Rekening houdend met de LUCHTDRUK!!??


Ik hou rekening met de luchtdruk!!

Ja!!
13
20%
Nee!!
13
20%
Ik vis wanneer ik tijd heb!!
40
61%
 
Totaal aantal stemmen: 66
Gebruikersavatar
Marvin Mertens
Berichten: 11
Lid geworden op: 02-01-2017 11:36
Locatie: Edegem

14-01-2017 00:40

De zwemblaas bij vissoorten zoals de karper is een waar staaltje van evolutionair vernuft: zo kan de karper op een gegeven diepte blijven zonder daarvoor de vinnen te moeten bewegen. Energiebesparend dus voor de karper.
Luchtdrukverschillen tussen lage- hogedrukgebieden zijn in Nederland nooit groter dan 95,8 hPa.
Als een karper in zeer korte tijd één meter naar beneden of naar boven kan zwemmen zonder last te hebben van zijn zwemblaas en dus een toename of afname van 100 hPa waterdruk kan trotseren, waarom zou deze zelfde vis dan last hebben van een luchtdrukverschil van minder dan 95 hPa.
Het weertype dat een lage- of hogedrukgebied met zich meebrengt zal het gedrag van karpers bepalen en niet het luchtdrukverschil op zich.
"Life is really simple, but we insist on making it complicated." - Confucius quote
Gebruikersavatar
dennis gerits
Berichten: 549
Lid geworden op: 07-12-2009 13:07
Locatie: Weert

14-01-2017 01:06

luchtdruk en vangsten, altijd leuk :D

boven water is de luchtdruk grofweg tussen de 950 en 1050 milibar

maar we vissen onder water natuurlijk! en daar gaat de druk iedere 10 meter 1 bar omhoog...of iedere meter 100 milibar... dus als de luchtdruk 1030 milibar is, en je vist op 5 meter diep, dan is de druk daar 1530mbar (1030+500)

dus de vis kan zelf exact de druk kiezen wat hem het beste lijkt :roll:

ik heb zelf ook wel vaker gezien dat nét voor een zomerse onweersbui (zakkende luchtdruk), ineens heel veel activiteit aan het wateroppervlak is, en zelfs beet krijg... maar lang niet altijd

misschien dat ze dan aan de oppervlakte komen omdat er dan nóg minder druk is dan normaal,en ze zich dan beter voelen ofzo, en daardoor ook wat aktiever op de bodem worden, ik weet het niet.....

maar onder het oppervlak kan de vis zelf z'n eigen ''luchtdruk'' uitkiezen laat maar zeggen...op de milibar nauwkeurig
Gebruikersavatar
Marvin Mertens
Berichten: 11
Lid geworden op: 02-01-2017 11:36
Locatie: Edegem

14-01-2017 01:31

dennis gerits schreef:ik heb zelf ook wel vaker gezien dat nét voor een zomerse onweersbui (zakkende luchtdruk), ineens heel veel activiteit aan het wateroppervlak is, en zelfs beet krijg... maar lang niet altijd

misschien dat ze dan aan de oppervlakte komen omdat er dan nóg minder druk is dan normaal,en ze zich dan beter voelen ofzo, en daardoor ook wat aktiever op de bodem worden, ik weet het niet.....

In de zomer stijgt de watertemperatuur meestal naar 20°C of meer. Warm water bevat veel minder opgeloste zuurstof dan koud water. Het zou kunnen dat na een droogteperiode ze verlangen naar een koelere en bijgevolg zuurstofrijkere waterlaag. Misschien voelen ze op de een of andere manier dat er een regenbui op komst is en begeven ze zich alvast naar de bovenste waterlaag. Wie weet?
"Life is really simple, but we insist on making it complicated." - Confucius quote
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

15-01-2017 11:19

Ik bekijk meestal hoe de bui er hier thuis voorstaat :wink: .
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

15-01-2017 11:57

Als eerste vis ik wanneer ik tijd heb, dat heb ik ook in de poll gestemd, wel kan het voorkomen dat ik tijd vrij maak op welke manier dan ook om toch te gaan vissen bij een bepaalde weersverwachting. Zeker na een lange tijd stabiel weer, en dat die omslag van heet naar winderig en nat weer omslaat, dat zijn toch vaak wel de goede momenten.