Grote rivieren


Peter van zanten
Berichten: 270
Lid geworden op: 17-03-2017 20:51
Locatie: 's-Gravendeel

20-04-2017 19:21

Het dorp waar ik woon ligt aan een mooie rivier. Ik heb veel ervaring met het witvissen op deze rivier en in het verleden heb ik er ooit al eens geprobeerd karper te vangen. Dat is toen niet gelukt maar het blijft trekken. Ik ben dan ook erg benieuwd hoe jullie over sommige dingen denken.

Ruwweg ziet de rivier er zo uit: 200 tot 300 meter breed. Grote stenen aan de kant. 5 meter van de kant af is het 3 meter diep aflopend naar de vaargeul is het 10 meter diep. Het stroomt erg hard en er komt continu scheepvaart voorbij (tot zeeschepen toe) op een paar havens na zijn er weinig onderbrekingen in dit stuk rivier.

Nu vraag ik mij af wat jullie denken over de karper in dit soort water. Ik heb het gevoel dat de karper langs de kanten zwemt maar met het feederen vingen we de grootste en meeste brasem in de vaargeul. Heeft een karper moeite of een hekel aan harde stroming en zullen ze de kanten opzoeken of maakt het ze niets uit en zullen ze op een rivier de diepte en sterke stroming onder de scheepvaart ook opzoeken?

Als een karper honger heeft zal hij er geen moeite mee hebben denk ik om op de stroming te zwemmen maar als hij niet aast wat zal de karper dan doen op de rivier? Blijft hij zwemmen op de stroming of gaat hij op zoek naar een rustiger stromend plekje zoals die havens of gaat hij misschien zelfs plat op de bodem (of in geulen) liggen?

Zoals ik zei zijn er ook een paar havens. In deze havens stroomt het (bijna) niet maar de scheepvaart komt daar wel. Zeker als ze aanleggen of vertrekken kunnen ze flink tekeer gaan in een haven. Wat denken jullie? Zal een karper wegvluchten voor het kabaal en de gevaarlijke schroeven? Zo ja zal een karper nadat de boot vertrokken is weer snel terugkeren? Het water is wel een paar minuten troebel maar dat zakt best snel weer weg.

Ik hoor graag jullie meningen :)
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

20-04-2017 22:02

Gewoon proberen Peter. Ééntje achter die stenen en de andere in de vaargeul. Eventueel een derde er tussen.
Let op slagboom !
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

21-04-2017 00:24

Zeg dhr van Zanten, woon jij soms in Bolivia?

Groet, Peter

ps zo ja, in welk dorp?
Peter van zanten
Berichten: 270
Lid geworden op: 17-03-2017 20:51
Locatie: 's-Gravendeel

21-04-2017 00:58

Hallo dhr van Loo woon jij soms in een paleis?
Onder mijn naam staat dat ik in s-Gravendeel woon net als dat er bij jouw naam staat dat je in Schiedam woont :wink:

Maar waar ik woon maakt niet echt uit voor de discussie denk ik. Soortgelijke rivieren vindt je wel meer in Nederland en het gaat mij meer om het gedrag van karper in dit soort rivieren en havens. En hoe jullie erover denken.

Dat lijkt mij een leukere discussie dan al die voorvoer topics... :lol:
Peter van zanten
Berichten: 270
Lid geworden op: 17-03-2017 20:51
Locatie: 's-Gravendeel

21-04-2017 01:06

Dennis Slagboom schreef:Gewoon proberen Peter. Ééntje achter die stenen en de andere in de vaargeul. Eventueel een derde er tussen.


Hallo Dennis ik ga het zeker proberen maar ik zit dus nog even te twijfelen waar en hoe ik het ga doen. Vandaar dat ik benieuwd ben naar jullie mening van het gedrag van karpers op de stroming en hun reactie op schepen.
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

21-04-2017 07:25

Veel uren maken. :P
Maar eigenlijk ben je wel te laat....
https://www.petitiestarter.nl/petitions ... ardinxveld

Peter dat blijft toch trekken hé grote rivieren, heb je dit filmpje onderhand al eens afgekeken?
Tijd voor jouw eerste stapjes lijkt me.
https://www.youtube.com/watch?v=TujxgYKGwFA
Peter van zanten
Berichten: 270
Lid geworden op: 17-03-2017 20:51
Locatie: 's-Gravendeel

21-04-2017 18:00

Ja Harm het loopt storm op die petitie. :-? Misschien is het al te laat inderdaad en moeten we over een tijdje naar betaalwater toe om een karper te vangen...

Die rivieren blijven inderdaad trekken, binnenkort inderdaad maar eens wat gaan proberen. Dat filmpje is leuk maar lijkt niet echt op de Kil natuurlijk. Ik kan op internet ook niet zoveel vinden over het gedrag van karper op de stroming.

Een jaar of 10-15 geleden werd er hier veel op paling gevist. Daar stond zo een vent die eens in de paar jaar eens viste en die trok er een bak van een karper uit, een van het formaat die ik nog nooit eerder gezien heb, alleen maar in de boekjes. Ik moest hem zelfs onthaken omdat hij dat niet durfde.

