de snowman returns


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

21-12-2010 14:42

als de haak niet in de bek kan komen door een gestrekt onderlijn bart.dan zijn er 2 principes.de hair is te lang,de rig is te kort.met een langere onderlijn heb je veel meer speling dan met een korte.het is genoodzaakt om die haak in de bek te krijgen.dit onderlijn ligt in mijn ogen veel te vaak gestrekt zelfs bij het in leggen van de rig ligt die al gestrekt.er is verspreid gevoert dacht ik ? dat wil dus betekenen dat de vis actief aan het azen word gezet.zwemmend hier en daar een bol oppikken.dit onderlijn vind ik daar veel te kort voor.en ik neig al direct naar een 25 cm + onderlijn.op een compacte voerplek ligt de vis meer op het aas.en zwemt niet veel azend,hier is dus wel een korte onderlijn aanbevolen.die moet zich sneller strekken om te prikken.

dat is mijn gedachten gang
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

21-12-2010 17:37

Alles kun je zo vertellen dat het lijkt op dressuur en het zal het ten dele ook wel zijn. Maar er is altijd een maar, ik heb giga veel ervaring van het geen in mijn vijver afspeeld en als je ziet hoe vaak vissen compleet misgrijpen of schrikken van een andere vis of gewoon een blaadje inplaats van het aas pakken heb zelfs gezien dat ze een kikker op wilden slurpen die het aas beet hield en zich te barsten schrokken dat het bewoog. Karpers zijn onhandige eters. Vast lood systemen liggen nu eenmaal vaak ongunstig.

Ik heb liever niet dat Klaas hier op reageerd. :evil:
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

21-12-2010 19:38

gemiddeld genomen zal een langere onderlijn minder vaak gestrekt liggen dan een korte onderlijn, je zal dan meer opnames krijgen waarbij het aas diep genoeg de bek in gaat, ALS dat het probleem is. Persoonlijk heb ik het idee dat de vissen groot aas zowiezo minder snel naar achter transporteren. Groot aas is natuurlijk relatief, wellicht dat daarom het gemiddeld gewicht van de gevangen vissen hoger is naarmate je met groter aas gaat vissen. Niet omdat kleine vis het niet eet, maar omdat je rig minder goed werkt door de veranderde aasopname. Op particles is het gemidddeld gewicht het laagst, en dat komt zeker niet omdat dikke vissne het niet zouden eten.
Daarnaast kan je je afvragen waarom men per se met een snowman wil blijven vissen, er zijn genoeg montages te bedenken met wél de voordelen maar niet de nadelen van een snowman montage mbt de inhaking. Wil je selectiever vissen dan is de snowman wellicht weer wel een juiste keuze.

mvg martijn
Gebruikersavatar
Martijn van Ierland
Berichten: 287
Lid geworden op: 21-08-2002 02:00
Locatie: 't mooie Brabantse!

21-12-2010 19:57

@Rik

Wat dacht je van de derde mogelijkheid: de karper zuigt het aas niet direct naar achter in zijn bek (vanwege te weinig zuigkracht), maar houdt het aas voor in de bek waardoor de haak buiten de bek blijft hangen (oke hair te kort, maar inclusief haakbocht zal dat betekenen dat je haak dus tegen je boilie moet hangen, of sterker nog: de boilie aan de zijkant van je hair.. dag dag inhakingskans? Zie filmpjes waar dit allemaal mee is begonnen, daar gebeurt het nogal een paar keer. Ook als de onderlijn niet gestrekt ligt of als de aanzwemroute van de vis wel goed is. Kortom, het is allemaal niet zo gemakkelijk (anders had je ook niet deze enorme discussie).

Om aanzuigkracht weer voldoende te laten zijn kun je met uitgebalanceerd aas vissen, maar ook daarvan weer veel tegenstanders vanwege het feit dat het onduidelijk is hoe het aas en daarachter de haak zich gedragen bij opzuiging...

Vroegahh toen voerde ik met de grootste boilies in de zak en zocht ik een mislukt exemplaar uit om aan de hair te doen... Of dit beter ving, ik heb geen idee maar het vertrouwen werd er groter door.
Vroegahh 2: ik bedenk me net dat ik in mijn beginjaren vaak door mijn voorraad stoppers heen was, en geen goed klein stukje grasspriet kon vinden. Ik haalde dan de haak door het lusje van mijn hair, waardoor de haak dus als het ware naast de boilie zat... Heb daar toch ook veel vangsten mee geboekt, maar dat was meer ondanks dan dankzij lijkt me :D.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

