BOA's een middel of een probleem?


Evert Jan van Schaik
Berichten: 159
Lid geworden op: 25-01-2007 22:38

06-03-2011 09:35

Van mij mag er vaker worden gecontroleerd door de BOA.
Goede zaak vind ik.
Heb nooit problemen gehad met de beste man,zolang je je spulletjes maar voor elkaar hebt.
De tijd van een waarschuwing is al lang voorbij en daar hebben de "slechten" wel voor gezorgd.
We moeten dus nog beter opletten om ons ding volgens de regeltjes te doen.
Iets wat een BOA tegen de borst stuit is een grote bek,heb je niks aan en kost alleen maar meer geld,want winnen doe je het toch niet.
Helaas denkt niet iedereen hier bij na.
Een punt heb ik wel en dat is dat de plaatselijke regeltjes bij de BOA en politie bekent moeten zijn,vooral de politie hebben het niet allemaal op een rijtje.
Dus als hun controleren moeten ze wel weten waar ze op moeten letten.

mvg E-J
K. van den Herik

06-03-2011 14:13

Boa's kunnen mislukte pliessie agenten zijn. Vaker zijn ze een middel voor een probleem...

"Onze"boa komt gister controleren. Ik op zoek naar papieren... kwijt... Tja dan maar schrijven toch? Eigen schuld.

Echter ik had niet op de boa gerekend. Vervelend... meel voor vrijdag je betalingsbewijs en daarna de kopie vergunning en klaar. Fideel niet?

Een uur later schiet me te binnen dat ik de enveloppen in de tas reserve kleding had gedaan. Foto'tje gemaild en probleem opgelost.
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

06-03-2011 14:37

K. van den Herik schreef:Boa's kunnen mislukte pliessie agenten zijn. Vaker zijn ze een middel voor een probleem...

"Onze"boa komt gister controleren. Ik op zoek naar papieren... kwijt... Tja dan maar schrijven toch? Eigen schuld.

Echter ik had niet op de boa gerekend. Vervelend... meel voor vrijdag je betalingsbewijs en daarna de kopie vergunning en klaar. Fideel niet?

Een uur later schiet me te binnen dat ik de enveloppen in de tas reserve kleding had gedaan. Foto'tje gemaild en probleem opgelost.


Doet hij zn werk goed toch Klaas? klakkeloos een bon kalken is niet moeilijk, maar echt handhaven is dat voor sommigen wel. In mijn ogen is dit DE oplossing, spullen niet bij? Kom binnen ... dagen maar laten zien dat je hem wel echt hebt en er is niets aan het handje, kom je niet krijg je de bon vanzelf thuis. Perfecte oplossing.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

06-03-2011 17:19

Een voorbeeld hoe controlerende instantie om zouden moeten gaan met hun eigen hulpmiddelen om de "orde te handhaven" een bon is slechts een van de vele middelen om een doel te bereiken. Helaas is dat door de doorgeslagen politiek, die een prestatiebewijs uitgedrukt in cijfers van een korps wil zien, varanderd in de enige mogelijkheid.

groet
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

06-03-2011 17:41

ik ben het met je eens Bart-Jaap. Die man die lost het naar tevredenheid van alle partijen op.

Het volgende heb ik zelf ooit meegemaakt (zeg niet bij welke vereniging / BOA). Ik schaftte mezelf een vergunning op het hoofdkwartier van de vereniging. De BOA maakte nota bene zelf een foto van mij voor op de pas en knipte mijn verenigingspasje (nachtvispas + 3e hengelvergunnig) zelf op maat. Nou ben ik niet de knapste maar dat mocht de pret niet drukken dacht ik nog. Dezelfde dag ben ik nog drijvend gaan vissen tot diep in het donker. Dit was op een donderdag. Op vrijdag na-middag besloot ik in een opwelling een nachtje te gaan vissen, puur omdat me het een heerlijk zwoel karperavondje leek. In tegenstelling tot het gros die zijn auto daar langs de vangrail parkeerde, was ik zo'n lul om 3 keer heen en weer te lopen over moeilijk begaanbaar terrein om al mijn spulletjes op de plek te krijgen. Ik had net hengel 2 op de juiste plek liggen en was bezig met nummer 3 toen mijnheer BOA langskwam. Het was inmiddels aan het schemeren. Mijnheer vroeg naar mijn pasjes (die hij dus zelf een dag eerder had gemaakt). Deze bleken na inspectie niet in mijn tas te zitten. Shit, natuurlijk, in mijn struintas, compleet vergeten!!! Eigen schuld, daar kon deze BOA niets aan doen. Waar ik me tot op de dag van vandaag echter nog steeds wel over op kan winden, is dat die vent mij naar huis heeft gestuurd onder dreiging van een boete met minimaal 3 cijfers........terwijl hij alles zelf de dag ervoor geregeld had?!? Problemen met het korte termijn geheugen???? Ik weet het niet. Wat ik wel weet, is dat hij zichzelf ook profileert als een karpervisser die alles lijkt te weten en overal een antwoord op heeft, terwijl ik hem met een dril bezig heb gezien en hij er niets van bakte....Dit zeg ik niet omdat hij me weggestuurd heeft, maar omdat hij denkt dat hij God is en ik heb nu eenmaal een hekel aan mensen met een God-complex, terwijl ik zelf niet eens gelovig ben....
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
Gebruikersavatar
erwin snaaijer
Berichten: 186
Lid geworden op: 09-03-2007 16:24
Locatie: hellevoetsluis