In die periode ben ik daar gaan karperen. Helaas zonder succes. (ik ving wel brasems van bijna 70cm, dat vond ik ook wel leuk)
Gebruikersavatar
dennis gerits
Berichten: 549
Lid geworden op: 07-12-2009 13:07
Locatie: Weert

21-04-2017 18:35

vissen vinden dat soort stekken juist aantrekkkelijk...

ik vis wel eens op de maas bij een inham van een haventje waar soms wel 10-20 grote schepen op een dag recht bovenop de stek draaien....


inham is 150mtr breed en soms draaien er wel eens boten van 120mtr.....ik heb zelfs een keer de boilies omhoog zien komen toen die met zijn schroef langs kwam

het is een van mijn beste stekken :)
Peter van zanten
Berichten: 270
Lid geworden op: 17-03-2017 20:51
Locatie: 's-Gravendeel

13-06-2017 12:06

Even een kleine update:

Ik heb (voor mijn doen) redelijk wat tijd op de rivier gevist. Ik heb al een paar karpers gevangen. Het zijn allemaal schub karpers en ik schat ze allemaal rond de 7-10 kg groot. Sommige zijn erg mooi en sommige zien er niet uit (schubben weg enzovoorts) maar ik ben er erg blij mee. :)

Enige nadeel is toch wel de witvis op de rivieren hier. Ik heb een hele grote voorn en wat brasem gevangen, dat vindt ik voor een paar keer niet erg maar het ergste is toch wel de winde.. super veel windes, windes en windes... Bij kleiner (-24mm) aas vang ik er soms wel 4 in een uur..

Ik heb van alles geprobeerd. Groter aas (30mm bollen). Langere Hair (4cm tussen haak en boilie(s). Meerdere boilies aan de hair (2x 24mm) Tijgernoten (een aantal op een lange hair)

Bij groter aas vang ik wel minder windes maar ik blijf die harde aanbeten krijgen. Dan haal ik binnen en blijven ze nog even aan mijn lijn (lijkt alsof ze de boilie niet los willen laten zonder dat de haak in hun bek zit)

Hebben jullie nog anti witvis tips ??? :lol:
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

13-06-2017 14:12

Paar kerpelts erbij is mooi toch, goed bezig.
Hairs met 8cm tussen ruimte, stoppen met voeren in de hoop dat ze weggaan of gewoon voor lief nemen. :evil:
Klop krijgt die helaas niet zo goed gevangen lijkt het :P :lol:
Peter van zanten
Berichten: 270
Lid geworden op: 17-03-2017 20:51
Locatie: 's-Gravendeel

13-06-2017 17:18

Ja ik ben blij met mijn karpers :lol:
Ik denk dat zelfs Klop zijn winde niet kwijt kan, zelfs de Belgen willen de winde niet op hun putjes denk ik.

Maar ben je serieus met je 8cm? Dan heeft die karper hem straks al op en bijna uitgescheten voordat hij zichzelf haakt?? Of onderschat ik hoe hard een karper het aas opzuigt?
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

13-06-2017 17:49

Bij een wat langere onderlijn (zeg 25cm+, zoiets vis ik zelf toch meestal wel op de rivieren) is die 8cm geen probleem, al zou ik niet nog veel langer gaan. Gebruik het zelf in Frankrijk ook wel, daar zijn het dan kopvoorns, maar verder is het probleem hetzelfde als in NL. Gewoon proberen tot hoe ver je moet gaat voor ze niet meer blijven hangen. Bij mij was 5-6cm meestal genoeg.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Peter van zanten
Berichten: 270
Lid geworden op: 17-03-2017 20:51
Locatie: 's-Gravendeel

13-06-2017 18:24

Bedankt mannen!

Ik ging er vanuit (weet niet waarom precies) dat ik de ruimte niet groter moest gaan maken als mijn aas. :lol:


Wat betreft de dingen die ik zie staan op internet van chili en dergelijke. Ik zeg niet dat het niet werkt maar ik heb in zo een zakje sambal van de chinees 2 bollen gedaan en een paar dagen later ermee gevist... 20 minuten later had ik een brasem... :P
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

13-06-2017 19:33

Mag iets meer ruimte tussen zitten :wink:
P1030311 - kopie.JPG
(145.03 KiB) 7388 keer gedownload

Die windes worden tijdens afvissingen ook nauwelijks gevangen, weet niet waar die beesten zich schuil houden maar denk dicht op de bodem naast de roofbleien.
Peter van zanten
Berichten: 270
Lid geworden op: 17-03-2017 20:51
Locatie: 's-Gravendeel

13-06-2017 20:15

Nou dan ga ik dat eerst maar proberen. :) ziet er apart uit zo lang maar ik ga het doen!
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

15-06-2017 18:12

Peter van zanten schreef:Bedankt mannen!

