Hoeveel=genoeg


Plaats reactie
Michiels Gino M W
Berichten: 203
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Locatie: Michiels GINO België Bredene (kust)
Contacteer:

07-03-2002 21:29

Zoals wij allemaal voer ik enkele dagen voor ik ga vissen.Meestal is het bestand van een water redelijk bekend.Maar ik zit eigenlijk met een simpele vraag waar ik al enige tijd nog geen deftig antwoordt heb gekregen en dat is.HOEVEEL kan een karper eten.BV.een karper van 20 pond eet die 500 gr,1 kilo of 10 kilo particles,boilies,grondvoer.Eet de karper net zolang tot hij voldaan is of eet hij in stappen.Ik denk dat als dit gekend is dat er enkele problemen met overvoeren en dergelijken vermeden kan worden.Dank bij voorbaat.GINGINO
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

08-03-2002 01:10

Ik meen ergens gelezen te hebben dat een karper per dag ca. 1/3 van z'n lichaamsgewicht aan voedsel op kan nemen.

Groet Bart.
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

08-03-2002 01:26

Een soort gelijke vraag stelde ik op het CarpWeb-board:
http://www.carpweb.com/discussie/messag ... 1015505640

Misschien heb je hier ook wat aan?
Meldpunt Spiegelkarpers Fryslan : spiegelkarpersinfriesland@live.nl
http://www.ksnregiofryslan.nl

http://www.sunrisebaitservice.com - Quality Carpfood
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

08-03-2002 09:45

Beste Heren,

Ik denk dat we deze discussie hier ook nog best kunnen voeren, op het andere DB zitten andere mensen als hier, maar het kan natuurlijk geen kwaad die discussie eens te lezen.

Hoeveel is genoeg, ja dat is gelukkig altijd een variabele, van 10 boilies tot 10 kilo. Beiden kan het genoeg zijn.

Wat heel belangrijk is is de vraag die je jezelf moet stellen of meer voeren een meer effect heeft op je vangsten.
Er is heel vaak geschreven dat je aan 1,5 kilo boilies per voerbeurt genoeg hebt om goed te vangen, meer voren leverde niet meer vissen op, waarom zou je het dan doen?

Zo ken ik een mooi verhaal van een Engelse karpervisser die daar op een water genaamd Wraysbury, een keihard circuitwater, op een mooie dag in het heldere water een hele mooie herkenbare spiegel ziet zwemmen, die echter al minimaal 4 jaar niet gevangen is ondanks constante hengeldruk.
Hij voert het in een klein kommetje wat verderop wat en na enige minuten komt die spiegel aan en begint waarempel meteen te azen.. en hoe!! De persoon in kwestie had 5 kilo voer bij zich om op zijn stekken te voeren, al die 5 kilo!! ging op door die ene vis van rond de 15 kilo!! Constant voerde hij bij en de vis bleef maar vreten.... En dat voor een vis die bijna nooit gevangen wordt. Dat moeilijk vangbare vissen dus per definitie op het natuurlijk voedsel azen kan meteen naar het land der fabelen worden verwezen.

Een karper kan dus heel veel vreten, maar zou je meer vangen als je 5 kilo erin gooit dan als je 1 kilo erin gooit? Dat blijft de vraag. Alleen veel vissen en voeren kan je helpen om zulke "problemen" in de praktijk op te lossen.

Vr.Gr.

Bertil
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

08-03-2002 09:57

Uitzonderingen bevestigen de regel, Bertil: OVB onderzoek heeft aangetoond dat een vis gemiddeld per dag tussen 2 1/2 en 3 % van zijn lichaamsgewicht eet en in de wintermaanden beduidend minder. Dat 5 kg boilies eten achter elkaar op 15 kg lichaamsgewicht lijkt mij trouwens een Engels fabeltje (te lang in de pub gezeten?).
Mike van Zijl
Berichten: 324
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

08-03-2002 11:04

Maar karpervissen is toch ook een sprookje.
Nou ja sprookjesachtig is het wel zo nu en dan.

Met betoverde groet,


Mike
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

08-03-2002 13:02

Hallo Aart,

Ben het dit keer toch echt niet met je eens.
Niet alles uit Engeland is niet waar... of in de kroeg verzonnen.