06-03-2011 20:29

haha ik gun die boa s alles behalve lucht !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Gebruikersavatar
leen snoek
Berichten: 607
Lid geworden op: 11-11-2010 22:19

06-03-2011 20:43

ben scholten schreef:denk toch dat dat ook afhangt in welk deel van het land je woont.
n het voormalig goede lage bergse bos konden ze mijn niet genoeg en met veel komen.
wat daarentegen wel vervelend is dat je zelf ook iedere keer weer aan dezelfde persoon je papieren moet laten zien


En wat als een vispas sinds de vorige controle is ingenomen?
Gebruikersavatar
leen snoek
Berichten: 607
Lid geworden op: 11-11-2010 22:19

06-03-2011 20:47

Martijn Nederpel schreef:Een voorbeeld hoe controlerende instantie om zouden moeten gaan met hun eigen hulpmiddelen om de "orde te handhaven" een bon is slechts een van de vele middelen om een doel te bereiken. Helaas is dat door de doorgeslagen politiek, die een prestatiebewijs uitgedrukt in cijfers van een korps wil zien, varanderd in de enige mogelijkheid.

groet



Maar het mooie van bonnenquota blijft toch dat er niets te schrijven valt als er geen overtreding is :-).
Zou gekker zijn als het verboden werd om bv met twee hengels te vissen als het nog geen 10 graden is en dan net op 9,98 graden is bij controle.
En zo gek is het niet hoor.
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

06-03-2011 22:44

uhm leen.
als je pas is ingenomen dan heb je waarschijnlijk iets gedaan wat niet mag en mag je zonder pas niet meer vissen.
Vis is vis
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

06-03-2011 22:45

erwin snaaijer schreef:haha ik gun die boa s alles behalve lucht !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


Dat kan ik mij voorstellen als je je zo opstelt :oops:

Maar goed dat ik geen boa ben, maar dan zo'n echte waar Klaas het over had met pistool..
Ik zou het weten 8)
Gebruikersavatar
paul vonk
Berichten: 196
Lid geworden op: 16-07-2007 00:17
Locatie: delft
Contacteer:

06-03-2011 23:08

erwin snaaijer schreef:haha ik gun die boa s alles behalve lucht !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


Gek he dat boa's streng zijn aan de waterkant als ze met gasten zoals jou te maken krijgen.........en maar blèren en zuren pfffff.
Jij bent er nou precies een die het verpest voor een ander!

Zorg dat je je zooi in orde hebt en hou je grote bek voor je, heb je nooit een probleem.
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

07-03-2011 00:01

Dat bedoel ik
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

07-03-2011 07:03

De vispas kan en mag niet door een Boa ingenomen worden, dit is enkel weggelegd voor aangestelde en als zodanig te herkennen HSV controleur.

Ik groet u,
Peter
K. van den Herik

07-03-2011 07:19

haha en ik zit in de ballotage cie... 2 keer hahahaha
Gebruikersavatar
leen snoek
Berichten: 607
Lid geworden op: 11-11-2010 22:19

07-03-2011 08:01

pj otte schreef:De vispas kan en mag niet door een Boa ingenomen worden, dit is enkel weggelegd voor aangestelde en als zodanig te herkennen HSV controleur.

Ik groet u,
Peter



Dat zeg ik toch niet.
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

07-03-2011 08:45

pj otte schreef:De vispas kan en mag niet door een Boa ingenomen worden, dit is enkel weggelegd voor aangestelde en als zodanig te herkennen HSV controleur.

