3 jaar blanken?????


Danny van Dijk
Berichten: 110
Lid geworden op: 19-01-2002 01:00

28-04-2003 07:39

Hallo allemaal.
Ja ik weet het als je de titel leest zal je wel denken heb je er wel eens aan gedacht om aas op je hair te zetten.
Nou dit is het geval ik ben nu al een 2 jaar serieus bezig op een geweldig water en heb al die tijd geblankt en er zit dus wel degelijk vis op dit water.
Nu zit ik dus al voor het 3e jaar en heb geen zin om nog een jaar voor de al te bekende Jan te gaan zitten
Het ligt niet aan de aanbeten die heb ik hier genoeg en aan m'n materiaal ligt 't ook niet.
Het grote probleem is dat het water helemaal bezaait ligt met obstakels en ik hier ook alles in verspil.
Heb ook al van alles geprobeert kwa lijnen zelfs tot 45/100e nylon, dyneema ook alleen ben ik daar weer van afgestapt vanwege het gevaar dat de karper zich misschien vast zwemt in 1 van de obstakels.
Een boot is geen optie aangezien ik geen zin heb in een boete.
En een ander water opzoeken doe ik ook niet.
Nou hoop ik dat er iemand is die misschien nog een oplossing heeft voor mij.

Groeten Danny
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

28-04-2003 07:58

Danny,

Ben je misschien in staat een deel van het water te ontdoen van obstakels? Ik bedoel dan zwemmend of vanuit een boot takken, boomstronken e.d. verwijderen.

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

28-04-2003 09:19

Danny,
Het antwoord is simpel he gewoon een ander water zoeken waar je wel vangt!!! ten eerste op het water waar je nu zit te vissen is het saai geen wel beet maar geen vis en ten tweede is het klote want je beschadigd zo veel vis want die blijven met jou lijn achter opstakels zitten en gaan dood dus lijkt mij het antwoord vrij simpel................. ander water zoeken jongen

GR,
kevin
Richard Lodewijks
Berichten: 467
Lid geworden op: 28-10-2002 01:00
Locatie: Zoeterwoude

28-04-2003 09:28

Volkomen met Kevin eens. Een keer wat risico nemen moet kunnen, maar vis op vis verspelen is het mollen van de vissen.
Laat die vissen lekker en zoek een ander water op.


Richard
Robbert Spuijbroek
Berichten: 1328
Lid geworden op: 04-08-2002 02:00

28-04-2003 10:25

Of eventueel zwaarder materiaal nemen, zodat je de vis kan sturen.. ipv 2.5lb neem je dan 3 ofzo? Of vis met een schuurvaste voorslag. Of zodra de vis zich vastzwemt, ga je er vanuit de boot achterna..

mvg
Robbert
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

28-04-2003 10:45

Beste Danny, ik heb een tijdje een water bevist waar ik strak onder een opstakel moest vissen om de karpers te kunnen vangen.
Wat ik toen deed is strak achter mijn hengels zitten en de beetrunner heel strak afstellen, bij de eerste piep uit mijn optonic sloeg ik aan en dan gelijk achteruit gaan lopen(doe dit niet met gevlochten lijnen) dan haal je de vis uit zijn balans en keert hij gouw jou richting op.
Ik kan zo niet inzien met wat voor opstakels jij worsteld maar mischien dat je hier wat aan hebt.
Als je de vissen blijft verspelen, kun je zoals eerder gezegd beter dat water laten voor wat het is, om die karpers te blijven molestreren hebben wij allemaal niets aan(hoop wel dat je een veilig sijsteem gebruikt).
MVG Robert.
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

28-04-2003 12:30

Hoi,

Ik ben geen voorstander van het gebruik van voorslagen, maar het vissen met een "gewapende" tube boven het lood bevalt wel goed. het spul heet geloof ik armatube en lijkt op sileconenslang met een kevlardraad er door heen geweven.

Verder zou ik toch wat risico nemen en van uit een bootje drillen.

groeten jeroen
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

28-04-2003 13:05

hé Danny gozer,

wat een oplossing kan zijn volgens mij is een plek zoeken waar je niet al te ver uit de kant hoeft te vissen, als je dat al niet deed, of als je een plek wil bevissen een plek aan de oever zoeken die zo dichtbij mogelijk is...

goeie hoofdlijn erop knallen (minimaal 35") een half rolletje Quicksilver 45 lbs. van Kryston erop zetten (12.5 meter ong.) hierop een half rolletje Ton-Up zetten 85 lbs. (5 meter) en hierop voor je je rig erop schuift een klein piepschuim balletje met een rietje erin schuiven met wat kraaltjes als afhouders op je knopen.

