eigen schuld of onwetendheid?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Antoinette zuidinga
Berichten: 148
Lid geworden op: 10-12-2010 14:32

14-01-2017 20:23

Een jaar geleden ging Lennard met wat vrienden naar Frankrijk om te vissen, zoals ze al jaren deden. Maar toen hij weer thuis was, werd Lennard erg ziek. "Artsen zeggen dat ik hier niet meer had gezeten als ik een dag later naar het ziekenhuis was gegaan."

Lennard is één van de 88 Nederlanders die vorig jaar de diagnose ziekte van Weil kregen. 37 van hen liepen de ziekte in Nederland op, 51, onder wie Lennard, in het buitenland. De ziekte wordt overgedragen door ratten en urine van ratten, bijvoorbeeld in of naast water.

Leverschade en hersenvliesontsteking
Het is een ernstige ziekte die in veel gevallen leidt tot leverschade, hersenvliesontsteking en nierproblemen. Maar veel artsen in Nederland zijn er nauwelijks mee bekend, zegt het Nationaal Referentielaboratorium voor Leptospirosen, dat bloed en urine van patiënten onderzoekt om de diagnose te kunnen stellen. Het centrum wil dat er onder artsen meer bekendheid komt over de ziekte.

Ook bij Lennard duurde het lang voordat de diagnose werd gesteld. Hij had griepachtige klachten die steeds heftiger werden. "Ik voelde me hondsberoerd, was constant aan het overgeven en mijn hoofd voelde alsof het uit elkaar klapte. Ik ging naar de huisarts en naar het ziekenhuis, maar daar dachten ze dat het buikgriep was. "Na vier dagen lukte lopen door de pijn helemaal niet meer. Ik dacht: als het zo doorgaat dan ben ik er morgen niet meer." Lennard werd naar het ziekenhuis gebracht, waar ontdekt werd dat zijn nieren en lever nog maar voor zo'n elf procent werkten.

Verschillende soorten antibiotica
Maar daar werd nog altijd niet gedacht aan de ziekte van Weil. Wel kreeg hij verschillende soorten antibiotica, die na twee dagen aansloegen. "Ik had mijn vrouw verteld dat ik niet dacht dat ik er de dag daarna nog zou zijn, maar toen ik de volgende ochtend wakker werd, kon ik weer wat eten en voelde ik me duidelijk beter. Mijn nier- en leverfunctie werden weer wat beter en na vijf of zes dagen mocht ik naar huis."

Zelfs toen was nog niet bekend wat Lennard had. Dat ontdekte hij zelf, toen een kennis van een vriend van hem opperde dat het waarschijnlijk de ziekte van Weil was. Die man komt uit Indonesië, waar de ziekte veel voorkomt. Bij een controle in het ziekenhuis twee weken later, begon Lennard er zelf over. "Die arts zei: dat kan niet, dat komt bijna niet voor. Het ligt niet voor de hand. Maar ik drong aan op een test, al wist ik het inmiddels wel zeker. Ik was in Frankrijk veel in het water geweest en daar zitten veel ratten, ik had natuurlijk ook wat gezocht op internet. Een paar dagen later kreeg ik de uitslag van het onderzoek: de ziekte van Weil."

Vier maanden thuis
Vier maanden kon Lennard niet werken. Daarna duurde het nog lang voordat hij zijn werk als stratenmaker weer volledig kon oppakken. "Het is nu een jaar geleden en ik heb nog veel last van vermoeidheid. De laatste keer waren mijn lever- en nierfunctie 70 procent. Ik moet binnenkort terug voor een nieuwe test, maar ik denk door die vermoeidheid nog niet dat het nu goed is. Of dat wel weer helemaal goed komt? Ik hoop het."

Achteraf vindt Lennard het 'belachelijk' dat artsen niet eerder ontdekten dat hij de ziekte had. "Als iemand aangeeft dat hij veel in contact is geweest met water, dan zou bij artsen een lampje moeten gaan branden dat dit een optie is. Ik treed niet graag op de voorgrond, maar ik geef deze interviews omdat ik wil dat er meer aandacht voor is bij artsen. Mijn artsen zeiden dat ik hier niet meer had gezeten als ik een dag later naar het ziekenhuis was gegaan. En als mijn nierfunctie één procent minder was geweest, had ik gedialyseerd moeten worden en was misschien zelfs een niertransplantatie nodig geweest."

