Plek op kieuwdeksel


Plaats reactie
Gebruikersavatar
jaakop visser
Berichten: 120
Lid geworden op: 30-12-2009 19:54
Locatie: Assen

15-04-2012 11:34

Hallo,

Gisteravond even met mijn jongere neefje een paar uurtjes gevist. Aangezien mijn neefje nog niet zo heel vaak op karper heeft gevist gingen we op een vijver bij ons de buurd, een watertje waar je eigenlijk altijd wel een paar visjes vangt. De eerste vis die op de kant kwam was een schub van 22 pond, een leuk begin van de avond. Deze vis had op alle twee de kieuwdeksels een plek zitten. Mijn vraag is nu ook of er mensen zijn die weten wat dit is en hoe dat komt. Is het verder ook schadelijk voor de vis of het verdere bestand? Verder hebben we nog een schub van 18 pond gevangen, deze was gewoon puntgaaf.

Afbeelding

Alvast bedankt.

Groeten Jaakop Visser
Gebruikersavatar
kornelis schipper
Berichten: 351
Lid geworden op: 31-03-2010 14:32
Locatie: putten

15-04-2012 13:32

Dit gebeurt vaak als de vis word verspeelt op lijnbreuk ,en die gene vist met een vastlood systeem. Doordat het lood dan over de kieuwdeksel schuurt als de vis probeerd deze kwelling te verwijderen. :evil:
Greets een visser met goede lossende loodsysteemen na lijnbreuk den keesert.
Vissen is ontspanning en geen gezeur met elkaar.
Gebruikersavatar
jaakop visser
Berichten: 120
Lid geworden op: 30-12-2009 19:54
Locatie: Assen

15-04-2012 14:36

Oke, de plekken waren bijna identiek op alle twee de kieuwdeksels. Zit dus inderdaad wat in, had er zo nog niet over na gedacht. Nu wordt er nu nog niet echt veel gevist op dat water, vandaar dat ik die link niet heb gelegt. Dacht zelf meer aan een infectie op iets dergelijks. zijn er nog meer mensen die hier een verklaring voor hebben?

Alvast bedankt.

Groeten Jaakop
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

15-04-2012 14:49

Kan van alles zijn, misschien wel ergens met zijn kop in gezwommen. En is ook niet schadelijk voor de rest van het bestand.
Let op slagboom !
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

15-04-2012 15:17

kornelis schipper schreef:Dit gebeurt vaak als de vis word verspeelt op lijnbreuk ,en die gene vist met een vastlood systeem. Doordat het lood dan over de kieuwdeksel schuurt als de vis probeerd deze kwelling te verwijderen. :evil:
Greets een visser met goede lossende loodsysteemen na lijnbreuk den keesert.



Lijkt me sterk, lood is dusdanig zwaar dat het na lijnbreuk altijd ONDER de bek van de vis hangt, tenzij de vis op zijn staart staat. Logischer is dat de vis in een net heeft vast gezeten, of is verpeeld en zicht met de lijn (zonder lood) heeft vastgeswommen, en die lijn heeft over de deksel geschuurd, hoewel dit mij ook niet echt aannemelijk lijkt. Hoe dan ook is het verstandig zo veel mogelijkj met systemen te vissen waarbij de vis na lijnbreuk met alleen de onderlijn rondzwemt.

mvg martijn
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

15-04-2012 16:09

Tja, sterk verhaal. Waarschijnlijkst bij dezelfde verwonding aan beide kieuwdeksels is dat de karper met zijn kop ergens ingezeten heeft.

Neemt niet weg dat je eigenlijk altijd moet vissen met systemen waarbij het lood makkelijk lost na lijnbreuk.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

15-04-2012 16:39

Beschadigde kieuwdeksel kan mijns inziens ook ontstaan wanneer een vis tijdens de dril in aanraking komt met de (gevlochten) hoofdlijn waarbij geen tube is gebruikt. Of dat in een grote wond kan resulteren geloof ik ook weer niet.
Gebruikersavatar
jaakop visser
Berichten: 120
Lid geworden op: 30-12-2009 19:54
Locatie: Assen

15-04-2012 17:14

Zelf vissen we met een visveilig systeem, daar kan het dus niet aan liggen. De wonden op de kieuwdeksels waren ook al een aan het genezen, gezien de randen van de wonden. Het blijft natuurlijk gissen naar de oorzaak, vandaar dat ik jullie mening heb gevraagt. Ook het vastzwemmen wat eerder genoemd is kan natuurlijk de oorzaak zijn. Dan kan het natuurlijk ook nog komen door het gebruik van toplood (toplood wat dan op de hoofdlijn blijft zitten). Deze soorten toplood kunnen ook tijdens het drillen tegen de kieuwdeksels schuren. Zelf ben ik een fanatiek gebruiker van toplood, alleen dan de fox captive backleads, deze komen los als de hengel tijdens een run wordt opgepakt. Dus aan de eerder genoemde oorzaken kan ik er van uit gaan dat het niet om een infectie of iets dergelijks gaat.