De OVB zal dat best onderzocht hebben en ik zou als dat mogelijk is best eens dat onderzoek willen zien, maar gaat dat niet over vissen in een puur natuurlijke situatie?!

Wat te doen als er een hele makkelijke overvloed is en de vissen maar raak kunnen vreten zonder er enige moeite voor te doen.. Als het maar lekker smaakt.. Waarom vreten wij soms een hele zak chips op?? Omdat we het nodig hebben, echt niet dus!
En sommigen mensen doen dat elke dag... zo ook karpers lijkt me.

Vr.Gr.

Bertil

Ps. Tijdens het voorbeeld wat ik schetste waren 2 getuigen aanwezig.
Hans-Peter van Ee

08-03-2002 19:34

Aart

De bijna altijd slanke ovb-schub is niet te vergelijken met de dikke vette spiegels die op sommige wateren nog voorkomen.
Helaas...
Ik denk dat de verschijning van de vis, en zijn gewichtstoename/groeicurve veel representatiever zijn, dan het experimenten met opgekweekte slanke schubs.
Voedselaanbod en voedselvoorkeur spelen ook een rol.

met bedenkelijke groet

HPE

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Hans-Peter van Ee op 2002-03-08 19:35 ]</font>
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

08-03-2002 23:32

Ik zal even een stukje citeren uit een boek.

Het voedsel wordt opgenomen en oppervlakkig gefilterd. Dan wordt het met de brede keeltanden vermalen en omdat de maag ontbreekt rechtstreeks naar de darmen geleid, die in het warme jaargetijde soms binnen vierentwintig uur meerdere malen wordt gevuld. Bijzonder intensief is de voedselopname bij watertemperaturen boven de 20 graden celcius. Dit hangt samen met de sneller verlopende stofwisseling. Volgens de karperbioloog wordt de voor de vertering benodigde tijd gehalveerd als de watertemperatuur van 10 naar 25 graden celsius stijgt. Natuurlijk eet de karper ook bij lage temperaturen. De vele vangsten in de winter mogen dit bewijzen.

Weer wat wijzer geworden?

Groet Bart
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

09-03-2002 01:23

Bertil, die zak chips is geen vergelijking! Jij weegt ca, 75 of 80 kg en die zak chips maar 100 gram. Een vis van 15 kg kan onmogelijk 5 kg achter elkaar opeten, denk dat die 2 getuigen ook te lang in de pub hadden gezeten. En HPE: dat OVB onderzoek sloeg niet alleen op de bekende OVB schubs.
Michael Bouman
Berichten: 517
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

09-03-2002 04:00

Beste Bertil, in deze discussie moet ik toch echt met Aart meegaan. Als ik per zak chips van 250 gram uit ga zijn dat er ca. 100 uitgaande van 1/3 van mijn lichaamsgewicht....oeps en dat op 1 avond?!!!
Nou zijn er in de natuur ook wezens die 200 of nog meer keer hun eigen lichaamsgewicht kunnen tillen(mieren) dus zullen er ongetwijfeld ook dieren zijn die 3 x per dag hun eigen lichaamsgewicht aan voedsel kunnen eten.
Of een karper in staat is 1/3 van zijn lichaamsgewicht in 1, want daar ging het in dit voorbeeld om, aassessie te verorberen trek ik toch zeer in twijfel.
Leg maar eens 5 kilo boilly's voor je neus en prop dit in gedachten in een 30 ponder.
Zwanger raken tot bevallen duurt bij vrouwen ook 9 maanden incl. het uitdijen en in extreme gevallen kan dit lijden tot 1/3 gewichtstoename. Maar wel over 9 maanden gespreid!
5 kilo boilly's is trouwens wel genoeg voor een 2 weekse trip........
groet MB
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

09-03-2002 04:22

Ik heb het nog eens opgezocht. Een karper kan kwa voedsel inderdaad 1/3 van z'n lichaamsgewicht opnemen maar dan wordt er wel gesproken over een tijdsbestek van 24 uur met verschillende aastijden. Maar goed, de wonderen zijn de wereld nog niet uit dus wat Bertil heeft meegemaakt zou best weleens waar kunnen zijn.

Even over de chips. Wij mensen hebben een maag en vriend karper niet. Het verterings proces v/d karper gaat dus heel anders en veel sneller (natuurlijk alleen in de warme tijden). Dus om ons als mensen te vergelijking met de karper lijkt me absoluut niet relevant.

Bart

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bart Janssen op 2002-03-09 04:32 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bart Janssen op 2002-03-09 04:35 ]</font>
Michael Bouman
Berichten: 517
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

10-03-2002 03:46

Beste Bart,
diegene die over de vergelijking met chips begon was Bertil zelf. Dat er dieren/mensen zijn die enorme hoeveelheden voedsel in een kort tijdsbestek naar binnen kunnen werken daar ben ik van overtuigd.
Ik denk alleen dat je er niet van uit kan gaan dat iedere karper in staat is om die hoeveelheden te kunnen eten als er uberhaubt al eentje is die dit kan.
Dit geldt dus zeker niet als graadmeter anders zou het karper bestand in Nederland er heel anders uitzien.
Dat er "vreemde" dingen in de natuur gebeuren is mij al lang duidelijk zie mijn voorbeelden hierboven.
Zullen we het dan maar op Yin en Yang houden, á la "Vogelen".
groet MB
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

10-03-2002 13:28

Hallo,

Ik heb het nog even nagelezen natuurlijk en het waren om precies te zijn 1000 boilies. Nu weet ik niet welke diameter het is geweest, maar standaard 20 mm kom je dan op 5 kilo, laten het 15mm zijn dan blijft nog 2,5 kilo over. En dat kan makkelijk.

Dat van die chips was idd achteraf niet echt het goede voorbeeld(qua gewicht dan!), maar Bart verklaart hierboven het hoe en waarom.

Michel, dat jij het niet met mij eens bent is mooi dat houdt leven in de brouwerij en dat jij 5 kilo voor een twee weken trip meeneemt, ik neem er 80 kilo mee! En dat komt ook op en meestal zijn er dan weer een groot aantal mooie vissen geland.

Maar dat is iedereen zijn eigen keuze, veel voeren of weinig voeren.

Wat ik als voorbeeld schetste was een VOORbeeld, dat wil niet zeggen dat het een regel is!!!! Maar ik ben er 100% van overtuigd dat karpers op heel veel dagen meer eten dan die 2 a 3%, zeker als er veel boilies ter beschikking zijn.

Vr.Gr.

Bertil
Arjan van den Berg

10-03-2002 16:36

Ik ben het helemaal met Bertil eens. Karpers eten op de door ons regelmatig beviste wateren echt veel meer dan die 3%.

Ik heb bij mij in de buurt een helder water waar ik graag vis. Omdat ik hier de vis kan observeren en veel kan leren over het aasgedrag. Ik heb nooit 5 kilo boilies gestrooid daar, maar wel vaak emmers mais.

Ik heb weleens een emmer mais gevoerd +/- 7 kilo en na 3 uur hadden twee karpers van ongeveer 20 pond alles weggevreten? Dit was in juli tijdens een mooie warme dag.

Ook heb ik weleens in een boek van Rni Groothuis gelezen dat hij een karper die niet eens zo groot was een kilo frikandellendeeg voerde en die vis vrat alles op?

Volgens mij kunnen vissen veel meer eten dan wij denken.

MvG

Arjan
Michiels Gino M W
Berichten: 203
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Locatie: Michiels GINO België Bredene (kust)
Contacteer:

10-03-2002 21:35

jo de collega's ik bedank jullie voor de spontane reactie op men vraag.Het is eigenlijk nog niet zo simpel he om er op te antwoorden.Er zijn enkele verschillende meningen hierover doch bedankt en hopelijk komt er nog wat meer reactie.PS:veel hangt af met wat voor voer dat je onze geschubte vrienden belaagd ik denk dat een kilo boilies zwaarder op de maag ligt dan een kilo mais.Noten is nog zwaarder denk ik.Hoe voelen wij ons als we veel noten eten niet te best he
Vang ze en laat de nylon door je piepers snijden big run=big fish
Michael Bouman
Berichten: 517
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

12-03-2002 01:34

beste Bertil, jouw reactie spreekt boekdelen........
groet MB
Plaats reactie