Nou weet ik niet hoe diep het is maar als het minimaal 2 meter diep is, fungeert je bloedknop tussen je twee voorslagen als stoppertje voor je piepschuimbal.
Danny van Dijk
Berichten: 110
Lid geworden op: 19-01-2002 01:00

28-04-2003 13:24

Ik denk dat ik binnenkort eens een duik ga nemen en de hele zooi er uit trek.
Zoals ik al gezegt heb ga ik niet voor een ander water. Denk dat ik er maar eens een heel weekend aan de slag ga.
Zwaarder materiaal? vis al met 3ponds stokken en 45/100e.
Dyneema is fijn spul maar ik vind het linke soep tussen al die obstakels.
Mollesteren van de vissen doe ik zeker niet
als een vis zich vast zwemt kijk ik eerst of deze nog los komt door van links naar rechts te lopen,top onder water.
En dit alles zonder overbodig veel kracht te gebruiken. lukt dit niet leg ik de hengel weg tot dat deze weer gaat lopen wat vaak gebeurt en als je op dat moment weer iets de druk opvoert schieten ze los.
Echt een bootje doe ik niet want er lopen hier ook een paar fanatieke groenen die je op alles proberen te naaien.
Ik laat nog wel horen wat het over 2weken is geworden of dan dus eindelijk m'n eerste vis op de kant is gekomen

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Danny van Dijk op 2003-04-29 17:07 ]</font>
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

28-04-2003 15:12

vergeet niet je weerhaken dicht te knijpen!! en verder niet slapen sterke lijnen gebruiken liefst dyneema want of een vis nu 45/oo nylon achter zich aansleept of 30/00 dyneema er is dan geen verschil meer! neem dikke dyneema lijn die niet kan breken zal een vis zich vast zwemmen dan kan hij zich altijd van de weerhaak loze haak ontdoen

mvg martijn
Buteneers Rob
Berichten: 395
Lid geworden op: 13-01-2003 01:00
Locatie: Genk

28-04-2003 15:57

Danny,
ik weet niet hoe het zit met de dieptes en het bodemverloop daar, maar anders is een waadpak mss wel een mogelijke oplossing.
Of dyneema veel gaat uitmaken betwijfel ik, dan kan je volgens mij beter die 45/00 nylon houden met een meter of tien, twintig voorslag erop, dit zal alleszins de schuurbestendigheid ten goede komen.
Maar vergeet dan idd niet een safety systeem en weerhaakloos te vissen.
Probeer ook in ieder geval een plekje te vinden met mss wat minder obstakels in de directe omgeving.
Mvg, Rob.
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

28-04-2003 16:10

Ik vind het wel een spannend verhaal Danny!
Tijdens het lezen ( ook van de reacties) zie je in gedachten een man die weet waar ze zitten, ze ook aan de hengel heeft gehad, maar ze niet kan landen..
Een vergeten meertje in een natuurgebied misschien, niet echt groot, onherbergzame oevers, oerkarpers, het gebied van de vogelaars en van de boswachters... en van Danny.

Heb je gedacht aan een andere stek, met lieslaarzen in het riet, één hengel mee, en ja, zo stevig mogelijk!. Geen systeemvissen, maar pen of oppervlakte, je hebt zo sneller contact met de vis.
Misschien 35 of 40/00 nylon gebruiken.
Over een obstakel heen vissen; de vis zwemt daar meteen vandaan. Hoe je hem dan moet landen is een andere zaak.
Lieslaarzen/Waadpak, ik denk dat die alleen onder de kant zullen werken. Een paar meter uit de kant zal je wel gauw een dikke prutlaag vinden?

Het weghalen van de takken en eventuele zwaardere rommel zou je met takel en blok kunnen doen. Je gooit dan een haak o.i.d. over het obstakel heen en vervolgens trek je die er met de takel uit. Misschien heb je daar meerdere mensen bij nodig, maar het gaat wel makkelijker. Als je daar wil zwemmen kan je het obstakel vast maken aan de lijn van de takel en dan maar sjorren.

Het is dat ik niet in de buurt woon, maar...

Henk
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos.... <: )(((>>>< KSN
Willem Barnas

28-04-2003 16:45

Jaja,

Allemaal mooi technisch gebazel, maar het is blijkbaar geen haalbare kaart... Twaalf meter Quicksilver, bootje is verboden, weerhaakloze haak, 5 meter 85-ponds sleepkabel... Vraag me af of dit werkelijk op ervaring etc. gebaseerd is...?!?
Het dier neemt een duik in de takken en is weg, niet omdat de boel kapot slijt, maar omdat je in deze situatie weerhaakloos vist.