Groeten Jaakop Visser
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

15-04-2012 17:30

Ik heb werkelijk nog nooit een vis geland, waarbij ik het idee had, dat ie beschadigd wad door mijn hoofdlijn of lood. Dus mij lijkt dat de e oorzaak echt anders gezocht moet worden

Mvg martijn
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

15-04-2012 22:17

Lijnbreuk , Inline lood en kopschudden ?
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

15-04-2012 22:20

Dat karpervissers verantwoordelijk zijn voor deze beschadigingen lijkt mij vergezocht, toen ik en iedere karpervisser nog met aardappel en rogge viste had ik ook wel eens dit soort wonden. door dat het op een harde plek zit gaat dit slecht genezen, ik behandel dit met waterstofperoxide en jodium flink schoonmaken dat alle troep eraf is en als je hem de volgende keer terugvangt is het meestal minder of over.
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

16-04-2012 12:49

ik heb een koivijver en heb na de winter helaas 3 sterfgevallen gehad.
deze vissen hadden vergelijkbare verwondingen(zie foto)
Afbeelding
de koidokter is langsgeweest en heeft geen parasieten of bacteriele infecties kunnen constateren.
ik heb niks in de vijver waar de vis klem kan komen te zitten.
mij is uitgelegd dat als het water onder de 4 graden komt het bloed zich wegtrekt uit de huid en vinnen en de huid dus flink zwakker word en evt verwondingen snel kunnen gaan ontsteken met als gevolg dit dus.
dit zat toevallig ook aan beide kanten op bijna dezelfde plek.
ik heb nog een vis die dit heeft maar dan op de flank.
deze heeft het overleefd en nu het water warmer word moet het geen probleem meer geven.
ik behandel de vis 2x per week met waterstofperoxcide 3% en daarna propolis eroverheen.
het is gelukkig goed aan het genezen.
Vis is vis
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

16-04-2012 17:11

Ben ik wil niet de beter weter uithangen maar als wonden rood omrand zijn is het een geinfecteerde wond.
De wond van de schubkarper lijkt mij minder diep en veel minder erg dan de vissen van jou.
Koikarpers kunnen zo en zo al veel minder hebben en de gene die dood zijn gegaan hebben waarschijnlijk bloedvergiftiging gehad door door deze wonden.
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

16-04-2012 17:22

Ps Ben je moet ook je handen heel goed wassen , beter nog gladde plastic handschoenen.
Je weet nooit wat je onder je nagels hebt, ook is het beter de vis als hij niet te groot is in een zachte natte doek te wikkelen (heb je wat controle met spartelen) gaatje inde doek waar de wond zit.
Dit alles lijkt overdreven maar je moet tegenwoordig de gezichten zien bij een handelaar als je met een zieke aankomt voor advies.
Er zijn zoveel kwaaltjes tegnwoordig.
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

16-04-2012 18:07

hallo kees.
de vis lag ook in een natte doek maar dit was even voor de foto.
de vis van de topicstarter is natuurlijk vele malen groter dan mijn koi op de foto en denk juist dat de verwonding bij de schub vele maler groter is als bij mijn vis.
deze foto is ook na een week genomen.
de wond is net als bij mensen gaan ontsteken en dan kan het hard gaan helaas.
de vis is niet zelf doodgegaan maar ik heb em in laten slapen (overdosis verdoving)
klinkt misschien stom maar dat interesseert me niks maar ik had er echt verdriet van.
Vis is vis
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

16-04-2012 20:43

Ik heb deze winter ook een hele serie vissen gevangen met dit soort plekken op beide kieuwdeksels, hoewel ze al wel enigszins geheeld waren. Tot nu toe geen verklaring voor kunnen vinden, die van Kornelis vind ik tot nu toe de leukste! 8) Maar ik acht het waarschijnlijker dat aliens de veroorzakers zijn...
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Gebruikersavatar
dick spijker
Berichten: 377
Lid geworden op: 24-05-2004 21:05

17-04-2012 09:50

Zou best een vorm van vinrot/gatenziekte kunnen zijn.
Veroorzaakt door het massaal overwinteren van karper op een zelfde locatie.
Lekker tegen elkaar aan hangen en schuren, 1 zieke er bij en de rest is de pineut.

Gaat meestal vanzelf weer over als de temperaturen hoger worden en de vissen uitzwermen naar betere oorden.

Weer op het Apeldoornskanaal Christian.
Gebruikersavatar
jaakop visser
Berichten: 120
Lid geworden op: 30-12-2009 19:54
Locatie: Assen

17-04-2012 21:13

Als ik de reacties zo lees kan je er dus een vanuit gaan dat het niet door lood, vislijn of een onveilig vissysteem is gekomen. Dat de plekken komen door het koude water en het overwinteren van de karper vind ik best wel een goede beredenering. Ook gezien de reactie van christiaan, die meerdere vissen heeft gevangen met gelijkwaardige plekken. Heb er zelf nog niet zo over nagedacht. Ben dan ook wel benieuwd of er meer vissen op dat water zwemmen die deze plekken hebben. Vorige jaren heb ik wel redelijk veel vissen van dat bestand gevangen maar dat was niet vlak na de winter. Misschien komend weekend toch maar even kijken of er meer vissen rondzwemmen met vergelijkbare plekken.

Alvast bedankt voor de reacties.

Groeten Jaakop Visser
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

18-04-2012 17:28

heb hier verschillende vissen gezien die het hadden, het jaar daarna was het wel weer goed genezen... zal wel een bacterie zijn of parasiet ofzo...

niks om je druk over te maken, tis alleen niet leuk voor de vis! daar kun je hem bij helpen met een beetje van die carp care, maar of dat echt helpt bij zoiets??
ik laat het gewoon met rust, karper is een sterke vis, dat geneest wel weer.
Gebruikersavatar
Jeffrey Boven
Berichten: 189
Lid geworden op: 11-08-2010 20:48
Locatie: Winschoten

22-04-2012 19:58

Plaats reactie