Ik ging er vanuit (weet niet waarom precies) dat ik de ruimte niet groter moest gaan maken als mijn aas. :lol:


Wat betreft de dingen die ik zie staan op internet van chili en dergelijke. Ik zeg niet dat het niet werkt maar ik heb in zo een zakje sambal van de chinees 2 bollen gedaan en een paar dagen later ermee gevist... 20 minuten later had ik een brasem... :P


Laat ik het dan wel zeggen: al die onzin over aassmaken die witvis (of meerval) niet lekker zou vinden, dat werkt niet.
Er zal vast iemand ergens ooit een brasem minder gevangen hebben door een aangepaste aassamenstelling, maar wanneer ze eenmaal weten dat dat bolletje vreten is pakken ze het gewoon.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

16-06-2017 10:58

Daaf Wolters schreef:Bij een wat langere onderlijn (zeg 25cm+, zoiets vis ik zelf toch meestal wel op de rivieren) is die 8cm geen probleem, al zou ik niet nog veel langer gaan. Gebruik het zelf in Frankrijk ook wel, daar zijn het dan kopvoorns, maar verder is het probleem hetzelfde als in NL. Gewoon proberen tot hoe ver je moet gaat voor ze niet meer blijven hangen. Bij mij was 5-6cm meestal genoeg.


Destijds op de st Lawrence ook eens gekeken tot hoever we konden gaan. 10cm nog prima, beduidend minder kleinere karpertjes ook trouwens ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Peter van zanten
Berichten: 270
Lid geworden op: 17-03-2017 20:51
Locatie: 's-Gravendeel

16-06-2017 19:43

Ik voer best veel maar ik krijg het idee dat bijna alles door witvis gegeten wordt. Kan het helpen om eens 40 mm boilies te gaan maken? Dan vis / voer ik misschien wat gerichter op karper, hebben jullie dat al eens geprobeerd?
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

16-06-2017 19:54

Nou dan ga ik dat eerst maar proberen. :) ziet er apart uit zo lang maar ik ga het doen!
Geloof dat Groothuis de afstand van lip tot keeltanden al beschreef, later LdB in z'n mais verhaal die lange hair in ieder geval ook.

Grote vis, grotere afstand tot keeltanden, ..en ja; ze schijnen die te wisselen :) .

http://koiquestion.com/nl/2013/12/27/he ... en-ze-die/
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Peter van zanten
Berichten: 270
Lid geworden op: 17-03-2017 20:51
Locatie: 's-Gravendeel

16-06-2017 20:05

Ik heb het net gelezen en ik wist echt niet dat ze hun tanden wisselen.

Weer wat geleerd :)
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

16-06-2017 20:12

Vroeger eens 20mm boilies aan een kerel verkocht die op het Volkerak/HD viste en eigenlijk liefst 15mm's gebruikte.

Kan het helpen om eens 40 mm boilies te gaan maken? Dan vis / voer ik misschien wat gerichter op karper
Viste eens met joekeloekus gemalen hennepboilies en kreeg runs.., maar alleen lossers. Voerde flink met 25mm's maar ving grote brasem. Viste twee weekjes geleden een paar uurtjes instant op het kanaal, met ruim rond de rig echt niet meer dan een klein handje half kapot gekookte mais...

En ik ving karper.

Ge wit ut mar nooit eej, ut bleft visse :wink: !

PS met die joekeloekus bollen moet je oppassen dat je de haak niet maskeert vanwege het formaat van het aas en een eventuele te korte hair. Neem je die een stuk langer, dan kan het zeker bij kleinere vissen zijn dat die grote boilie, juist vanwege de omvang, nog niet diep genoeg in de bek zit terwijl de haak nog geen of nog niet goed vlees heeft gevonden (zie mijn eerste voorbeeld). 'T blijft lastig. Groot voeren en later met kleiner aas vissen, of gemengd, is een idee...

Alleen maar karper vangen een droom.
Laatst gewijzigd door Marco Mostert op 16-06-2017 20:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Peter van zanten
Berichten: 270
Lid geworden op: 17-03-2017 20:51
Locatie: 's-Gravendeel

16-06-2017 20:16

Sven van Anrooy schreef:
Destijds op de st Lawrence ook eens gekeken tot hoever we konden gaan. 10cm nog prima, beduidend minder kleinere karpertjes ook trouwens ;)


Ik moest even Googlen maar ik neem aan dat je in Amerika bent wezen vissen op karper?
Dat is denk ik wel een avontuur? :D
Peter van zanten
Berichten: 270
Lid geworden op: 17-03-2017 20:51
Locatie: 's-Gravendeel

16-06-2017 20:22

Ja alleen karpers is een droom dat weet ik maar nu gooi ik in en er hang al een winde aan haha

Ik krijg niet eens de tijd om te gaan zitten, er piept altijd wel een hengel :P
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

16-06-2017 20:41

Andere stek een optie?
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Peter van zanten
Berichten: 270
Lid geworden op: 17-03-2017 20:51
Locatie: 's-Gravendeel

16-06-2017 21:17

Ja en nee. Dit is echt de mooiste stek (in de buurt aan deze rivier) om te zitten + het is rolstoel toegankelijk en dat is erg fijn om mijn zoontje mee te nemen. En ik heb er al karper gevangen dus ik weet dat ze er zitten!

Het is voor mij ook een beetje de uitdaging om hier karper te vangen.