karper invasie zonder vangsten.


Plaats reactie
aad venderbos
Berichten: 3
Lid geworden op: 09-07-2012 08:27

09-07-2012 15:25

[b]

Afgelopen week gaan Karperen in de buurt van Middelburg echter met een Vliegenhengel. Zeer laag water ( 40cm ) troebel en een Klei bodem met ruitkraag
en veel water.
Met de vliegenhengel gevist met een Nipmf ( langzaam zinkend) echter zonder resultaat. Mijn aandacht werd echter getrokken door het telkens zien van de rugvin van de draaiende Karpers in deze plas. Zonder overdrijven zag ik op een aantal van 50x50
meter misschien wel een 70/80 stuks draaien en wel heel dicht bij elkaar. Ook constateerde ik het vlug wegschieten van veel exemplaren die een spoor van modder achter lieten. Paaigedrag kon ik niet signaleren en aangezien deze veel eerder in het seizoen plaats vindt zou ik graag enige discussie op gang brengen over;

A. hoe te verklaren zoveel Karper bij elkaar en zo vlak onder het oppervlak
B.Welke denkfout heb ik gemaakt met de Vliegenhengel
C.op welke maniet en aas zou ik het kunnen proberen met mijn Karperhengel.
D misschien nog andere tips?

Ik heb het vervelende idee een geweldige inschattingfout gemaakt te hebben.
Graag enige steun voor het nieuwe lid vandaag geworden


Aad Venderbos
.
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

09-07-2012 17:45

Het is maar heel even heel warm geweest tijdens de "eerste" paai. Afgelopen week heb ik het meer gezien. Is gewoon paaigedrag volgens mij. Lang niet alles was al afgepaaid...
Gebruikersavatar
Remco Albers
Berichten: 268
Lid geworden op: 02-05-2010 19:45

09-07-2012 18:07

weet waarschijnlijk welk waterjij bedoelt. zitten zeer veel ondiepe stukken in van zo,n 40 cm en er zit gewoon enorm veel kleine en zeer kleine karper.

op de ondiepe stukken drijvend met kattebrokjes of net naast de ondiepe platen met de pen, wormpie, mais en knallen maar. leuke sport hoor.

paai zou kunnen nog maar ze zitten er vaak op een hoop.
frans vermeer
Berichten: 1
Lid geworden op: 28-07-2012 13:13

28-07-2012 13:25

hallo

1.paaigedrag. bij mij hetzelfde. op een kom op nog geen 100 meter achter mij zeker 15 karpers bij elkaar. hangen aan de oppervlakte en doen helemaal niks. maar......'s tegen schemer worden ze actief. dan valt er wat te vangen. 2. probber een s iets gewoon met een kale lijn.hheel klein drijvertje er aan,of iets 'natuurlijks' bevestigen. op 40 cm diep zie jij de karper ,maar de karper ziet jou ook. 3 . ik zou eerst maar er achter komen wat ze wel pakken.korst? kattebrokken? deeg? boilies? particles?.....en dan pas vissen.
aad venderbos
Berichten: 3
Lid geworden op: 09-07-2012 08:27

28-07-2012 18:43





Beste Frans,



Hartelijk bedankt voor je heldere antwoord.
Je weet waarschijnlijk ook dat het bedoelde water in Koudekerke ( Zeeland ) te vinden is. Een heel groot viswatergebied tussen de weilanden door met heeeeel veel Karper staat tot onze dienst.
We zijn er echter wel achter gekomen dat het vissen er toch wel ingewikkeld is. Vooral mijn genoemde zeer ondiepe gedeelte.

Als Vliegvisser leek het mij wel een uitdaging ook eens op Karper te gaan vissen echter met slechte resultaten. Toen het verzoek gepaatst op het Forum met de hoop een geweldige respons te krijgen wat echter zeer tegen viel.
Ik onderschat de moeilijkheidsgraad van het Karperen niet. Toch vind ik de zuinigheid waarmee men aan een ander wat informatie zou willen verstrekken bedroevend.

Het moet toch een fijn gevoel geven mee te kunnen denken een probleem van een ander mee te kunnen oplossen.
Ik zou dan ook graag een tweede verzoek te doen mij te willen helpen en adviseren om
op een zeer ondiepe plaats met heeeeeel veel Karper goede resultaten te boeken.
Graag van de TOPPERS onder u een helpend handje met een goed advies,


aad venderbos
Danny Stelten
Berichten: 187
Lid geworden op: 29-04-2012 22:16

02-08-2012 15:26

Nounou, ik vind toch dat er al aardig wat advies gegeven is. Daarbij paaiende karpers azen niet, wel ervoor of erna.

Wanneer de karpers zichtbaar zijn aan de oppervlakte zou ik eens proberen met drijvend te vissen. Een karper is geen roofvis en zal dus ook niet op die manier jagen.

Een broodkorst of drijvende honden/kattenbrokken kunnen dan uitkomst bieden.

Echter bij bepaalde watertemperaturen azen ze niet/minder, zo ook op bepaalde tijdstippen op de dag.
aad venderbos
Berichten: 3
Lid geworden op: 09-07-2012 08:27

02-08-2012 15:51

[b


Danny,


Badankt voor je uiteenzetting! Zo langzamerhand verzamel ik toch veel en
goeie informatie.
Groeten,


Aad Venderbos.][/b]
rop verhoeven
Berichten: 2
Lid geworden op: 23-04-2017 11:20
Locatie: meliskerke

23-04-2017 11:31

ik sluit mij even vol aan bij danny .
paaien en eten doen ze niet . neem jij n mars als je met je vrouw aan het spelen bent haha.
ik denk ook dat het een leuke uitdaging is om met vliegvissen op de karper te gaan,zoek dan in de sloten bij hogelande daar heb je de mooiste brede sloten , maar als je voor betere vangsten wil gaan ga dan ergens lekker n sloot afvissen en diepte maakt niet zo uit , lekker op de bodem vissen liefst leg je je aas tegen het riet aan , maak div voerplekken en loop die de dag af ,.
er zitten echt wel wat mooie en grote jongens bij hoor en ja afhankelijk van jaargetij je voer aan passen . maar dat is allemaal gesneden koek peperkoek dat vinden ze trouwens erg lekker .
geduld en plezier .
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

23-04-2017 13:59

ik ga maar even niet uit van eerste paai geweld.

hier valt het me op dat op de echt ondiepe stukken er een explosie van klein leven in de sloot plaatst vindt. de vis zit masaal te happen in de blubber en heeft nergens oog voor, niets wat ze word aangeboden. ze azen puur op het natuurlijke voer in de bodem.

Heb er 2 weken geleden ademloos naar staan te kijken. mooie bezigheid maar slecht voor de visser
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

23-04-2017 18:24

een explosie van klein leven in de sloot
Yep!

Aldus mijn bijdrage aan een oud topic :D.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Plaats reactie