De tip van Mark lijkt de beste; opruimen die handel, of gewoon wegwezen. Blijf dus vooral niet denken dat alle rondzwemmende karpers vangbaar zijn, soms moet je gewoon afhaken. De redenen zijn hierboven genoemd.

Ik snap echter dondersgoed dat je hier wilt blijven vissen, Henk haalt waarschijnlijk jouw motivatie aan. Ik zit zelf ook in een dergelijke situatie. Niet dat ze onvangbaar zijn, maar ik zit achter een populatie van een zestal vissen aan, al twee jaar....... De situatie is exact zoals Henk 'm beschrijft, maar dan zonder allerlei obstakels in het water, het is gewoon pittig vissen. Ik wordt ook vaak voor gek versleten, maar ik ben er op m'n plaats, zit er lekker te vissen en geniet er van alles om me heen. Tja en als ie dan gaat... :wink:

Wees realistisch. Mocht het op een of andere manier niet beter worden, kap er dan mee, maar dat is makkelijk gezegd voor een 'outsider'.....

Kalm aan,
WB :wink:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Willem Barnas op 2003-04-28 16:47 ]</font>
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

28-04-2003 16:55

Het klopt helemaal Willem!

Zat in hetzelfde schuitje als jij, niet te veel obstakels, maar heb er wel veel werk voor verzet om er enigszins te kunnen vissen.
Als je dan die karpers kan landen die al een hele tijd op je netvlies staan gebrand...
Dromen, dromen.

En daarnaast hopen dat niemand, maar dan ook niemand je stek vind die je met noeste arbeid hebt gemaakt!

Maar idd, kalm an!

Met meedromende groet,

Henk
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos.... <: )(((>>>< KSN
Willem Barnas

28-04-2003 17:11

Enneh Henk,

Laat die Borsato maar lullen met z'n "De meeste dromen zijn bedrog", wij weten beter!

Suc7!
WB :wink:
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

28-04-2003 19:58

Als een vis in een obstaket duikten hij zit er nog aan, top onder water en gewoon lijn strak houden, meestal komt hij er vanzelf uit. Heb wel geduld en ga niet staan sleuren. Ik zou proberen om een stek een beetje obstakelvrij te maken. Zeker met die zware stokken zou ik gewoon nijlon gebruiken, omdat je dan nog wat rek overhoud. Ik vis zelf ook in een dergelijke situatie, ik begon er met 25/00 en 1 1/2 lb stokken, alle dikke vis verspeelde ik. Je moet daar onder de takken liggen om beet te krijgen. Tegenwoordig vis ik er met 2 3/4 lb stokken en 38/00 nijlon. Als ik nu een vis verspeel daar ligt het er aan dat hij of losschiet of dat ik er te laat bij ben. Ik kan me voorstellen dat je niet naar een ander water wilt, ik heb ook nog nooit een water opgegeven door obstakels. Vis wel weerhaakloos en met safety bolt rig die het lood gemakkelijk los laat. Een half rolletje quicksilver lijkt me geen goed idee, omdat het bijna onbetaalbaar is en er zij andere goede voorslagmaterialen.
succes, Daaf
Willem Barnas

28-04-2003 21:59

Heren,

Is het niet gewoon het beste om in de directe nabijheid van gevaarlijke obstakels -zoals de eerder beschreven takkenbossen e.d.- weerhaakloos te vissen?

Zo ja (wat mij betreft wel), waarom worden er hierboven dan suggesties gedaan om de vis aan een strakke lijn maar wat te laten 'gaan'? "Hij komt vanzelf wel los.", wordt er gemakzuchtig gezegd... Forget it, die vis die ben je dan kwijt, als je tenminste weerhaakloos vist, maar dat zou haast vanzelfsprekend moeten zijn! Het spijt me zeer, maar het gaat er bij mij niet in dat er -wat voor mooie loodclips er ook aan worden hangen- tegen gevaarlijke obstakels gewoon met weerhaak gevist wordt.

Okee, er wordt dan gezegd dat de vis het lood kan kwijtraken. Maar wat als die mooie ruwe voorslag, of die dikke nylonlijn in het hout van wat verrotte takken vastschuurt, of als de boel verstrikt komt te zitten door de clip met voorslag, of ergens met de voorslagknoop? Wat kan die vis het dan schelen of ie dat pokkelood kwijt is? Hij is toch de lul!

Afgelopen herfst zwom een zware vis zich vast (in een peipklein stronkje, verder nergens obstakels gevonden!) met een leadcore-voorslag en een vier ounce lood. Ik kon de vis nog net voelen rukken en trekken, maar na een krappe tien minuten was het over, de boel viel stil en de vis was weg... Ik baalde natuurlijk ontieglijk, maar was blij dat die vis weer rustig -maar met een klotehumeur en kiespijn- verder kon zwemmen; DANKZIJ DE WEERHAAKLOZE HAAK. De lijn die in het obstakel bleef hangen trok ik alsmaar vaster en later zat er zelfs geen centimeter speling meer in, ik moest de 35/00 nylon hoofdlijn stuktrekken, zo vast zat alles in het hout....

Ik vraag me echt af of het in deze niet puur een kwestie is van koppigheid. Ik proef een beetje dat er om een of andere vage reden gewoon gevist MOET worden op zo'n stek. De vis MOET er uit en MOET EN ZAL niet verspeeld worden. Mensen... Soms is het gewoon beter af te taaien om ze elders te gaan 'strikken' (niet in een obstakel!).
Vraag je af wat het beste is, zowel voor je vangst-/verspeelsaldo, als voor de vis.

Je kunt ze soms niet OVERAL en ALLEMAAL vangen!

Sleur ze!
WB :wink:
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

29-04-2003 08:47

btje onzin, die vis moet er gewoon uit kunnen komen
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

29-04-2003 10:42

Tegen elke prijs? Dát vind ik pas onzin.

Groeten,

Mark
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

29-04-2003 12:10

elke prijs?
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

29-04-2003 12:32

Ja hoor elke prijs voor een mooi plaatje in je foto album.
Tuurlijk sleep kabels eraan van onverwoestbaar materiaal,we vissen tenslotte toch met een safety systeem,ja toch?

Tekken en sleuren maar met 3,5 lbs hengels en gevlochten lijnen,we vissen toch met een safety systeem,ja toch.

Blijven vissen waar je vist ook al verspeel je dus IEDERE vis die je haakt,we hebben toch een safety systeem,ja toch.

Bij Mark en Willem kan ik me nog aansluiten,maar Lexus zie ik dus echt niet meer voor vol aan.

Wil
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

29-04-2003 13:59

das mooi, grote jongen
Willem Barnas

29-04-2003 16:39

Ja euh,

Het was niet mijn bedoeling om hier een flink fik te stoken, maar om mijn opvattingen duidelijk te maken!
Enneh, Cuyten... We zijn geen grote jongens en dat jij vindt dat ik een 'beetje onzin' verkondig geeft alleen maar aan dat je het grootendeels met me eens bent (niet dat ik daar bij jou op uit ben, maar goed).
Het ging mij erom dat ik me erger aan het feit dat veel mensen denken dat ze elke vis gewoon kunnen vangen en dat het doel de middelen dan heiligt, nou nee hoor...
Hun trots en ego is vergeleken bij die karper veel te groot en ze hebben zoiets van: "Dood spul wint niet, we zullen ze nu es effetjes....".

Beste Lex, Vertel mij dan nu maar eens hoe ik ze overal uit kan krijgen, op een manier waarbij de door lijnbreuk verspeelde vissen (want daar ontkom zelfs jij niet aan) geen 'schade' ondervinden van ons systeem etc. etc.

Groeten,
Willem :wink:


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Willem Barnas op 2003-04-29 16:40 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Willem Barnas op 2003-04-29 16:41 ]</font>
jan haker
Berichten: 33
Lid geworden op: 30-07-2002 02:00
Locatie: delft

29-04-2003 16:41

beste danny
zoals vele weet ik niet hoe de situatie precies is met de opstakels maar mis. is het een id om bij elke voerbeurt(als je voor voert dan) elke keer wat verder van die opstakels af te voeren en zo wat extra ruimte te krijgen en zelf strak achter je hengels zitten heb zelf ervaren dat het mogelijk is mis werkt het voor jou ook..

vang ze!!
Danny van Dijk
Berichten: 110
Lid geworden op: 19-01-2002 01:00

29-04-2003 17:13

Ben inmiddels al bezig geweest en heb het grotendeels schoon gekregen en hierbij ook een paar hele mooie zand bankjes gevonden.
En ik wil ff duidelijk maken dat ik dus niet voor elke prijs m'n fotoalbum probeer te spekken.

Maar zoals ik al zei ik laat nog van me horen wat het geworden is.

Groeten Danny

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Danny van Dijk op 2003-04-29 17:13 ]</font>