21-12-2010 21:55

martijn,als de karper het aas opneemt tot vlak voor de haak.dan is de hair niet te kort.maar te lang lijkt me in deze situatie.het leuke is dat piet met een vork eet,jan met een mes,sjaak eet met een lepel,en ruben doet dit met zijn handen.moraal van het verhaal,niet elke karper aast hetzelfde.de 1 is wantrouwig.de ander barst van het vertrouwen.weer een ander heeft alleen trek terwijl ze zusje barst van de honger.

wat mijn ervaring is,is dat je alleen in kan spelen op het azen van de karper door de voer strategie die je toepast.compact is nooit mijn ding in ieder geval.althans niet op dressuur water.ik gooi liever 1 kilo over 50 vierkante meter verspreid.dan 20 bollen op 1 vierkante meter.de pest is,en dat zie je bij elke dvd/film.er word altijd naast de camera gevoerd.en zoveel voer dat de vis er continu op aast.dat willen we tenslote zien.dit is het moment dat je de vis er rustiger op laat azen.ik ben van mening dat wanneer de vis moet zwemmen voor zijn aas.hij vele malen eerder geprikt word.dan wanneer hij op een paar vierkante meter op zijn gemak allen op peuzelen kan.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

22-12-2010 00:57

Als een vis echt voor het haakaas gaat, dan gaat die bol ook echt naar binnen.
Waarom doen vissen dat (tenminste dat zie je op alle onderwaterbeelden), heel vaak ook niet?
Vaak ligt dan inderdaad de onderlijn gestrekt, maar lang niet in alle gevallen.
Piet, Jan, Sjaak en Ruben? Of is het misschien toch Klaas? Zijn vrouw, zijn hond?
Wie het weet mag het zeggen.

Een bananen rig in combinatie met sidehooking en we haken ook een deel van die vissen?
In theorie moet dat werken en ik ga het in ieder geval uitproberen.

Slikken, stikken, of toch happen?

Aan u de keus mijnheer.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

22-12-2010 01:49

hilco je snapt wat ik bedoel neem ik aan ? of ben je het niet met me eens dat iedere vis anders azen kan ?
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

22-12-2010 02:14

jij en ik hebben handjes, een vis heeft alleen zijn toeter.

Een leuk idee misschien, een karper ensemble?

De dissonanten nemen we maar op de koop toe.
Cor Monster
Berichten: 8
Lid geworden op: 31-12-2009 16:51

22-12-2010 02:18

Staat me hier een hoop gelul. De beelden zijn mooi. Verder maakt een rig geen reet uit. Ze vangen allemaal :-)
K. van den Herik

22-12-2010 07:10

toch 354 dagen over gedaan om tot zo'n overweldigende conclusie te komen.

Dank u meester...

Je vuurwerk was afgepakt zeker?
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

22-12-2010 12:46

sjonge jonge, een vis heb geen handjes.

elke vis aast anders.de een heefthonger.deze is dus makkelijker te prikken want gaat voluit zitten vreten !
de andere vis heeft alleen lekkere trek.en peuzelt zo hier en daar eens wat weg.deze val zal minder snel gehaakt worden.

de ene vis is te vaak gevangen op een boilie.vertrouwt dit niet volledig en aast argwanend.

ga zo maar door. wil je beweren dat dit niet het geval is.verklaar mij dan maar waarom er "domme vissen" bestaan.en vissen die er echt bijna nooit uit komen !

eetgewoontes zijn anders.en aasgedrag is anders !
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

22-12-2010 16:18

Rik, gelukkig word je niet gehinderd door enige achtergrondkennis. Er is in 'De snowman returns' 3kg over 80 vierkante meter gevoerd.

Bovendien biedt een lange gestrekte rig evenveel ruimte tot opzuigen als een korte. De kans dat een korte rig gestrekt ligt is natuurlijk wel groter dan bij een lange rig, maar daar ging het nu niet over.

Dit is ook het principe achter de zogenaamde U-rig zoals beschreven in het bijbehorende artikel in Karper Magazine. Al ben ik heel benieuwd of deze rig ook in de praktijk de werking heeft zoals Koen dit voor ogen heeft. Mijns inziens is het een vrij kritisch krachtenspel. De werking van de rig is erop gebaseerd dat de kracht die nodig is om de rig te strekken (die geleverd moet worden door de zuigkracht van de vis) groter is dan de kracht die geleverd wordt door de kromming van het stuk chod rigmateriaal.

Ik ben erg benieuwd of dit zo is. En als dit zo is, of diezelfde kracht dan ook niet geleverd wordt door bijvoorbeeld een mislukte opname. Maar ook dit is weer een andere discussie.

Groeten Christian
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

22-12-2010 16:53

Bovendien biedt een lange gestrekte rig evenveel ruimte tot opzuigen als een korte.
Ligt er maar net aan van welke kant de rig benaderd wordt.
Ik weet het ook allemaal niet...
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

22-12-2010 17:27

[quote="Christian Hummelink"]Bovendien biedt een lange gestrekte rig evenveel ruimte tot opzuigen als een korte.

