Bootje


Plaats reactie
Michiels Gino M W
Berichten: 203
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Locatie: Michiels GINO België Bredene (kust)
Contacteer:

17-03-2002 20:22

Dag beste karperfreaks.Ik ben net zoals velen onder ons naar de beurs van de zutter (ws) in Genk geweest.Ik heb er enkele modellen van bootjes gezien.Ik heb nu een vraagje voor wat jullie de voorkeur hebben een opblaasbare boot of ene uit polyester.Wat zijn de voor en nadelen van beide soorten.
Michael Bouman
Berichten: 517
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

18-03-2002 02:56

Hoi Gino, ik neem aan dat je een boot(je) bedoeld om je lijnen mee uit te varen.
Ik zelf zou altijd kiezen voor een rubberboot, maar dan wel een die van kwalitatief goed rubber gemaakt is zoals een zodiac of een freetime.
Helaas zijn deze bootjes vrij duur en meer onderhoud gevoelig dan polyester bootjes.
De voordelen van een rubberboot ten opzichte van een polyester boot zijn:

- door de dubbele drijvers vele malen stabieler dan een polyester bootje met één kiel/romp.(wel prettig bij windkracht 5 en hoger als je eindelijk die run krijgt)
Voor je eigen veiligheid!!!!
- uiteraard veel makkelijker vervoerbaar in leeggelopen toestand en dus geen trailer nodig.(verre trips)
- geen ligplaats nodig, dus bespaard euro's.
- meestal minder diepgang dan een polyester boot dus minder weerstand. Gaan je accu's van je electo- of benzine van je 4 pk-tje ook langer mee.
- met een pompje op je sigaretten aansteker in je auto in 5 tot 10 minuten vol. Wel altijd je voetpomp meenemen, je weet maar nooit.

Het enige nadeel ten opzichte van polyester is dat rubber gevoeliger is voor scherpe rotsen enz. dus je bootje bij harde wind altijd goed/veilig wegleggen of ankeren.
groet MB
Plaats reactie