Ik groet u,
Peter


En dat kan dus ook een door de HSV aangestelde BOA zijn. :o

m.vr.gr.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

07-03-2011 09:32

Of hij de Boa door federaties, HSV, natuurorganisatie of overheden is aangesteld doet niet terzaken. Of een combinatie van Boa op het gebied van visserijwetgeving en HSV controleur tot de mogelijkheden behoort weet ik niet. Het lijkt me niet raadzaam met twee petten op te lopen langs de waterkant. Als federatie en HSV controleur had ik meer een adviserende taak richting sportvissers. Waar bij het constateren van ernstige overtredingen altijd een Boa of politie ingeschakeld werd.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

07-03-2011 15:31

Peter een BOA in dienst van een federatie mag wel degelijk een vispas innemen.
Vissen is een hobby, geen religie!
K. van den Herik

07-03-2011 15:37

ff goed googlen voor het juiste antwoord mannen...

innemen, verenigingsrecht, eigendom, inbeslagnemen :wink:

Valt me tegen
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

07-03-2011 15:42

Het probleem lijkt me eerder dat er te weinig Boa's zijn. Nu moet te vaak de (karper)visser het ontgelden bij de totstandkoming van regelgeving, omdat helemaal verbieden nu eenmaal makkelijker is dan handhaven (door vaak controleren).
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

07-03-2011 17:12

Ach Douwe, zullen er maar geen woorden spel van maken. In de praktijk heb ik het meegemaakt dat politie een pv uitschreef en als controleur je de vispas met een begeleidend schrijven naar de secretaris van de betreffende HSV op stuurden. Onze Boa begon er al niet aan om alle rompslomp te omzeilen. Hij moest dan via de Officier van Justitie een telefonische aanvraag indienen om zaken in beslag te mogen nemen zo vertelde hij me.

Groetjes,
Peter

Niet innemen, wel in beslag nemen

De opsporingsbevoegdheid van de politie of een boa geeft hen niet de bevoegdheid om de visdocumenten in te nemen. Opsporingsambtenaren maken immers geen deel uit van de vereniging of federatie en mogen daarom de VISpas niet innemen op basis van het eigendomsrecht van de vereniging. N.B. Controleurs mogen wel de visdocumenten innemen; zie hierboven.

Een politieambtenaar of een boa heeft wel de bevoegdheid om spullen die in relatie staan tot een strafbaar feit in beslag te nemen. Het kan gaan om de visdocumenten, gevangen vis, hengels etc. Inbeslagname is een formele bevoegdheid die is geregeld in het strafrecht. De opsporingsambtenaar moet van een inbeslagname een proces verbaal opmaken waarna de Officier van Justitie beslist of het in beslag genomen voorwerp moet worden teruggeven of niet. Om deze rompslomp te voorkomen en betrokkene een bekeuring te besparen vraagt een opsporingsambtenaar vaak eerst of iemand vrijwillig afstand wil doen van de spullen die hij in beslag wil nemen. Zo niet dan volgt alsnog inbeslagname en een bekeuring. Besluit de Officier van Justitie dat de in beslag genomen spullen terug moeten dan moeten deze terug worden gegeven aan de eigenaar.


Bron: Sportvisserij Nederland
Gebruikersavatar
erwin snaaijer
Berichten: 186
Lid geworden op: 09-03-2007 16:24
Locatie: hellevoetsluis

07-03-2011 20:36

paul vonk ten 1e je ken me niet

ten 2e heb nog nooit een prent gehad bij het vissen

dus als ik een mening heb over een boa (die hier zat rondlopen goed of slecht) kan jij mij beordelen over wat ik langs de waterkant doe?

laat ik het zo zeggen als jij langs de waterkant zit en alles is inorde bij je ,en zoon boa komt zeuren en zeiken bij je .en dan niet een maar vijf keer vind jij dan zoon vent ook gezellig en tof?
ben benieuwd of je dit zonder grote bek kan beantwoorden


en jacco tis jammer maar je ben geen boa en ook niet een zoals klaas zei dus je heb pech gehad en al was je het wel geweest had je nog pech want ik vis alleen in frankrijk en heb daar geen last van boa s die komen zeuren en zeiken ookal doe je niks verkeerd !
Gebruikersavatar
nico offerman
Berichten: 383
Lid geworden op: 03-05-2004 20:50
Locatie: Schiedam

07-03-2011 20:52

Wees blij dat ze er zijn.
wordt er tenminste iets gedaan met het vergunninggeld.Ik vis hier al jaren zonder dat er om mijn pas gevraagd
wordt.Uiteindelijk ga je dan denken,waarom koop ik hem dan.
En wat dacht je van al die stroperij die aan de gang is.overal worden de vijvers en plassen leeggeroofd door
oostblokkers.(snap niet dat ze het lekker vinden die gratenbalen :P)je vergeet wel dat wij(vergunninghouders)ook voor die vissen betaald hebben.
Mede door die boa's is het al een aardig stuk verminderd.
En een grote bek optrekken tegen een boa is niet zo slim denk ik.deze mensen mogen je ook arresteren,
dus je schiet er niets mee op.
groeten nico
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

07-03-2011 23:31

Erwin, suc6 met een Garde du Peche als je zo blért :lol:
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

07-03-2011 23:56

Erwin

Zeg nooit nooit.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust