visserijwet 1963


Plaats reactie
Gerhard Borgert
Berichten: 7
Lid geworden op: 13-09-2018 12:11

13-09-2018 12:47

Visserijwet 1963
Ben je bekent met de visserijwet dan weet je waarschijnlijk ook wel dat er niks in staat over het aantal hengels waar je mee mag vissen, of dat je wel of niet een tent mag gebruiken en of je nacht mag vissen enz.
Dit zijn dan ook niet de wetten van de visserijwet, maar de regels van de vereniging waar je bij bent aangesloten. Om het toch mogelijk te maken dat een BOA jouw een boete kan geven als je in overtreding bent van het huisreglement, staat op de meeste vergunningen na een opsomming van de regels deze zin:
De houder van deze vergunning wordt geacht zonder vergunning te vissen in geval hij in overtreding is van bovenvermelde regels.
Er kan dus eigenlijk maar op een overtreding worden beboet, n.l. zonder schriftelijke toestemming van de rechthebbende op het viswater vissen. Hoe vreemd is het dan dat het OM allerlei feitcodes gebruikt om de huisregels van de vereniging te beboeten!
Dat de visser de huisregels heeft overtreden gaat het OM niks aan! Er kan alleen beboet worden voor het vissen zonder toestemming van de rechthebbende op het water. Hoe kan het dan dat het OM verschillende boetes oplegt voor bv het vissen met 3 hengels of voor het nachtvissen?
Zou het OM samen met Sportvisserij Nederland aan de tafel hebben gezeten om te kijken hoe zwaar bepaalde overtredingen van het huisreglement wegen en wat voor een geldboete daar tegenover zou moeten staan dan kan ik nog zeggen oké. Maar dit is nooit gebeurt. De rechter mag de hoogte van een boete aanpassen als hij van mening is dat de overtreding zwaarder of minder zwaar weegt. Nu deze afweging nooit is gemaakt (samen met de verenigingen)mag het OM dan ook geen onderscheid maken tussen de verschillende regels van de vereniging.
Zoals gewoonlijk probeert het OM er financieel een slaatje uit te slaan om de staatskas te spekken. Hier gaan wij wat aan doen.
Ik zoek iemand die recent een boete heeft gehad voor bv 3 hengels, nachtvissen, tent te groot , wel of geen grondzijl, enz.
De stichting Xwiljoenen Juridisch Advies zal de zaak kosteloos voor je overnemen. Stuur mij een PB. Liefst iemand uit de omgeving Rotterdam-Dordrecht-Breda.
robertino smith
Berichten: 752
Lid geworden op: 08-03-2016 21:43

13-09-2018 18:18

:lol: Kan het toch niet laten hoor! Heer Borgert hoevelen zullen nu denken kan nu, 4 of meer hengels naar de waterkant? Over de rest aangehaald, hoe zit het met apv's, maar goed .....

Goede ontwikkkeling dit of niet? Denkend aan bijvoorbeeld campingperikkelen 4 hengels op trutputjes!

Groet.
Gerhard Borgert
Berichten: 7
Lid geworden op: 13-09-2018 12:11

13-09-2018 21:47

Ik heb geen probleem met het reglement. Op onze wateren geldt ook een maximum van twee hengels. Mijn probleem is met het OM die denkt zelf bedragen te kunnen verzinnen voor het reglement van een vereniging.
Gerhard Borgert
Berichten: 7
Lid geworden op: 13-09-2018 12:11

14-09-2018 09:51

Natuurlijk zijn er ook nog Apv's en andere wetten waar je je aan moet houden. Daar gaat het hier niet om. Het OM heeft feitcodes opgesteld die niks met de visserijwet van doen hebben. Het is het reglement van de vereniging dat zegt met hoeveel hengels je mag vissen op hun water. Hou je je niet aan de regels van jouw vereniging dan wordt je geacht zonder vergunning te vissen. Ik ben trouwens al een aantal verenigingen tegen gekomen waar ze deze laatste regel hebben vergeten in hun reglement! Staat deze regel er niet dan kan een BOA jouw ook geen boete geven al vis je met 10 hengels. Je overtreedt dan wel de regels van de vereniging, maar dit is geen strafbaar feit.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

14-09-2018 20:30

Vergeet je voor het gemak het reglement voor de binnenvisserij 1985 even? Overgenomen door het ministerie en uitgegeven door justitie in 1997. Verder de voorwaarden gegeven met de vispas die toestemming geeft onder de algemene voorwaarde dat er gevist wordt met maximaal 2 hengels.

Ik denk niet dat jarenlang voor niks gestreden is voor de huidige drie hengel vergunning.

Het overnachten in een tentje is een algemene politieverordening en heeft in principe niks met vissen uit te staan. Nachrvissen is gewoon toegestaan behalve voor een aantal genoemde uitzonderingen.

Ik vrees dat je de zaak iets te simpel voorstelt in je bericht. Wellicht even contact opnemen met de jurist van Sportvisserij Nederland? Ze hebben er een. Maar in elk geval, succes.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gerhard Borgert
Berichten: 7
Lid geworden op: 13-09-2018 12:11

14-09-2018 22:25

Politieverordening? Je bedoelt zeker een Apv.
Natuurlijk moet je daar ook rekening mee houden. Maar niet alle Apv's verbieden een tent. Hier in de gemeente Dordrecht bestaat zo'n Apv niet. Wel als je er een langs de weg zet.
En ja ik heb met de jurist van Sportvisserij Nederland gesproken.
En Ja natuurlijk moet je je ook aan andere wetten houden zoals het Reglement voor de Binnenvisserij 1985. Maar ook hier wordt geen beperking opgelegd aan het aantal hengels.
De vispas is je bewijs van lidmaatschap van een vereniging. Het is aan de vereniging of ze wel of niet mee willen doen aan de derde hengel of aan het nachtvissen. Sportvisserij Nederland noteert dit dan in de Grote Lijst. Het kan ook zijn dat de vereniging hier haar eigen beleid over voert.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

15-09-2018 09:09

Verschrijving, algemene plaatselijke verordening. Wat ik zeg is dat het overnachten in een tent een andere achtergrond heeft en niet sportvissen. Hangt van de plaatselijk verordening af, maar wildkamperen wordt doorgaans tegengegaan en het advies van de Vereniging van Nederlandse gemeenten bij afschaffing van de kampeerwet is meestal overgenomen. Bij uitzondering heeft een gemeente dit verzuimd.

Er zijn altijd uitzonderingen en zelfs verenigingen die niet bij Sportvisserij Nederland verenigd zijn of verenigingen die hun eigen gang gaan en overhoop liggen met de federatie. Etc., etc. Dit maakt het er niet eenvoudiger op.

Vispas, Nachtvistoestemming en Derde Hengeltoestemming zijn dus overbodig? Kan je niks gebeuren. Hoogstens trekt de vereniging je vergunning in. Lijkt mij wat te simpel gesteld. Wat zei de sportvisserij jurist? Doet hij mee?

Ik zei al, veel succes. Ik vrees dat je kans van slagen heel gering is. Gaat er bij mij gewoon niet in dat de politie tientallen jaren onterecht bekeurd. Zou wat zijn zeg. Ik vermoed dat er bepaalde afspraken zijn gemaakt omtrent de handhaving na de verzelfstandiging van de sportvisserij. Maar een versimpeling is wat mij betreft meer dan welkom.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gerhard Borgert
Berichten: 7
Lid geworden op: 13-09-2018 12:11

15-09-2018 16:48

Nee, die afspraken zijn niet gemaakt!
Nee nachtvissen en derde hengel toestemming zijn niet overbodig. Ik denk dat je mijn verhaal niet begrijpt.
De vispas maakt dingen eenvoudiger, maar is geen vereiste. Met het gebruik van de vispas verzorgt sportvisserij Nederland een groot deel van de administratie en maakt de rompslomp voor de vereniging een stuk eenvoudiger. Daar komt natuurlijk ook nog bij de gezamenlijke viswateren.

Waar het mij om gaat is dat de boete voor 3 hengels 320 euro is en de boete voor het niet hebben van een vergunning 140 euro.
Het gaat hier over dezelfde overtreding van de visserijwet nl art 21. Het OM heeft hier alleen verschillende bedragen aan geplakt. Dit kan natuurlijk en gebeurt bij alle misdrijven. Het moet dan wel relevant zijn en in samenspraak zijn gedaan met de vereniging of Sportvisserij Nederland. Het gaat hier tenslotte om het reglement van de vereniging!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

16-09-2018 09:07

Gaat je om het feit. OK, Het maximum van 2 hengels komt uit de algemene regels in de vislijst. Daarop heeft het OM zich gebaseerd. Het zit hem dus in de inleidende zin van de regels. Bij overtreding van een van de regels wordt je geacht te vissen zonder vergunning. Met die zin is volgens jouw verdere nuancering overbodig. Elke overtreding is hetzelfde feit. Ik ben benieuwd hoor. We lezen het hier?

Nb. Al nalezend zie ik nuancering van hetzelfde feit. Zonder vergunning met 1 of 2 hengels 140 euro en zonder vergunning met met meer dan 2 320 euro. Is dus hetzelfde feit, maar met teveel hengels wordt zwaarder gewogen. Feitelijk een dubbele overtreding.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gerhard Borgert
Berichten: 7
Lid geworden op: 13-09-2018 12:11

16-09-2018 11:47

Nee, ik zeg niet dat nuancering overbodig is. De nuancering moet wel gebeuren in samenspraak met de verenigingen of met Sportvisserij Nederland.
Wat zou jouw vereniging erger vinden:
Je hebt wel een vergunning maar je vist met een hengel te veel
Je hebt geen vergunning en je vist met twee hengels.
De meeste verenigingen zullen dit laatste meer bezwaarlijk vinden, immers ze lopen hun contributie mis.
robertino smith
Berichten: 752
Lid geworden op: 08-03-2016 21:43

16-09-2018 16:35

:lol: Zou de Boa/ popo het goed doen, krijg je dus €140,- voor vissen zonder vergunning + €320,- per hengel te veel, want je vist nu eenmaal zonder vergunning! Maar goed .....

Groet.

Wie de billen brand, moet zelf op de blaren zitten! Niet achteraf gaan klagen.
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

18-09-2018 00:06

Ik vind het wel heel prijzig, die derde hengel overtreding. Ik zou zo het beter vinden: 320 euro als je zonder vergunning vist, en 140 als je vist met vergunning en een hengel te veel.
Zit hier wel vis?
Gerhard Borgert
Berichten: 7
Lid geworden op: 13-09-2018 12:11

18-09-2018 07:11

Ik zal eens een WOB verzoek doen aan het OM over de beslissingen om de 3de hengel zo streng te bestraffen.
Ik zal ook een klein onderzoek doen bij de verenigingen. Hoe zien zij deze overtreding.
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

18-09-2018 08:51

De lokale BOA hier schrijft er niet meer voor, die komt zelf namelijk het liefst ook gewoon in 1 deel thuis.
jerry weijers
Berichten: 95
Lid geworden op: 31-03-2016 20:26

22-09-2018 18:14

Gerhard Borgert schreef:Ik heb geen probleem met het reglement. Op onze wateren geldt ook een maximum van twee hengels. Mijn probleem is met het OM die denkt zelf bedragen te kunnen verzinnen voor het reglement van een vereniging.



Als jij vist met iets wat volgens de rechthebbende niet mag ben je in overtreding want dan geldt de vergunning niet meer , en dan geldt het nederlandse wetboek weer
Hiernaast staan een hoop dingen in de apv van de gemeente zoals het gebruik van tentjes
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

23-01-2019 10:56

Hoe is dit afgelopen/ wat is de stand van zaken?
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Plaats reactie