Namen van waters openbaar maken op het web?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

21-02-2002 12:11

Beste vissers,

Deze discussie is volgens mij al eens in het klein gevoerd op carpweb, maar ik denk dat er met dit nieuwe board ook veel nieuwe bezeoekers zijn die hier nog nooit bij stilgestaan hebben. Ook vind ik het een interessant onderwerp dat nog wel eens wat aandacht mag krijgen.

Hoe staan jullie er tegenover dat er soms zomaar op het internet waters "te grabbel worden gegooid". Waters waar vaak een groepje karpervissers de tijd van hun leven hebben, totdat de naam van het water in kwestie eens op het WWW wordt gezet. Meestal met overdreven vangsten en sterke verhalen erbij.

Gevolg: een overrompeling van vele karpervissers, waar naast serieuze vissers vaak ook veel mensen bijzitten die het -bewust of onbewust- altijd voor anderen verknallen.

Is het dat waard???

Ik ben de eerste om te zeggen dat informatie doorgeven aan elkaar een goede zaak is, maar trop is teveel. Zomaar topstekken, complete karperbestanden, enz. rondvertellen. Het kan ook op een andere, sportievere manier. Karpervissen is toch niet alleen maar drillen, fotograferen en -als het even kan- terugzetten...

Als een persoon info vraagt over een water, geef dan info, maar geen encyclopedie over dat water. Ik bedoel maar, als van de 530 ingeschrevenen van dit board er 10 bijzitten die enkel en alleen hapklare brokken willen vinden, dan kunnen die 10 personen al heel wat om zeep helpen voor andere vissers.

OK, het is al eens besproken, en het is een minder positieve discussie, maar ik vond dat het een plaats moest hebben op het board.
Graag jullie reakties.

MVG, Mark
Hans-Peter van Ee

21-02-2002 15:05

Mark

Zelf ben ik geen voorstander van het openbaar maken van wateren met hun bestanden.
Zeker niet op het world wide web.
Bij jullie in België is het meeste al bekend en zal het moeilijk terug te draaien zijn.
Hier in Nederland zijn we niet zo open en persoonlijk waardeer ik het dat vissers hun wateren geheim houden.

Wil men echt weten waar hier een bepaalde vis zwemt, dan is er best wel achter te komen, alleen het vereist wat moeite.
En dat is waar voor mij de kern van de zaak ligt, men doet er maar moeite voor en als men echte 'inside-information' wil, dan moet men maar het respect zien af te dwingen, wat de ander dan mogelijk aanzet om eens wat meer te vertellen over het bestand en het gedrag van de karpers ter plaatse.

Zelf allerlei dingen ontdekken blijft in mijn ogen het mooist, maar ik deins er ook niet voor terug om aan te schuiven op een circuit-water.
Want ook daar valt best iets te leren, al is het maar dat men in eerste instantie leert je geloofsgenoten met recpect te behandelen.
Ongeacht leeftijd, palmares of visserskwaliteiten.

met zwijgende groet

HPE
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

21-02-2002 19:42

ik vind ook dat je wateren beter niet op internet kunt zetten, het moet toch geen encyclopedie voor karperwater worden, dan kan iedereen dikke vis vangen zonder er wat fatsoenlijks voor te doen, en das voor mij geen uitdaging

ben het wel met HPE eens dat je, als je er enige moeite voor doet,en laat zien dat je met een goede instelling en respect voor je medevissers en natuur, er best wel info is los te weken bij locals...ik za heus niet alles vertellen...maar wil mensen best een stukje op weg helpen, als ze op een nieuw water beginnen.
aan de andere kant, door zelf alles uit te zoeken leer je wel het meest, en zul je in de toekomst beter weten in te spelen op situaties die bijv. gelijk zijn aan iets wat je elders ook al tegen bent gekomen.
en das toch de kunst van het vissen? leren en anticiperen, vervolgens ervaringen analyseren en verbeterd toepassen. daar heb ik geen http://www.ikzoekeenkarperstek.nl voor nodig!!!
groetjes Da Fox
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