Dat klopt alleen gebeurt dat een stuk minder vaak, waardoor je een hoger gemiddelde scoort bij de opnames van het aas
Gebruikersavatar
ron lemmens3
Berichten: 282
Lid geworden op: 15-06-2008 13:14
Locatie: bergeijk

22-12-2010 17:39

misschien dat de hair aligner van felix iets kan toevoegen? of zou dat niks uit maken?
wie ut klein niet eert, ist groot niet weerd ;)
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

22-12-2010 18:52

je moet niet zoveel boekjes lezen ron :P
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

22-12-2010 19:04

Ach ja, die jongen kan er ook weinig aan doen dat er zoveel onzin in de bladen staat 8) Ron, lees het topic over de hair aligner maar eens door daar zul je het antwoord vinden.

@ Mart, volgens mij heb je in de gauwigheid over het woord 'gestrekte' heen gelezen.

Groeten Christian
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
HaPe van Ee
Berichten: 295
Lid geworden op: 07-12-2010 18:14

22-12-2010 19:29

Het mooiste is om je onderlijn in een cirkel op de bodem te plaatsen.
Maarja, da's oud nieuws.

met schouder-ophalende groet

HPE
Met de wind van gisteren kan men vandaag niet zeilen...

http://www.youtube.com/watch?v=xxGUeonyNnE
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

22-12-2010 19:31

het mooiste is om gewoon lekker te gaan vissen,en te genieten zonder al te veel na te denken !
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

23-12-2010 01:25

Rik koster schreef:sjonge jonge, een vis heb geen handjes.

elke vis aast anders.de een heefthonger.deze is dus makkelijker te prikken want gaat voluit zitten vreten !
de andere vis heeft alleen lekkere trek.en peuzelt zo hier en daar eens wat weg.deze val zal minder snel gehaakt worden.

de ene vis is te vaak gevangen op een boilie.vertrouwt dit niet volledig en aast argwanend.

ga zo maar door. wil je beweren dat dit niet het geval is.verklaar mij dan maar waarom er "domme vissen" bestaan.en vissen die er echt bijna nooit uit komen !

eetgewoontes zijn anders.en aasgedrag is anders !


Natuurlijk kunnen vissen op verschillende manieren azen, maar om nou te zeggen dat elke vis anders aast, nou nee. Daarvoor zijn de mogelijkheden van de vissen te beperkt.
Als ie nou handjes had …

Er is maar één manier waarop karpers voedsel kunnen opnemen en dat is door het aan te zuigen. Naast handjes, heeft ie helaas ook geen tandjes.
Hoe werkt het systeem in een notendop?
Door zijn mondholte (snel) uit te zetten, wordt de druk in de mondholte sterk verlaagd, doet ie vervolgens zijn bek open, dan gaat er om het drukverschil op te heffen, een waterstroom naar binnen. Dit alles gaat gepaard met hoge snelheid.
Hij moet natuurlijk wel goed richten, want zijn “prooi” bevindt zich in die waterstroom.
Volgens sommigen is ie daar nogal onhandig in, geloof ik totaal niet in en is volgens mij vaak een verkeerde interpretatie van veel onderwaterbeelden.
Vooral als er met meerdere dingen wordt gevoerd, of als er met afwijkend haakaas wordt gevist.

Wel kan ie variëren in de aanzuigkracht. Hoe doet ie dat? Vooral door de vorm van zijn toeter te veranderen.
Wat bereikt ie daarmee? In sommige gevallen meer aanzuigkracht en daardoor ook meer snelheid en accuratesse en in andere gevallen vergroot ie daardoor het aan te zuigen oppervlak. Kijk maar eens goed naar de filmpjes.

Komen we bij het dressuurverhaal, oftewel domme en slimme vissen.
Heb al eens eerder gezegd, het zijn net mensen, dus individuele verschillen tussen de vissen zullen zeker bestaan.
Vraag is dan, wat doet een slimme vis anders? Bespeurt ie eerder onraad? en zo ja, hoe doet ie dat dan? Misschien trekt ie wel veel sneller conclusies, hier klopt iets niet, dus die bol laat ik voortaan links liggen.
Oftewel de beperkingen van onze rigs.

Toch kun je denk ik met het bovenstaande in gedachten, wel degelijk bepaalde aanpassingen doen.
Daardoor een beetje meer dankzij, dan ondanks?

Daarnaast spelen natuurlijk nog veel andere factoren een rol, maar dat is een andere discussie.


