Eddy Sterkx Boillies!


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

14-04-2002 21:16

Ruud,

Dit is idd enkele draaien per jaar op een productie van meer dan tonnen readymades. Dit komt omdat er dan dus net te weinig conservering in de boilie is gedaan. Ze werken daar nu eenmaal met gehaltes die ervoor zorgen dat de boilie lang genoeg goed blijft, maar zeker niet meer conservering dan nodig is. Conservering schaad nu eenmaal de darmflora van de vis en hij gaat zich er niet goed bij voelen. Ga maar eens een week voeren met readymades, het vangen zal tegen vallen. Uit proeven van onze kant bleek dat na twee of drie dagen voeren de boilie nog werkt maar daarna hoef je echt geen vis meer te verwachten. Een readymade is nu eenmaal een boilie om instant mee te vissen, al ben ik ten alle tijden voorstander van een diepvriesboilie. Of dit nu instant is of bij de opbouw van een voerplaats. Dit omdat het vele malen beter is voor de vis. Als het aan mij lag viste iedereen in Nederland met vriezers. Of die dan thuis gemaakt zijn of gekocht.

Om even op het conserveren terug te komen. Bij de merken die ik noemde zie je eigenlijk nooit schimmel. Hoe zou dat dan komen, ze hebben het nu eenmaal niet zo nauw zitten met de conservering van de boilie. Want de klant wil geen schimmelvorming. Dus nog een scheutje conservering erbij. (dit bleek uit laboratorium onderzoeken.) Vandaar dat deze readymades dus ook naar mijn mening slechter zijn voor de vis. Want des te meer conservering, des te sneller de darmflora op zijn kop ligt en de vis zich niet goed meer zal voelen en dus niet zal azen. Resultaat, karpers die minder eten en dus niet zo snel zullen groeien. Resultaat, minder gevangen karpers.

ik hoop dat het zo wat duidelijker is Ruud,

mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

14-04-2002 22:04

Bart, dat jij je product met hand en tand verdedigd siert je maar met je mening ben ik het nou niet bepaald eens.
Ik trok enkele weken geleden een emmer van' jullie' readymade's open en verging bijna van de zure lucht van conserveermiddelen.
Omdat ik dacht dat dit incidenteel was trok ik er nog een open en weer hetzelfde.
Ik heb toen alle smaken geroken en zonder uitzondering allemaal die zure lucht.
Naar mijn idee komt dit toch echt door conserveermiddelen of zit ik ernaast?
Gebruikersavatar
Ruud Laros
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: delft

15-04-2002 00:25

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ruud Laros op 2002-10-06 09:46 ]</font>
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

15-04-2002 11:09

Honden en kattenvoer,

Leuk dat je dit aankaart, dit is namelijk weer een redelijk bekend terrein voor mij. De hengelsportzaak waar ik werk hoort bij een groter bedrijf. Dit bedrijf laat ook een eigen merk hondenvoeding produceren en produceerd zelf allerlei verschillende diervoeders. Hondenvoer wordt geextrudeerd over het algemeen. Dit betekend onder hoge temperatuur door een matrijs persen en met een mes afkappen. Door de verhitting worden heel veel bacterien gedood en het vocht uit het product onttrokken. Als de brok daarna dan licht behandeld wordt met conserveermiddelen (anti oxidanten) blijft deze zeker een jaar na productie goed. Het is gewoon een erg droog product en daardoor moeilijk te bederven (dit komt toch wel eens voor, vaak na vochttoevoeging).

Nu het boilieterrein, deze bevatten veel vocht en worden ook nog eens gekookt in water. Er gaat wel een deel van de bacterien dood, maar de vochtige omgeving is een veel betere omgeving voor de bacterien om zich te vermenigvuldigen. Ook nog eens de toevoeging van eieren of producten hiervan versnellen dit proces, omdat eieren zeer bederfelijk zijn. Dit veroorzaakt dan ook meestal de zure lucht als iets tegen bederven aan zit. Een boilie heeft dus veel meer conservering nodig en is dus minder goed te verteren. Dit verslechterd dus de groei. Dit is dus duidelijk een verschil tussen een boilie en hondenbrok. Verder heeft een hond een maag en een karper niet. Ik weet niet of dit enige invloed heeft, maar denk dat maagzuur het product voorverteerd. Dit zorgt ervoor dat het product beter te verwereken is en de voedingsstoffen beter opgenomen kunnen worden.

Mocht je nu in een winkel een zure emmer tegen komen, voel je dan vrij om het tegen de eigenaar te zeggen. Op het moment dat hij het aan ons doorgeeft dan worden de boilies meteen vergoed.

Je hebt gelijk over het conserveren, dit is het moeilijkste wat er is aan de boilie. Je mag de conservering niet ruiken en proeven, de boilie moet zijn glans behouden, conservering beinvloed de binding, en nog 101 dingen. Momenteel worden er tests gedaan met nog lagere conserveringen, ik weet niet of die al door zijn gevoerd. Ze blijven gewoon verder zoeken naar de ideale readymade. Als zei Koos wel tegen mij dat hij het liefste alleen diepvriezers zou verkopen!

hopen dat dit ook gaat gebeuren,

mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Ruud Laros
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: delft

15-04-2002 18:56

_________________
I LIKE IT BIG

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ruud Laros op 2002-04-15 19:07 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ruud Laros op 2002-10-06 09:47 ]</font>
Plaats reactie