Het aantal patiënten met de ziekte van Weil nam een paar jaar geleden fors toe: van 28 in 2013 naar 97 in 2014. Sindsdien is het aantal hoog, mogelijk doordat er door de zachtere winters meer ratten zijn, denkt het Nationaal Referentielaboratorium voor Leptospirosen. "Je hebt overal ratten en muizen, als er één patiënt bekend is, dan moeten huisartsen daarvan op de hoogte zijn."


bron: http://www.rtlnieuws.nl/gezondheid/viss ... nauwelijks
sportvissers zien altijd de zon in het water schijnen
Gebruikersavatar
Joost Rippen
Berichten: 418
Lid geworden op: 18-08-2016 14:42

14-01-2017 20:30

wow, ik heb echt lak aan die kleine knaagdieren rondom mijn visserij, maar misschien moet ik die mening dan toch heroverwegen.
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

14-01-2017 20:56

Antoinette goed dat je dit deelt, maar verander die titel even. Beetje ongepast dat eigen schuld.
Let op slagboom !
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

14-01-2017 23:46

Vissers die vaak bivakkeren aan de waterkant – dit geldt vooral tijdens de nazomer en herfst – kunnen infecties door ratten voorkomen door pannen en bestek met gekookt water schoon te maken (dus niet laten weken met sloot/meer water en dan drogen). Bestek boven de vlam van je brander houden. Handen goed wassen voor het eten.
Ook heb ik het verhaal gehoord dat het drinken uit blikjes de infectie kan overbrengen. Vooral in het buitenland kunnen dit soort goederen opgeslagen zijn op plekken waar de knaagdiertjes veel komen.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

15-01-2017 00:20

Dennis Slagboom schreef:Antoinette goed dat je dit deelt, maar verander die titel even. Beetje ongepast dat eigen schuld.


Inderdaad is de titel een beetje disrespectvol en irrelevant aan dit topic,topic is zeker goed bedoeld en een goede zaak om dit aan het licht te houden, beter een titel als wees gewaarschuwd of iets dergelijks.
Gebruikersavatar
Bart Verbeek
Berichten: 17
Lid geworden op: 13-10-2016 00:52
Locatie: Eindhoven City
Contacteer:

15-01-2017 00:27

Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

15-01-2017 10:21

Ook heb ik het verhaal gehoord dat het drinken uit blikjes de infectie kan overbrengen. Vooral in het buitenland kunnen dit soort goederen opgeslagen zijn op plekken waar de knaagdiertjes veel komen.
Daar is tijdens een Mythbusters uitzending aandacht aan gegeven. Resultaat wist ik niet meer.., dus even gezocht:

Aflevering 135 – Hidden Nasties[bewerken]

Rat Pee Soda[bewerken]


Myth1

Status

Notities

Drinken uit een blikje frisdrank waar mogelijk een rat in heeft geürineerd is dodelijk. Busted Adam en Jamie begonnen met een controle met 1000 blikjes, waar ze gedurende 90 minuten een aantal ratten op loslieten. Nadien werden de blikjes waar de ratten op geürineerd hadden getest door de Stanford-universiteit. Hieruit bleek dat er geen schadelijke stoffen in dodelijke hoeveelheden op de blikjes zaten.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van ... t_Pee_Soda
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

15-01-2017 20:19

Die heb ik ook gezien marco alleen ben ik later iets tegen gekomen dat hun tamme ratten gebruikten ipv wilde... daar schijnt dus verschil in te zitten.. heb even gegoogled maar ken het niet meer vinden helaas.

Maar goed als je langs de waterkant bivakkeert weet of moet je weten dat er meer gevaren aanwezig zijn dan je denkt..

Wees dus gewaarschuwd..

Cheers.
Oja joh!!!
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

15-01-2017 22:09

Het is vragen om ellende wanneer je eten, etensresten of servies laat slingeren. Want hoewel beter te determineren als gevaar, zit een mens begrijpelijk ook niet te wachten op snuffelende everzwijnen...

..Of wat dat betreft op hongerige zwervers, tijdens nachtelijk street fishing, hartje stad :D .
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Plaats reactie