Voor de liefhebbers, er is op kerstavond een optreden van de Karperblaaskapel Hand en Tand uit de Sloterplas.

Plaats: de Nieuwe Kerk te Amsterdam.
Aanvang: 22.00 uur.
Dirigent: Rik Koster. :lol:
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

23-12-2010 01:41

wil je niet zo vloeken met je amsterdam :) nieuwerkerk aan den ijssel is praktisch rotterdam :) ik denk dat je mijn woorden wat te letterlijk neemt.een vis is dus in staat om op verschillende manieren te azen,uiteraard heeft die geen handjes (bijdehandje :) ) wat je zegt hij speelt met aanzuigen,hij blaast ook naar aas.beweegt het niet natuurlijk kan dit al afkappen betekenen.(dressuur dus),ook het zogenoemde rollen over het aas.het eromhen zwemmen op het gemak en te bestuderen.dit terwijl een andere karper mischien het aas direct op pakt.ik ben ervan overtuigd dat je sommige vissen met bepaalde aas soorten en bepaalde rigs niet pakt.of niet gemakkelijk pakt.het leuke is dat hier discussies gaande zijn over rigs,ikzelf ben daar heel makkelijk in.elke fatsoenlijke rig van basis tot hocuspocus anno 2011 haakt karper en vangt zijn visje.er zijn zoveel factoren die mee spelen om een vis te haken,er is geen enkele rig die altijd zonder meerdere opnames haakt op elk water of op elk moment.het mooie aan dit is dus dat je altijd creatief zal moeten wezen.dat maakt onze hobby ook tot wat het is.ik neem al die video's niet zo letterlijk.ik vis altijd met een rig van 20 tot 27 centimer als ik met boilies vis.ik voer mijn boilies altijd verspreid en of ik er een snowman aan hang of niet ik vang mijn vissen op deze manier.vis ik met particles maak ik het liefst hoopjes voer die ik in het water laat glijden via de boot.dan pak ik een rig van 15 tot 20 cm en altijd pop up mais of pop up tijgernoot en dan floatend met echte particles.slachten !! momenten meegemaakt OW ow.vissen is 1 en al moment opnames,dan zit het mee.dan zit het tegen.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

23-12-2010 02:07

Rik koster schreef:wil je niet zo vloeken met je amsterdam :) nieuwerkerk aan den ijssel is praktisch rotterdam :) wat je zegt hij speelt met aanzuigen, hij blaast ook naar aas.


Om te kunnen spelen, zal ie toch echt moeten blazen.

Ik ben slechts een Fries, overigens eind volgende week, zijn jullie allemaal welkom hoor!

Friezen kunnen by the way heel leuk zijn, tenminste als je ze begrijpt.
Gebruikersavatar
Ger Milius
Berichten: 332
Lid geworden op: 19-02-2008 19:29
Locatie: Breda
Contacteer:

23-12-2010 06:55

Allemaal reuze interessante theorieën , maar mijn inziens is de aantrekkelijkheid cq afstotelijkheid van het aas een cruciale factor,
vaak vissen binnen een paar minuten helemaal los zien gaan op maples met caramel, rig of loodsysteem totaal onbelangrijk, ik had ze met een stuk touw aan een baksteen nog kunnen vangen,

ook vissen op een halve meter zien liggen zuigen naar een vismeelbol met veel wateroplosbare ingredieënten wapperend met zijn grote vinnen.

Om hem tot het zo belangrijke opnemen te verleiden, zul je hem een verdomd lekker hapje moeten voorschotelen,

voor de een is de ultieme altijd draaiende en 100% hakende rig een factor 1
bij mij is het aas een baanbrekend aspect om hem uberhaupt te kunnen haken,

iedere gek heeft gelukkig zijn gebrek :wink:

filmpjes zijn altijd leuk, maar niemand kent de omstandigheden waarin deze zijn gemaakt, mischien is het een heel gemakkelijk water, grote bezetting en weinig voedsel, is het een dressuurput( wat een woord) . vaak worden vermoedens bevestigd door onderwateropnames te maken en kun je een stukje van de puzzel breken.
respect voor degene die er zoveel tijd aan besteden, maar iedere situatie is anders, op elk moment van de dag, tenzij.....................

je er een stofje indoet waardoor de karper niet meer bang is voor de prik :wink:

hoe verzin je het 8)

Ger
Zoals het klokje thuis tikt, tikt het ook langs de waterkant
K. van den Herik

23-12-2010 07:17

gulping Ger
Gebruikersavatar
Ger Milius
Berichten: 332
Lid geworden op: 19-02-2008 19:29
Locatie: Breda
Contacteer:

23-12-2010 07:42

spulleke Klaas :wink:
Zoals het klokje thuis tikt, tikt het ook langs de waterkant