wokkelvin


Gebruikersavatar
wally de weijer
Berichten: 462
Lid geworden op: 03-06-2011 23:33

25-07-2016 15:29

@mark hoedemakers nog steeds geen bericht van de biologen??

en hier van de pioniers van het karpervissen volgens menige hier de engelse.... http://www.carpology.net/articles/other ... -correctly

nee ik geloof het nu wel geen schade door wokkelvin.........
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

25-07-2016 15:41

Jawel hoor. Drie antwoorden van drie biologen, die allen wijzen in de richting dat zo'n wokkelvin niet ontstaat door het klemmen van de anaalvin door vissers.
Heb het een en ander uitgeschreven in volgend blogje: http://karperwereld.nl/de-wokkelvin-zin ... edemakers/

Grtjs
jim van duuren
Berichten: 1
Lid geworden op: 14-08-2017 12:37

14-08-2017 13:06

Hey Wally,

Ik ben een wokkelvin visser. Al sinds begin jaren 90. De vis glijdt zo lekker in die bekende positie maar dat zal een kwestie van oefenen zijn. De discussie heeft me wel aan het denken en googlen gezet. Ik kan geen hard bewijs vinden dat het werkelijk slecht is op langere termijn. Ik durf het niet meer te duiden ten opzichte van andere handelingen met de karper op dit forum want dan krijg je ze om de oren. Zelfs ons meest kwetsbare lichaamsdeel wordt in de strijd gegooid.
Ik heb ook ergens gelezen dat het strak tegen het lijf houden van die anusvin, met het gewicht van de karper er op, ook niet heel best kan zijn. Doordat ik de vis niet te veel kantel komt er voor mijn gevoel niet extreem veel druk op de anusvin te staan. Zeker wordt de vin niet geplet zoals bij de 'goede' houding. Bij spartelen weet ik voor mezelf wel zeker dat ik meer controle kan uitoefenen als ik de vis in de wokkelgreep heb. Anders glijden mijn handen (vooralsnog) alle kanten op bij gespartel.
Sinds de discussie moet ik wel zeggen dat het vreemd genoeg op foto's er minder prettig uit gaat zien voor mij. Het zal allemaal wel los lopen. Ik maak me er niet te druk om maar ga wel wat experimenteren met de greep.

Ik vis met soepele hengels, soepele lijn, weerhaakloos, loodverlies bij lijnbreuk (niet bij aanbeet!), ik heb een mooie dikke onthaakmat, hou de vinnen bij tillen in de gaten, Clinik bij de hand, ik zak NOOIT vissen, hou ze goed nat en zo kort als mogelijk op de kant en uhh tsja.. nog wel een wokkelgreep..