21-02-2002 21:42

min of meer martijn, ik bedoel daarmee eigenlijk dat je geen werk hoeft te steken in het zoeken van een goede stek, omdat de dieptekaarten dan al uitgebreid op het net zouden staan, dat je geen moeite hoeft te doen om systemen uit te dokteren, doe he anders dan er staat en je bent er bij wijze van spreken. zop kan iedereen in theorie makkelijk vangen. Ik vind dat de uitdaging in het vissen de hele voorbereiding is, en hoe betre die is, hoe regelmatiger je goede vissen zult vangen. ik hoop dat ik hiermee enige duidelijkheid heb verschafd
groetjes Da Fox
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

21-02-2002 22:37

Da Fox bedoelt waarschijnlijk;

Fatsoenlijk
kilometers maken,
peilen, rond het water hangen om te ruiken, proeven, voelen waar wat, hoe en wanneer, door de struiken worstelen, en door de modder banjeren,tijdens hitte, koudde, regen, wind,onweer, hagel, sneeuw en storm de weergoden, muggen en ander ongedierte trotserend vaak tegen beter weten in er zijn om daaruit later wanneer die grote vis dan gevangen word, de voldoening te halen en een moment te denken:
Ja het was echt de moeite waard.!

En daar kan zelfs een Fatsoenlijk internet niet tegenop, No Way.

Groeten Henk
Hans van Moorsel
Berichten: 712
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Geldrop

22-02-2002 02:44

En over rotsen moeten klimmen om er ff later weer af te vallen, weg zakken in moerassen en dan dat andere ongedierte. Tja het hoort er allemaal bij.
Henk wij hebben de zelfde hobby :grin:

Groet,

Hans
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

22-02-2002 09:28

Henk en Hans,

Kunnen jullie niet beter gaan survivalen of bergbeklimmen?!??!?! :razz:

Hehe!
Hans-Peter van Ee

22-02-2002 10:15

Martijn en andere bergbeklimmers

Hebben jullie voor mij namen van onbekende bergen, ik zoek er nog een paar.

Zelf klim ik veel op circuit-bergen die moeilijker te bestijgen zijn zoals: de Materhorn, de Venusheuvel, Mont-Blanc en een paar van die puisten in het Hymalaya-gebergte.

Na al die jaren afzien in de circuit-bergen ben ik wel toe aan wat bergen die eenvoudig te beklimmen zijn?

Iemand tips...

met klimmende groet

HPE
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

22-02-2002 13:49

Hans, je schrijft iets in je eerste posting wat voor mij iets zeer essentiëels weergeeft: Wil je inside-informatie, dan moet je dat maar verkrijgen door eerst respect af te dwingen van de locals en andere vissers. En dat hoeft echt geen maanden te duren, of je hoeft er echt geen fotoalbums bij te sleuren met 15kg-plussers. Gewoon normaal doen, respect tonen voor het water, de vissen en de medevissers, de lokale regels respecteren en je een beetje sociaal opstellen kan al snel leiden tot een uitgebreide vriendenkring. En, vrienden vertellen elkaar veel, niet?

MVG, Mark
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

22-02-2002 15:13

HPE,

Wat dacht je van de Utrechtse Heuvelrug :wink:

Met melige groet,

Martijn
Hans van Moorsel
Berichten: 712
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Geldrop

22-02-2002 16:17

Hans-Peter,

als je al moeite hebt met de('n)venus heuvel zou je mischien in een polder kunnen gaan vissen waar het lekker vlak is. :lol:

groet,

Hans
Hans-Peter van Ee

23-02-2002 18:01

Hans

Ik heb mij de afgelopen jaren zeer specifiek gericht op het beklimmen van gedresseerde venusheuvels.
Soms dan is het tijd om eens in een wat meer met rust gelaten gebied (maagdelijk geniet de voorkeur) te gaan vertoeven, en natuurlijk om de opgedane ervaringen te projecteren op dit 'landschap'.

Ik houd mij aanbevolen....

met zoekende groet

HPE
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

23-02-2002 19:20

hej henk, bedankt voor de bijval, mooier had ik het niet kunnen verwoorden, dit is dus precies wat ik bedoel met fatsoenlijk, je eigen info bij elkaar sprokkelen en er voor werken om na de vangst van een mooie vis een goed gevoel te hebben en voldaan zijn van gedane arbeid.
je bent alleen best lastige hoindernis vergeten, henk.... wat dacht je van vastzitten in de blubber met eeb auto?? (net dank aan Jordy Waalderbos ghe ghe)
groetjes Da Fox
Plaats reactie