimte, daar waar ieder karakter zachter wordt, daar waar vriendschappen worden geboren, daar waar lettertjes lachtertjes worden!

John, niet omdat ik je 'makker in criminaliteit' ben, maar je hebt een fakking punt man, ik houd ook niet zo van dofinaria, al heb ik wel negen karpertjes in mijn aquarium, maar die laat ik over een jaartje wel los om ze de rest van hun leven te laten pesten...

Groetjes,
Wammes 8)
Brian Chau
Berichten: 54
Lid geworden op: 24-07-2005 23:25
Locatie: Soest
Contacteer:

23-08-2005 10:02

Hoe oud zijn die kois op de foto van TS? En als je ze koopt als ze (zeg maar wat) 2 jaar zijn, of jonger dan hebben ze vast al een bepaalde tekening kwa kleuren. Kan die in de loop der jaren nog veranderen? En hoe oud kunnen e worden?

Vind het echt mooie intressante vissen. Zie ze heel vaak nu ik met vakantie ben. Heb ze laatst nog gezien, met tientallen tegelijk, in een water bij een hotel.

http://www.archive.org/download/A_Lot_O ... G_0281.JPG
marcel bertens
Berichten: 667
Lid geworden op: 12-04-2004 18:36
Locatie: den haag

23-08-2005 10:12

je mag ze niet uizetten dan ken je ziektes overbrengen :P
pieter sikkema
Berichten: 147
Lid geworden op: 20-06-2004 15:06
Locatie: amsterdam en heerenveen

23-08-2005 12:33

wel in de ijssel bij Aart :roll:
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

23-08-2005 12:52

Brain,

Daar is al eerder een discussie over geweest.

In juli 1974 werd een groeiringentelling van 228 jaar vermeld voor Hanako, een vrouwelijke Koi-vis in een vijver in Higashi Shirakawa, Japan.

Zo, ga ik weer verder met de komende 220 jaar verpleging van mijn zieke koi's. :D

Gelukkig dat die karpervarianten van de oorspronkelijke volle beschubbing langs geheel natuurlijke weg onstaan. Stel je eens voor dat die ook gekweekt en uitgeselecteerd zouden zijn. :-?

Groet, Kees

Oh, ja. De kleur verandert met de jaren.